ראשי מגזין בלעדי: מה קרה לשוק הצילום ב-2014?

בלעדי: מה קרה לשוק הצילום ב-2014?

0
0

שנת 2013 כזכור, הייתה אולי השנה הקשה ביותר שידע שוק הצילם מזה עשורים. אך מה קרה בשנת 2014? האם ראינו סוף סוף התאוששות בשוק הצילום או שהירידה הקשה במכירות המשיכה? היום התפרסמו נתוני המכירות הרשמיים של היצרניות ואנו הראשונים בעולם להביא אותם בפניכם.

כבכול שנה, אנו עוקבים בדריכות אחר נתוני המכירות בשוק הצילום (מסורת שהתחלנו כאן ב-MegaPixel כבר לפני כחמש שנים), נתונים אלו מתפרסמים על ידי גוף התקינה הבינלאומי בתחום הצילום – CIPA (ה-Camera & Imaging Products Association). אלו הם נתונים רשמיים שמקורם בחברות הצילום עצמן (בניגוד להערכות שונות המתפרסמות על ידי גורמים כאלו ואחרים מפעם לפעם). כדי לציין כי הנתונים מגיעים אך ורק מהחברות היפניות (חברות כמו סמסונג, צייס ולייקה לדוגמא אינן מוסרות נתונים אך הן מהוות חלק קטן מהשוק בכל מקרה ואינן משפיעות מהותית על המגמה הכוללת).

אז מה קרה ב-2014 (אחרי הצניחה האדירה של 2013)? נקלקל לכם את “ההפתעה” כבר עכשיו ונאמר כי שום דבר טוב לא קרה בשנה החולפת. אם כבר אנו עדים להמשך המגמה של הצמצום בכל ההיבטים כמעט של תחום הצילום.

נפתח, כמו בפעם שעברה, בהצצה אל הנתון הקשה מכולם – כמות המצלמות (הכוללת – מכל הסוגים והדגמים – של כלל החברות) שיוצרה בעולם ב-2014 ביחס לשנים שעברו.

cameras-2014-all

כפי שניתו לראות מדובר על ירידה משמעותית ביותר (31% לעומת שנה שעברה בה הייתה ירידה של 40% לעומת 2012!). עם מגמה זו תימשך גם ב-2015 שוק הצילום עשוי לעמוד בפני סכנה קיומית של ממש (כבר כעת ברור שהמצב הנוכחי אינו מאפשר את קיומן של כל חברות הצילום כפי שאנו מכירים אותן).

נעבור לנתוני העדשות (עדשות הרפלקס וחסרות המראה בלבד כמובן).

lenses2014-all

כאן אנו רואים ירידה נוספת – אם כי מעט מתונה יותר (12% לעומת 2013 בה ראינו ירידה של 20% לעומת השנה שקדמה לה). מה שניתן ללמוד מנתון זה הוא שלא רק שוק המצלמות הקומפקטיות (הנפגע באופן ישיר מהתחזקות הצילום הסלולארי) הוא זה שנפגע אלא גם המצלמות המתקדמות יותר נפגעות.

אם נבחן בכל זאת את המצלמות בעלות העדשות הקבועות (מצלמות קומפטקיות/אולטרה זום)  נראה כצפוי את המשך המגמה שהחלה ב-2011:

compacts-2014-all

ב-2014 אנו רואים ירידה של 35% במכירת מצלמות עם עדשות קבועות (ב-2013 ראינו ירידה דרמטית ביותר של 45%). שוק זה אשר מכר ב-2014 קרוב ל-30 מליון יחידות צפוי לדעתנו להיעלם כמעט כליל בשנים הקרובות ולהפוך לנישתי מאד (בעיקר עם מצלמות קומפקטיות מתקדמות עם חיישנים גדולים וכמות מצומצמת של מצלמות אולטרה זום ומצלמות עמידות).

פלח השוק המעניין ביותר הוא כמובן המצלמות בעלות העדשות המתחלפות (רפלקס וחסרות מראה). כאן אנו עדים זה השנה השנייה ברציפות לירידה של כ-20%.

dslr--and-mirorless2014-all

כמובן שבכדי להבין את הסיפור השלם צריך להתבונן בחלוקה שבין חסרות מראה למצלמות רפלקסיות:

dslr--vs-mirorless2014-all

מה שאנו רואים כאן הוא מעניין ביותר. בעוד המצלמות חסרות המראה נשארו פחות או יותר באותו רף מכירות (סביב 3 מליון יחידות לשנה), המצלמות הרפלקסיות ספגו מכה קשה עם ירידה של כ-25 אחוז במכירות בשנה אחת.

לסיום פרק הגרפים – הינה הצצה לתחזית שניתנה לפני כ-3 שנים על ידי חברת האנליסטים הגדולה IDC לגבי שוק המצלמות חסרות המהראה – כפי שניתן לראות הנבואה כנראה לא ניתנה לאנליסטים…

projections

אז מה הסיבות להמשך המגמה שראינו גם השנה? עוד מוקדם לקבוע אבל ברור שלהתחזקות שוק הצילום הסלולארי יש תפקיד משמעותי מאד, אך כנראה שישנן גם סיבות עמוקות יותר (המשבר הכלכלי הגלובלי אשר מוביל לירידה מתמשכת במכירות בכלל) ואולי גם סיבות נקודתיות יותר כמו היעדר חידושים (בעיקר מכיוונה של קנון – השחקנית המרכזית בשוק הצילום אשר הפגינה בשנה שעברה חולשה גדולה עם ליין שלא הביא כמעט שום בשורות גדולות).

אם אנו מסתכלים הלאה קשה לומר שאנו יכולים לנבא טובות לשוק הצילום. אפשר להניח שמגמת הירידה במכירות תעצר בשלב מסוים (פשוט לא נשאר הרבה לאן לרדת), מצד שני שום תעשיה לא מסוגלת לספוג רצף רב שנתי של ירידות של עשרות אחוזים במכירות, ולכן גם שוק הצילום יצטרך להתאים את עצמו למציאות החדשה – אנו, כמו אנליסטים רבים אחרים צופים היעלמות (או במקרה הטוב איחוד) של חברת צילום אחת לפחות (אולי גם יותר) בשנים הקרובות במטרה לשרוד. יהיה מעניין לראות באיזה חברה מדובר ומי תתאחד (או תיבלע) על ידי מי.

לידיעות קודמות בנושא:

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *