ראשי מגזין טיפ: פוקוס עם כפתור אחורי

טיפ: פוקוס עם כפתור אחורי

0
0

את הטיפ הבא מכירים לא מעט צלמים וותיקים ויש לא מעט צלמים ספורט, עיתונות ואחרים העובדים בשיטה הנ”ל, אך יש גם רבים שאינם מכירים אותו והוא עשוי לשפר פלאים את יכולת המיקוד שלהם – בעיקר בצילום עצמים נעים – אך לא רק.

הצלם טוני נורתרופ הקליט לאחרונה סרטון קצר בו הוא מתייחס לנושא הפרדת כפתור הפוקוס מכפתור הצילום. בכל המצלמות כיום ברירת המחדל היא כי חצי לחיצה על כפתור הצילום ממקדת בעוד שלחיצה מלאה מצלמת. אבל במרבית המצלמות ניתן לשנות הגדרה זו ולהפריד את פעולת המיקוד מפעולת הצילום באמצעות חלוקה לשני כפתורים נפרדים – מיקוד באמצעות כפתור בחלקה האחורי של המצלמה וצילום באמצעות כפתור הצילום הרגיל.

נורתרופ מדגים פוקוס עם כפתור אחורי

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8PN9R0D3pF0[/youtube]

מה היתרונות של הפרדת הפוקוס מכפתור הצילום? הינה כמה נקודות למחשבה:

  • אין צורך במעבר לפוקוס ידני – בלא מעט מקרים אנו מצלמים אובייקט קבוע או מעוניינים למקד על נקודה קבועה (למשל ענף עליו אנו מקווים שתנחת ציפור או עיקול בכביש בו צפויים אופני מירוץ לעבור). אם נשאיר את הפוקוס על AF הוא עלול לברוח לנו בזמן הצילום ואנו נפספס את התמונה. לכן אנו מעבירים למצב פוקוס ידני ומנטרלים את מערכת הפוקוס האוטומטית. ניתן להשאיר את הפוקוס האוטומטי במצב דלוק ועדיין למנוע את הבעיה על ידי פיצול כפתור הפוקוס – כך ברגע שבחרנו נקודה עם כפתור הפוקוס היא תישאר נקודת הפוקוס הקבועה ולחיצה על כפתור הצילום תצלם בלי קשר לפעולת הפוקוס – זה מאפשר לנו גמישות רבה יותר בלי צורך לבטל את מנגנון הפוקוס האוטומטי.
  • אין צורך לבצע עוד פעולת מיקוד מחדש בכל לחיצה על כפתור הצילום – לעיתים מזומנות קורה לכם בוודאי שאתם מצלמים פורטרט ומעוניינים לשנות מעט את הקומפוזציה (לדוגמא לגרום למצולם להיות קרוב יותר לצד שמאל של התמונה). כאשר אתם משתמשים בכפתור יחיד למיקוד וצילום אתם נדרשים בכל צילום למקד מחדש. כל עוד האובייקט לא משנה מרחק מכם – נוח יותר פשוט להזיז מעט את המצלמה ולצלם. הדבר אפשרי בקלות כאשר כפתור הצילום איננו משנה את הפוקוס (ניתן לבצע פעולה דומה גם באמצעות כפתור ה-AF-L אבל אז אתם נדרשים ללחיצה ממושכת על הכפתור – נוח אולי לפרק זמן קצר, אבל אם אתם חוזרים על כך פעמים רבות זה הופך מהר מאד למטרד).
  • שימוש גמיש יותר במצב AI-Servo/AF-C – מצב מיקוד רציף (המכונה AI-Servo בקנון ו-AF-C בניקון) מאפשר למקד על עצם וכל עוד לא תעזבו את כפתור הפוקוס – זה אמור להישאר על האובייקט גם תוך כדי תנועה (בכפוף למספר נקודות הפוקוס במצלמה שלכם וגורמים נוספים). באמצעות הפרדה של כפתור הפוקוס מכפתור הצילום תוכלו לנצל מצב זה בצורה טובה יותר – כך למשל אם אתם מצלמים גם אובייקטים סטטיים וגם אובייקטים נעים באותו זמן – במקום להחליף בין מצבי פוקוס תוכלו לבצע פשוט לחיצה אחת קצרה על כפתור הפוקוס שתמקד אתכם על אובייקט סטטי ואז לצלם עם כפתור הצילום; או ללחוץ באופן רציף על כפתור הפוקוס ולצלם כשתרצו – במידה ואתם מצלמים אובייקט נע.
  • צמצום הפרעות פוקוס – לעיתים גורם כלשהו חוצה את קו הראיה שלכם כאשר אתם מצלמים. במצב כזה אם אתם עושים שימוש בכפתור יחיד למיקוד וצילום קיימת סבירות גבוהה שמערכת הפוקוס של המצלמה תתבלבל ותעבור להתמקד בעצם הקרוב יותר אל המצלמה. הדבר עלול להוביל לפספוס תמונה (שהרי מיקוד לוקח זמן). אם אתם משתמשים בפוקוס בכפתור נפרד בשנייה שתעזבו את כפתור הפוקוס, המצלמה לא תתמקד יותר וגם אם גורם כלשהו יופיע בפריים תוכלו להמשיך לצלם את האובייקט אותו צילמתם ללא הפרעה.

יש עוד לא מעט סיבות מדוע הפרדה של כפתור הפוקוס היא יתרון משמעותי אבל אלו נותנות לכם מושג לגבי הכוח הטמון בשיטה.

גם צלם הטבע סטיב פרי (אשר מספר סרטונים מצויינים שלו פרסמנו כאן בעבר) ממליץ על השיטה

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=FzqQskGoURE[/youtube]

המעבר למיקוד באמצעות כפתור נפרד דורש שינוי מחשבתי מסויים וזמן הסתגלות. לא מדובר בטכניקה שתתאים לכל צלם והדבר תלוי מאד בסגנון הצילום שלכם (ובמידת מה בהבנה שלכם את נושא הפוקוס במצלמה) – צלמים אשר מיקוד מהיר ומדויק הוא קריטי עבורם, כאלו הנוהגים לעבור הרבה בין מצב מיקוד ידני לאוטומטי – כל אלו עשויים להנות מאד מההפרדה הזאת. בכל מקרה המלצתנו – נסו את השיטה, אם לא תאהבו או תתרגלו אליה – תמיד תוכלו לחזור באמצעות שינוי ההגדרות במצלמה.

מיקוד בכפתור נפרד – שורה של יתרונות

Back-Button-Focus-1

בכדי להגדיר הפרדה בין כפתור הפוקוס לכפתור הצילום במצלמה שלכם (בהנחה שהיא תומכת בפונקציה זו) חפשו ברשת את שם דגם המצלמה שלכם והביטוי Back-Button Focus. אם לא מצאתם – אתם מוזמנים לפנות לפורומים שלנו ונשמח לנסות לסייע (הסבר לגבי מצלמות ניקון הבסיסיות ניתן למצוא החל מדקה 3:30 בסרטון הבא).

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *