חדשות חדשות טכנולוגיה בדקנו: שירות החיפוש של גוגל על פי תמונה ע״י עידו גנוט פורסם ב 16/06/2011 6 0 חברת גוגל הכריזה לאחרונה על שיפור לחיפוש התמונות ברשת (שירות המוכר לרבים כ-Google Images) המאפשר מציאת אתרים בהם מופיעה תמונה לא באמצעות חיפוש טקסטואלי אלא באמצעות תמונה אותה מספק המשתמש. לשירות החדש יישומים פוטנציאליים רבים, חלקם רלוונטי במיוחד גם לקהילת הצלמים – יצאנו לבדוק וחזרנו עם רשמים מעניינים במיוחד. Google Images הוא מנוע חיפוש התמונות הגדול בעולם. לרגל 10 שנים לפתיחתו הוסיפה בתחילת השבוע חברת גוגל יכולת חדשה ומעניינת – חיפוש באמצעות תמונה. כל שעליכם לעשות הוא לספק קישור לתמונה המופיעה ברשת או להעלות תמונה המצויה על המחשב ומנוע החיפוש יאתר עבורכם תמונות דומות ברחבי האינטרנט. סרטון הסבר קצר על השירות החדש של חברת גוגל: חיפוש על פי תמונות איננו עניין חדש. שירות TinEye מספק מזה מספר שנים אפשרות חיפוש על פי תמונות אלא שמנועי חיפוש מתבססים על חיפוש במאגר – ככל שהמאגר גדול יותר החיפוש (עשוי) להיות מוצלח יותר. לשם ההשוואה למנוע של TinEye קצת פחות מ-2 מיליארד תמונות במאגר, לעומתו Google Images כולל אינדקס בן למעלה מ-10 מיליארד תמונות (יותר מפי 5). עד כמה הבדל זה משמעותי – יצאנו לבדוק. התמונה הראשונה אותה בדקנו היא תמונתו הרשמית של הנשיא אובמה – לאף אחד ממנועי החיפוש לא הייתה בעיה איתה. המנוע של גוגל הגדיל לעשות וציין בפנינו כי ככל הנראה מדובר בתמונה של ברק אובמה – בהחלט תוספת שימושית – יהיה מעניין לראות האם גם מידע פחות מוכר ידע האלגוריתם של גוגל לזהות. עבור התמונה השנייה בחרנו תמונה היסטורית ישראלית דווקא אם כי כזו המפורסמת בכל העולם – תמונת החיילים בכותל אשר צולמה על ידי הצלם דוד רובינגר. גם פה שני השירותים הצליחו לאתר את התמונה אך בהבדל גדול אחד – גוגל הצליחה לאתר קרוב ל-600 מופעים של התמונה ברחבי הרשת בעוד TinEye מצאה 86 בלבד. עוד יתרון לגוגל מצאנו בהצעה שלו לטקסט עבור התמונה – six day war – בהחלט מועיל. רובינגר – לא קשה התמונה השלישית שביקשנו לבדוק הייתה כבר משימה קשה יותר – תמונתו של יוראי ליברמן המציגה את השדר אנדרסון קופר בזמן מלחמת לבנון השנייה – תמונה אשר הופיע לאחרונה במאמר “ צלם בארץ הטליבן – ראיון עם יוראי ליברמן“. מה רבה הייתה הפתעתנו כאשר גילינו כי התמונה (יחד עם המאמר כולו) הועתקה לבלוג כלשהו. מיותר לציין כי פנינו באופן מיידי לאותו גורם בבקשה כי יסיר את התוכן (וזה אכן הוסר עוד בטרם פורסמה ידיעה זו). זוהי ללא ספק דוגמא מעולה לחשיבות של מנוע חיפוש התמונות החדש של גוגל במעקב אחר תמונות ברשת ושמירה על זכויות יוצרים. מעניין לציין כי גוגל לא זיהה את התמונה באתר שלנו אך זיהה אותה בכל זאת כתוצאה ראשונה בתוצאות החיפוש הדומות (אף שמדובר בדיוק באותה התמונה). במקרה זה לא היו לגוגל הצעות טקסט לצרף לתמונה. TinEye נכשלה לחלוטין באיתור התמונה. אנדרסון קופר במלחמת לבנון השניה – גוגל יזהה (צילום: יוראי ליברמן) החלק השני של הבדיקה שלנו כלל ניסיון להתקיל את מנועי החיפוש על ידי ביצוע מניפולציות לתמונות. בשלב הראשון רצינו לבדוק האם שני מנועי החיפוש ידעו לזהות את אותה תמונה של אובמה אותה זיהו במבחן הראשון לאחר שנשנה אותה מעט (בחרנו להוסיף לאובמה קרניים – הכל למען הבדיקה כמובן) – שני מנועי החיפוש עמדו במשימה באופן משביע רצון אם כי הפער בין כמות התמונות שנמצאה היה עצום – TinEye – מעט פחות מ-2000 ואילו גוגל קרוב ל-30 אלף מופעים. הבדיקה האחרונה אותה ביצענו נועדה לבחון האם מנועי החיפוש מסוגלים לזהות חלקים קטנים מתוך תמונות. לצורך הבדיקה לקחנו את עינו של אובמה – שני מנועי החיפוש הצליחו לזהות את התמונה המקורית בהצלחה (גוגל שוב בראש עם תוצאות חיפוש רבות יותר באופן משמעותי). ניסינו חלקי פנים אחרים (אוזניים שפתיים) וכאן TinEye כבר הצליחה פחות אך גוגל המשיכה להפיק תוצאות טובות. לבסוף נסינו לשלב שתי תמונות (עין של אובמה בפנים של אדם אחר) – כאן התוצאות היו פחות ברורות – התמונה המקורית של הפנים נמצאה אך לא הופיע כל אזכור לאובמה. יידרש עוד מחקר לראות עד איזו רמת מורכבות של קולז’ים מסוגל מנוע חיפוש התמונות של גוגל להפיק תוצאות אמינות. אובמה עם קרניים? גוגל יזהה בשורה התחתונה השירות החדש של גוגל מציג כפי שניתן לראות תוצאות עקביות ומשכנעות ביותר ומהווה קפיצת מדרגה משמעותית ביחס לשירות ה-TinEye. חשוב במיוחד עבור צלמים – הוא מאפשר (אם כי עדיין לא בצורה נוחה במיוחד) איתור מהיר ומדויק של תמונותיהם ברחבי הרשת. פרטים נוספים אודות השירות החדש של גוגל (המכונה Google Search by Image) ניתן למצוא באתר חברת גוגל. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …