ראשי ביקורות\סקירות ביקורת עדשה: ניקון 10-20mm f/4.5-5.6G VR

ביקורת עדשה: ניקון 10-20mm f/4.5-5.6G VR

0
2

היום אנו שמחים לפרסם ביקורת על אחת מהעדשות החדשות ביותר בליין של חברת ניקון – עדשת זום אולטרה רחבה למצלמות קרופ (DX בז’רגון של חברת ניקון) אשר הוכרזה מוקדם יותר בשנת 2017.

ה-Nikon AF-P DX NIKKOR 10-20mm f/4.5-5.6G VR, העדשה בה נתמקד היום היא ממש לא עדשת הזום האולטרה רחבה הראשונה של ניקון למצלמות קרופ. קדמו לה מספר עדשות – אולי הנפוצה ביותר היא עדשת ה-AF-S DX NIKKOR 10-24mm F3.5-4.5G ED הוותיקה (2009) האיכותית אך היקרה (קרוב ל-900 דולר בחו”ל בזמן כתיבת שורות אלו). בניקון החליטו שהם לא רוצים להשאיר את פלח השוק הזול יותר לסיגמא וטוקינה והשיקו עדשת כניסה משלהם שלא נועדה להחליף את הדגם הוותיק (לא על הנייר לפחות) אבל נועדה לתת אופציה נגישה יותר למי שלא מעוניין להוציא סכום כה גבוה על עדשת זום אולטרה רחבה.

מבנה ואיכות בנייה

כשחושבים על כך שהעדשה שאנו בוחנים היום עולה בערך שליש מהדגם שהוצג לפני כ-9 שנים מפתיע לגלות שאיכות הבנייה של ניקון לא ממש נפגעה. נכון העדשה עשויה כולה פלסטיק (מלבד הזכוכית והרכיבים האלקטרוניים כמובן) אבל היא לא מרגישה זולה בשום צורה. החלק היחיד שהיינו מעדיפים לראות אחרת הוא התושבת (גם היא עשויה פלסטיק ולא מתכת כמו ברוב העדשות של ניקון). אם אתם רוכשים את העדשה רצוי להיזהר אם כי לנו יש עדשות עם תושבת פלסטיק בנות כמעט 10 שנים המפקדות היטב – כך שלא בהכרח מדובר בבעיה).

הניקון 10-20 מ”מ – טבעת פוקוס דקה אבל טובה

SNY01500

העדשה קטנה מאד – 8 ס”מ כשהיא סגורה ו-8.5 ס”מ כשהיא פתוחה לגמרי. היא גם קלה בצורה יוצאת דופן – 256 גרם עם מגן השמש שאנו ממליצים להשאיר על העדשה באופן קבוע. האלמנט הקדמי של העדשה גדול יחסית – 72 מ”מ (אם כי רוב העדשה צר יותר) ובכל מקרה לא צריכה להיות בעיה להשתמש בפילטרים עם העדשה הזאת (עדשות אולטרה רחבות למצלמות FF לעומת זאת לעיתים קרובות אינן יכולות לקבל פילטרים רגילים – בעדשות קרופ בדרך כלל אין בעיה כזו).

לעדשה יש שתי טבעות – טבעת פוקוס רחבה יחסית ונוחה למדי וטבעת פוקוס דקה במיוחד אבל איכותית למדי באופן מפתיע (זאת בניגוד לטבעת הפוקוס של עדשת הקיט הישנה של ניקון ה-18-105 שלנו – גם היא צרה – שמרגישה מאד זולה).

משהו אחד די מפתיע שגילינו הוא שלעדשה אין שום כפתורים. לא כפתור שינוי מפוקוס ידני לאוטומטי ולא כפתור להדלקה וכיבוי המייצב (כן לעדשה יש מייצב מובנה עד 3.5 סטופים – מייד ניגע בכך). זה אולי נראה לנו משונה אבל זאת היא לא העדשה ראשונה בה ניקון מסלקת את הכפתורים בכדי לחסוך בעלויות. גם בעדשה ה-AF-P 18-55mm VR החדשה יחסית ניקון העלימה כל זכר לכפתורים (פרט לכפתור הנועל את הזום), כנראה בעיקר מסיבות של חיסכון. בכל מקרה ניתן לשנות מצבי פוקוס מהמצלמה (דרך התפריטים במצלמות מסדרת ה-D3XXX/D5XXX או באמצעות כפתור בכל הגופים המתקדמים יותר של ניקון). את המייצב לא ניתן לכבות למיטב הבנתנו (*עדכון – ראו התייחסות בסיכום) וזאת מגבלה מסויימת.

פוקוס ומייצב

אנו בדקנו את הפוקוס על מצלמת הניקון D7500 החדשה של ניקון (ביקורת כאן בקרוב) והצלחנו למקד בצורה מהירה ומדוייקת מאד על עצמים קרובים ורחוקים גם ב-10 וגם ב-20 מ”מ. לא מן הנמנע שראיתם גם הביקורת שפרסמנו כאן לאחרונה על המתאם בין עדשות ניקון למצלמות סוני של חברת VELLO ואנו בדקנו את העדשה גם איתו על מצלמת ה-A6500 של סוני והתוצאות לא היו מושלמות מבחינת הפוקוס במיוחד ב-10 מ”מ על עצמים קטנים (אבל זאת בוודאי לא נקודה לרעת העדשה שלא תוכננה לעבוד עם המתאם או עם מצלמות סוני).

פוקוס מהיר – ניקון 10-20 מ”מ

SNY01499

בכל הקשור למייצב כמו שאמרנו משום שלא ניתן לכבות אותו לא ניתן היה לערוך מבחן השוואתי בין צילום עם ובלי המייצב אבל מהתנסות סובייקטיבית שלנו נראה שהוא בהחלט עוזר  ו-3.5 סטופים – הנתון הרשמי של ניקון לא נראה מאד רחוק מהמציאות. נציין רק שהיעדר אפשרות לנטרול המייצב היא מגרעה בעיננו משום שבעת שימוש בחצובה מומלץ לכבות את המייצב בכדי למנוע רעידות מיותרות (וזאת היא ללא ספק עדשה שעשויה לשמש אתכם לא מעט על חצובה).

ביצועים

נעבור עכשיו לכמה בדיקות אובייקטיביות יותר עם העדשה. אנו בדקנו את החדות ושורה של תכונות אופטיות נוספות וגם ערכנו השוואה קטנה מול עדשת הסיגמא 10-20mm f/4-f/5.6 DC HSM הוותיקה שלנו.

חדות – החדות במרכז הפריים ב-10 מ”מ מצויינת כבר בצמצם פתוח וכמעט לא משתנה גם כשסוגרים אותו (אולי אחת העדשות היחידות שנתקלנו בהן שבהן אין כמעט שינוי ניכר לעין בצמצמים השונים). עוד יותר מוזרה היא העובדה שגם בצידי הפריים לא ניתן לראות כמעט שום שינוי בחדות.

חדות ב-10 מ”מ בצמצמים שונים במרכז הפריים (שמאל למטה – f/4.5, ימין למטה – f/5.6, שמאל למעלה – f/8 וימין למעלה – f/11) – רואים הבדל?

4-images-10mm-center

חדות ב-10 מ”מ בצמצמים שונים בצד הפריים (שמאל למטה – f/4.5, ימין למטה – f/5.6, שמאל למעלה – f/8 וימין למעלה – f/11) – רואים הבדל?

4-images-10mm-side

אם עוברים ל-20 מ”מ, כאן כבר ניתן לראות שיפור מסוים בין f/5.6 ל-f/8 במרכז הפריים ובצידי הפריים ניכר הבדל אפילו גדול יותר וגם קצת שיפור מ-f/8 ל-f/11.

חדות ב-20 מ”מ במרכז הפריים (שמאל – f/5.6, מרכז – f/8 וימין f/11) – יש שיפור בצמצם סגור

4-images-20mm-center

חדות ב-20 מ”מ בצידי הפריים (שמאל – f/5.6, מרכז – f/8 וימין f/11) – יש שיפור בצמצם סגור (גם ב-f/11)

4-images-20mm-right-side

ערכנו כאמור גם השוואה קטנה ל-10-20 מ”מ הוותיקה של סיגמא (הדגם בעל הצמצם המשתנה אשר מהיר מעט יותר בזווית הרחבה מהניקון אבל גדול, כבד וגם קצת יותר יקר מהניקון). התוצאה ב-10 מ”מ f/8 נראית די דומה עם יתרון מסוים לסיגמא (יש מצב שההבדל נובע מהעובדה שהניקון הייתה על חצובה עם המייצב פועל – לסיגמא אין מייצב).

מימין הסיגמא ומשמאל הניקון (צולמו בצמצם f/8, ב-10 מ”מ על חצובה) – האם ההבדל קשור במייצב שבניקון?

Sigma-left-vs-nikon-right-300x-f-8-10mm

עיוות כרומטי (עיוות צבע/CA) – העדשה שולטת בעיוותים כרומטיים באופן סביר אם כי בהחלט הבחנו פה ושם באזורים סגולים בקצוות בתמונות בעיקר עם תאורה ישירה (יותר מאשר בעדשת הסיגמא המקבילה שלנו).

דוגמא קיצונית ל-CA (שימו לב לצבע הכחול-סגול בהגדלה גדולה מאד ותאורה ישירה)

chromatic-aberrations

החזרים (flare) – העדשה מטפלת בצורה טובה מאד בהחזרים מן ההתנסות שלנו (עניין לא בהכרח מובן מאליו בעדשה אולטרה רחבה שכזאת). אתם יכולים לראות דוגמא אחת שצולמה ישירות אל מול השמש למטה.

טיפול טוב באור ישירם והחזרים

flare

האפלת פינות (Vignette) – עדשות קרופ הרבה פחות סובלות מהאפלת פינות (קל יותר לייצר עדשות המכסות חיישנים קטנים יחסית) וגם פה לא נתקלנו בבעיה משמעותית אפילו כאשר ההגדרות המטפלות בנושא במצלמה היו כבויות.

עיוות חבית (Barrel distortion) – באופן לא ממש מפתיע אם תכבו את ההגדרות במצלמה שמטפלות בעיוות תוכלו לראות כי במיוחד בזווית הרחבה (10 מ”מ וקרוב לכך) יש לא מעט עיוות. כמובן שניתן לטפל בעיוותים אלו (בצילום סטילס), בוודאי בעריכה אם כי חשוב לצלם פריים מעט יותר רחב בכדי לאפשר לתוכנה לגזור את החלקים שאינכם רוצים. ב-20 מ”מ יש הרבה פחות (אם בכלל) עיוות חבית.

 

10mm-Barrel-distortion

אין עיוות ב-20 מ”מ

20mm-Barrel-distortion

בוקה – ה-10-20 מ”מ היא לא ממש עדשה לקבלת הפרדה משמעותית מהרקע (שילוב של צמצם לא מהיר ואורך מוקד קצר לא מאפשרים זאת) ובכל זאת את תצלמו עצם מקרוב (המרחק המינימאלי הוא בערך 5 ס”מ מקצה העדשה ב-10 מ”מ) תוכלו לקבל טשטוש מסוים של הרקע כמו שרואים בתמונה הבאה.

לא ממש העדשה שלכם לטשטוש הרקע

Bokeh

סיכום

ה-Nikon AF-P DX NIKKOR 10-20mm f/4.5-5.6G VR היא עדשה מעניינת. היא חלק מליין ה-AF-P החדש של ניקון (ליין שמביא עימו מנוע פוקוס שקט ומהיר), היא קטנה, קלה, בעלת איכות בנייה טובה יחסית, כוללת מייצב מובנה (לא עניין נפוץ בקטגוריה שלה) והיא מפקסת מאד מאד על מצלמות ניקון החדשות.

מבחינת איכות התמונה מאד התפלאנו לראות שב-10 מ”מ העדשה חדה באותה מידה בכל הצמצמים (ב-20 מ”מ יש שיפור ב-f/8 ועוד שיפור קטן ב-f/11 גם במרכז אבל במיוחד בצידי הפריים) ובסך הכל היא מספקת חדות לא רעה בכלל ואיכות התמונה הכללית שלה טובה.

איכות התמונה הפתיעה

SNY01492

מבחינת חסרונות – אולי הנקודה המרכזית היא הצמצם. מדובר בעדשה המתחילה ב-f/4.5 (ב-10 מ”מ) ומגיעה ל-f/5.6 (ב-20 מ”מ) וזאת כשבשוק ניתן למצוא עדשות מהירות בהרבה (בעיקר עדשות של חברת טוקינה). לא כל אחד זקוק לצמצמים מהירים בעדשות אולטרה רחבות והמייצב אמור לעזור מעט בחלק מן המצבים הללו ובכל זאת אם הצמצם חשוב לכם – יש אופציות עדיפות בשוק. בכל הקשור למייצב – אחרי שפרסמנו את סרטון הביקורת שלנו (ראו בהמשך) טען אחד הצופים כי לפחות בדגם ה-D5500 ניתן לשנות את מצב המייצב לכבוי מתפריט הצילום כשעדשות AF-P מחוברות (לנו לא ממש יצא לבדוק זאת ולא ידוע לנו אילו מצלמות של ניקון תומכות בכך). בכל מקרה אם המצלמה שלכם לא תומכת בכך מדובר בחיסרון במיוחד אם אתם מתכננים שימוש בחצובה.

בכל הקשור למחיר – נראה כי ניקון באמת “שיחקה אותה” עם עדשת ה-AF-P DX NIKKOR 10-20mm והצליחה להציג עדשה איכותית יחסית במחיר מאד תחרותי (קצת יותר מ-300 דולר בחו”ל) ובארץ קצת פחות מ-1400 ש”ח כולל מע”מ – אחת הזולות אם לא הזולה בקטגוריה.

סרטון הביקורת שלנו על ה-Nikon AF-P DX NIKKOR 10-20mm מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid

גלריית תמונות – כולן צולמו עם עדשת ה-10-20 מ”מ של ניקון על מצלמת ה-D7500 (בין המזהים את אתרי הצילום תוגרל תחושת סיפוק עמוקה)

DSC_1291 DSC_1298 DSC_1300 DSC_1303 DSC_1312 DSC_1322 DSC_1394 DSC_1417 DSC_2078

אנו רוצים להודות לחברת הדר יבואנית ניקון לישראל על אספקת העדשה לבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *