ראשי מגזין פוטוקינה 2012: מגמות מרכזיות בתחום הצילום

פוטוקינה 2012: מגמות מרכזיות בתחום הצילום

פוטוקינה 2012 – תערוכת הצילום הגדולה בעולם – אשר התקיימה בעיר קלן שבגרמניה בשבוע החולף הסתיימה אמש וזה הזמן לסכם כמה מן המגמות אשר בלטו במיוחד השנה.

בששת הימים החולפים בילה צוות MegaPixel עשרות שעות בראיונות עומק, שיחות פורמאליות ובלתי פורמאליות, ולא מעט התנסויות עם כל מה שיש לעולם הצילום להציע כיום. עבור מי שרוצה להכיר את התעשייה ולהבין "לאן נושבת הרוח" בעולם הצילום – אין לתערוכת פוטוקינה תחליף מבחינת הריכוז האדיר של הגורמים השונים המצויים במקום אחד בזמן אחד ונגישים לשיחה בלתי אמצעית.

החל מן הימים הקרובים נחל לפרסם שורה ארוכה של ראיונות מוקלטים וסקירות מוצרים המציגות את המיטב של פוטוקינה. עד אז ערכנו עבורכם סיכום של מה שאנו רואים כמגמות העיקריות אשר הוצגו בתערוכה בתחום הצילום.

פוטוקינה 2012 – מגמות בעולם הצילום

photokina heart

מצלמות חסרות מראה  

אף שלא מדובר במגמה חדשה ולמעשה את ניצניה ראינו כבר בתערוכה הקודמת – בפוטוקינה 2012 הציגו כל החברות הגדולות מצלמות חסרות מראה. לנו הייתה זו הזדמנות נדירה להתרשם כמעט בו זמנית מכל המוצרים של החברות השונות. שתי המצלמות אשר הרשימו אותנו יותר מכל היו ה-EOS-M של קנון אשר צפויה לדעתנו להיות הצלחה משמעותית של החברה. לנו היו השגות משמעותיות על המפרט "היבש" של המצלמה כשזו הוצגה לראשונה, אך לאחר התנסות עימה במסיבת העיתונאים של קנון ובהמשך בתערוכה עצמה, אנו יכולים לומר בלב שלם שלקנון יש מתמודד חזקה מאד בקטגוריה עם פוטנציאל הצלחה גדול, זאת במיוחד בשילוב עם ליין העדשות הרחב (עם מתאם) של החברה ואפשר רק לקוות שגם ליין העדשות של המצלמה עצמה יורחב בעתיד הלא רחוק.

קנון EOS-M – צפויה הצלחה?

canon eos m 11

הדגם הבולט השני לדעתנו היה ה-GH3 של חברת פנסוניק אשר נחשף בתערוכה. בשילוב עם עדשת ה-12-35 מ"מ f/2.8 של החברה עימה היה לנו העונג להתנסות מדובר במערכת קומפקטית אך עוצמתית מאד בעלת מהירות פוקוס גבוהה מאד ורגישות מכובדת. לנו כמובן לא הייתה יכולת לבצע מבחנים פורמאליים בתערוכה, אך זאת התחושה שקיבלנו מן המצלמה במיוחד לנוכח התוצאות בתאורה האפלולית מאד של הביתן של חברת פנסוניק בפוטוקינה.

ה-GH3 של פנסוניק – אחת הבולטות בפוטוקינה 2012

panasonic gh3

הזדמן לנו גם להתנסות במצלמת ה-NEX-6 החדשה של חברת סוני אשר הרגישה מהירה מאד ושילבה את העינית הדיגיטלית החדשה של סוני בגוף מסדרת ה-NEX החדשה והוסיפה גם חוגה עליונה נוחה. שני דגמי האולימפוס PEN החדשים שהוכרזו בתערוכה הביאו איתם בעיקר שינויים חיצוניים מזעריים אבל החיישן המשופר (זהה לזה המצוי ב-OM-D) אמור להקפיץ את איכות התמונה כמה רמות מעלה. ה-J2 – חסרת המראה החדשה של ניקון לא הביאה עימה מהפכות גדולות (ומההתנסות הקצרה שלנו לא הספקנו לחוות דעה ברורה אודותיה). על הפנטקס K01 והפנטקס Q10 לעומת זאת יש לנו דעה ברורה ושלילית למדי. ה-Q10 מרגישה כמו צעצוע ובפעולתה איננה שונה מהרבה מצלמות קומפקטיות זעירות בהן השתמשנו ואילו ה-K01 היא כנראה המצלמה הכי פחות ארגונומית שיצא לנו לנסות עד היום (אם תרצו אנלוגיה – הארגונומיה של ה-K01 מזכירה לנו ארגונומיה של לבנה). גם פוג'י וסמסונג הציגו בתערוכה דגמים חסרי מראה (אם כי זמן ההתנסות שלנו איתם היה קצר מאד הפעם).

פנטקס K-O1 – ארגונומיה של לבנה?

pentax k011

בשורה התחתונה עם הכרזתה של ה-EOS-M של קנון כל היצרניות המרכזיות הכריזו על דגמים חסרי מראה. אנו צופים כי בשנתיים הבאות נראה התחזקות משמעותית של המגמה עם לפחות דור אחד או שניים נוספים כמעט מכל היצרניות אשר ישפרו כל היבט במצלמה (איכות תמונה, מהירות פוקוס, מהירות צילום, מהירות עבודה, תפעול, קישוריות וכמובן ירחיבו את ליין העדשות).

קישוריות אלחוטית ואפליקציות

יותר מכל גמה אחרת, נושא הקישוריות לרשת ושיתוף התמונות מן המצלמה באופן ישיר לרשת האינטרנט הפך לנושא החם של פוטוקינה 2012. אף שראינו מצלמות בעלות יכולות אלחוטיות בשנה שעברה (למעשה מצלמות קומפקטיות בעלות חיבור WIFI קיימות כבר מספר שנים), ההבנה המשמעותית של החברות כי הקישוריות היא העתיד של תחום הצילום והיא צריכה להיות חלק בלתי נפרד מתהליך הצילום ומן המצלמה, הגיעה לדעתנו רק כעת.

חברת קנון הכריזה על ה-6D, מצלמת ה-Full Frame הראשונה בעלת יכולת WIFI מובנית, ניקון חשפה את ה-D600 ה"מקבילה" התומכת בהתקן חיצוני זול בעל יכולות WIFI, וסוני הציגה את ה-NEX-5R וה-NEX-6, שתיהן תומכות ב-WIFI.

סוני NEX-6 – מהירה, עם עינית ו-WIFI

sony nex6

בכל הנוגע לקישוריות, לא פחות חשוב מנושא החומרה הוא נושא התוכנה וגם כאן אנו עדים לראשיתה של מהפכה מסקרנת מאד. חברת ניקון וזמן קצר אחריה גם חברת סמסונג הציגו מצלמות קומפקטיות ראשונות המבוססות על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. לא מדובר על מכשיר סלולארי בעל מצלמה מתקדמת (כאלו יש כבר בשוק), אלא על מוצר המתוכן בראש ובראשונה כמצלמה בעלת מערכת הפעלה פתוחה. אנו מאמינים כי מדובר בצעד ראשון בשינוי עמוק העומד לעבור בשנים הקרובות על תעשיית הצילום ואשר יזכיר במידה רבה את המהפכה שעבר שוק המכשירים הסלולאריים עם כניסתם של המכשירים החכמים והאפליקציות לפני מספר שנים.

הסמסונג Galaxy Camera – מצלמה מבוססת אנדרואיד

samsung galaxy camera

בשלב זה אגב ישנן שתי מגמות סותרות בתחום – ניקון וסמסונג בחרו במערכת הפעלה פתוחה ושילוב אפליקציות אנדרואיד בעוד שסוני בחרה לאפשר אפליקציות המפותחות רק על ידי מהנדסי החברה. הדבר מאפשר יציבות רבה יותר של מערכת ההפעלה והמוצר כולו אך מגביל מאד הפוטנציאל שלו. משיחות שערכנו עם כל היצרניות בנושא עולה שרובן ממתינות לראות כיצד יתפתח השוק בטרם יחליטו באיזו גישה לנקוט בנושא. בהקשר זה כדאי להזכיר כי סמסונג היא כיום החברה הראשונה להציג מצלמה בעלת יכולת 3G מובנית – יתרון משמעותי מאד  בעיננו המאפשר לשגר תמונות ישירות מן המצלמה לרשת ללא צורך בתיווך של מכשיר סלולארי או רשת WIFI מקומית. אפשר להניח כי נראה בעתיד דגמים נוספים בעלי טכנולוגיה דומה אם כי בתחום זה לסמסונג יתרון משמעותי המבוסס על יכולותיה המוכחות בתחום הסלולאר.

וידאו רפלקסי

נושא הוידאו במצלמות רפלקס (וכיום גם במצלמות חסרות מראה) היה הנושא החם בתערוכת פוטוקינה 2010. בתערוכה הנוכחית הוא נדחק אמנם למקום משני יותר אך כל היצרניות הדגימו יכולות וידאו מתקדמות (חלק גדול מן הביתן של קנון לדוגמא הוקדש השנה לוידאו). בנוסף ניתן היה למצוא בתערוכה השנה עשרות דוכנים של יצרניות קטנות וגדולות אשר עוסקות בפתרונות שונים ומשונים לוידאו רפלקסי (מכתופים, מייצבים, מסילות, מערכות follow focus, עיניות וכל מוצר אחר שתוכלו להעלות על דעתכם בתחום).

בעיננו ההתפתחות החשובה ביותר בפוטוקינה בתחום הוידאו הרפלקסי קשורה דווקא לנושא הסאונד (נקודה כאובה למדי מניסיוננו). חברת סוני הציגה מוצר מקורי המתחבר למצלמת ה-A99 ומאפשר חיבור סאונד מקצועי ישירות למצלמה באמצעות זוג כניסות XLR. אנו הצענו בזמנו לחברת קנון לפתח מוצר דומה במהלך ראיון אותו ערכנו עם נציגי החברה במסגרת התערוכה הקודמת, אך לפחות לפי שעה טרם ראינו מוצר דומה. חברת פנסוניק גם היא טרם הציגה פתרון דומה עבור ה-GH3, אך משיחה עם נציג החברה ניתן להבין כי היא בהחלט שוקלת את הדבר בחיוב.

סוני – מתאם XLR עבור ה-A99 – סוף סוף דגש על סאונדsony xlr

Full Frame להמונים (כמעט)

לסיום, שינוי אשר רבים המתינו לו מאז ראשית העידן הדיגיטלי – מצלמות בעלות חיישן Full Frame במחיר "שפוי". מבחינה היסטורית חברות כגון קנון וניקון הכריזו על מצלמות הקרופ הרפלקסיות הדיגיטליות הראשונות לפני כ-10 שנים ויותר בראש ובראשונה משום שבאותה נקודת זמן לא ניתן היה לייצר מצלמות בעלות חיישן המקביל ל-35 מ"מ (סרט צילום סטנדרטי) בעלות סבירה. כעת נראה כי יותר מעשור מאוחר יותר דברים מתחילים להשתנות. לראשונה מוצעות למכירה מצלמות Full Frame חדשות בעלות הקרובה ל-2000 דולר (גם ה-D600 של ניקון וגם ה-6D של קנון).

ה-6D החדשה של קנון – Full Frame בסיסית

canon 6d

אף שרבים קיוו כי המחיר של מצלמות אלו יהיה נמוך מ-2000 דולר, כנראה נאלץ להמתין עוד זמן מה בטרם נזכה למוצר ראשון במחיר שכזה בשוק. יחד עם זאת מדובר במגמה מבורכת ביותר בעיקר לנוכח העובדה שדגמי ה-Full Frame המתקדמים יותר של החברות המובילות קרובים או עוברים את רף 3000 הדולרים כיום (בכלל זה ה-D800 של ניקון, ה-5D החדשה של קנון וה-A99 של סוני).

ניקון D600 – ה-Full Frame יורד במחיר

nikon d600

 צוות מגה פיקסל הינו אורח חברת לייקה בתערוכת פוטוקינה 2012.

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

5 תגובות

  1. אדי

    25/09/2012 ב 1:24 AM

    אני מציע לכולם לא להתרגש במיוחד מאיכות אודיו נחותה בהקלטה עם מיקרופון פנימי או חיצוני.

    בהקלטת וידאו מקצועית ממילא לא משתמשים במיקרופון על המצלמה, לא פנימי ולא חיצוני דרך כבל, אלא על מכונה איכותית נפרדת, ממוקמת טוב בהרבה ביחס למיקום האובייקט, מאשר על המצלמה, עם כל הרעשים המכאניים שהיא מייצרת, ומשתמשים בסלייט (לוח נקישה) לצורך הסינכרון עם התמונה בשולחן העריכה.

    והכי מצחיק זה חיבור XLR ענקי למיקרופון מקצועי על המצלמה: אפילו הכבל המקשר בין המצלמה למיקרופון חיצוני מייצר בעצמו, (בהולכה מכאנית מנגיעות, רוח וכדומה) יותר רעש מוקלט מאשר המצלמה או מנגיעות במיקרופון עצמו), וכל מי שעוסק בהקלטה יודע זאת מנסיון

    השב

  2. אדי

    25/09/2012 ב 1:37 AM

    ולמי שטוען שלא יוכל לסנכרן בעריכה את פס הקול שהוקלט בנפרד לתמונת הוידאו בגלל שאין לו אפשרות להשתמש בסלייט לפני כל שוט בנפרד, כדאי להזכיר לו שאפשר להשתמש באותו "אודיו באיכות נמוכה" שהוקלט עם המיקרופון הפנימי של המצלמה, כאות לסינכרון בעריכה.

    השב

  3. אדי

    25/09/2012 ב 1:54 AM

    להורדת רף המחיר של מצלמות Full-Frame מתחת ל 2000 דולר יש משמעות כלכלית עבור היצרנים לא פחות מאשר לצרכנים, כי המהלך הזה נועד לייצר ביקוש לליין העדשות התואם, שעד היום היה בביקוש קטן ואקסקלוסיבי.

    יתר על כן, מהרגע שנוצרו דגמי FF זולים ראשונים, ונוצרה תחילתה של תחרות בפלח הזה, האיכות תעלה מבלי להעלות את המחיר, ולו רק כדי להישאר אטרקטיבי באותה תחרות

    השב

  4. מעוז

    27/09/2012 ב 4:48 AM

    ציטוט: "לראשונה מוצעות למכירה מצלמות Full Frame חדשות בעלות הקרובה ל-2000 דולר (גם ה-D600 של ניקון וגם ה-6D של קנון)."

    לא מדוייק. כבר לפני כ-3 שנים סוני הציגה את ה-A850, במחיר של 2000$, שהיתה מצלמת ה-FF הכי זולה בשוק.

    השב

  5. עידו גנוט

    27/09/2012 ב 12:15 PM

    תודה על התיקון. אם כך אפשר לומר שהיא הראשונה של קנון/ניקון בסכום כזה. אפשר לשער שסוני תכריז על דגם משונמך של ה-A99 שיעלה פחות מ-2000 דולר בעתיד הלא רחוק.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *