ראשי חדשות הצצה ראשונה: ניקון משיקה עדשת 800 מ”מ “קומפקטית”

הצצה ראשונה: ניקון משיקה עדשת 800 מ”מ “קומפקטית”

0
0

אחרי שהודיעה על פיתוח העדשה בשנה שעברה, ניקון הכריזה היום באופן רשמי על ה-Nikkor Z 800mm F6.3 VR S – עדשת ה-Z הארוכה ביותר שלה ודגם קל משקל במיוחד (ביחס לגרסאות עבר באורך מוקד דומה של החברה), במחיר שעשוי לקרוץ לא רק לצלמים מקצועיים.

Nikkor Z 800mm F6.3 VR S – חיסכון דרמטי בגודל ובמשקל

עדשות 800 מ”מ תמיד היו עדשות נישה גדולות ויקרות מאד אשר נרכשו בעיקר על ידי צלמים מקצועיים, סוכנויות וחברות השכרה. הדגם החדש של ניקון שהוא הראשון מסוגו למצלמות חסרות מראה של ניקון עם תושבת Z באורך המוקד הזה, מביא עימו כמה חידושים שישמחו לא מעט צלמי טבע/ספורט.

ראשית מדובר בעדשה קלה מאד. כמובן שהכל יחסית בעולם עדשות הטלפוטו הסופר ארוכות, אבל במשקל של פחות מ-2.4 ק”ג היא מתחרה ראש בראש עם חלק מעדשות ה-150-600 מ”מ המצויות בשוק (ודגמים אחרים בקטגוריה) מה שהופך אותה להרבה יותר שימושית לצלמים שמתניידים בשטח (אפילו ללא מונופוד או חצובה).

800 מ”מ “קומפקטית”

NIKKOR-Z-800mm-f6.3-VR-S-top.jpg

אף שלא מדובר בעדשת ה-800 מ”מ הקלה בשוק – התואר הזה שמור לקנון RF 800mm f/11 IS STM עם משקל של כמחצית מהניקון, מדובר בחיות אחרות לגמרי. בעוד הקנון היא עדשת חובבים עם צמצם סגור מאד, הניקון היא עדשה מסדרת ה-PF האיכותית של ניקון (הכוללת גם עדשות 300 מ”מ ו-500 מ”מ אם כי אלו עדיין קיימות רק בתושבת F) ולמרות שמבחינת ניקון עדשות אלו אינן נחשבות לעדשות המקצועיות הגבוהות של החברה, דבר הבא לידי ביטוי בצמצמים הסגורים יותר – במקרה זה f/6.3 במקום f/5.6 בגרסאות ה-F הקודמות, העדשות הקודמות בסדרה זכו לביקורות משבחות והן כרגע ייחודיות בשוק מבחינת יחס עלות התועלת שהן מספקות.

סרטון רשמי של ניקון עם עדשת ה-Nikkor Z 800mm F6.3 VR S

ניקון Nikkor Z 800mm F6.3 VR S – תכונות מרכזיות

מלבד המשקל העדשה החדשה גם קצרה יחסית (בוודאי ביחס לדגם ה-800 מ”מ הקודם של ניקון) והיא למעשה קצרה יותר מעדשת ה-600 מ”מ המקצועית של ניקון (בתושבת ה-F) וקצת יותר ארוכה מעדשת ה-500 מ”מ PF (אורכה 38 ס”מ ללא מגן השמש אשר מגיע עם נעילה חדשה).

לעדשה עוד כמה תכונות מעניינות. ראשית ניקון מתגאה מאד במייצב של העדשה ומבדיקות ראשוניות כנראה שמדובר באחד המייצבים הטובים ביותר בשוק בהשוואה לעדשות טלפוטו ארוכות אחרות (ניקון מצהירה על 5.5 סטופים עם ה-Z9 אם כי תצטרכו להסתפק ב-5 סטופים עם שאר הדגמים הקיימים – מומלץ לראות את הסקירה של סטיב פרי בהמשך המתייחס לנושא בהרחבה).

העדשה עושה כאמור שימוש בטכנולוגיית ה-PF של ניקון (או Phase Fresnel) אשר מאפשרת לחברה להפוך את העדשה לקטנה וקלה יותר והיא כוללת אלמנט PF אחד יחד עם 21 אלמנטים נוספים מתוכם שלושה מסוג ED ועוד אלמנט SR.

מרחק הפוקוס המינימאלי של העדשה אמנם טוב יותר מזה של הדגם הקודם של ניקון אבל עדיין עומד על 5 מטרים (ישנו מגביל פוקוס עם שני מצבים) לעומת הקנון 800 מ”מ החדשה לה מרחק פוקוס מינימאלי קצר בכ-50 אחוז (אם כי שם מדובר בעדשה מהסדרה המקצועית, מהירה מעט יותר שעלותה גבוהה פי 3 והיא גם כבדה יותר).

לעדשה רגלית מסתובבת מובנית (אם כי ללא תמיכה ב-Arca – לנו קשה להבין מדוע רוב היצרניות לא מאמצות את התקן לרגליות שלהן באופן סטנדרטי מה גם שהוא משמש את הרוב המוחלט של הצלמים), ומספר כפתורי שליטה ברי תכנות (אם כי באופן מפתיע אין מתג הפעלה/הפסקה של המייצב ויש לעשות זאת מהמצלמה).

האלמנט הקדמי של העדשה גדול מידי בכדי לאפשר חיבור פילטרים ולכן תוכלו להיעזר במתאם פילטרים בחלק האחורי (drop in בקוטר 46 מ”מ) ולעדשה יש תמיכה במכפילים שיאפשרו לכם להגיע עד ל-1600 מ”מ אם כי תוך איבוד משמעותי של אור).

תמיכה במכפילים

NIKKOR-Z-800mm-f6.3-VR-S-extender

ניקון Nikkor Z 800mm F6.3 VR S – מפרט טכני

להלן המפרט הטכני המרכזי של עדשת ה-Nikkor Z 800mm F6.3 VR S של ניקון:

  • עדשת 800 מ”מ, צמצם f/6.3 עם כיסוי FF.
  • מבנה אופטי הכולל 22 אלמנטים ב-14 קבוצות (כולל אלמנט PF, שלושה אלמנטים מסוג ED ואלמנט SR).
  • מנוע פוקוס stepping motor.
  • מייצב מובנה עד 5.5 סטופים (עם ה-Z9, או 5 סטופים עם מצלמות Z אחרות).
  • 9 להבי צמצם.
  • הגנה מבפני מים/אבק.
  • מרחק פוקוס מינימאלי 5 מטרים (יחס הגדלה: 1:6.25).
  • תושבת ניקון Z.
  • תמיכה במכפילים 1.4X ו-2X.
  • קוטר פילטר: 46 מ”מ (drop in בחלק האחורי).
  • משקל 2.3 ק”ג.
  • אורך 38 ס”מ.

ניקון Nikkor Z 800mm F6.3 VR S – מחיר וזמינות

העדשה צפויה להיות זמינה בהמשך החודש בחו”ל ומחירה יעמוד על 6500 דולר. אנו בקשר עם היבואן המקומי ונעדכן בקשר למחיר וזמינות בארץ כשנקבל את המידע.

סרטונים ראשונים מרחבי הרשת

ניקון הציעה למספר מצומצם של צלמים אפשרות להתנסות עם גרסאות מוקדמות של העדשה ולמרות שלא מדובר בביקורות מלאות הן מספקות תמונה ברורה למדי של יכולותיה של העדשה החדשה.

כריס ניקולס מ-DPR עם הניקון Nikkor Z 800mm F6.3 VR S

ידידנו צלם הטבע סטיב פרי בסקירה מקצועית של העדשה

החברה מ-B&H עם העדשה החדשה

 

 

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *