ראשי ביקורות\סקירות ProMediaGear BH-1 – ראש כדורי ייחודי במבחן

ProMediaGear BH-1 – ראש כדורי ייחודי במבחן

0
0

לאחרונה הזדמן לנו לבחון את אחד הראשים הכדוריים הייחודיים בעולם – ה-BH-1 של חברת ProMediaGear האמריקנית. מדובר בראש כדורי פתוח (או חצי פתוח – תלוי את מי תשאלו) עם מבנה ייחודי מאד ואיכות בניה שאין שני לה – יצאנו לבחון.

ה-BH-1 היה יכול בקלות להיחשב ליצירת אומנות – איכות ייצור מושלמת, אלומיניום איכותי הבנוי בדיוק לאחיזה נוחה ביד ועיצוב שחור מינימאליסטי עם פס אדום יחיד. האמת שמי שמכיר את חברת ProMediaGear (או PMG) לא צריך להיות מופתע. החברה נמצאת כבר לא מעט שנים בראש רשימת יצרניות הפרימיום לאביזרי צילום יחד עם גיטצ’ו, Really Right Stuff ו-FLM – כולן מיצרות חצובות ראשים ואביזרים נלווים אחרים ברמה גבוהה מאד.

ה-BH-1 – יצירת אומנות בעטיפה של ראש כדורי

ProMediaGear BH1 Balhead 1

איכות בניה ועיצוב – איכות הבניה היא כאמור נקודת החוזקה המרכזית של ה-BH-1. באמת שקשה להמחיש זאת מבלי לאחוז את הראש ביד אבל מדובר בפיסת מתכת בעיבוד נפלא (היא מיוצרת אגב במפעלי החברה בארה”ב ואם היא דומה במשהו לסליידר של החברה שבדקנו לפני מספר שנים ועדיין פועל מצויין, אז לפחות חלקה הגדול מיוצר באמצעות עיבוד שבבי מתקדם מיחידה גדולה אחת של אלומיניום). העיצוב איננו בדיוק כדורי פתוח (כמו למשל ב-Aspen ballhead של חברת CTC שהופיע בקיקסטרטר לפני כשנה) אלא חצי פתוח וזאת משום שבצד השני של הכדור מצוי כפתור השליטה המרכזי בכדור. למרות זאת העיצוב עדיין מקנה הרבה יותר חופש תנועה מראש כדורי סטנדרטי כפי שנראה בהמשך.

גודל ומשקל – איכות בניה גבוהה שווה לעיתים קרובות משקל גדול יותר וזה בהחלט גם המצב כאן. למרות שמדובר בראש עשוי אלומיניום (חומר קל משקל באופן יחסי) עדיין מדובר בראש השוקל למעלה מ-900 גרם עם בסיס בקוטר 7 ס”מ (מומלץ אגב לעבוד איתו עם חצובות סטודיו או חצובות חוץ עם בסיס רחב (אנו ממליצים מאד על חצובה שיש לה אפשרות נעילה של הראש למניעת סיבוב – עניין המקובל בחלק מהחצובות הכבדות המקצועיות יותר).

כפתורי שליטה – לראש שני כפתורי שליטה. כפתור ל-Pan (סיבוב “אופקי”) וכפתור להטיה (Tilt). שניהם גדולים בהרבה ממה שמקובל בראשים כדוריים. כפתור ה-Pan הוא הקטן יותר, אם כי עדיין גדול מספיק ונוח לשליטה – הרבה יותר מבכל ראש אחר אותו ניסינו. הוא כולל חירוץ שמאפשר אחיזה נוחה ופתיחה קלה גם עם יד אחת. כפתור ה-Tilt הוא גדול במיוחד ומרגיש כאילו נבנה לפתיחה עם יד אחת. נדרש רק סיבוב קצר יחסית בשביל לפתוח את הראש וכאשר לא מדובר על משקל נשיאה כבד מאד – סיבוב קצר לכיוון השני מספיק בשביל לנעול את הראש בצורה מלאה – זאת תכונה חשובה מאד משום שהיא מאפשרת עבודה נוחה ומהירה יותר.

כפתור ה-Pan “הקטן” – נוח ביותר לשימוש

ProMediaGear BH1 Balhead 2

מבנה כדור – די קשה לנו לתאר את המבנה המדוייק של הכדור – האנלוגיה הקרובה ביותר שאנו יכולים לתת לכם (גם היא כנראה לא לגמרי מדוייקת) היא ש-ProMediaGear בעצם הפכה ראש כדורי רגיל ב-90 מעלות כשמתחתיו ישנו בסיס עם אפשרות לביצוע Pan (כלומר אנו מקבלים כאן עוד דרגת חופש שלמה). בפועל צריך לנסות את הראש בשביל להבין בדיוק למה הוא מסוגל מבחינת זוויות הטיה – בסרטון הביקורת שלנו בהמשך ניתן לראות הרבה הדגמות שיתנו לכם מושג טוב יותר אבל בהחלט מדובר בחופש תנועה גדול משמעותית מזה של ראשים כדוריים רגילים – זה במיוחד חשוב למי שעובר הרבה ממצב אופקי לאנכי פעמים רבות בזמן קצר.

פלסים – בראש עם כל כך הרבה דרגות חופש מציאת זוויות ישרות היא עניין מרכזי. ב-ProMediaGear שילבו 2 פלסים – האחד מצוי בחלק בולט היוצא מבסיס הראש והשני נמצא על ה-Quick Release – אנו השתמשנו בפלס זה יותר.

Quick Release – אם מדברים על ה-Quick Release, אז חברת ProMediaGear שילבה כאן בסיס QR איכותי מאד עם נעילה בסיבוב – יש שמעדיפים נעילה עם ידית, אחרים טוענים שזאת פחות בטיחותית. ה-QR של ה-BH-1 מבוסס על תושבת ARCA SWISS הפופולארית ועם הראש קיבלנו גם את פלטת ה-PBX3 המעולה של החברה (פלטה ארוכה יחסית הכוללת מספר הברגות). באופן אישי אנו לא חסידים של ARCA SWISS ולכן כפי שתוכלו לראות בסרטון שצילמנו חיברנו לפלטה בסיס 323 של מנפורטו המאפשר לנו לעבוד עם פלטות RC2 כפי שאנו רגילים (אגב אם תרצו ניתן להסיר בקלות את ה-QR ולהחליף אותו באחר).

תפעול – התפעול של הראש פשוט למדי אם כי שונה ממה שהתרגלנו מראשים כדוריים אחרים. בצד המוכר יותר כפתור ה-Pan מאפשר סיבוב חלק מאד של הראש כולו על הציר האופקי, הפתיחה קלה והאחיזה נוחה. כפתור ה-Tilt הענק גם הוא כאמור נוח מאד והוא פותח את כל חופש התנועה של הכדור ומאפשר בעצם הזזה של המצלמה בהיקף הקרוב למחצית ספירה (מחצית מכדור דמיוני). מדובר על תחום תנועה מאד גדול ובניגוד לראשים כדוריים רגילים המוגבלים לתנועה כלפי מטה ב-90 מעלות בחריץ יחיד (מה שמכונה drop slot) או בראשים מתקדמים ויקרים ב-2 חריצים (יש בשוק אפילו ראשים בודדים עם 3 חריצים) – כאן אין שום מגבלה וניתן להוריד את הראש כלפי מטה בחצי היקף הכדור וניתן כמובן לשנות לחצי השני על ידי ביצוע Pan (כפי שמקובל גם בראשים רגילים).

משהו שלא מרבים לדבר עליו בביקורות על ראשים והוא חשוב מאד לדעתנו הוא צניחה (sag) המתרחשת אחרי נעילת הראש. הדבר מוכר מאד כמעט לכל מי שהשתמש בראש כדורי. נעלתם את המצלמה ואתם מסתכלים בעינית והמצלמה יורדת מספר מ”מ (או יותר). רבים מכירים את העניין ופשוט נועלים מראש מעט גבוה יותר אבל העניין לא תמיד מדויק והוא ללא ספק מציק (במיוחד בעדשות ארוכות יותר שם אפילו שינוי קל בזווית של הראש עושה שינוי עצום בקומפוזיציה). ב-BH-1 אין צניחה. אם להיות הוגנים אנו לא נתקלנו בצניחה עם הסאטאפ שלנו שכלל מצלמה ועדשות קלות עד בינוניות. אם אתה משתמשים בעדשות כבדות במיוחד (בעיקר עם מרכז כובד קדמי גבוה) אפשר ותראו צניחה מינימאלית, אבל ישנו ללא ספק הבדל עצום מהרבה ראשים זולים יותר אותם בדקנו.

אם מדברים על משקל נשיאה, הסטאפ שלנו המבוסס על מצלמות סוני ועדשות תואמות איננו מאתגר את ה-BH-1 כלל והוא מאפשר עבודה עם סטאפים כבדים בהרבה. אנו עורכים בימים אלו ביקורת (שתתפרסם כאן בקרוב) על סליידר משולב מונופוד בשם Slypod שבקצהו ניתן לחבר מצלמה. הדבר יוצר מנוף משמעותי ביותר שיכול להכריע ראשים פחות מסיביים אבל כפי שתוכלו לראות בסרטון שלנו, ה-BH-1 עמד היטב במשימה (רק חשוב לנעול אותו היטב כשמדובר במשקל כזה המצוי בחלק הרחוק מהראש).

אחרי שימוש של כחודשיים לערך בראש יש לנו שתי הצעות לשיפור אם אי פעם נראה דגם חדש (הראש בו אנו השתמשנו הוא בעצמו גרסה מתוקנת עם כמה שיפורים קטנים ביחס לדגם המקורי שהושק לפני כמה שנים). ראשית הראש מגיע כשהתנועה של הכדור איננה חלקה במיוחד (היינו מגדירים את התנועה כקפיצתית במידה מסויימת). הדבר השתפר עם השימוש וכנראה ישתפר עוד ככל שנשתמש בראש יותר אבל מ-ProMediaGear הבהירו לנו שהראש לעולם לא יהיה חלק כמו ראש כדורי רגיל וזאת משום שההראש מתוכנן כך שכל המנגנון נלחץ ולא רק הכדור (לא זכינו לראות BH-1 מפורק כך שקשה לנו לדמיין בדיוק את אופן הפעולה שלו). הנקודה השנייה היא היעדר אפשרות לכיוון התנגדות. ברוב הראשים הכדוריים (אפילו בדגמים פשוטים יחסית) קיים מנגנון המאפשר שליטה בהתנגדות הראש הכדורי. ל-BH-1 אין מנגנון כזה ועל פי ProMediaGear גם לא יכול להיות לו (בגלל המבנה המיוחד של הראש). זה אולי נשמע בעייתי אבל בפועל לראש יש התנגדות טובה מאד (היינו אומרים כמעט אידאלית) כך שזאת איננה בעיה קשה – ובכל זאת מי שעובד עם סטאפים כבדים אולי היה שמח ליותר שליטה, אבל הדבר כאמור יחייב שינוי מבני משמעותי ולא ברור אם הוא אפשרי כלל בתצורה הנוכחית.

סיכום 

ה-BH-1 הוא מוצר מאד ייחודי בשוק. הוא בנוי ומתוכנן ברמה של יצירת אומנות, חזק, עמיד (וגם נראה מדהים לדעתנו) וחשוב מכל מאפשר חופש תנועה גבוה כמעט יותר מכל מוצר אחר בקטגוריה.

אנו בהחלט רואים את ה-BH-1 משמש לצילומי סטודיו (אנו ללא ספק נמשיך להשתמש בו לטובת צילומי המזון ומוצר בסטודיו בשנים הקרובות), וכן לצילומי חוץ – נוף, אריטקטורה ועוד.

היינו שמחים אם הראש היה מגיע מהמפעל עם תנועה מעט יותר חלקה ואם היה מנגנון לשליטה בהתנגדות אבל כפי שציינו יש שיפור בתנועה עם השימוש וההתנגדות הבסיסית של הראש מעולה כך שאלו בוודאי אינן מגבלות קריטיות.

הדבר היחיד שעשוי למנוע מכם לרכוש את ה-BH-1 הוא המחיר. מדובר בראש פרימיום המיוצר ברמה הגבוהה ביותר במפעלי החברה בארה”ב והוא מתומחר בהתאם – $500. יחד עם זאת אנוט חושבים כי במקרה זה האמירה המוכרת – “קיבלתם מה ששילמתם” בהחלט נכונה ומדובר במוצר יקר המספק תמורה מלאה למחירו למי שזקוק לו וידו משגת.

סרטון הביקורת שלנו על ה-BH-1 מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *