ראשי ביקורות\סקירות ביקורטרו: Altix V

ביקורטרו: Altix V

2
0

יצחק ניצן קנה את המצלמה הראשונה שלו בחנות צילום בתל-אביב בשנת 1956, כאשר היה בן 22. הוא חלם על מצלמה משלו במשך השירות הצבאי, וכאשר השתחרר הוא מיהר להשתמש במיטב הכסף שחסך על מנת לקנות מצלמה שתשרת אותו נאמנה. בישראל של שנות החמישים קניית מוצרים תוצרת גרמניה הייתה דבר שנעשה ברגשות מעורבים. עם זאת, יצחק לא היסס כאשר המוכר הציע לו לרכוש מצלמה גרמנית. זה היה ידוע אז, כמו שזה ידוע גם היום, שבכל מה שנוגע לאיכות החומרים ולאופטיקה משובחת, אין מתחרות למצלמות תוצרת גרמניה. אמנם לא היה לו כסף לרכוש לעצמו מצלמת Contax ובטח שלא Leica, אבל מצלמת ה-Altix V, הפשוטה יחסית, הסתדרה עם התקציב. ואכן, המצלמה הקטנה הזו היטיבה לשרת את יצחק במשך יותר מ-30 שנה, עד שהיא הוחסנה בארון והוחלפה במצלמה אוטומטית.

Altix V Top

היום יצחק כבר בן 76. באחד הניקיונות בבית הוא מצא את ה-Altix V מתחבאת במגירה שבארון הבגדים והציע לי לקחת אותה לסיבוב. המצלמה הזו כל כך חזקה ועמידה שהוא לא פחד שיקרה לה משהו. “מה יש לחשוש” הוא אמר לי, “גם ככה אף אחד כבר לא מוצא בה שום עניין והיא סתם מעלה אבק בארון”. זה מרגש מאוד להשתמש במצלמה ישנה שנראה כאילו הוצאה מתוך המוזיאון. אבל יראת הכבוד נשכחה ממני מהר ובזמן השימוש חזרתי להיות צלם שמחפש את הזווית המעניינת, ורוצה להוציא את המיטב מחוויית הצילום. בלי שום היסוס נכנסתי איתה אל תוך הים ועשיתי את דרכי אל עבר הגולשים. אך אל דאגה, הגרמנית המוצקה שזה שנים רבות לא נחשפה אל אור השמש ובטח שלא טעמה מים מלוחים, שרדה גם אותי…

Nitzan Collages

מרגע שיצאתי במסע הצילום שלי אל העבר לא הפסקתי לחלום על הרגע שבו אצא לצלם ברחוב חמוש במצלמה גרמנית, וכמובן שאני מתכוון לאחת ממצלמות ה-Rangefinder של Leica. אבל עד שאמצא את הכסף להגשמת החלום, ה-Altix V מאפשרת לי הצצה חטופה לדיוק של המכניקה והאופטיקה הגרמנית. הצמצם בתוך עדשת ה-Zeiss של ה-Altix V נע בחלקלקות כאילו זה עתה יצא מהמפעל, ואני לא יכול שלא להתרגש ממלאכת המחשבת של פעולת המנגנון העדין שמפעיל את התריס, גם היום, יותר מ-50 שנה אחרי שהמצלמה החלה להקליק.

Altix V Rear

Altix היא סדרת מצלמות אשר יוצרו על ידי חברה בשם Eho-Altissa אשר פעלה בעיר דרזדן שבמזרח גרמניה. הסדרה הייתה בייצור משנת 1938 ועד 1959, שזו גם השנה שבה התמזגה החברה עם מעצמת הענק של אותן השנים Kombinat VEB Pentacon, שביחד עם Eho-Altissa גם בלעה לתוכה חברות כמו Zeiss. המודל “Altix V” יוצר ב-1956 והופץ לשאר העולם באופן מאסיבי במיוחד, בתוספת של כמה עדשות נלוות. זו מצלמת “Viewfinder”, מה שאומר שלא רואים דרך העדשה כמו במצלמות “SLR” ואין אפילו דרך לעשות פוקוס דרך העינית כמו במצלמות “Rangefinder”. המצלמה מצוידת בעינית עצמאית שרק מעידה, באופן לא מדויק, על התמונה שתתקבל במעבר האור דרך העדשה הממוקמת כ-4 ס”מ באלכסון ממנה. אם כך, איך עושים פוקוס? הטווח מסומן על העדשה ולפני הלחיצה על הרמת התריס צריך לאמוד את המרחק בעין ולכוון אותו בטבעת הפוקוס. אני עשיתי כמיטב יכולתי לאמוד את הטווחים, אבל לא תמיד הצלחתי לדייק. אני מניח שהייתי צריך לחשוב קצת יותר בטרם צילמתי חלק מהתמונות. שימוש במצלמה מסוג “Viewfinder” דורש יותר תשומת לב מהצלם אבל ללא ספק מעניק לו חושים מחודדים יותר ומשפר את רמת המקצועיות שלו.

פנורמה של אילת מ-1977. צילום: יצחק ניצן

Eilat in 77 by Altix

דבר נחמד במצלמה זו הם ללא ספק הממדים הקטנים והנוחים שלה: 11 ס”מ רוחב, 6.5 ס”מ גובה ואורך של 8.5 ס”מ. המצלמה נוחה מאוד לאחיזה ביד ואין חשש ללחוץ על הכפתור הלא נכון בטעות. כל מה שעליך לעשות אחרי מתיחת הפילם (רול רגיל של 36 מ”מ) הוא לכוון את שלושת הטבעות שעל העדשה (במצלמה של יצחק מדובר על עדשת 50 מ”מ מסוג Carl Zeiss Jenna Tesser עם מפתח צמצם של 2.8f/) – הטבעת של הצמצם (שתנועתה חלקלקה כמו מריחת חמאה על טוסט), הטבעת של המרחק והטבעת של מהירות התריס שנע בין 1 ל-300 חלקי השנייה. על גבי העדשה קיימת טבעת רביעית שנועדה להברגת העדשה על גבי המצלמה.

Altix V Lens Side

יצחק עשה עבודה מצוינת בשמירה על המצלמה במשך השנים הארוכות שהייתה ברשותו, והיא נראית כאילו הוא סיים לצלם בה רק אתמול. לא מזמן, בקיץ של 1975, יצחק נתן את ה-Altix V לבנו שיצא לטיול שנתי של בית הספר בדרום הארץ. בכדי לעזור לו עם הכיוונים הוא רשם הנחיות על גבי קרטון קטן שאותו חיבר לנרתיק של המצלמה. זה היה רגע מרגש לקרוא את ההוראות בכתב ידו מלפני יותר מ-35 שנה. לפתע המצלמה הקטנה הזו הפכה לאבן דרך בחייו של האיש, שמאז ומתמיד אהב לצלם.

Altix V intructions

אחרי שהתרגלתי אל המצלמה, טענתי אותה בקודאק 200asa, והנחתי אותה בתיק שלי שתהיה מוכנה לשליפה מהירה. אני מאמין שהדרך הכי טובה להכיר מצלמה היא פשוט לקחת אותה אתך לכל מקום שאליו אתה הולך. זה היה בדיוק בסוף חופשת הקיץ של גפן מהגן, ואנחנו יצאנו כל יום לטיול אחר – לים, לגן החיות התנכ”י ולשוק מחנה יהודה.

אשתו ובנו של יצחק בתמונה 1962. צילום: יצחק ניצן

A photo from 62 by Altix

סרטון המציג את תפעול המצלמה

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=GuRvMNWfRjk[/youtube]

הכותב מצלם עם ה-Altix V; צילום: אמיר קרייצברג. תמונה קטנה – אמיר וגיא על רקע מבנה נטוש פרידמן 14. צולם עם ה-Altix V.

Yaniv shoot with Altix

תמונות נוספות (צילום: יניב ברמן)

Sunset with a boat

Old and New

Market 2

Lone Surfer

Jerusalem Zoo

Grass

Gefen play

Gefen Yaniv

Bolt

Birds Kingdoom

הכותב: יניב ברמן – במאי ויוצר סרטים. אוהב מצלמות ובעיקר ישנות.

Avatarיניב ברמן
  • ביקורטרו: Yashica Lynx 5000E – היאשיקה של אבא

    יש הרבה מה לומר על המצלמות הנפלאות של החברה היפנית יאשיקה (Yashica), לא מעט בזכות סדרת הרי…
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

2 תגובות

  1. Avatar

    ניסן לב-רן

    13/11/2011 ב 10:58 AM

    זו מצלמת וינטז’ שצריך לשמור ולשמר. חווית הצילום במצלמות הישנות הללו היא אם כל ההדרכות בצילום.

    לצערי עלי לציין שגיאת כתיב (לא מקרית כאן) והמדובר באומדן מרחק ועל כן במקום : “צריך לעמוד את המרחק בעין ולכוון אותו בטבעת הפוקוס. אני עשיתי כמיטב יכולתי לעמוד את הטווחים” יש לתקן “יש לאמוד את המרחק… כמיטב יכולתי לאמוד את הטווחים…”.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    13/11/2011 ב 11:24 AM

    תודה על התיקון ניסן – כפי שנאמר “העמדת אותנו על טעותינו”.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *