ראשי מגזין שמועות רבותי שמועות

שמועות רבותי שמועות

0
0

עולם הצילום הדיגיטלי רווי שמועות. כמי שהקדיש יותר מעשור לסקר כמעט כל תחום טכנולוגי (ומדעי) קיים אני יכול לאשר כי להוציא אולי את מעריצי אפל, חובבי הצילום הדיגיטלי הם רודפי השמועות הגדולים בתבל.

המצב כה קיצוני עד כי הרשת מלאה וגדושה בעשרות אתרים שכל עניינם הוא פרסום ו”חשיפת” שמועות אודות מוצרים חדשים מתחום הצילום. כמעט עבור כל חברה הוקם אתר (למעשה בלוג) המוקדש לשמועות הנוגעות לה ספציפית. דוגמאות משיטוט קצר ברשת מעלות את: canonrumors, nikonrumors, leicarumors, k-rumors, olympusrumors. וישנם כמובן גם אתרי שמועות כלליים דוגמת photorumors.

מה מוביל להיסטריה רכילותית כזו דווקא בתחום הצילום? קשה לקבוע בוודאות אבל ניתן לחשוב על מספר סיבות אפשריות:

  1. למרות הרעש התקשורתי, תחום הצילום הוא קטן בהשוואה לתחומים צרכניים אחרים וחשוב מכך נשלט על ידי קבוצה מצומצמת מאד של חברות מתמחות (דבר שאין לו אח ורע בעולם האלקטרוניקה) אשר נוטות שלא לחשוף כמעט לעולם מידע אודות מוצרים עתידיים.
  2. בניגוד להרבה מוצרי אלקטרוניקה ו”אלקטרוניקה בידורית” אחרים, מספר ההכרזות על מצלמות (ועדשות) הוא מצומצם מאד (גם אם לעיתים זה נראה אחרת בעיקר משום שהכרזות נוטות להתרכז בחודשים מסוימים בעיקר סביב תערוכות). הדבר יוצר ציפייה רבה יותר בקרב הקוראים המובילה לריבוי ספקולציות.
  3. בהמשך ישיר ל-2 ובעיקר בתחום מצלמות הרפלקס הדיגיטליות (והעדשות) יש לעיתים הפרש זמן עצום (במונחי עולם האלקטרוניקה) בין מוצר למחליפו (שנה ולעיתים אף שנתיים ויותר). מצב כזה הוא בלתי נתפס כמעט עבור מי שעוקב למשל אחרי תחומים אחרים בעולם האלקטרוניקה כמו תחום המחשוב למשל. גם כאן הציפייה עשויה להוביל לריבוי שמועות.
  4. נקודה אחרונה נוגעת להבדל בשימוש בין מצלמות לחלק ניכר משאר מוצרי האלקטרוניקה הצרכניים. לפחות עבור חלק מסוים מהלקוחות (גם אם לא גדול במיוחד), המצלמה איננה עוד מוצר בידורי (כמו מסך פלזמה או נגן MP3) אלא כלי עבודה של ממש. עבור מגזר זה ההחלטה האם לרכוש מצלמה (או עדשה) כעת או להמתין ליציאת הדגם הבא (אשר לגביו החברות כאמור לרוב אינן חושפות מידע כלשהו) היא קריטית ונוגעת לא רק לשאלות של נוחות וביצועים אלא גם לכיס (הכרזה על מוצרים חדשים עשויה להוריד מחירי מוצרים קיימים).

המדיניות שלנו בנוגע לפרסום “שמועות” (והיא עושיה להשתנות בעתיד) הינה לבדוק כל מקרה לגופו ולפרסם אך ורק דברים שאנו מאמינים שיש בפרסומם עניין מיוחד לקוראים, שיש להם בסיס רשמי כלשהו או שהמקור הוכח כאמין במיוחד בעבר. בכל מקרה ידיעות שאינן רשמיות יתויגו בחדשות תחת הכותרת “שמועות”, בגוף הידיעה יובהר כי מדובר במידע שאינו רשמי וינומקו הסתייגויות אם ישנן כאלו.

בכדי לחדד את הנקודה אומר כמה מילים על הידיעה אותה פרסמנו לפני מספר ימים ואותה ניתן להגדיר כשמועה – “האם סוני מפתחת חיישן מלא ברזולוציה 34.8 מגה פיקסל?“. נתחיל מהמקור – photorumors נחשב מקור אמין למדי (רק לאחרונה הודיע למשל על השקת ה-K-x החדשה של פנטקס יום לפני שהתרחשה בפועל), לא זו בלבד אלא שלידיעה עצמה היה בסיס עובדתי מסוים – חברת סוני אכן הכריזה במסמך רשמי על חיישן CCD חדש. מצד שני וכפי שציינו בגוף הידיעה, מכאן ועד קבלה של המידע שפרסם האתר (ממקור אנונימי) בדבר חיישן FF חדש של סוני ברזולוציה גבוה במיוחד, המרחק רב.

בשורה התחתונה לא ניתן כנראה לחמוק מפרסום שמועות בתחום הצילום הדיגיטלי (או לחילופין מיצירת שמועות) אבל בהחלט ראוי לנהוג במתינות, בזהירות ובעיקר באחריות בנושא וכך אנו מקווים לעשות.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *