יסודות הצילום מדריכים [ארכיון] סגר המצלמה ע״י פלאש 90, בית הספר לצילום מעשי פורסם ב 11/07/2011 7 0 במדריך זה נכיר את סגר המצלמה שגם הוא, כמו הצמצם בו עסקנו במדריך הקודם, אחד המרכיבים החשובים ביותר בצילום. נסביר מהו סגר המצלמה ואיזה כלים הוא מספק לנו לשליטה בתמונה המתקבלת. סגר המצלמה (Shutter) סגר המצלמה ממוקם בחלקה הפנימי האחורי של המצלמה לפני החיישן וצורתו כצורת תריס (מכאן נובע גם הכינוי השגור לסגר – תריס). תפקידו של הסגר לאפשר מעבר אור אל החיישן בזמן הצילום. בנוסף, מאפשר הסגר לשלוט במשך הזמן בו נחשף החיישן לאור. פרק הזמן בו הסגר פתוח ומאפשר חשיפה של החיישן לאור נקרא זמן החשיפה. זמן החשיפה הוא מושג בעל משמעות עצומה בצילום, הן בצד הטכני אבל גם במישור המחשבתי. כשמדברים על 'לתפוס את הרגע' או 'להקפיא רגע בחיים', אותו רגע בצילום הוא משך זמן החשיפה הכולל רק את מה שקורה בזמן זה אבל גם את כל מה שקורה בו. הילוך איטי המדגים את פעולת הסגר במצלמת G1 – שימו לב לאופן הפתיחה והסגירה [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-dK6Qa1Iy4Y&feature=player_embedded[/youtube] בדומה לצמצם, גם סגר המצלמה מאפשר ויסות של כמות האור אליה נחשף החיישן בזמן הצילום. אם נחזור אל הדוגמא של ברז המים בה השתמשנו במדריך הקודם, סגר המצלמה מאפשר ויסות כמות האור כמו שמשך הזמן בו ברז פתוח משפיע על כמות המים שתעבור דרכו. נזכיר שלצורך קבלת תמונה בבהירות נכונה דרושה כמות מסויימת של אור המגיע לחיישן. לכן, כשנצלם במקום מואר מאד, פתיחת הסגר לזמן קצר תאפשר הכנסה של אור בכמות נכונה. מצד שני, אם נצלם במקום חשוך, פתיחת הסגר לזמן ארוך יותר תאפשר מעבר של כמות האור הדרושה לחשיפה נכונה. מנגנון הסגר של מצלמת D3S של חברת ניקון – שימו לב "לתריסים" בהגדלה מימין (קרדיט: Nikon) מהירות הסגר מהירות הסגר היא המהירות בה נפתח ונסגר הסגר והיא מציינת את משך זמן החשיפה. מהירות גבוהה מתייחסת לזמני חשיפה קצרים ומהירות איטית מתייחסת לזמני חשיפה ארוכים יותר. מהירות הסגר נמדדת בחלקי שנייה. כך למשל מהירות 100 מייצגת חשיפה של 1/100 שנייה ומהירות 1000 מייצגת חשיפה של 1/1000 שנייה. בצילום במהירות 100 נקבל זמן חשיפה הגדול פי 10 מאשר בצילום במהירות 1000 ולכן כמות אור הגדולה פי 10. מהירויות סגר של שנייה או יותר מסומנות באמצעות גרשיים – זמן חשיפה של שנייה יסומן באופן הבא: 1", זמן חשיפה של 2 שניות יסומן כ-2" וכן הלאה. מהירות הסגר כפי שהיא מופיעה על גב מצלמת D5100 של ניקון – 1/80 שנייה (צילום: עידו גנוט) השפעת מהירות הסגר על בהירות התמונה סדרת התמונות הבאה מדגימה את השפעת מהירות הסגר בזמן הצילום על בהירות התמונה. התמונה האמצעית צולמה בצירוף מסויים של הגדרות המצלמה, כזה המפיק תמונה בבהירות נכונה בצילום במהירות 250. אם כל ההגדרות האחרות נשארות ללא שינוי, שינוי המהירות ל-60 (תמונה ראשונה) יגרום לכניסת כמות גדולה יותר של אור בזמן הצילום ולקבלת תמונה בהירה יותר. מצד שני, שינוי המהירות ל-500 (תמונה שלישית) יגרום לכניסה של פחות אור בזמן הצילום ולקבלת תמונה כהה יותר. מהירות סגר 60 (צילום: גילי יערי) מהירות סגר 250 (צילום: גילי יערי) מהירות סגר 500 (צילום: גילי יערי) השפעת מהירות הסגר על צילום תנועה צילום במהירות גבוהה מקפיא תנועה וצילום במהירות נמוכה מורח תנועה. כאשר אובייקט זז ואנו מצלמים אותו במהירות נמוכה (זמן חשיפה ארוך) האובייקט נקלט על מספר אזורים בחיישן דבר הגורם לאפקט המריחה. כמובן שמהירות התנועה של האובייקט משפיעה על המהירות שתקפיא את תנועתו או תגרום למריחתו בתמונה. אם אנו מצלמים אופנוע דוהר, אפילו צילום במהירות 500 עשוי ליצור אפקט של מריחה בתמונה. אם לעומת זאת אנו מצלמים אדם מבוגר הולך ברחוב, ניתן לקבל הקפאה של התנועה גם במהירות 160 או אף נמוך מזה. צילום במהירות גבוהה מקפיא תנועה (צילום: גילי יערי) צילום במהירות נמוכה – מאפשר יצירת אפקט "מריחה" בתמונה (צילום גילי יערי) – ייצוב המצלמה בצילום במהירות איטית כשמצלמים במהירות איטית חשוב לייצב את המצלמה כדי למנוע מריחה וטשטוש של התמונה כתוצאה מתזוזה של הצלם. ייצוב המצלמה נחוץ גם כשמצלמים אובייקטים סטטיים כמו מבנים, אך חשוב לזכור כי פעולת הייצוב עוזרת במניעת טשטוש הנגרם כתוצאה מתזוזה של הצלם אך איננה מסייעת כלל במניעת מריחה הנגרמת כתוצאה מתנועה של האובייקט המצולם. כלל אצבע אומר שיש לייצב את המצלמה כאשר מצלמים במהירות שהיא נמוכה מאורך המוקד של העדשה (על אורך מוקד נפרט במדריך נפרד אשר יעסוק בעדשות). לדוגמא אם נצלם בעדשת 50 מ"מ נדרש ייצוב המצלמה בצילום במהירות הנמוכה מ-50. לעומת זאת אם נצלם בעדשת 200 מ"מ נדרש ייצוב המצלמה במהירות הנמוכה מ-200. עבור מצלמות אשר אינן בעלות חיישן מלא (Full Frame) יש לזכור להכפיל את אורך המוקד בנתון המכונה "קרופ פקטור" (אנו נדון בכל אלו במדריך הבא אשר יעסוק בחיישן המצלמה). בפועל עבור מרבית מצלמות הרפלקס המצויות בשוק יש להכפיל את אורך המוקד פי 1.5 לערך (במקרה שהזכרנו לדוגמא נתייחס לעדשת 200 מ"מ כאילו הייתה עדשת 300 מ"מ). שימוש בחצובה היא הדרך האידיאלית לייצוב המצלמה אך לא תמיד תהיה לנו חצובה זמינה. במקרה כזה ניתן לייצב את המצלמה באמצעות הנחתה על שולחן, מעקה, ספסל, גג של מכונית או כל משטח יציב אחר. שימוש במצלמה (או עדשה) הכוללת מייצב תמונה מובנה יכולה לסייע אף היא אך היא איננה מספיקה במקרים רבים (עוד על מייצב התמונה ניתן לקרוא בכתבה שלנו העוסקת בנושא). ייצוב זה חשוב – במיוחד במהירות הנמוכה מזו של אורך המוקד של העדשה (צילום: עידו גנוט) שליטה במהירות הסגר שליטה במהירות הסגר מתאפשרת רק בחלק ממצבי ההפעלה של המצלמה. במצבי הצילום האוטומטיים המצלמה מחליטה בעצמה, לפי אלגוריתם החלטה המשתנה מיצרן ליצרן ובהתאם לתנאי התאורה, מה תהיה המהירות בזמן הצילום. במצב ההפעלה הידני (M או Manual), מתאפשרת שליטה מלאה של הצלם במהירות הסגר (כמו בכל שאר פרמטרי הצילום) ובמצב הצילום החצי ידני (S או Shutter) יכול הצלם לקבוע את מהירות התריס והמצלמה מחשבת באופן אוטומטי מה הצמצם המתאים לשימוש לפי תנאי התאורה. במצלמות רפלקס השליטה במהירות הסגר מתבצעת בדרך כלל באמצעות גלגלת ובמצלמות אחרות באמצעות כפתורים ייעודיים. בחלק מן המצלמות הקומפקטיות לא ניתן לשלוט כלל במהירות הסגר באופן ידני. עליכם לקרוא את חוברת ההפעלה של המצלמה שלכם ולהכיר את דרך השליטה במהירות הסגר. מדריך צילום מיומן יידע להראות לכם איך עושים זאת. במדריך הבא בסדרת "יסודות הצילום" נעסוק בחיישן המצלמה ונכיר את המושג ISO. כתבה זו נכתבה על ידי גילי יערי, מורה בקורסים לצילום ומנהל פלאש 90 – בית הספר לצילום מעשי בשיתוף האתר MegaPixel. פלאש 90, בית הספר לצילום מעשי אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …