ראשי ביקורות\סקירות ראש כדורי בביקורת: מנפרוטו XPro

ראש כדורי בביקורת: מנפרוטו XPro

0
0

לפני כשנה לערך – זמן קצר לפני תערוכת פוטוקינה 2016 – קיבלנו שורה של מוצרים לביקורת מחברת מנפרוטו שורה ארוכה של מוצרים לביקורת. המוצר אותו אנו בוחנים היום (אחד מתוך סדרה שתתפרסם כאן בתקופה הקרובה) הוא הראש הכדורי של החברה המכונה XPro אשר הושק לפני מספר שנים והוא אחד הנמכרים ביותר של החברה – יצאנו לברר האם יש לכך הצדקה.

ה-XPro הוא ראש כדורי בקטגוריית ה-mid-range (למנפרוטו ראשים מתקדמים ויקרים בהרבה אך גם זולים יותר) והוא מיוצר במספר גרסאות עם מערכות quick release שונות (כולל ראש מבוסס Arca Swiss ואפילו ראש מבוסס RC4 – הפלטה הגדולה של מנפרוטו ו-Q5 המקבלת פלטות 501 של מנפרוטו המוכרות לרוב מראשים לוידאו). הגרסה שאנחנו בדקנו היא הזולה ביותר והיא מבוססת על פלטות RC2 של מנפרוטו (ה-RC2 היא מערכת ה-quick release האהובה עלינו ביותר כפי שציינו פה לא פעם – כאן תוכלו למצוא את הסיבות לכך).

עיצוב ואיכות בנייה

מרבית הראש עשוי מתכת (מגנזיום) והוא בנוי היטב ומרגיש מסיבי למדי. אנו גילינו כי למרות המבנה המסיבי במנפרוטו החליטו שהנועלים ייבנו מפלסטיק ולמרות שניתן להבריג אותם בקלות ולהחליף אותם אם הם נשברים – היינו שמחים הרבה יותר אם אלו היו עשויים מתכת (אבל הדבר מן הסתם היה מייקר את הראש).

גובהו של הראש 12 ס”מ ומשקלו קצת יותר מחצי ק”ג אך הוא מסוגל לשאת באופן רשמי עד 10 ק”ג של משקל – אנו לא היינו חושבים אפילו להציב עליו משקל כה כבד (בטח לא ציוד בעל משקל קדמי עודף) אבל למרות זאת כל סט-אפ “נורמאלי” שהצבנו עליו וסביר להניח שהרוב המכריע של שילובי המצלמה/עדשה הסטנדרטיים (כולל גופים מקצועיים עם עדשות טלפוטו בינוניות) יעבדו מצוין. לראש יש נפילה קלה לאחר הנעילה – זאת תופעה מוכרת מהרבה ראשים – כולל אגב ראשים יקרים בהרבה ויש מעט מאד ראשים בשוק שחפים מן הבעיה הזאת – רוב הזמן לומדים לעבוד סביבה ולפצות באמצעות נעילה גבוהה מעט יותר מראש.

Xpro – איכות בנייה טובה

SNY01992

לראש יש סימוני מעלות בחלקו התחתון (שימושי לצילומי פנוראמה) וכן זוג פלסים – פיצ’ר די נדיר בראשים כדוריים ברמה הזאת (ברוב הראשים במחיר הזה תמצאו פלס יחיד לכל היותר).

ל-Xpro יש 3 “כפתורים” שניים מתוכם נועלים בעלי מבנה של חצי כנף – הקטן יותר אחראי ל-pan והגדול יותר לנעיל הכדור עצמו – שניהם כאמור מפלסטיק והם בעלי מנגנון ratchet. הכפתור השלישי שולט ברמת החיכוך של הראש.

בחלקו העליון של הראש ישנו כאמור בסיס לפלטת ה-RC (כפי שהזכרנו ישנן גרסאות של ראש זה המותאמות לסוגים שונים של פלטות). בגרסת ה-RC2 שינו במנפרוטו את המבנה של בסיס ה-RC2 הקלאסי של החברה (אנו מאד אוהבים את המבנה הזה ובמיוחד את נעילת ההגנה הקטנה בחלקו התחתון), הנעילה הראשית ב-Xpro נותרה זהה לראש הקלאסי אבל נעילת העזר השתנתה למנגנון דחיפה כלפי מטה המבוסס על רכיב פלסטיק (אנו לא בטוחים ב-100% אך זאת התחושה) ובכל מקרה אנו בהחלט מעדיפים את העיצוב המקורי שהוא קל, נוח יותר לשימוש וכנראה גם עמיד יותר.

שינוי במנגנון הנעילה המשני (לטובה?)

SNY01991

אם אתם מעוניינים ניתן להסיר את הבסיס ולהרכיב בסיס RC2 “קלאסי” אבל אם תעשו זאת תאבדו את שני הפלסים ולכן לא היינו ממליצים על כך.

שימוש

במהלך השנה האחרונה עבדנו עם ה-Xpro באינספור צילומים ופרויקטים הן על חצובות, מנופודים וסליידרים. אין ספק שחשוב מאד להיזהר עם הראש מנפילות לבל יישברו “הכפתורים” אבל מעבר לכך מדובר בראש חזק, נוח, קל מאד לתפעול וכייפי (זאת לא מילה שתשמעו אותנו אומרים הרבה ביחס לציוד צילום אבל זאת בהחלט התחושה שלנו מהראש).

הסיבה המרכזית לכך מעבר למה שכבר מנינו קשורה לבחירה של מנפרוטו להוסיף מנגנון חיכוך עם כפתור נפרד. כל כך הרבה יצרניות אחרות (כולל יצרניות להן ראשים מתקדמים ויקרים בהרבה) בוחרות לשלב בראש מנגנון שליטה בחיכוך מבוסס בורג (בורג המצוי לרוב בתוך כפתור נעילת הראש). התוצאה היא מציקה במיוחד ודורשת שימוש בציפורן או במברג שטוח בכדי לשנות את רמת החיכוך של הראש – פעולה שאנו עושים לא מעט עבור מצלמות ועדשות במשקלים שונים. ב-Xpro לעומת זאת כל שעליכם לעשות בשביל לשנות את החיכוך של הראש הוא לסובב את הכפתור הייעודי (גדול ונוח), לכאורה מובן מאליו אבל כאמור לצערנו זה ממש לא המצב בתעשיה.

אם הדבר היה תלוי בנו היינו מוסיפים לראש מספרים (כפתור השליטה בחיכוך נע בקליקים) בכדי לאפשר חזרה לאותו מקדם חיכוך בקלות אבל זה לא המצב (העברנו את ההצעה למנפרוטו בכל מקרה).

RC2 – מנגנון ה-quick release האפקטיבי ביותר

SNY01990

סיכום

למרות של-Xpro אין שיכלולים פורצי דרך או טריקים מפתיעים אנו מוצאים את עצמנו חוזרים אליו פעם אחר פעם כשאנו מחפשים ראש פשוט ונוח לעבודה עם שליטה טובה, כושר נשיאה וקלות תפעול.

העיצוב של כפתורי השליטה אינו מורכב אבל הוא עובד מצוין ובמיוחד כמו שציינו – כפתור השליטה בחיכוך שהוא כמעט בדיוק העיצוב שאנחנו היינו בוחרים לו עיצבנו את הראש הכדורי האידאלי.

שליטה מעולה ונוחות תפעול – מנפרוטו Xpro

SNY01989

כמו כמעט לכל מוצר אחד שיצא לנו לבדוק בעבר גם ל-X-pro יש חסרונות מסויימים – הראשון הוא החבירה להשתמש בפלסטיק עבור ה”כפתורים” השונים של הראש ומנכנון הנעילה המשני – היינו שמחים הרבה יותר לראות גרסה עם כפתורי מתכת אפילו אם הדבר היה מייקר את הראש בעוד כמה דולרים.

הנקודה השנייה נוגעת לעיצוב של מנגנון הנעילה של הראש – לדעתנו מנפרוטו היו צריכים לשמור על הנעילה המשנית של בסיס ה-RC2 הקלאסי – היא נוחה יותר וקלה יותר לשימוש – וכמובן עשויה מתכת.

חסרונות מינוריים בצד, תמורת כ-150 דולרים בחו”ל (בארץ סביב 700 ש”ח) מדובר באחד הראשים הכדוריים המוצלחים ביותר שתוכלו לרכוש ובשימוש זהיר הוא יכול לשמש אתכם בהצלחה שנים רבות.

הביקורת המלאה שלנו על ה-X-PRO של מנפרוטו מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *