ראשי מאמרים 10 הגדולים 10 טיפים (וחצי) לצילום תמונות חצי-חצי

10 טיפים (וחצי) לצילום תמונות חצי-חצי

1
0

בכתבה הפעם – מהי תמונת חצי-חצי תת ימית ואיך לצלם תמונות חצי חצי?

תמונת חצי-חצי נקראות באנגלית Over-Under and Split-Shot Underwater Photography. צלמים תת ימיים אוהבים להשתמש בטכניקה הזו כאשר יש עניין בשני חלקי התמונה, מתחת למים ומעל המים. בטכניקה של צילום חצי-חצי, ניתן – באמצעות מילוי הטיפים המופיעים מטה, לצלם תמונות מעניינות בהן נראית ההתרחשות מתחת למים יחד עם ההתרחשות מעל פניהם. היות והמראה נדיר ואינו ניתן לחיקוי בעין בלתי מזוינת (ללא מסכת צלילה לכל הפחות), קל ליצור תמונות ייחודיות בצורה זו.

הבעיה העיקרית היא, שמעבר להכרת הטכניקה, מפרט הציוד מאוד חשוב על מנת להגיע לאפקט הרצוי. מצלמות קומפקטיות עמידות למים ובעלות קוטר עדשה קטן יחסית, אינן מאפשרות לצלם תמונת חצי-חצי בגלל הקושי בשליטה בקו פני המים וזווית הראיה הצרה המתקבלת מהם. לעומתן, מצלמות בעלות חיישן גדול (מצלמות רפלקס ומצלמות חסרות מראה בעלות חיישני Full Frame או APS-C המקובלים כיום ברוב המצלמות הללו) מניבות תמונות בעלות עומק שדה רדוד מידי ומחייבות שימוש בצמצם סגור מאוד או אורך מוקד קצר מאוד כדי לאפשר מיקוד סביר על שני חצאי התמונה.

רשימת הטיפים הבאה, נועדה לשפוך אור על נושא מרתק זה ולשפר את אחוז התמונות המוצלחות שלכם, אפילו אם אינכם עושים שימוש בציוד האידיאלי ביותר, מתוך מחשבה שאם תבינו את המגבלות, תוכלו למצוא דרכים יצירתיות להתגבר עליהן. וכל זה אם אפשר בצורה יצירתית! היי, מי אמר שצילום תת ימי זה עסק קל?

אז הנה היא, רשימת הטיפים:

  1. צלמו בעדשה אולטרא רחבת זווית או עדשת עין דג  צילום בעדשה אולטרא רחבה/עין דג, עם זווית ראיה כמה שיותר גדולה, מאפשר לנו ללכוד סצנה רחבה מאוד על חיישן המצלמה, וכך, להנציח את ההתרחשות במלואה מתחת למים ואת ההתרחשות במלואה מעל המים. אופן נוסף בו עוזרת לנו עדשת אולטרא רחבה/עין דג לצילום סצנות חצי-חצי נוגע לעומק השדה הגדול מאוד שלהן הנגזר משדה הראיה העצום שלהן, או יותר נכון, מאורך המוקד הקצר שלהן.
  2. צלמו במים רדודים–  היות והאור דועך במהירות מתחת למים והצבעים האדומים נעלמים, התמקדות בנושא תת ימי אשר קרוב לפני המים יאפשר להותירו מואר בצורה טובה ולהראותו בצבעיו הטבעיים. ככל שההתרחשות מתחת למים תהיה צבעונית ובולטת, כך לתמונה יש סיכוי להיות מוצלחת יותר. דבר נוסף אשר יקל על חשיפה טובה הוא מציאת קרקעית בהירה (קרקע חולית או אלמוגים בהירים) כך שתחזיר את אור השמש.Over Under and Split Shot 1
  3. צלמו כשפני המים שקטים – פני מים שקטים  יקלו על השליטה במיקום קו ההפרדה בפריים, בנוסף על חלוקה מאוזנת של הפריים.  בנוסף,  קל יותר לשמור על הפורט מהצטברות של טיפות מים עליו (הרחבה בהמשך).
  4. השתמשו בעדשה/פורט כיפתי הגדול ביותר הקיים – ככל ששטח העדשה או הפורט גדול יותר, כך קל יותר ליצור תמונת חצי-חצי מוצלחת יש לכך שתי סיבות עיקריות: א. קל יותר לשמור על קו פני המים וחלוקת הפריים מפני שיש למים שטח גדול יותר לעבור בציר ה-Y (למעלה/למטה) על גבי הפורט. ב. התמונה התת ימית המדומה שנוצרת (על גבי הפורט) מרוחקת יותר מהחיישן (מאחר והגדלנו את המרחק בין החיישן לאופטיקה), מגדילה את עומק השדה וגורמת לקירוב מרחק המוקד התת ימי ביחס לעל ימי (היות והמים הם תווך בצפיפות שונה מאוויר, האור מתנהג אחרת ומשפיע על מרחק הפוקוס).
    Over Under and Split Shot 2
  5. צלמו בצמצם סגורכשאנו מצלמים תמונת חצי-חצי, אנו בעצם מנסים ללכוד בפוקוס שתי סיטואציות במרחקים שונים מחיישן המצלמה (שוב, בגלל שקרני האור מתנהגות אחרת מתחת למים). באמצעות שימוש בצמצם סגור (ערך צמצם גבוה) כגון f/11 או  f/16אנו מגדילים משמעותית את עומק השדה וגורמים לכך שהתמונה מתחת ומעל המים יהיו ממוקדות כראוי. יש לשים לב, שכאשר מצלמים בצמצם סגור, יש לפצות על אובדן האור בדרך כלשהי. אפשר להאריך את משך החשיפה, אבל אז אנו מסתכנים בתמונה מטושטשת עקב תנועת המצלמה/אובייקט. כדי לא להגיע לחשיפות ארוכות מידי, אנו יכולים להעלות את הרגישות (ISO) בה אנו מצלמים. לכן, ככלל אצבע, תמונות חצי-חצי נעשות בצמצם סגור ורגישות גבוהה מ-200. עם השיפור בטכנולוגיית החיישנים בשנים האחרונות, ניתן לצלם תמונות ללא רעש מורגש גם ברגישויות גבוהות מאוד ללא חשש (חיישנים גדולים יותר מאפשרים לרוב ביצועים טובים יותר בתחום זה).
  6. מקדו על הנושא אשר נמצא מתחת למים מוקד העניין בתמונת חצי חצי יהיה מתחת למים, כשהרקע להתרחשות יהיה העולם שבחוץ, מעל המים. ביצוע פוקוס על האובייקט התת ימי יבטיח את שמירת המיקוד עליו בעוד הרקע מטושטש יותר או פחות, על פי נתוני הצמצם, מרחק הרקע, הפורט שבשימוש וגודל החיישן במצלמתכם.

    דולפין חצי חצי (צילום: יהב אש)
    Over Under and Split Shot 3

  7. צלמו כאשר יש התרחשות בשני חלקי התמונה – צילום כאשר יש התרחשות בשני חלקי התמונה יבטיח תמונה מעניינת יותר. התרחשות מתחת למים יכולה להיות צולל, דג, טופוגרפיה מיוחדת או אפילו צומח תת ימי צבעוני ומעניין בעוד שהתרחשות בחלקו העליון של הפריים יכולה להיות שקיעה/זריחה,  עננים, הרים, ציפורים, סירה וכו’.
    Over Under and Split Shot 4
  8. צלמו באמצע היום, כאשר השמש מעליכם – צילום באמצע היום, יבטיח שכמות מקסימאלית של אור תחדור את פני המים ותאיר את הנושא המצוי מתחת למים. פני המים מתנהגים כמראה (ראו גם – החזרה גמורה” הנגזרת מ”חוק סנל) כאשר קרני השמש פוגעות בהן בזווית חדה מידי (תחילת היום וסוף היום). באמצע היום קרני השמש חודרות בצורה טובה יותר ומאפשרות לחשוף את התמונה כראוי. כדאי למקם את השמש מעט מאחוריכם, כדי להימנע מתופעת פלייר (בוהק) או השתקפות אור בפורט/עדשה, אך יש לשים לב שהצל שלכם או של המצלמה לא מסתיר את הנושא או נכנס לפריים. בנוסף, צילום מול השמש עלול לגרום לירידת ניגודיות (קונטראסט) בתמונה ומקשה על קבלת חשיפה נכונה בשני חלקי התמונה בשל הבדלים גדולים מידי בין חלקו העליון והבהיר של הפריים לבין חלקו התחתון והמואר פחות.
    Over Under and Split Shot 5
  9. מדדו את החשיפה לפי החלק העליון של התמונה על מנת לא לשרוף את החלקים הבהירים בתמונה, כדאי למדוד את החשיפה מהחלק העליון (הבהיר) של התמונה, ובמידת הצורך, לנסות להבהיר צללים בחלקה התחתון בעיבוד (לרוב במחיר של גרעיניות/רעש דיגיטאלי בחלקים המובהרים).
  10. השתמשו בפלאשים על מנת להאיר את החלק התחתוןאם הנושא או זווית השמש מצריכים שימוש בתאורה מלאכותית, מדדו חשיפה מחלקה העליון של התמונה (כמו בסעיף 9) וכוון את הפלאשים כלפי מטה (מתחת למים) כדי שיאירו את הנושא. כמובן שבשיטה זו תחום ההארה מוגבל למטרים ספורים מהמצלמה, בהתאם לעוצמת הפלאשים.

Over Under and Split Shot 6
וטיפ בונוס (הבטחנו 10 וחצי טיפים לא?)

המנעו מטיפות מים על  הפורט/עדשה אחת מהבעיות הגדולות ביותר בצילום חצי-חצי וצילום בכלל כשהמצלמה בתוך מארז (למשל בצילום גלישה מהמים) הן טיפות המים בתמונה. טיפות מים יכולות להרוס תמונה מצוינת אם הן במקום הלא נכון אם כי במקרים מסוימים ניתן להסירן בעריכה.

Over Under and Split Shot 7

ישנן שיטות שונות ומגוונות לצמצום ומניעת הצטברות טיפות מים על הפורט/עדשה. אשתף אתכם בכמה אותן מצאנו כיעילות.

  • השיטה בה משתמש כותב שורות אלו היא יריקה (מצטער, לא הכנתי אתכם לזה…) עסיסית על הפורט ומריחה סיבובית של הרוק על כל הפורט. לאחר מכן אני טובל את המארז במים ומוציא אותו שניות אחדות לפני הצילום. בצורה זו, יש כמה שניות של פורט ללא טיפות, לפני הסדקות שכבת המים על הפורט.
  • יש כאלו שמעדיפים להשתמש בסבון לתינוקות או בספריי למניעת אדים במקום רוק (בטח בנות…) כי לא נעים לירוק על המצלמה בפרהסיה… ושאר הפרוצדורה של הטבילה וההוצאה לפני הצילום כמו קודם.
  • שיטה מעניינת נוספת היא החזקה של ספוג רחצה בכיס המאזן וברגע שרוצים לבצע תמונת חצי-חצי, מרימים את המצלמה מעל המים (עלול להיות די כבד במארזי רפלקס  עם פלאשים) סחיטת הספוג באגרוף וניגוב וייבוש הפורט ממים. לאחר מכן הכנסת המארז והפורט למים תוך הקפדה שלא להרטיב את חלקו העליון של הפורט.
  • פורט מזכוכית רגיש פחות להיווצרות טיפות מים עליו ולכן עדיף לשימוש בצילום חצי-חצי. על כל פנים, רוב הפורטים הקיימים עשויים אקריליק (סוג של פלסטיק) ולכן רגישים יותר לתופעה. אם אתם יודעים מראש שאתם מצלמים בסביבה חצי רטובה, כדאי לשקול לרכוש פורט זכוכית.

Over Under and Split Shot 8

כתבה זו עובדה מתוך הכתבה “10 טיפים וחצי לצילום תמונות חצי-חצי” מאת חגי נתיב (התמונות בכתבה זו צולמו על ידי הכותב). כתבות נוספות של חגי באתר ניתן למצוא בקישור הבא.

הכותב: חגי נתיב הינו ביולוג ימי, צלם תת מימי וצלם טבע אשר מחלק את זמנו בין העולם היבש לבין זה הרטוב תוך תיעוד של הסובב אותו בכל אחת מסביבות אלה (האתר של חגי).

Avatarחגי נתיב
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב 10 הגדולים

תגובה אחת

  1. Avatar

    נדב

    29/07/2012 ב 12:40 PM

    מאד מעניין, תודה רבה!

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *