ראשי מבזקים משבר אולימפוס (חלק 5): ראש ממשלת יפן מתערב

משבר אולימפוס (חלק 5): ראש ממשלת יפן מתערב

0
0

ההתרחשויות סביב פרשת אולימפוס נמשכות והצלילים הצורמים הגיעו כבר עד לראש ממשלת יפן. העיתון הכלכלי Financial Times פרסם לאחרונה ידיעה על פיה ראש ממשלת יפן Yoshihiko Noda מוטרד מאד מן המתרחש בחברת אולימפוס והוא קורא לשקיפות מלאה בהתנהלות החברה בכל הנוגע להעברות הכספים בפרשת רכישת החברות הזרות אשר גרמה לפרוץ המשבר.

כזכור, הפרשיה התפוצצה לאחר שמנכ”ל החברה Michael Woodford פוטר מתפקידו על ידי מועצת המנהלים היפנית לאחר שחשף כי בשנת 2008 ביצעה אולימפוס רכישה של חברה רפואית בריטית (אולימפוס עוסקת כידוע באופן נרחב גם בפיתוח וייצור ציוד אופטי רפואי). הרכישה, בסכום העומד על כ-2.2 מיליארד דולר, כללה תשלום ליועצים בלתי מזוהים (אשר בעקבות חקירה עיצונאית הפכו למעט יותר מזוהים) בסכום העומד על 680 מליון דולר. ראוי להזכיר כי יועצים מקבלים לרוב עד 1% משווי העיסקה ואילו במקרה זה שולמו ליועצים לא פחות מ-36%. אולימפוס עצמה אישרה את דבר התשלום אך לא את הסיבה לסכום החריג (וכן סירבה לחשוף למי שולם הכסף) אך פתחה בחקירה עצמאית. בהמשך ובלחץ בעלי המניות בחברה אולץ יו”ר מועצת המנהלים ונשיא החברה היפני Tsuyoshi Kikukawa, אשר עמד בראש הקבוצה אשר סילקה את המנכ”ל הבריטי Michael Woodford, להתפטר בעצמו.

רוה”מ יפן Yoshihiko Noda – מודאג (צילום: Jacob N. Bailey, U.S. Air Force)

Yoshihiko Noda japan pr

ראש ממשלת יפן מוטרד במיוחד מן הפגיעה במוניטין רב השנים של חברות יפניות והוא מצוטט כאומר “Japanese society is not that kind of society”. נושא התרבות היפנית ובמיוחד התרבות העסקית היפנית חזר בפרשה הנוכחית מספר פעמים. המנכ”ל המפוטר Michael Woodford הוא בריטי אשר עבד במשך 30 שנה בחברה וטיפס בהדרגה בסולם עד למשרת המנכ”ל. Woodford זכה להיות המנכ”ל המערבי הראשון של החברה, אך כפי הנראה גם המנכ”ל לפרק הזמן הקצר ביותר אי פעם (כחצי שנה מאז מינויו התפוצצה הפרשה). ההתנגשות בין הערכים המערביים של Woodford אשר מעוניין (לטענתו לפחות) בפתיחות ובחקירה גלויה, לעומת אלו של מועצת המנהלים של החברה בראשה עמד Tsuyoshi Kikukawa, אשר סילקה אותו מתפקידו – היו עמוקים. Kikukawa אף טען כנגד כי “Woodford did not like Japan” וכי מעשיו אינם מקובלים בחברה היפנית (הנתפסת לרוב כמסוגרת, היררכית וצייתנית).

כפי הנראה נכונו לנו עוד פרקים רבים בפרשה הנוכחית ואנחנו נמשיך לעקוב.

מאירועי הפרקים הקודמים:

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מבזקים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *