71 אחוז מפני השטח של הכוכב עליו אנו חיים מכוסה מים, 57 אחוז ממשקל גופנו הוא מים. אנחנו עשויים מהם, אנחנו מוקפים בהם. בליטר מים יש 12,000 טיפות ואנו מוקפים במיליארדי טיפות בכל רגע נתון אלא שרק לאחרונה צלמים התחילו לשים לב ולצלם את היופי והחן שטמונים בכל טיפה וטיפה. במדריך הנוכחי נלמד שלב אחר שלב כיצד לצלם טיפות ובאילו אמצעים נשתמש לשם כך.

על מנת לצלם טיפות אין צורך בציוד יקר או ידע מיוחד, אבל ישנה חשיבות לתכנון מראש ותשומת לב לפרטים. רצוי לפנות זמן פנוי ולהיעזר בהרבה סבלנות.

ישנם מספר סוגים צילומי טיפות, סוג הצילום הנפוץ ביותר הוא צילום טיפה בודדת.

ישנם מספר בעיות עימם עלינו להתמודד בבואנו לצלם טיפות. הבעיה העיקרית היא מיקוד המצלמה על המקום המדויק בו תפגע הטיפה. על מנת לפתור זאת יש לגרום לטיפות ליפול באותה נקודה פעם אחר פעם. לצורך כך מומלץ להצטייד באינפוזיה אותה ניתן לקנות בכל בית מרקחת במחיר הנע סביב 20 ש”ח לשקית של ליטר. ניתן לקנות גם מחט על מנת לדייק אף יותר. מחטים מגיעות בגדלים שונים ומומלץ להשתמש במחט ורודה (הגדולה יותר). האינפוזיה מורכבת כפי שניתן לראות בתמונה משקית, ברז וצינור.

photo 1חיבור האינפוזיה:

  1. על מנת לחבר את הצינור לשקית האינפוזיה יש לפתוח בשקית את הסוגר העגול ולנעוץ במקום המיועד בשקית.
  2. ניתן ללחוץ על החלק העבה יותר בצינור על מנת ליצור שם מאגר נוזלים
  3. חשוב מאד לשטוף את הצינור ולשים לב שאין בו בועיות.
  4. הכפתור קובע את קצב הטפטוף, החל מזרם רציף ועד לטיפה בכל מספר שניות.

את השקית יש לתלות מעל לגובה הצינור, ואת קצה הצינור יש לקבע מעל מקור המים אליו אנו רוצים שהטיפה תיפול. ניתן לקבע את האינפוזיה והצינור כמעט על כל דבר, למשל על מעמד תאורה ומטריית תאורה סגורה.

שיטות לתליית השקית (צילום: גיא וינר)

photo 2

לאחר שקצה הצינור מקובע מומלץ לטפטף מספר טיפות ולראות היכן הן פוגעות. לאחר מכן יש להציב באותה הנקודה דבר מה יציב דוגמת בורג על מנת לסמן את מקום הפגיעה. עכשיו כשאנו יודעים היכן תפגע הטיפה ניתן לגשת למצלמה לחברה לחצובה ולמקד על הבורג שהנחנו. לאחר מכן להעביר למצב פוקוס ידני ולסלק את הבורג..

את נפילת הטיפה למים אפשר לחלק למספר חלקים (צילום: גיא וינר):

photo 3

  1. הנפילה – הזמן שלוקח לטיפה ליפול מן הצינור אל המים.
  2. הפגיעה – רגע הפגיעה במים אשר יתאפיין ברסיסים קטנים ומהירים.
  3. הכתר –  מיד לאחר הפגיעה, נוצר באזור הפגיעה מעין מכתש אשר דפנותיו מזכירות צורת כתר.
  4. העמוד – עמוד מים העולה מנקודת פגיעת הטיפה.

על מנת להבין את התהליך טוב יותר נצפה בסרטון מערוץ דיסקברי בוא נראית טיפה נופלת למים בהילוך איטי:

עוד משהו שיש לקחת בחשבון הוא נתוני הצילום. צילום טיפות נחשב כצילום תקריב או מאקרו (מומלץ להשתמש בעדשת מאקרו) בו עומק השדה עשוי להיות רדוד מאוד, לכן נרצה לסגור צמצם וזאת על מנת להעלות את עומק השדה. סגירת הצמצם תגרום לכניסת כמות קטנה יותר של אור ולכן נצטרך להשתמש בתאורה חיצונית.

לצורך תאורה ניתן להשתמש בפלאש המצלמה אבל הדבר נוטה ליצור אזורים שרופים על פני הטיפה. מסיבה זו רצוי להשתמש בפלאש חיצוני שאינו מכוון על הטיפה. בכל נוזל שקוף שמצלמים רצוי להאיר על הרקע והאור המוחזר מהרקע יאיר את הטיפה. אם אין בנמצא פלאש חיצוני ניתן להשתמש בתאורה זמינה, מה שחשוב לשים לב זה שכל התאורה החיצונית תהיה בעלת אותה טמפרטורה על מנת שאיזון הלבן יצא תקין.

לאחר שהכנו את הכל נותר רק לצלם, מספר רב של פעמים, יש לזכור שהמצלמה כבר מכוונת לפוקוס ידני. מה שאומר שאין צורך בחצי לחיצה ואז לחיצה מלאה. אלא רק בלחיצה.

קשת בענן –  כולנו ראינו אותה, אבל האם חשבתם פעם מדוע יש קשת בענן? התשובה היא שטיפות המים באוויר (גשם) משמשות כמנסרה של האור (ממש כמו בעטיפה המוכרת של פינק פלויד), נתון זה חשוב כדי להבין שטיפת מים יכולה לשמש ככלי אופטי ואנחנו יכולים להשתמש בתכונה זאת בצילום. ישנו סגנון צילום של תמונה או טקסט בתוך טיפה. מאחורי הטיפה ממקמים את מה שרוצים שישתקף בתמונה, מניחים אותו הפוך (הטיפה משמשת כעדשה ולכן מה שמופיעה מאחוריה יהיה הפוך) מניחים את הפלאש החיצוני מכוון לכיוון התמונה. מנסים לתפוס את הטיפה בשלב שהיא מתרוממת חזרה מהמים, יש צורך בלא מעט משחקים במיקומם של הטיפה התמונה והמצלמה על מנת לגרום לטיפה לשמש כעדשה ולתמונה להיות בפוקוס, אבל כשזה יוצא בסופו של דבר התוצאות מדהימות. ישנו צלם ישראלי מצויין בשם אריק כפיר אשר מתמחה בשיטה זאת.

סמל רמב”ם משתקף בתוך טיפה. מתוך פרוייקט שעשיתי לבית החולים (צילום: גיא וינר)

photo 4

מאוד מומלץ להתנסות ולטפטף נוזלים שונים. למשל חלב, או יוד. זאת ניתן לעשות על ידי שימוש בבקבוק פלסטיק רגיל וקדיחת חור קטן בקצהו, לחור זה ניתן לדחוף את החוט של סט העירוי, דבר היוצר סוג של משפך אשר דרכו ניתן לטפטף כל נוזל העולה על רוחנו. שילובים מעניים מתקבלים בברכה, למשל יוד שמטפטף לקערת חלב כמו שרואים בתמונה הבאה:

עמוד (צילום: גיא וינר)

photo 5

טכניקה נוספת לצילום טיפות היא בסיוע עזרים אלקטרוניים. כפי שפרטנו בהרחבה במאמר העוסק ב-צילומהיר אשר פורסם באתר בחודש מאי . באמצעות עזרים אלקטרוניים אלו ניתן לגרום לשתי טיפות מים להתנגש ובדרך זו ליצור צורות מדהימות ביופיין:

שני טיפות חלב מתנגשות מעל מים (צילום: גיא וינר)

photo 6

טיפת כחולה וטיפה ירוקה מתנגשות, צולם מלמעלה (צילום: גיא וינר)

photo 7

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

5 תגובות

  1. Avatar

    נטלי

    14/09/2011 ב 9:12 AM

    מאמר טוב ומהנה,
    אני אוהבת את הכתיבה שלך,
    אגב,פרדי,גם אני מכירה את אריק (החבר שלך) וכן יש לו אחלה טיפות,אבל מה זה קשור לפה???
    נכנסת לפרגן לחבר שלך או ללמוד על איך מצלמים טיפות?

    השב

  2. Avatar

    יוסי

    14/09/2011 ב 11:11 AM

    מסכים לגמרי עם נטלי.

    גיא יופי של כתבה ושל תמונות ושאפו על זה שאתה מקדיש את הזמן לכתיבה.

    השב

  3. Avatar

    אריק

    16/09/2011 ב 12:55 PM

    גיא ידידי המוכשר. יופי של מאמר וכתבה . מרשים ביותר. תודה רבה על הפירגון. ( פרדי ואמנון – תודה גם על המחמאות והפירגון)

    השב

  4. Avatar

    אלון קירה

    27/09/2011 ב 10:49 PM

    כתבה יפה.
    אבל ממש לא צריך ציוד אלק’ מתוחכם ע”ש להשיג התנגשויות של טיפות בצילום.
    טריק פשוט וקצת סבלנות והנה זה קורה 🙂
    כל התמונות בלינק המצ”ב מצולמות ללא ציוד אלקטרוני מיוחד.
    https://www.pbase.com/allonkira/water_drops_photography

    חג שמח!!
    אלון קירה

    השב

  5. Avatar

    djstalin

    28/09/2011 ב 12:39 AM

    אלון, זה אפשרי לתזמן פגיעת טיפות ללא ציוד אלקטרוני, העניין הוא שזה דורש המון המון סבלנות, גם כדי לתזמן פגיעה וגם כדי לתפוס ולצלם אותה. וגם אם הצלחת זה לא חוזר על עצמו. בעזרת חיישנים אפשר להצליח בכל צילום ולהתאים בין צילום לצילום את הפרמטרים לפי צרכינו.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *