ראשי מגזין המלצת צפיה: Platon

המלצת צפיה: Platon

0
0

מוקדם יותר השנה העמידה נטפליקס את הסדרה הדוקומנטרית המסקרנת שלה Abstract: The Art of Design לצפיה חופשית ומלאה ביוטיוב. גם אם אין לכם עניין בעיצוב או ארכיטקטורה אנו רוצים להביא בפניכם היום המלצה חמה לצפות בפרק אחד מתוך הסדרה אודות הצלם פלטון.

גם אם מעולם לא שמעתם את השם פלטון סיכוי טוב שנתקלתם לפחות בכמה מן הצילומים שלו אשר כיכבו על שעריהם של כמה מן המגזינים הבולטים בעולם כמו ה-TIME ובהם מוצגים בתקריב כמה מן המנהיגים הבינלאומיים הבולטים דוגמת הנשאי בוש האב והבן, ביל קלינטון, ברק אובמה, ולדימיר פוטין, מועמר קדאפי, הוגו צ’אבס ואפילו ביבי ואחמדינאג’ד לצד דמויות מוכרות אחרות כגון מארק צוקרברג, סטיבן הוקינג, ג’ורג קלוני, סטיבן ספילברג, וודי אלן, ארלונד שוורצנגר ורבים רבים אחרים. למעשה אנו מתקשים לחשוב על צלם כלשהו שתיעד בהלך הקריירה שלו כל כך הרבה דמויות מוכרות הן מתחום הפוליטיקה והן מתחום הבידור.

סגנון הצילום של פלטון ייחודי ובמידה רבה לא השתנה הרבה בעשורים מאז החל לצלם. הוא משתמש באותה מצלמה (לייקה M אנלוגית או האסלבלד אנלוגית) מצלם עם אותם סרטי פילם (כמעט תמיד שחור ולבן אם כי פה ושם תמצאו גם תמונות צבע שלו) ולפחות בצילומי הסטודיו שלו עובד עם סאטאפ בסיסי ביותר הכולל פלאש יחיד ומטריה לבנה עם רקע לבן או שחור (העדשה אגב למי שמתעניין היא Carl Zeiss Makro-Planar 4/120 T שמותאמת במיוחד לסגנון צילום התקריב הייחודי של פלטון).

בסרטון של נטפליקס יש לא מעט רקע על פלטון שגדל ביוון ובהמשך באנגליה לפני שהיגר לארה”ב. אביו היה ארכיטקט ואמו היסטוריונית של אומנות ומשניהם קיבל הרבה מאד השראה. הוא בעל דיסלקציה שגרמה לו לקשיי קריאה והקשתה עליו מאד לאורך השנים והובילה אותו לפתח סגנון צילום עוצמתי מאד אשר משאיר בתוך הפריים רק את מה שחשוב בעיניו ומותיר בחוץ כל דבר אחר כמעט (סדרת הפורטרטים שלו היא דוגמא מצויינת לכך – רובם צילומי ראש או חצי גוף עם קונטרסט גבוה רקע אחיד כמעט וללא שום הפרעות אחרות).

בפרק ששודר בנטפליקס ניתן לראות גם את צורת העבודה הייחודית של פלטון עם המצולמים שלו על הסט בסטודיו שלו שבניו יורק (בעת הצילומים הגיע קולין פאוול הזכור לנו מתקופת מלחמת המפרץ להצטלם). המצולמים יושבים תמיד על אותו “קופסת תפוחים” עם כרית ופלטון משוחח איתם לפני ובמהלך הצילומים ומנסה “לפתוח” אותם בכדי לאפשר להם להיות אותנטיים ככל האפשר במהלך הצילומים (את פוטין למשל שאת תמונתו צילום לשער של המגזין TIME ב-2007 ובגינה זכה גם בפרס ראשון בתחרות ה-World Press Photo, הוא שאל לגבי אהבתו לביטלס – כנראה שלא היה מדובר בעניין בעייתי שכן פלטון עדיין איתנו אבל הוא בהחלט חשש מהמפגש הזה, עם הוגו צ’אבס היו לו דקות בודדות במהלכן קם לפתע צ’אבס וצעק “פלטון!”, באופן מעניין לא שמענו ממנו על המפגשים עם ביבי ועם שרה, את שניהם צילם אגב באחד הביקורים שלהם בניו יורק).

במהלך תערוכת פוטוקינה 2012 הציגה חברת לייקה (שפלטון כאמור עושה שימוש במצלמותיה בעיקר כשהוא מחוץ לסטודיו) תערוכה של צילומי פלטון (זאת במסגרת אירוע גדול אליו הוזמנו – ראו סיקור). בין שאר התמונות הוצגו גם אלו של ביבי ואחמדינג’ד ואוצרי התערוכה החליטו (במקרה או אולי בכלל בכוונה?) להציג את תמונתו של ביבי לצד תמונתו של ואחמדינג’ד. אנו לא עמדנו בפיתוי וצילמנו.

פלטון: ביבי ולצידו אחמדינג’ד (צילום אופיר אילוז, פוטוקינה 2012)

bibi-ahmedinjad-gallery platon photokina 2012

זאת איננה הפעם הראשונה שקוראי מגה פיקסל נחשפים לפלטון. ב-2012 פרסמנו כאן כתבה עם סרטון וראיון שקיים הצלם Mark Seliger עם Platon עבור העיתון New Yorker יחד שחקן הקולנוע Dylan McDermott (שהינו מסתבר צלם חובב רציני למדי) ובהחלט מומלץ למי שמתעניין לצפות גם בראיון זה.

מעבר לכל אלו אנו ממליצים בחום להציץ באתר של פלטון ובתמונות הרבות המופיעות בו משנים רבות של עבודה.

פלטון: מתוך Abstract: The Art of Design

 

 

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
  • Obama Platon main

    Mark Seliger: מארח את הצלם Platon

    הצלם Mark Seliger ערך לאחרונה ראיון מצולם במספר חלקים עם הצלם הבריטי Platon, אחד הצלמים הב…
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *