ראשי ביקורות\סקירות Lexar BLAZE: כונן SSD מהיר בביקורת

Lexar BLAZE: כונן SSD מהיר בביקורת

0
0

היום אנו גאים להביא בפניכם ביקורת על כונן SSD חדש ומהיר של חברת לקסר. ה-Lexar BLAZE הוא הכונן הראשון של החברה התומך בטכנולוגיית USB 3.2 Gen2x2 המאפשרת קצב העברה כפול (עד 20Gb/s) ולמרות שהכונן ממותג עבור גיימרים, הוא בהחלט עשוי להתאים גם לשימושם של עורכים ויוצרי תוכן.

חברת לקסר (חברת בת של מיקרון – יצרנית הצ’יפים העולמית הגדולה) מוכרת לרבים מתחום הזיכרונות וכרטיסי הזיכרון אבל לחברה גם מספר כונני SSD פנימיים וחיצוניים וה-Lexar BLAZE הוא הדגם החדש ביותר בסדרה עם תמיכה בתקן ה-USB המתקדם ביותר הזמין כיום בשוק.

הביקורת המלאה שלנו אודות ה-Lexar BLAZE  מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com

רקע

עסקנו בהרחבה בתקן ה-USB 3.2 Gen2x2 בביקורת שלנו אודות כונן ה-Sandisk Extreme Pro SSD V2 שפורסמה כאן בשנה שעברה. לא נחזור על כל הדברים אבל הינה החלק המרכזי שחשוב לדעת בקשר לכונן החדש של לקסר: ” בעוד מרבית הכוננים החיצוניים בשוק תומכים (לכל היותר) בתקן USB 3.1 Gen 2 שמהירותו 10 ג’יגה ביט לשנייה תקן ה-USB 3.2 Gen 2×2 מגיע למהירות של 20 גי’גה ביט לשנייה (או 2500 מגה בייט לשנייה, קצב העברה תיאורטי מקסימאלי כמובן). אם אתם מבולבלים מהשמות המוזרים של תקני ה-USB וכל השינויים שאלו עברו בשנים האחרונות אתם ממש לא לבד (באתר של קינגסטון יש הסבר די פשוט עם טבלה ברורה בנושא).

בכדי לנצל את המהירות המקסימאלית של כוננים מבוססי USB 3.2 Gen 2×2 יש צורך לא רק בכונן תומך (וכבל מתאים) אלא גם במחשב התומך בטכנולוגיה זו. עד לאחרונה לא היו כלל מחשבים ניידים בשוק התומכים בתקן החדש אבל לאחרונה הופיעו מספר מצומצם של דגמים חדשים של HP/Dell עם החיבור המתאים. למרות זאת מרבית המחשבים בניידים וגם חלק גדול מלוחות האם במחשבים השולחניים כולל החדשים ביותר אינם תומכים בטכנולוגיה.

האפשרות היחידה העומדת בפני מרבית המשתמשים של מחשבים שולחניים הרוצים להנות מהטכנולוגיה (אנו מדברים כמובן רק על מחשבי PC – אפל איננה תומכת בטכנולוגיה כלל וספק אם תתמוך בעתיד לאור ההעדפה שלה לתקן ה-TB המהיר יותר במחשביה) היא לרכוש כרטיס הרחבה. כרטיסים אלו נמכרים בחו”ל סביב 50 דולר ואפשר להשיגם גם בארץ סביב כ-200 ש”ח.

ה-Lexar BLAZE ואביזרים

Lexar-blaze-wtih-accesories

עיצוב ותכונות מרכזיות

הכונן החדש של לקסר עשוי אלומיניום עם זוויות ורוחבו כ-11.5 ס”מ ועוביו בערך 1 ס”מ. יש לו מגרעת שמאפשר לחבר אותו לצרור מפתחרות (אם כי תצטרכו למצוא שקל מתאים). הוא מגיע עם מעמד פלסטיק שימושי דווקא. היה נחמד אם המעמד היה כבד יותר בבסיסו ומגיע עם מגנטים אבל אפילו כך הוא ניתן להעמדה בצורה נוחה ואסתטית יותר על השולחן ממרבית הכוננים האחרים שבדקנו.

הכונן מגיע גם עם כיסוי בד לכונן עצמו ולבסיס – הכיסוי נחמד אבל הסוגר שלו קצת מוזר (חוט בד ארוך במקום חוט עם מגנט כלשהו בקצה). מעבר לכך מגיע הכונן עם שני כבלים באורך כ-50 ס”מ – USB-C ל-USB-C (אנו ננליצים תמיד להשתמש בכבל זה לביצועים מקסימאליים) וכבל USB-C ל-USB-A למחשבים שלא כוללים חיבור USB-C (קצת מוציא את הפואנטה משימוש בכונן כה מהיר).

התכונה הבולטת ביותר של הכונן עצמו מבחינה חיצונית היא תאורת ה-RGB שלו. הכונן מיועד לגיימרים אז זה אולי לא מפתיע אבל אנו מוצאים שהתכונה הזאת שימושית גם למי שאיננו גיימר וזאת משום שהיא למעשה אינדיקציה לפעילות ה-SSD – מה שלא קיים בחלק מהדגמים האחרים שבדקנו בעבר (זה נכון לסנדיסק ו-LaCie אבל לא רק).

זוג כבלים באורך בינוני

lexar blaze 3

ביצועים

ממש כמו בביקורת שפרסמנו על הכונן של סנדיסק בשנה שעברה, גם כאן ערכנו מספר סדרות של בדיקות (הן באמצעות כבל USB-C ל-USB-C והן באמצעות כבל ה-USB-C ל-USB-A). הסדרה הראשונה הייתה של מבחנים סינתטיים באמצעות תוכנת ה-Crystal Disk Mark 8 (הגרסה האחרונה הזמינה לשימוש בזמן כתיבת שורות אלו נכון ליולי 2022) והבדיקה השנייה היא העברה של כ-128 ג’יגה בייט של סרטונים הכונן וחזרה.

מחשב הביקורת הוא דגם רב עוצמה הכולל מעבד 12 ליבות של AMD (מסוג Ryzen 9 5900X), לוח אם של חברת אסוס עם זוג חיבורי TB4 (דגם Asus ProArt B550-Creator), כונן WD BLACK SN850 NVMe מהיר בתקן PCIe 4.0 (ממנו ביצענו את העברות הנתונים) וכונן WD BLACK SN750 NVMe נוסף, 64GB של זיכרון ומערכת הפעלה WIN 10 PRO בגרסה העדכנית ביותר.

Crystal Disk Mark 8: קצב קריאה – 2088MB/s; קצב כתיבה – 1888MB/s.

Black Magic Disk Speed test: קצב קריאה– 1908MB/s; קצב כתיבה – 1738MB/s.

מבחנים סינתטיים הם דבר אחד, אבל אותנו כצלמים הדבר המרכזי שמעניין הוא קצב העברה (אגב הסרטון למעלה נערך כולו מהכונן בתוכנת פרמייר ב-4K ללא שום בעיות מיוחדות). העברנו הלוך ושוב כאמור 128GB של קבצי וידאו והינה התוצאה (שימו לב שאפשר לראות בסרטון למעלה כי אחרי כ-70GB קצב ההעברה ירד משמעותית):

קצב העברה (USB 3.2 Gen2x2): קריאה – 805MB/s ; כתיבה – 785MB/s.

קצב העברה (10Gbs USB-A to USB-C): קריאה  – 649MB/s; כתיבה – 544MB/s.

כמו שאפשר לראות יש שיפור של בערך 24% בקצב הקריאה ולא פחות מ-44% בקצב הכתיבה במעבר ל-USB 3.2 Gen2x2. אמנם לא מדובר בהכפלה בקצב העברת הנתונים (כפי שאפשר היה לחשוב מההבדל בין 10Gbs ל-20Gbs – אבל אלו הם תמיד נתונים תיאורטיים). בכל מקרה קצבי ההעברה עם USB 3.2 Gen2x2 היו מהירים יותר מאלו שקיבלנו עם הכונן של סנדיסק על אותו המחשב בשנה שעברה.

סיכום

זאת היא הסקירה השנייה שלנו של כונן SSD התומך בטכנולוגיית USB 3.2 Gen2x2 ואנו עדיין לא משוכנעים שהיתרונות שמביא עימו התקן החדש עולים על המגבלות של התקן (מגבלות אלו כוללות בעיקר זמינות מאד נמוכה של מחשבים תומכים וצורך ברכישת כרטיס ייעודי למחשבים שולחניים וכמובן ללא תמיכה במחשבי מק).

אם נשים את כל אלו בצד לרגע, הכונן החדש של לקסר תפקד מצוין בבדיקות שלנו והיה מהיר יותר מהכונן המקביל של סנדיסק (אם כי התוצאות לא תמיד היו קונסיסטנטיות). מצד שני הכונן מגיע בנפח מקסימאלי של 1TB שלא בהכרח מספיק לחלק מיוצרי התוכן (בניגוד לכונן של סנדיסק וכננים מתקדמים אחרים שמגיעים בנפחים של 2TB ואפילו 4TB).

השורה התחתונה בנוגע לכונן היא די פשוטה לדעתנו. אם אין לכם (ואתם לא מתכוונים לרכוש) מחשב התומך בתקן USB 3.2 Gen2x2 אין לכם טעם לרכוש את הכונן ויש אופציות אחרות שיספקו ביצועים דומים במחיר נמוך משמעותית. אם יש לכם מחשב תומך או אתם מוכנים לרכוש כרטיס USB 3.2 Gen2x2, הכונן החדש של לקסר הוא אופציה טובה ומהירה למדי וזולה יותר מכונני TB3 שמחיריהם עדיין יקרים מאד ולא בטוח שיספקו ביצועים גבוהים משמעותית אם כי אולי יתמכו על ידי יותר מחשבים (אנו שמים בצד כרגע את האפשרות להרכיב כונן DIY מבוסס מארז תומך TB3 – אופציה שאנו מקווים לבחון בהמשך מבחינת כדאיות כלכלית וביצועים).

Lexar BLAZE – מהיר אבל משתלם?

Lexar-blaze-2

מחיר וזמינות

כאמור יש כיום בשוק מספר עצום של כונני SSD במגוון מחירים (החל מבערך 80 דולר ל-1TB ועד כמעט 400 דולר בהתאם לחברה ולטכנולוגיה – פער מחירים די מדהים לנפח זהה של כונן). הכונן של לקסר נמכר בחו”ל תמורת כ-190 דולר (כ-10 דולר פחות מהכונן המקביל של סנדיסק) וזול משמעותית ממרבית כונני ה-TB3 (אבל כאמור יקר פי 2 בערך מכונני SSD “רגילים”).

אם אתם רוצים לרכוש כרטיסי USB 3.2 Gen2x2 למחשב השולחני שלכם אפשר למצוא ברשת (הן בחו”ל אבל גם במספר חנויות בארץ) מספר דגמים. הינה שתי דוגמאות מאמזון:

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *