ראשי ביקורות\סקירות ExposurePlot: ביקורת תוכנה

ExposurePlot: ביקורת תוכנה

2
0

לעיתים אנו נתקלים בתוכנה קטנה ופשוטה המספקת לנו מידע רב ערך בלחיצת כפתור וכל זאת בלי פרסום או רעש והכי חשוב – בלי בתשלום. ExposurePlot היא בדיוק תוכנה שכזו והיא תספק לכם מידע סטטיסטי מעניין וחשוב על התמונות שלכם בלחיצת כפתור זרירזה וכל זאת בצורה גרפית פשוטה וברורה. אנו ב-MegaPixel יצאו לבדוק.

בתוכנת ה-ExposurePlot נתקלנו ממש במקרה לפני מספר חודשים. מדובר בתוכנה קטנה ופשוטה שלה מטרה אחת – להציג נתונים סטטיסטיים על התמונות שלכם ויותר נכון על הציוד וההגדרות בו השתמשתם לשם הצילום. הנתונים עליהם מסוגלת התוכנה לספק מידע סטטיסטי הם:

  • אורך מוקד.
  • צמצם.
  • רגישות (ISO).
  • מהירות תריס.

עבורנו שני הנתונים המעניינים ביותר היו ללא ספק אורך המוקד והצמצם (אם כי בהחלט אפשר לחשוב על משתמשים עבורם גם שני הנתונים הנותרים יספקו מידע מועיל).

ExposurePlot  – טבלת אורכי מוקד – באיזה טווח אתם מצלמים?

Exposureplot 2

באמצעות סריקה של התמונות המופיעות על מחשבו של המשתמש ובדיקת נתוני ה-EXIF של התמונות מפיקה התוכנה גרפים פשוטים אך נוחים לקריאה והבנה.

הבדיקה אותה ערכנו עם התוכנה כללה סריקה של כל כונן התמונות שלנו (על עשרות אלפי התמונות שבו), עניין אשר דרש זמן לא מבוטל וכן סריקה של מספר תיקיות ספציפיות (עניין מהיר מאד). התוצאות כפי שתוכלו לראות בתמונה המופיעה בהמשך הוצגו בתוכנה על פני ארבע גרפים.

ממשק משתמש ושימושיות

הממשק של תוכנת ה-ExposurePlot פשוט למדי – מצד שמאל תמצאו את רשימת התיקיות במחשב שלכם. הדבר הראשון בו הבחנו מיד הוא היעדר התמיכה באותיות עבריות המוצגות כסימני שאלה. זה ללא ספק מרגיז ומתסכל ועשוי להוביל חלק מן המשתמשים לנטוש את התוכנה מבלי לתת לה הזדמנות נוספת. אנו בחרנו לתת לה הזדמנות נוספת וגילינו כמה עובדות מעניינות. למרות שלא ניתן לומר לתוכנה לבדוק תיקיה ששמה עברי (האפשרות “start analyzing” פשוט אפורה כשתקיה עם סימני שאלה מסומנת), למדנו כי אם נבחר תקיה גבוהה יותר (בהיררכיה) אשר שמה לועזי (או מורכב מספרות בלבד) התוכנה תסרוק גם את תת הסיפריה העברית (בהנחה שסימנתם את האפשרות “include subfolders”) – לא אידאלי אבל עושה את העבודה.

מספר האפשרויות אותן מספקת ה-ExposurePlot מצומצם ביותר – תוכלו לבחור בין צורות תצוגת הגרפים (2D/3D), אפשרויות גרפים (תגיות נתונים מסוגים שונים) ויכולת לסנן מצלמות (אשר פעלה ללא בעיה מיוחדת בבדיקה שלנו אם כי ללא ספק ניתן לשכלל אותה עוד). כמו כן תוכלו לבחור להציג על מסך מלא את כל אחד מארבעת הגרפים ואף להשוות בין סטטיסטיקות (פונקציה שלא ממש הצלחנו לפענח כיצד היא פועלת).

בכל הנוגע לתצוגה ה-ExposurePlot היא לדעתנו הפשוטה והברורה מכל התוכנות המקבילות אותן ניסינו. הגרפיקה לא יפה אבל היא בהחלט נוחה ועושה את תפקידה וזה הדבר החשוב ביותר. הערה חשובה אחת לפני שנעבור לסיכום –  ברירת המחדל של הגרף המציג את מהירות התריס איננה בפורמט של 1/100 הסטנדרטי אלא בפורמט עשרוני (0.01) שאינו נוח לקריאה. אין לנו מושג מדוע זאת ברירת המחדל אך גילינו כי בתחתית הטבלה מצד שמאל ישנו ריבוע זעיר אשר סימום V בו ישנה את ברירת המחדל – מומלץ לסמן.

טבלת מהירויות תריס – סמנו V מצד שמאל

Exposureplot 3

סיכום

ExposurePlot היא תוכנה פשוטה וקלה לשימוש המסוגלת להציג מידע סטטיסטי הנאסף מן התמונות במחשב שלכם בנוגע לארבע נתוני צילום מרכזיים. נשאלת השאלה למי מיועדת התוכנה ועד כמה היא שימושית בפועל?

לדעתנו לתוכנה יש מספר קהלי יעד אפשריים:

  • צלמים העושים שימוש במצלמות אולטרה זום ומעוניינים לעבור למצלמה בעלת עדשות מתחלפות – הדבר יאפשר לאלו להבין מה הוא סגנון הצילום שלהם ובאילו אורכי מוקד הם מרבים להשתמש (האם הם מנצלים יותר את הצד הרחב או את הטלה במצלמה). גם אם תרצו להמליץ למישהו שאתם מכירים על מצלמה תוכלו לבקש ממנו להתקין את התוכנה ולבקש לראות את התוצאות.
  • צלמים המצלמים עם עדשות זום ומעוניינים לרכוש עדשות פריים – כך תוכלו ללמוד טוב יותר מה אורך המוקד בו אתם נוהגים לעשות שימוש יותר מכל ולרכוש עדשת פריים אשר תתאים לאורך מוקד זה.
  • צלמים הרוצים לבחון האם הם זקוקים לעדשה מהירה יותר/מצלמה עם יכולות ISO משופרות – על ידי בחינת הרגישות בה מצולמות מרבית התמונות שלכם תוכלו לברר האם אתם נוטים להעלות את הרגישות מעבר לרמה איתה אתם מרגישים בנוח).
  • צלמים השוקלים לרכוש עדשה מיוצבת – התוכנה מאפשרת לבחון את מהירות הצילום הממוצעת עם עדשה מסוימת וכך לסייע בבירור הצורך במייצב.

 העמוד הראשי של ExposurePlot – פשוטה להפעלה ומספקת מידע מעניין

Exposureplot 1

לפני שנסיים אנו רוצים להוסיף הסתייגות חשובה מאד. סטטיסטיקה כמו זו אותה מספקת ה-ExposurePlot מלמדת אותנו אך ורק אודות תמונות אותן צילמנו. היא לא יכולה ללמד אותנו באופן ישיר שום דבר אודות תמונות שהיינו יכולים לצלם לו היה בידינו ציוד אחר (עדשה ארוכה או רחבה יותר, צמצם בהיר יותר או מצלמה בעלת רגישות משופרת). כל מסקנה שננסה להסיק כתוצאה מן הנתונים (כמו לדוגמא המבקנה כי אם צילמנו את מירב התמונות שלנו בקצה הזום משמע שאם היה לנו זום ארוך יותר היינו עושים בו שימוש), היא סוג של השלכה שלא תמיד ניתן לבסס אותה והיא איננה נכונה בהכרח (אולי אין לנו בעצם צורך באורך מוקד ארוך יותר ואורך המוקד שעמד לרשותנו הוא בדיוק מה שאנו זקוקים לו).

למרות המגבלות וההסתייגויות אנו מאמינים כי ה-ExposurePlot מספקת מידע חשוב ומעניין ואם נדע לקרוא אותה בחוכמה ונימנע מהסקת מסקנות מרחיקות לכת שאין להן בסיס, נוכל ללמוד ממנה רבות ולהיעזר בה בפעם הבאה שאנו (או מכרינו) נרצה לרכוש ציוד צילום חדש.

אהבנו

  • מספקת מידע שימושי רב למי ששוקל שדרוג ציוד.
  • קטנה, פשוטה ונוחה להפעלה.
  • מהירה מאד (אלא אם תחליטו לתת לה לבחון עשרות אלפי תמונות).
  • מכילה גרפים קריאים וברורים מאד.
  • חינמית.

קצת פחות

  • חוסר תמיכה בספריות בעלות שם עברי (ניתן לעקוף זאת כפי שהסברנו).
  • תמיכה בקבצי JPEG בלבד (התוכנה איננה בודקת קבצי RAW).
  • אפשרויות שליטה מצומצמות יחסית (לא בהכרח חיסרון למי שמחפש פשטות הפעלה).

אתם מוזמנים לנסות בעצמכם את תוכנת ה-ExposurePlot אותה ניתן להוריד בחינם מן הקישור הבא.

אנו נשמח לראות מה אתם הצלחתם ללמוד מן התוכנה ולעזור לכם לפענח את התוצאות בשרשור המיוחד אותו פתחנו בפורום.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

2 תגובות

  1. Avatar

    משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    11/11/2012 ב 2:34 PM

    כאחד שמאוד נהנה לקרוא את מה שאתם מפרסמים, אבקש במקרה ויש בקורת כל כך יעובית על תוכנה כל כך מועילה ועוד חינמית, ךפרסם גם כתובת איפה ניתן להוריד תוכנה זו. תודה.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    11/11/2012 ב 3:14 PM

    בסוף הכתבה יש קישור…

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *