ראשי מגזין זכויות הצלם קורבנות המהפכה – הצלמים

קורבנות המהפכה – הצלמים

0
0

המהומות שהחלו בטוניס בחודש שעבר ונמצאות בימים אלו בשיאן במצרים גרמו לא רק למותם ופציעתם של מאות אזרחים אלא גם לפגיעה, לעיתים שיטתית בצלמים. בטוניס נהרג צלם עיתונות אירופאי מפגיעת מיכל גז מדמיע בראשו ובמצרים לאחר מספר ימים של יחס מתון יחסית לעיתונאים נפצעו היום שורה של צלמים (ועיתונאים) בעימותים אלימים. האירועים האחרונים מחדדים פעם נוספת את השאלה – עד כמה רחוק יגיעו צלמים בכדי לתעד את המתרחש תוך סיכון עצמי.

האם סיקור עיתונאי מצדיק סיכון חיים? בפני שאלה זו צריך להתמודד כל צלם היוצא לסקר מלחמות מזה עשרות בשנים. אלא שבעידן התקשורת ההמונית המודרנית ובמיוחד באירועים האחרונים אשר התחילו כמחאה עממית (שקטה בחלקה) והתדרדרו לעימות אלים, נקלעו עיתונאים וצלמים רבים למצבים קשים תוך שהם נגררים אחר ההתרחשויות.

הצלם ההרוג הראשון בגל המהומות הנוכחי היה Lucas Dolega – צלם צרפתי/גרמני בן 32 אשר נפגע בראשו במהלך המהומות בטוניס מרימון גז אותו ירו כוחות המשטרה (אלבום תמונות של Dolega באתר ה-EPA). כמה מן העיתונאים שהיו עם Dolega בהפגנה טוענים כי הירי של כוחות הביטחון המקומיים היה מכוון במטרה לפצוע או להרוג וכעת קוראת ממשלת צרפת לחקירה בלתי תלויה של האירועים שהובילו למותו של הצלם.

מאז מותו של Dolega באמצע ינואר התפרצו מהומות קשות במדינות נוספות ובראשן מצרים שם הותקפו היום צלם ועיתונאי משוודיה. במהלך האירוע איים חייל על השניים ורק לאחר זמן מה הם שוחררו. לצערנו גם במקרה זה שמה של ישראל שורבב כשההמון המשולהב ירק בפניהם של השניים וטען כי הם משתייכים למוסד הישראלי. כפי הנראה מדובר רק בקצה הקרחון בימים הקרובים נשמע ככל הנראה על מקרים רבים של צלמים ועיתונאים אשר נפגעו או נעצרו על ידי כוחות הביטחון או ההמון המשולהב.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב זכויות הצלם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *