ראשי חדשות סטילס מוידאו – המהפכה הגדולה הבאה מבית קנון?

סטילס מוידאו – המהפכה הגדולה הבאה מבית קנון?

3
0

הקונספט אינו חדש, אבל נראה כי המצלמה הבאה מבית קנון אשר תגיע לשוק בחודש ינואר הקרוב עשויה להיות הסנונית הראשונה למהפכה של מממש בעבודתם של לא מעט צלמים מקצועיים, אשר יוכלו מעתה לשלוף תמונות סטילס ברזולוציה גבוהה מתוך סרטוני וידאו. כתבה שתשנה את מה שחשבתם על הקשר בין וידאו לסטילס.

בשנת 2010 הציגה חברת קנון בתערוכת טכנולוגיה בסין את ה-Wonder Camera – קונספט עתידני למצלמה אשר תשרת אותנו (אולי) בעוד 10-15 שנה. מלבד תכונות בנאליות כמו רזולוציה מרשימה (כ-50 מגה פיקסל), זום בלתי נתפס (100X), מייצבים המסוגלים להתמודד עם כל תזוזה של היד בכל אורך מוקד ועוד, הציגה המצלמה רעיון נוסף – מיזוג מוחלט בין צילום סטילס לצילום וידאו.

הקונספט הוא פשוט וגם לא חדש במיוחד – היכולת לשלוף תמונות סטילס מתוך סרטון וידאו – קונספט בו השתמשו צלמי עיתונות עוד בתקופת מצלמות (הוידאו) 35 מ”מ לפני עשרות שנים בכדי לקבל תמונה מתוך סרטון. גם אנחנו כאן ב-MegaPixel שלפנו לא מעט תמונות מתוך סרטונים (למעשה כמעט כל התמונות הראשיות עבור הראיונות אותם קיימנו בתערוכת פוטוקינה 2012 נשלפו מתוך סרטוני הראיונות). אלא ששליפת תמונות מסרטון המצולם ב-1080p מספקת רזולוציה של כ-2 מגה פיקסל לערך – מספיק אולי להצגה באינטרנט, אך בוודאי שלא להדפסה או לשימוש מקצועי רציני.

מצלמת ה-1D C בפוטוקינה 2012 (צילום: אופיר אילוז)

1D Cphotokina megapixel 2

כאן נכנסת לתמונה מצלמת ה-EOS 1D C החדשה של חברת קנון. מצלמה זו אשר הוצגה כאבטיפוס לפני קצת יותר משנה והושקה רשמית באפריל 2012, נראית חיצונית זהה למצלמת ה-1D X המקצועית של קנון (והיא כוללת יכולות דומות כמעט לגמרי כולל צילום סטילס ברזולוציה של 18 מגה פיקסל), אלא שה-1D C תוכננה על ידי קנון במיוחד לצילום וידאו רפלקסי עם יכולת להקליט סרטונים ב-4K (או 4096×2160). רזולוציה זו מאפשרת לא רק להקליט קטעי וידאו באיכות הוליוודית (ואין ספק שה-1D C תשמש לא מעט צלמים בהוליווד בשנים הבאות), אלא גם לשלוף עד 24 פריימים לשנייה ברזולוציה של כמעט 9 מגה פיקסל (!).

צלם הוידאו/קולנוע האוסטרלי אברהם יופה זכה לקבל לאחרונה כמה יחידות של מצלמת ה-1D C של קנון מספר שבועות לפני תחילת המכירה הרשמית שלה. יחד עם חברת ההפקה שלו הוא הכין סרטון מושקע ביותר אשר כלל את ההתנסות שלו יחד עם שורה ארוכה של צלמי וידאו וקולנוע מוכרים (בהם גם הקולנוען הנודע Philip Bloom אשר היה לאחרונה גם בין הראשונים לצלם עם מצלמת ה-GH3 החדשה של פנסוניק). הרעיון מאחורי הסרטון היה לבדוק את האפשרות של צילום קטעי וידאו עם מצלמת ה-1D C, שליפת תמונות סטילס מתוך הוידאו, עיבוד (בדומה לתמונת סטילס רגילה) והדפסה בגודל שיאפשר בדיקה אמיתית של איכות התוצר. את ההדפסות עצמן הציג יופה לשורה של צלמי סטילס מקצועיים בכדי לשמוע את חוות דעתם. רובם היו ספקנים מאד כשנכנסו לבדיקה, אבל התוצאות הפתיעו גם אותם.

ה-1D C – מיקרו הבעות – סרטו של אברהם יופה

[vimeo]https://vimeo.com/56241602[/vimeo]

כפי שניתן לראות בסרטון יש ליכולת לשלוף תמונות סטילס איכותיות מוידאו לא מעט יתרונות עבור צלמי עיתונות וצלמי טבע תיעודיים. אפילו צלמי אירועים ואופנה יוכלו אולי לבחור את ההבעות המסוימות המועדפות עליהם מתוך רצף וידאו בעוד מספר שנים. איכות התמונות אותן ניתן לשלוף מה-1D C בהחלט מרשימה. יופה פרסם לאחרונה תמונת סטילס אחת לדוגמא אותה שלף מתוך סרטון בה מצולם “הדרקון מקומודו”. את התמונה המקורית (קצת יותר מ-4 מגה בייט) תוכלו להוריד להתרשמות מן הקישור הבא.

גרסה מוקטנת של תמונת הסטילס של “הדרקון” מתוך סרטון אשר צולם עם ה-1D C (צילום: Abraham Joffe)

Lizard 1D C Joffe

למרות שהסרט אופטימי ביחס לאפשרות השימוש בשליפת תמונות סטילס מתוך סרטוני הוידאו המצולמים עם ה-1D C, יש כמה נקודות שראוי לזכור (חלקן מועלות בסרטון וחלקן לא). ראשית, רזולוציה איננה הכל. צילום סטילס דורש תאורה, קומפוזיציה והיבטים אחרים אשר אינם זהים תמיד בין צילום סטילס לוידאו. בעיה מוכרת היא כמובן ה-motion blur אשר גורמת למריחה בלא מעט פריימים והוזכרה גם בסרטון, אם כי נראה כי בכל מקרה לפחות חלק מהתמונות היו שימושיות וכאשר מצלמים 24 תמונות לשנייה ברצף של מספר דקות, כמות התמונות הפוטנציאלית היא עצומה. ברובד הטכני, ה-1D C איננה מאפשרת שליפה של תמונות RAW מתוך הוידאו, אלא JPEG בלבד (חיסרון שאפשר יהיה לפתור אולי בעתיד באמצעות עדכון קושחה או בדגמים עתידיים), גם עומק הצבע (8bit ב-1D C) הוא לא מה שהרבה צלמי סטילס היו רוצים לראות,  וכמובן ישנו נפח הקבצים העצום וסוגיות רבות הקשורות לתהליך העבודה – כיום לא קיימות תוכנות ייעודיות אשר נועדו לאפשר בחירה קלה וחכמה של תמונת סטילס אחת מתוך מספר דקות של וידאו (חישוב פשוט מעלה כי דקה אחת של וידאו ב-24 פריימים לשנייה מכילה לא פחות מ-1440 תמונות סטילס…).

אגב שווה להזכיר עבור כל מי שמוטרד מן העובדה ש-9 מגה פיקסל של צילום סטילס “הם כל כך 2006”, שבשנים האחרונות מפותחת ביפן טכנולוגיית ה-8K, ואף שיעברו עוד מספר לא מבוטל של שנים בטרם נראה סרטים המוצגים ברזולוציה זאת, שלא לדבר על טלויזיות או מקרנים התומכים בה הנמכרים בחנויות, כי מצלמות קולנוע אשר מצלמות בפורמט זה כבר מפותחות בימים אלו על ידי ה-NHK (איגוד השידור היפני) והן יאפשרו לכידת תמונת סטילס בלא פחות מ-33 (!) מגה פיקסל מתוך סרטון וידאו.

ה-1D C איננה ה-Wonder Camera ואם תשאלו אותנו ספק אם המהנדסים בחברת קנון תיכננו אותה במיוחד בכדי שניתן יהיה לשלוף תמונות סטילס מתוך סרטון הוידאו. מצד שני גם מצלמת ה-EOD 5D Mark II לא פותחה במקור בכדי שניתן יהיה לצלם עימה סרטי קולנוע, ובכל זאת צלמים בכל העולם התאימו אותה למשימה זו (שני סרטים באורך מלא אשר צולמו בלעדית עימה אף היו מועמדים לפרס האוסקר). כך שלא מן הנמנע כי למרות שלא תוכננה למטרה זו, תוביל ה-1D C (ואולי גרסאות עתידיות וזולות יותר שלה) מהפכה של ממש באופן שבו חלק מעולם הצילום המקצועי יעבוד בשנים הבאות.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

3 תגובות

  1. Avatar

    אדי

    31/12/2012 ב 1:16 AM

    גם אז, התוצאה שבחרת כסטילס מתוך רצף של וידאו (גם בטכנולוגיית 4K וגם בטכנולוגיית 8K) מוגבל מראש ברזולוציה ובמהירות התריס שהיא קונסטנט בוידאו (), למרות שהשליטה בצמצם היא חופשית יותק.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    31/12/2012 ב 1:40 AM

    אין ספק שיש גם מגבלות – כרגע עם ה-1D C גם אין RAW ו-8BIT זה חלש מאד מבחינת עומק צבע ביחס לכל DSLR נורמאלית אבל צריך להתחיל מאיפשהו.

    השב

  3. Avatar

    משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    02/01/2013 ב 11:54 AM

    חברות הצילום ממשיכות לספק את תאבונם הבלתי-נלאה של בעלי המצלמות לירות לעצמם ברגל. קח מצלמה כזו והוסף לה אמצעי הפעלה ע”י סאונד או תנועה, זיהוי אוטומטי של פנים ועצמים, חבר אותה למחשב-תאורה חכם, ומה קיבלת? כל מי שיש לו די כסף הוא “צלם” ואפשר בכלל לוותר על קשר-עין, על רגש, על חשיבות הרגע והנצחתו (לא זה שלפניו ולא זה שאחריו)… רק דבר אחד לא ברור לי – מדוע ממשיכים לקרוא לזה “צילום”. קח במאי, כמה טכנאים, ערימה של ציוד הזוי… והנה אתה “צלם”. רק אל תשכח להשקיע ביחסי-ציבור! כי מה שיעשה את העבודה שלך ל”טובה” זה כבר לא המעורבות שלך, אלא רק החתימה. בהצלחה לכולנו!…

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *