ראשי חדשות מי הייתה חברת הצילום היצירתית של 2010?

מי הייתה חברת הצילום היצירתית של 2010?

0
0

כזכור, בסוף חודש דצמבר 2010 בחרתם את מצלמת השנה – ניקון D7000. האם הדבר מקנה לחברת ניקון אוטומטית את תג המחדשת הגדולה של השנה החולפת? לא בהכרח. יש שראו דווקא בטכנולוגיית המראה החצי שקופה של סוני אשר עשתה את הופעת הבכורה שלה בדגמי ה-A33 וה-A55 את אחד החידושים המרכזיים. לא קל למדוד התקדמות טכנולוגית או חידוש אבל מדד אחד אשר פורסם מוקדם יותר החודש מספק הצצה מסוימת אל תחום המחקר והפיתוח בכמה מן החברות הגדולות בעולם ובניהן גם יצרניות הצילום.

פטנטים נועדו בכדי להגן על קניין רוחני (רעיון או המצאה) מפני שימוש בלתי מורשה. את שורשיו של הפטנט ניתן למצוא עוד ביוון העתיקה ובגלגולים שונים הוא התקיים גם בימי הביניים ובעת החדשה. בארה”ב אישר הקונגרס כבר ב-1790 את חוק הפטנטים ומאז גדל בהדרגה מספר הפטנטים הנרשמים במדינה מידי שנה והגיע בשנה החולפת לשיא של כל הזמנים – קרוב ל-220 אלף פטנטים חדשים.

הגורמים המרכזיים הרושמים לזכותם פטנטים הם חברות מסחריות. חברות אלו משקיעות סכומי עתיק במחקר ופיתוח אשר אחד מתוצריו המרכזיים הם פטנטים באמצעותם יכולות חברות לפתח מוצרים ללא חשש כי מתחרותיהן יעתיקו את עבודתם הקשה ובכך ייהנו מן הפירות ללא תמורה. אלא שלפטנטים יש גם מספר שימושים אחרים – פחות ידועים. חברות שונות עושות לעיתים מאמץ לזכות בפטנטים בהם אין להן צורך רק בכדי להקשות על יריבות פוטנציאליות. ישנן חברות העושות מאמץ לזכות בפטנטים לא בכדי לפתח מוצרים או טכנולוגיות אלא בכדי לזכות בתמלוגים מחברות אחרות על השימוש בפטנט. שימוש זה נחשב מקובל יחסית אך חברות אחרות הופכות את הוצאת הפטנטים לעיסוק בפני עצמו ומשקיעות את עיקר מרצן באיתור מפירי פטנטים בכדי לתבוע אותם ולזכות בסכומי כסף גבוהים.

בשנים האחרונות עבר עולם הפטנטים רצף של זעזועים בגין תביעות פטנט בעיתיות במיוחד. אחת התביעות המפורסמות ביותר התרחשה דווקא בראשית עידן האינטרנט – חברת British Telecom הגיעה לבית המשפט בכדי לתבוע את זכותה על ההיפרלינק (הקישור בשמו העברי). למותר לציין כי לרווחת כל משתמשי האינטרנט התביעה נדחתה כעבור כשנתיים. אלא ששנתיים מאוחר יותר הצליחה חברת מיקרוסופט לזכות בפטנט בלתי מתקבל על הדעת לא פחות – הלחיצה הכפולה (double-clicking) בה משתמש כל אחד ואחד מאיתנו אין ספור פעמים בעת עבודה עם המחשב (מה משמעות הזכייה וכיצד זה שמיקרוסופט טרם שלחה לביתכם תביעה משפטית – גם אנו תמהים).

אם נחזור לנושא הצילום, מרבית יצרניות הצילום הגדולות הן גם יצרניות אלקטרוניקה (סמסונג, פנסוניק וסוני הן הבולטות) וככאלו הן משקיעות משאבים רבים במחקר, פיתוח וברישום פטנטים בנושאים רבים – חלקם כמובן גם בתחום הצילום. אנו לא מכירים סטטיסטיקה נפרדת לפטנטים בתחום הצילום אך גם מן הסטטיסטיקה הכללית ניתן ללמוד דבר או שניים ביחס לכמה מן החברות שאנו מכירים.

בראשית 2011 הודיעה חברת IFI CLAIMS על פירוט 50 החברות המובילות ברישום פטנטים בארה”ב בשנה החולפת. אנו התעניינו כאמור במיוחד ביצרניות הצילום. הינה הדירוג כחלק מן הדירוג הכללי:

1. סמסונג (4551 פטנטים) – כחברה המייצרת כמעט כל מוצר אלקטרוני אפשרי אין זה מפתיע למצוא את סמסונג במקום הראשון מבין יצרניות הצילום. יחד עם זאת ספק כמה מתוך הפטנטים להם זכתה בשנה החולפת נוגעים לתחום (דירוג כולל: מקום 2).

2. קנון (2552 פטנטים) – ככל הנראה הפורה מבין יצרניות הצילום – אף שקנון מייצרת לא מעט מוצרים נוספים (מדפסות סורקים ועוד) היא נחשבת ממוקדת הרבה יותר ממתחרותיה וגם ללא בדיקה מעמיקה אפשר להניח בזהירות כי חלק משמעותי מן הפטנטים בהם זכתה נוגעים באופן כזה או אחר לצילום (דירוג כולל: 4).

3. פנסוניק (2482 פטנטים) – בדומה לסמסונג הקוראנית גם פנסוניק היפנית היא ענק אלקטרוניקה הנפרש על תחומים רבים מתוכם הצילום הינו חלק זעיר למדי. (דירוג כולל: מקום 5).

4. סוני (2150 פטנטים) – מעט מפתיע למצוא את סוני נמוך כל כך בסולם (באופן יחסי) – גם היא כמו סמסונג ופנסוניק עוסקת במחקר ופיתוח במגוון רחב של תחומים למרות שתחום הצילום בחברה קיבל בשנה החולפת דחיפה משמעותית ביותר (דירוג כולל: מקום 7).

5. ריקו (1200 פטנטים) – ריקו היא אחת התעלומות הגדולות של עולם הצילום אך דווקא עיון במיקומה בטבלה יכול להבהיר כמה דברים. לחברה אשר חלק מרכזי מעיסוקה הוא פיתוח מוצרי אלקטרוניקה משרדית (מכונות שכפול וכו’) מחלקת מחקר ופיתוח גדולה ותקציבים נכבדים והיא מרשה לעצמה להשקיע גם בנישת הצילום גם אם זו איננה בהכרח כלכלית במיוחד עבודה (דירוג כולל: מקום 16).

6. פוג’יפילם (1041 פטנטים) – תחום הצילום וההדפסה בחברת פוג’יפילם הינו מרכזי ביותר ובמובן מסוים למרות הדירוג היחסי הנמוך אפשר ומספר הפטנטים בהם זכתה הנוגעים לצילום גדול מכמה מן הענקיות במקומות הראשונים (דירוג כללי: מקום 19).

לא פחות מעניין לראות מי לא נכנס לרשימה – ניקון לא נכנסה פנימה וכמוה גם אולימפוס וקודק (חברה שהייתה חזקה מאד בתחום המחקר והפיתוח במשך שנים רבות).

אנו נמשיך לסקר מפעם לפעם פטנטים מעניינים של חברות הצילום (אפשר למצוא מספר פטנטים קודמים אותם סיקרנו בקישור הבא) ולפני שנסיים נבקש רק להזכיר כי לא לכל פטנט אותו משקל ולא כל פטנט יוביל בסופו של דבר למוצר.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *