ראשי מגזין אתר סוגי עדשות באתר – עדכונים והסברים

סוגי עדשות באתר – עדכונים והסברים

1
0

בניית מאגר העדשות הנרחב של האתר (הכולל נכון לזמן כתיבת שורות אלו 334 עדשות) חייבה לא רק עבודה קשה על פני חודשים רבים ותקשורת ענפה עם מרבית היצרניות אלא גם שורה של החלטות הנוגעות לבחירת הנתונים אשר יוצגו ולאופן הצגתם.

כיום מוצגים עבור כל עדשה במאגר 23 נתונים (במצלמות הנתון מתקרב ל-50). כל הנתונים מלבד אחד מקורם באופן ישיר ביצרן. הנתון היחיד אשר מחושב בחלקו על ידי המערכת קשור בסוג העדשה.

ניתן לסווגן עדשות על פי מספר מאפיינים:

  • טווח אופטי (אורך מוקד מינימאלי ומקסימאלי).
  • תכונות (עין דג, מאקרו, Tilt Shift וכו’).
  • שימוש (צילומי טבע, ארכיטקטורה, פורטרטים וכו’).

בעוד השימוש של עדשה מסוימת עשוי להיות פתוח לפרשנות (צלם אחד עשוי לעשות שימוש מסוים בעדשה נתונה, צלם אחר יכול לעשות בה שימוש אחר לחלוטין), הטווח האופטי ולרוב גם תכונותיה הם נתונים שאינם שנויים במחלוקת.

החלוקה המקורית באתר לסוגי עדשות עירבה בין הטווח האופטי לתכונות העדשה (עדשת מאקרו 35 מ”מ ו-200 מ”מ מאקרו נכללו שתיהן בהגדרת עדשת מאקרו). לאחר בחינה מחודשת הגענו למסקנה כי ראוי יותר להפריד בין סוג העדשה כפי שהיא מאופיינת על ידי הטווח האופטי שלה לבין תכונותיה האחרות. חלוקה זו באה לידי ביטוי לא רק במאגר העדשות עצמו אלא בעיקר בחיפוש העדשות המתקדם המאפשר כעת בחירה בסוג העדשה ו/או בכל אחת מתכונותיה.

מחשבה רבה ולא מעט מחקר השקענו בשבועות האחרונים בחלוקה נכונה של טווחי עדשות לסוגים. חשוב להבין כי לא קיימת הסכמה גורפת בקרב היצרניות השונות לגבי הדרך הנכונה לחלק עדשות לסוגים. קנון וניקון למשל מתייחסות באופן שונה לעדשות 100 מ”מ (ניקון רואה בהן עדשות טלפוטו לכל דבר ואילו קנון מכנה אותן עדשות טלפוטו קצר/בינוני). כל יצרן בוחר גם בחלוקה השמית הנראית לו – ניקון לדוגמא מכנה עדשות מאקרו בשם מיקרו (או לעיתים עדשות Close-Up) ועדשות Tilt Shift מכונות על ידה עדשות Perspective Control. יצרניות אחרות בוחרות בחלוקות אחרות. חברת סיגמא לדוגמא יצרה לעצמה קטגוריית עדשות נפרדת אותה היא מכנה Multipurpose zoom lenses.

אחרי בחינה של אופן החלוקה של כלל היצרניות והתייעצות עם מספר מומחים הגענו לחלוקה שאנו מקווים שתשרת את קוראינו בצורה הטובה ביותר:

עדשות פריים (בעלות אורך מוקד קבוע):

  1. 0-23 מ”מ – עדשות אולטרה רחבות.
  2. 24-45 מ”מ – עדשות רחבות.
  3. 46-60 מ”מ – עדשות נורמאליות.
  4. 61-135 מ”מ – טלפוטו קצר/בינוני.
  5. 135-200 מ”מ – טלפוטו.
  6. ∞-201 מ”מ – סופר טלפוטו

החלוקה הנוגעת לאורכי מוקד של עדשות זום חייבה מעט יותר חשיבה משום שקיים אורך מוקד מינימאלי ומקסימאלי. מבחינה של מרבית עדשות הזום במאגר הנתונים של האתר הגענו למסקנה שהדרך הטובה ביותר לחלק עדשות זום היא על ידי התייחסות לאורך המוקד המקסימאלי שלה בלבד ולפיכך שני המספרים המופיעים ברשימה הבאה מתייחסים לאורך המוקד המקסימאלי של כל עדשה.

עדשות זום (בעלות טווח אורכי מוקד):

  1. 44-X – מ”מ – זום רחב.
  2. 45-135 מ”מ – זום סטנדרטי.
  3. ∞-136 מ”מ – זום טלפוטו.

מלבד אורכי המוקד, מאגר העדשות כולל חלוקה של עדשות על פי התכונות הבאות:

  1. עין דג.
  2. מאקרו (עדשות בעלות טווח הגדלת מאקרו 1:1 ומעלה).
  3. TIlt Shift.

לסיום ראוי להזכיר עניין נוסף הקשור למפרטי העדשות באתר. בשבועות האחרונים הוספנו מקרא קיצורי עדשות המצוי בעמוד היצרנית (של כל חברת עדשות). לחיצה על כפתור “ההרחבה” בראש העמוד פותחת מקרא המכיל את כל הקיצורים המשמשים את החברה בשמות עדשותיה. המקרא מבוסס על מידע אשר נאסף בעמל רב מאתרי היצרניות, ממקורות שונים ברשת ובחלקו אף מהיצרניות באופן ישיר והוא אמור לסייע לגולש בהבנת התכונות השונות של כל עדשה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב אתר

תגובה אחת

  1. Avatar

    N_L-R

    06/09/2010 ב 8:49 AM

    הסבר מקיף ביותר. כמה טוב שלא שלחתי את הנסיון שלי הקצר וממצה.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *