ראשי ביקורות\סקירות LaCie Rugged SSD NVME בביקורת

LaCie Rugged SSD NVME בביקורת

0
0

אנו גאים להיות האתר הראשון בעולם לפרסם ביקורת על הדור החדש של הכוננים העמידים של חברת LaCie שהוכרזו מוקדם יותר השנה ומשתמשים בטכנולוגיית ה-NVME האולטרה מהירה. הכונן הראשון בסדרה אותו אנו בודקים היום הוא ה-LaCie Rugged SSD NVME וכפי שנראה מיד הוא מפגין ביצועים מרשימים בהחלט.

באמצע ספטמבר 2019 השיקה חברת LaCie שלושה התקני אחסון ניידים מבוססי SSD. כפי שדיווחנו כאן עם ההשקה, שני ההתקנים הראשונים והמהירים במיוחד הם ה-LaCie Rugged SSD אותו אנו בוחנים היום, וה-LaCie Rugged SSD PRO המהיר יותר. בנוסף השיקה החברה גם התקן ייחודי המכונה Rugged BOSS SSD המאפשר גיבוי קבצים מהמצלמה אל הכונן ללא צורך במחשב. לנו כאמור נזדמן להיות האתר הראשון בעולם לקבל את ה-LaCie Rugged SSD לביקורת ואנו ממתינים בימים אלו להגעתם של שני הכוננים האחרים ונביא לכם בתקווה סקירות בשבועות הקרובים.

נפתח בקצת רקע. ה-LaCie Rugged SSD וה-LaCie Rugged SSD PRO עושים שימוש בטכנולוגיית ה-NVME (או non-volatile memory express – פרוטוקול אחסון לכוננים קשיחים בטכנולוגיית SSD אשר מאפשר מהירויות העברת מידע גבוהות במיוחד). עד כמה מהירים התקני אחסון המבוססים על טכנולוגיית ה-NVME? הינה כמה נתונים – כוננים קשיחים מכאניים מן הדורות החדשים מסוגלים להעביר בערך כ-200MB/s (בהעברה רציפה). כונני SSD “רגילים” יכולים להעביר כ-500MB/s לערך, לעומת זאת כונני SSD המבוססים על טכנולוגיית NVME מסוגלים להגיע למהירויות הקרובות (ולעיתים אף עולות) על 3000MB/s – פי 6 פחות או יותר מכונני ה-SSD המהירים ביותר.

כמובן שיש הבדלים בין דגמים של כונני SSD NVME וחשוב גם לזכור מגבלות הנוגעות לחיבור למחשב (כאשר לא מדובר בכוננים המתחברים ישירות ללוח האם כמובן שהם כיום הנפוצים ביותר בקטגוריה). בשוק ישנן כיום שתי טכנולוגיות להעברת קבצים מהירה למחשב – USB ו-Thunderbolt (שתיהן אגב צפויות במידה רבה “להתאחד” בשנים הקרובות עם ההשקה של USB4 באמצע השנה הבאה לערך). הגרסה הזמינה האחרונה של תקן ה-USB (מכונה USB 3.2 Gen 2 x 2 מאפשרת קצבי העברה של עד 20Gb/s או 2.5GB/s) וזאת לעומת TB3 המאפשר מהירות העברה כפולה ולכן מאפשר גם לכונני ה-NVME המהירים ביותר קצב העברה מספק. מסיבה זאת ישנו גם הבדל בין שני הכוננים של חברת LaCie – ה-Rugged SSD אותו אנו בודקים היום עושה שימוש בחיבור USB 3.1 Gen 2 (הגרסה הלפני אחרונה עם קצב העברה של עד 10Gb/s או 1.2GB/s לערך) וזאת לעומת ה-Rugged SSD PRO המשתמש ב-TB3 עם קצב העברה של עד 40Gb/s או 5GB/s (בפועל הכונן צפוי להגיע למהירויות העברה של כמחצית מכך לערך אך אנו נבדוק זאת כמובן במסגרת הביקורת כשנקבל את המוצר).

אחרי ההקדמה הטכנית הזאת אפשר לצלול אל הכונן עצמו.

ה-LaCie Rugged SSD – דור חדש בטכנולוגיית NVME

Lacie Rugged SSD NVME 1

מבנה

ה-LaCie Rugged SSD מעוצב בצורה דומה מאד לשאר הכוננים בסדרת ה-Rugged של החברה (אנו ערכנו בעבר ביקורות על מספר כוננים של LaCie כולל שני כוננים מסדרת ה-Rugged), כולל כיסוי הגומי העמיד בצבע כתום עז. ההבדל המרכזי הוא בגודל. הכונן החדש הוא בגודל 10 ס”מ על 6 ס”מ ובעובי  דק משמעותית מיתר הכוננים בסדרה. למעשה מדובר בכונן קטן אפילו מה-LaCie Portable SSD שבדקנו כאן לפני מספר חודשים.

בניגוד לכמה מן הדגמים האחרים בסדרת ה-Rugged לדגם החדש אין כבל מובנה מחובר. במקום זאת הוא מגיע עם זוג כבלים – USB-C ל-USB-C ו-USB-C ל-USB-A. הכבלים קצרים מאד – 15 ס”מ בלבד – לדעתנו מדובר בטעות של החברה וזאת משום שמי שצפוי להשתמש בכונן עם מחשב שולחני ולא נייד עשוי לסבול מאי נוחות (בעיקר אם אין חיבור USB מהיר מקדימה). אפשר כמובן לרכוש כבל -USB בעל קצב העברה גבוה (עוד על כך בכתבה עתידית) אבל היה לדעתנו ראוי לכלול כבל של 50 ס”מ לפחות עם הכונן כפי שעשתה החברה עצמה עם כוננים אחרים שלה.

עוד שינוי קטן ביחס לדגמים האחרים בסדרת ה-Rugged – חיבור ה-USB (במקרה זה כאמור USB-C) נמצא בצד הארוך יותר ולא הקצר (אם תרצו בצד ולא למעלה), בחירה משונה ולא ברורה של LaCie אבל היא בעיקר אסתטית ואין לה השפעה על השימושיות לדעתנו.

עוד כמה דברים שכדאי לדעת על הכונן, אין לו כפתורים או חיבורים אחרים מלבד כניסת ה-USB-C, הוא עמיד לאבק/מים (גשם) בתקן IP67 ונפילות עד 3 מטר וגם לכ-2 טון מעיכה (לא ניסינו). מלבד זאת תקבלו עם הכונן 5 שנות אחריות ותקופה דומה של “Rescue Data Recovery Services plan” – אם תקלה כלשהי תגרום לכונן שלכם להפסיק לעבוד – בהחלט יפה.

עמיד במיוחד – LaCie Rugged SSD

Lacie Rugged SSD NVME

ביצועים

כעת הגענו לחלק המרכזי של הביקורת. כמו תמיד הרצנו שני סוגים של מבחנים על הכונן. מבחן סינתטי ומבחן “אמת” (הכולל העברת קבצים מהכונן ואליו). כרגיל עשינו שימוש במחשב הביקורת רב העוצמה שלנו הכולל מעבד Core i9-9900K, זיכרון – 32GB, כרטיס מסך Asus RTX 2070, לוח אם Z390 Gigabyte DESIGNARE הכולל 2 חיבורי TB3 (התואמים כמובן “אחורה” ל-USB-C) ושני התקני אחסון מהירים מסוג Samsung 970 EVO (בטכנולוגיית NVME בעצמם) ומערכת הפעלה WIN 10 Pro מעודכנת.

התוכנה בה אנו נוהגים להשתמש למבחני העברה סינתטיים היא Crystal Disk Mark 6 והתוצאות של הכונן בהחלט מרשימות – קצב העברה שראינו עמד על 912MB/s קריאה ובאופן מפתיעה קצב כתיבה מרשים אף יותר של 965MB/s (לרוב קצבי כתיבה הם איטיים יותר).

מבחנים סינתטיים הם דבר אחד אבל אותנו עניין לראות מה קצבי ההעברה בפועל. השתמשנו בספריית הניסוי שלנו הכוללת בעיקר סרטוני וידאו (4K)  בנפח של כ-5GB וקיבלנו קצבי העברה של 612MB/s מהמחשב לכונן ו-816MB/s מהכונן למחשב – בהחלט מרשים. שימו לב כי לא ראינו הבדל במחשב הבדיקה שלנו בין חיבור USB-A לחיבור USB-C – אבל אנו ממליצים לכם לבדוק זאת בעצמכם על המחשב שלכם לפני שתבחרו כיצד לעבוד (גם לכבל המחבר יש חשיבות במקרה זה).

סיכום

מנקודת המבט שלנו ה-LaCie Rugged SSD מבטיח ומקיים – הוא משווק ככונן אולטרה מהיר ומציג מהירויות גבוהות משמעותית מה-LaCie Portable SSD (השיאן הקודם שלנו) הן במחבנים הסינתטיים אבל חשוב מכך גם בביצועי העברת נתונים בעולם האמיתי.

אין לכונן שום חסרונות בולטים (פרט אולי לכבלים הקצרים המגיעים איתו – בעיה בעיקר למי שמשתמש בו עם מחשב שולחני – וניתן כמובן לפתור אותה בקלות על ידי שימוש בכבלים ארוכים יותר – רק זכרו לבחור כבלים איכותיים בעלי קצב העברה מהיר!).

הדבר היחיד שיש לקחת בחשבון הוא המחיר. בחו”ל הכונן נמכר כרגע סביב $300 לכונן בנפח של 1TB – בדומה לזה שבדקנו (ישנם כוננים בנפח של 500GB או 2TB גם כן מדגם זה). במחיר זה מדובר בעלות הגבוהה ביותר מ-100 דולר מה-LaCie Portable SSD – האם ההפרש בביצועים שווה את זה – תלוי בשימוש שלכם. מן הצד השני דגם ה- Rugged SSD Pro NVME אשר אמור להיות מהיר משמעותית (פי 2.5 על הנייר) עולה רשמית 100 דולרים יותר לאותו נפח ואם אתם מחפשים מהירות חסרת פשרות הוא עשוי להיות האופציה העדיפה (אבל אולי שווה להמתין קצת לביקורת שלנו ולראות את תוצאות האמת).

הביקורת המלאה שלנו בסרטון  הוידאו בשפה האנגלית מאתר הבת שלנו LensVid

 

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *