ראשי מגזין טכנולוגיות צילום מכאנית בעולם דיגיטלי: על צמצמים, תריסים ומייצבים

מכאנית בעולם דיגיטלי: על צמצמים, תריסים ומייצבים

4
0

המהפכה הדיגיטלית בצילום הביאה עימה חידושים רבים אבל לעיתים ניתן לשכוח כי מרבית המצלמות עודן בנויות בצורה דומה מאד כבר שנים רבות וכי חלק גדול מן הרכיבים המרכזיים שלהן הינם מכאניים. אם תהיתם פעם כיצד פועלים הרכיבים הללו, ריכזנו עבורכם מספר סרטונים המדגימים זאת.

הצמצם – רכיב מכאני בעולם דיגיטלי (צילום: תומר יפה)

Aperture 2

התריס או הסגר בעברית תקנית (Shutter בלעז) הוא רכיב מכאני המצוי לרוב לפני החיישן ושולט במשך החשיפה (פרק הזמן במסגרתו יגיע האור אל החיישן. פרק זמן זה נקבע על ידי הצלם או המצלמה ומכונה מהירות תריס). התריס עשוי בדרך כלל ממתכת והוא נסגר ונפתח מלמעלה למטה (החיישן כידוע הינו מלבני) דבר המקצר את זמן החשיפה המינימאלי המגיע במצלמות מקצועיות עד ל-1/8000 של שנייה. אנקדוטה מעניינת היא שדווקא אחת המצלמות הדיגיטליות המקצועיות הראשונות איפשרה מהירות תריס גבוהה במיוחד, ה-D1 של ניקון אשר הוכרזה ב-1999 הייתה מסוגלת לצלם במהירות תריס של עד 1/16,000, אלא שמאז החליטו היצרניות כי אין בכך צורך והמהירות המקסימאלית ירדה בדגמים המקצועיים ל-1/8000 שנייה בלבד. עיקר ההתמקדות של היצרניות בשנים האחרונות בתחום הייתה בנושא שיפור עמידות התריס לאורך זמן. אם בעבר היה צורך להחליף את מנגנון התריס לאחר סדר גודל של 150 אלף מחזורים (או תמונות), היום הוכפלה אמינות התריס והיא מגיע בחלק מן הדגמים גם ל-300 אלף מחזורים.

בסרטון הבא ניתן לראות כיצד פועל התריס (ובמנגנון המראה) בארבע מצלמות שונות:

שימו לב כי מנגנון הורדת המראה במצלמות קנון נוטה ליותר רעד מזה שבדגמי ניקון.

מבט קרוב יותר על ה-5D Mark II של קנון ניתן לראות בסרטון הבא המדגים את פעולת התריס (והמראה היורדת אחריו) המוסרט במהירות גבוהה:

גם במצלמות חסרות מראה (דוגמת ה-G1 של פנסוניק) קיים תריס מכאני אך המראה חסרה כפי שניתן לראות בסרטון הבא:

אנו מקווים לעסוק ביתר הרחבה בפעולתו של התריס (אשר לו מספר היבטים מורכבים אך בעלי חשיבות רבה) באחד המאמרים הקרובים באתר.

הרכיב המכאני השני אשר את פעולתו רצינו להדגים הוא הצמצם (Diaphragm). רכיב מכאני זה המצוי בעדשה הוא שקובע את המפתח (aperture) אשר הינו המדד לכמות האור אשר תעבור בעדשה ותגיע אל החיישן.

בתמונה הבאה ניתן לראות את ההבדל בין מפתח סגור (f/16) לבין מפתח פתוח (f/1.4) בעדשת 50 מ"מ של מינולטה (קרידט: Leonrw).

open closed shutter

בסרטון הבא ניתן לראות את פעולת הצמצם בהילוך איטי (240 תמונות לשנייה) בעדשת קנון 18-55 מ"מ:

כפי שניתן לראות בסרטון, הצמצם בנוי בתצורה בעלת שישה להבים (ישנן עדשות בעלות מספר גבוהה או נמוך יותר של להבים), הנסגרים באופן מכאני למעין עיגול. לצורת המפתח חשיבות רבה בקביעת ה-Bokeh (אופי הטשטוש של עצמים אשר אינם בפוקוס בתמונה). מפתח עגול יותר (בעדשה בעלת להבים רבים יותר) יניב Bokeh עדין וטבעי יותר.

הרכיב המכאני האחרון אותו נציג בסקירה הנוכחית הוא מייצב התמונה המצוי במצלמות קנון וניקון בעדשה. אופן פעולתו של מייצב התמונה מורכב יחסית ואנו נקדיש לו ידיעה נפרדת, אך ההדגמה הבאה מראה חתך של עדשה בה פועל רכיב הייצוב בעדשת קנון (לניקון אגב הדגמה וירטואלית מסחרית מעט אך מעניינת המסבירה את אופן פעולת המייצב):

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב טכנולוגיות צילום

4 תגובות

  1. Elad Ackerman

    11/05/2011 ב 3:06 PM

    כתבה מעולה, כל הכבוד!

    השב

  2. ארז

    11/05/2011 ב 8:10 PM

    שמתם לב את ההבדל בין סגירת התריס והמראה היציבים של ניקון לאומת המראה והתריס של קנון שקופצים אחרי שהם נסגרים?

    השב

  3. עידו גנוט

    11/05/2011 ב 8:24 PM

    כפי שכתוב בכתבה:
    "שימו לב כי מנגנון הורדת המראה במצלמות קנון נוטה ליותר רעד מזה שבדגמי ניקון".

    השב

  4. ניצן בר

    22/04/2012 ב 2:38 AM

    מצוין, תודה !

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *