ראשי חדשות לייקה M11: הצצה ראשונה

לייקה M11: הצצה ראשונה

0
1

אמש השיקה חברת לייקה את הגרסה ה-11 לסדרת הריינג’פיינדר הקלאסית שלה שהחלה את דרכה לפני כמעט 70 שנה. הדגם החדש כולל מספר שינויים חיצוניים וכן חיישן חדש ברזולוציה גבוה עם תכונה ייחודית.

לייקה M11 – קלאסיקה בגרסה מעודכנת

הקהל המצומצם שרוכש את סדרת ה-M של לייקה מכיר בדרך כלל הייטב את המוצר אותו הוא רוכש. הלייקה M11 שהושקה אמש לא שונה מאד חיצונית מלא מעט גרסאות קודמות של המצלמה שהושקו מאז 1954 (כמובן שבמצלמות הלייקה M האנלוגיות לא תמצאו מסך דיגיטלי אבל מעבר לכך ההבדלים החיצוניים מינוריים יחסית – לפחות במבט שטחי) אבל כולל בכל זאת כמה שינויים משמעותיים ביחס לדור הקודם.

נתחיל ממספר שינויים חיצוניים שבכל זאת קיימים בדגם החדש. בתחתית המצלמה תמצאו לראשונה בליין ה-M חיבור USB-C. הוא מאפשר הטענה של הסוללה וגם יכולת מסויימת להטענה תוך כדי עבודה (לייקה לא פירטה האם ניתן להפעיל את המצלמה באופן רצוף דרך חיבור ה-USB-C אבל חשוב לזכור שמדובר במצלמה ללא יכולות וידאו כלל ולכן עבודה עם חיבור לסוללה חיצונית בסטילס הוא לרוב פחות רלוונטי – בטח לקהל היעד של המצלמה שמשמשת יותר לצילומי רחוב ופחות לסטודיו).

הלייקה M11

Leica M11

שינוי משמעותי נוסף קשור גם הוא לחלק התחתון של המצלמה. לייקה הסירה לראשונה את הגריפ/פלטה התחתונה שהייתה קיימת במצלמות M קודמות ובמקומה ישנה ידית קטנה המאפשרת שליפה של הסוללה. השליפה עצמה מתבצעת בלחיצה קלה של הסוללה פנימה (שיטה הקיימת בדגמים חדשים אחרים של לייקה מזה מספר שנים). הסוללה עצמה גם היא חדשה ואמורה להיות חזקה משמעותית והיא אמורה לאפשר יותר מיום של צילום ללא הטענה (מצלמת סטילס בלבד כבר אמרנו…).

בסמוך לסוללה ישנו גם מקום לכרטיס SD UHS-II (אל תצפו לקצב צילום מהיר במיוחד – מצלמות ריינג’פיינדר לא ידועות במהירותן וה-M11 יכולה לצלם בערך 4.5 פריימים לשנייה). אם אתם תוהים כיצד לייקה לא שילבה במצלמה מקום לזוג כרטיסי זיכרון התשובה היא שבמקום זאת החליטו בלייקה לשלב בתוך המצלמה זיכרון של 64GB מובנה כך שיתאפשר לכם גיבוי ללא מעט תמונות אם תרצו.

ב-M11 יש מספר שינויים שעשתה לייקה מבחינת מיקום הכפתורים ואופן השימוש בהם ביחס ל-M10 הקודמת וכעת ניתן להגדיר יותר כפתורים לשימוש על ידי המשתמש מה שהופך את העבודה איתה לנוחה יותר. גם המסך האחורי שודרג והוא כעת ברזולוציה גבוה – 2.3 מליון פיקסלים עם מגע (אם כי לייקה לא הלכה עד הסוף כאן ויכולות המגע מוגבלות יחסית).

חיישן חדשני

אולי השינוי הכי גדול בדגם החדש הוא החיישן (כמו גם המעבד החדש המשולב במצלמה). לייקה שילבה ב-M11 חיישן בן 60 מגה פיקסל עם הארה אחורית. חיישן עם רזולוציה דומה יש למשל בסוני A7R IV אבל בלייקה הלכו צעד חשוב קדימה ואפשרו איחוד פיקסלים (pixel binning) מהחיישן כולו בכדי לקבל תמונות בעלת רגישות גבוהה יותר וטווח דינאמי משופר (בדומה למה שנעשה במכשירים סלולאריים מזה לא מעט שנים אבל עם חיישן FF ברזולוציה גבוה).

התוצאה היא אפשרות לצלם בשלושה מצבים – 60 מגה פיקסל, 36 מגה פיקסל או 18 מגה פיקסל כאשר כל ירידה ברזולוציה מאפשרת ביצועים משופרים מבחינת רגישות וטווח דינאמי (לייקה מדברת על טווח דינאמי של עד 15 סטופים). כמובן שבכל הרזולוציות הללו תוכלו לקבל קבצי RAW מה שמאפשר שמירה על גמישות העריכה.

שלוש רזולוציות בחיישן אחד

M11 רזולוציות שונות

ל-M11 עינית אופטית כמו לשאר ליין ה-M של לייקה והיא ידנית לגמרי (אין AF), אבל תומכת כמובן באין ספור עדשות M שהושקו על ידי החברה (ויצרניות צד שלישי) לאורך העשורים שעברו. מצד שני לייקה השיקה במקביל למצלמה עינית דיגיטלית מתכווננת עם שלוש זוויות – Visoflex 2 Electronic Viewfinder ברזולוציה של 3.7 מליון פיקסלים שאמורה להקל על עבודות הפוקוס במיוחד עם עדשות ארוכות יותר (היא צפויה לעבוד גם עם דגם ה-M10 אבל ברזולוציה של 2.4 מליון פיקסלים בלבד).

מחיר וזמינות

לייקה, כמו לייקה היא מוצר פרימיום והדבר בא לידי ביטוי במחיר (באחד הראיונות שערכנו עם החברה לאורך השנים השווה נציג החברה את הרכישה של מצלמת לייקה לרכישה של מכונית ספורט כמו פורשה – ואגב הבחירה בפורשה ולא בפארארי או למבורגיני למשל לא הייתה מקרית). מחירה של ה-M11 יעמוד על כ-9000 דולר אבל היא צפויה להיות זמינה רק במחצית השנייה של 2022 (אפשר ומשבר השבבים העולמי משפיע גם על החברה הגרמנית).

עינית ה-Visoflex 2 Electronic Viewfinder תימכר גם היא בהמשך השנה תמורת כ-740 דולרים.

עדכון: לאחר בירור עם יבואנית לייקה לישראל חברת קאמרה התברר לנו כי המצלמה צפויה להגיעה לישראל מוקדם בהרבה מן התכנון ולמעשה מצלמה ראשונה תגיע לישראל לפני סוף ינואר 2022 ומחירה יעמוד על כ-30 אלף ש”ח.

סקירות וביקורות ראשונות מרחבי הרשת

ברשת כבר התפרסמו מספר סקירות וביקורות אודות ה-M11 (למרות שזו כאמור תגיע לשוק רק בעוד כחצי שנה). אספנו עבורכם כמה מהבולטות:

כריס ניקולס וג’ורדן דרייק מ-DPR עם ה-M11

Art of Photography בסקירה מקיפה מאד של המצלמה עם השוואות ל-M10

אדורמה בסרטון עם ה-M11

B&H בסרטון אודות ה-M11

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *