ראשי חדשות חדשות חמות: פנסוניק ופוג’י פיתחו יחד חיישן אורגני פורץ דרך

חדשות חמות: פנסוניק ופוג’י פיתחו יחד חיישן אורגני פורץ דרך

4
0

מוקדם יותר היום חשפו פנסוניק ופוגי’פילם שיתוף פעולה מעניין ביותר במסגרתו הודיעו יחד על פיתוחו של חיישן מסוג חדש לגמרי העושה שימוש בטכנולוגיה אורגנית ומסוגל לדברי החברות להגיע לביצועים העולים באופן משמעותי על כל חיישן מקביל הקיים כיום בשוק.

אין זאת הפעם הראשונה בה אנו שומעים כי בפוג’יפילם עובדים על חיישן אורגני אך זאת היא הפעם הראשונה בה נחשפים באופן רשמי הפרטים המלאים וכן דבר שיתוף הפעולה המפתיע והמעניין עם חברת פנסוניק (עד כה לא היה ידוע על שיתוף פעולה משמעותי בין שתי היצרניות הללו).

אז על מה בעצם מדובר? מן ההודעה לעיתונות אותה פרסמה חברת פוג’י ניתן ללמוד את הפרטים הבאים:

  • חיישן ה-CMOS האורגני אותו פיתחו פוג’י ופנסוניק מחליף למעשה את הפוטודיודה מסיליקון בשכבה דקה בהרבה של חומר אורגני רגיש לאור (ומעליו שכבת הגנה).
  • מיקום השכבה האורגנית קרוב בהרבה לחלק העליון של החיישן ומצוי מעל רשת החיבורים האלקטרונית (מה שהופך למעשה את החיישן לסוג של חיישן בעל הארה אחורית או BSI).
  • בניגוד לחיישני CMOS רגילים בהם המעגלים החשמליים תופסים לא מעט שטח על פני החיישן – שטח אותו ניתן היה לנצל לקליטת אור – בחיישן האורגני החדש בשל המבנה המיוחד שלו – 100% משטח החיישן משמש לקליטת אור דבר האמור לשפר פי 1.2 את הרגישות.
  • לחיישן החדש טווח דינאמי גבוה במיוחד (למעלה מ-14.5 סטופים או 88db כפי שהדבר הוצג בהודעה של פוג’י – יותר מכל חיישן מוכר המשמש כיום במצלמת סטילס מסחרית).
  • לחיישן יכולת משופרת “לקליטת” צבע (המבנה הדק של שכבת החומר האורגני הבאה במקום שכבת הסיליקון העבה פי 6-7 מאפשר הרחבה של זווית קליטת האור בחיישן מ-30-40 מעלות עד לכדי 60 מעלות – ראו איור) ולדברי פוג’י היכולת לקלוט אור מזוויות רחבות משפרת גם את דיוק הצבע וגם את היכולת לתכנן עדשות קטנות וקלות יותר.

איור המציג זה לצד זה את החיישן האורגני החדש וחיישן סיליקון סטנדרטי

Fuji organic sensor illustration

בשורה התחתונה (על הנייר לפחות) החיישן החדש משפר באופן משמעותי את כל אחד מן האספקטים המרכזיים הנוגעים לחיישן: רגישות, טווח דינאמי ועומק צבע. עד כמה כל אחד מן הנתונים הללו באמת ישתפר ואילו ביצועים נוכל לראות מן החיישנים האורגניים של פוג’י ופנסוניק – נצטרך כנראה להמתין ולראות, אך על פניו מדובר באחת ההתפחויות החשובות ביותר בתחום החיישנים בשנים האחרונות ולדברי פוג’י התפתחות אשר צפויה להשפיע לא רק על תחום הצילום, אלא על מגוון תחומים נוספים הנעזרים בחיישנים.

תמונה לדוגמא שצולמה עם החיישן החדש – טווח דינאמי ורעש

Organic sensor 1

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

4 תגובות

  1. Avatar

    אכילס

    11/06/2013 ב 5:53 PM

    נסיון העבר שלי עם החיישנים שפיתחו שתי החברות בנפרד (פוג’י ופנסוניק) אינו עולה בקנה אחד עם ההצהרות הבומבסטיות לעיל.

    עקב האכילס של החיישנים תוצרת שתי החברות נמצאים בעיבודים הסמויים (ואגרסיבים לפעמים) על קבצי RAW.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    11/06/2013 ב 6:24 PM

    הנסיון שלנו עם פוג’י (X-PRO1) מלמד שהתוצאות שהחיישן מפיק מרשימות מאד ולא נופלות (ואולי אף עולות בלא מעט פרמטרים) על כל חיישן APS-C אחר. לגבי הפנסוניק – צריך לזכור שהפורמט כולו קטן ולכן אי אפשר להשוות אותו באמת לקרופ שלא לדבר על FF.

    השב

  3. Avatar

    אכילס

    11/06/2013 ב 9:37 PM

    אפשר לחיות עם החיישן של פוג’י כל עוד מצלמים ב JPEG. אולם כשמצלמים ב RAW ורוצים לעבד את הקובץ עם תוכנות צד שלישי כאדובי, פייס 1 או Aperture (ולא מדבר על Silkpix שהיא סיוט לשמו) העיבוד הסמוי מתגלה במלוא כיעורו בדמות ארטיפקטים של צבע הבאים לידי ביטוי ככל שמעלים את ערך ה ISO. ניתן להעלים את הבעיה אבל היא תבוא על חשבון המיקרו-קונטרסט, כלומר דרגת החופש בשלב העיבוד היא ממש קטנה ביחס ליצרנים אחרים שאינם מפעילים עיבוד סמוי.

    לסיכום הקובץ של פוג’י נראה טוב (תלוי בטעם אישי) כל עוד הוא As it is.

    השב

  4. Avatar

    עידו גנוט

    11/06/2013 ב 10:24 PM

    האם ניסית לאחרונה – נדמה לי שאדובי הכריזו על מספר תיקונים שמאפשרים יותר תמיכה בקבצי ה-RAW של פוג’י (אני לא ניסיתי אולי אני צריך לנסות יש לי עוד קבצי RAW מההתנסות שלנו עם ה-X-PRO1).
    התוכנה של פוג’י איומה אבל אני זוכר שכן שיחקתי איתה קצת.
    לגבי ה-JPEG אני כמובן מסכים איתך – היא מנפיקה יופי של תוצאות – טובות יותר מכל מצלמה עם חיישן מקביל (APS-C) לפחות בזמן שאני שיחקתי איתה שהיה לפני כשנה.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *