ראשי ביקורות\סקירות ביקורת: מנפרוטו 028B – חצובת הסטודיו האולטימטיבית?

ביקורת: מנפרוטו 028B – חצובת הסטודיו האולטימטיבית?

0
0

קצת לפני תערוכת פוטוקינה בשנה שעברה נחתו אצלנו שורה ארוכה של מוצרים היישר מהמפעל של חברת מנפרוטו (וגיטסו) באיטליה. לא פחות מארבע חצובות וארבעה ראשים שונים מכל הסוגים, סליידר ועוד מספר עזרים נוספים. השבוע אנו מביאים לכם את הביקורת הראשונה מתוך הסדרה אודות חצובת הסטודיו של מנפרוטו ה-028B עם “הנשק הסודי”.

אנו נמצאים בחודשים האחרונים בסדרה ארוכה של סקירות של חצובות וראשים. עד כה התרכזנו בעיקר בחצובות ניידות וקלות לטיולים ובחצובות All-Around לשימוש כללי והיום אנו מוסיפים לרשימה גם חצובת סטודיו מקצועית. לחצובות סטודיו שהיו פעם פופולאריות הרבה יותר מהיום (כדאי לזכור שפעם לא היו מייצבים בעדשות ובטח לא במצלמות ואפילו צילום במהירויות תריס שנחשבות היום סבירות לצילום ללא חצובה היו צריכות חצובות – וגם סיבי הפחמן שנפוצים כיום היו נדירים בהרבה ויקרים או לא בנמצא כלל), יש שימוש ודרישות שונות למדי מחצובות טיולים ואפילו מחצובות All Around.

חצובות סטודיו צריכות להיות יציבות מאד (גם על חשבון משקל גבוהה משמעותית), הן צריכות לרוב להגיע לגובה גבוה ולעיתים קרובות יש להן מספר קטן יותר של מפרקים ופתיחה של שלב אחד מאפשרת עבודה בגובה צילום רגיל (העניין קצת יותר מורכב בפועל ואנו ניגע בכך בהמשך).

נתחיל מבחינת התכונות השונות של המנפרוטו 028B:

גודל – ה-028B היא חצובה גדולה. כשהיא סגורה אורכה מגיע ל-84 ס”מ (הרבה מעבר לכל חצובה שבדקנו עד היום אבל זה כאמור לא ממש מפתיע). לחצובה 3 שלבים – השלב הראשון כשהוא פתוח עומד על 80 ס”מ, השני 126 ס”מ והשלישי 170 ס”מ. פתיחה של העמוד המרכזי יעלה את החצובה לגובה של לא פחות מ-2.2 מטרים. שימו לב שבסיס הרגליים של החצובה בפתיחה מלאה גדול מאד – 135 ס”מ – אז בדקו שיש לכם מקום להציב אותו בפתיחה מלאה.

חצובת ענק – 2.2 מ’ בפתיחה מלאה

fully-open-manfrotto-028b

משקל – כפי שאפשר לצפות ה-028B גם כבדה מאד – 4.2 ק”ג (כפול ויותר מכל חצובה שניסינו עד היום – וזה ללא הראש). לזכותה עומד משקל נשיאה של 12 ק”ג ותוכלו לראות בסרטון הדגמה ליכולת ההרמה של העמוד המרכזי אליו נגיע מייד.

עמוד מרכזי – “הנשק הסודי” של ה-028B של מנפרוטו הוא העמוד המרכזי בעל הגיר המובנה. בעבר המנגנון הזה היה הרבה יותר נפוץ בחצובות אלא שהוא גדול, מורכב ובעיקר כבד ומכיון שרוב החצובות היום קלות יש פחות ופחות מנגנונים כאלו בחצובות. למרות זאת מנפרוטו בחרה להשאיר אותו (וטוב שכך) לא רק בחצובה הזו אלא גם בדגם ה-058B (דגם מעט מתקדם יותר עם מנגנון נעילת רגליים אחר) ובמוצר מעניין נוסף שאולי נבדוק בהמשך השנה – 131TC (עמוד עם גיר בעל מלחציים מובנים המסוגל להתחבר לשולחן או לשיש במקום חצובה). הגיר של ה-028B עובד מצויין – הוא חזק מאד (כולו בנוי מתכת כמו מרבית החצובה), הוא עולה ויורד באמצעות ידית אותה יש לפתוח אחרי לחיצה על כפתור מתכת והוא מאפשר הצבה של המצלמה בגובה מדויק מאד (אין צורך לנעול את העמוד – הוא נעול היטב ברגע שעוזבים את הידית). אולי הנקודה החשובה ביותר – מדובר בעמוד המסוגל להחזיק משקל רב מאד בצורה יציבה – אנו הדגמנו קרוב ל-10 ק”ג בסרטון אם כי בכל זאת לא היינו ממליצים להרים את העמוד המרכזי עם משקל כה כבד פעמים רבות מידי אבל ביננו אפילו מצלמות פורמט בינוני עם עדשות כבדות לא מגיעות למשקלים כאלו).

מנגנון גיר להעלאת המצלמה במדויק – חזק ושימושי ביותר

Geared-center-coulmn-manfrotto-028b

איכות בנייה כללית – ה-028B בנויה הייטב, מרבית החצובה עשויה מתכת (אלומיניום) והתחושה הכללית בעת השימוש היא של מוצר איכותי אם כי לא ממש ברמה של מוצרי הפרימיום דוגמת גיטזו, FLM או RRS. אם היינו מתבקשים לשפר את החצובה היינו משדרגים את נעילות הרגליים (בעיקר את נעילות הסיבוב של השלב השלישי) ויוצרים חיבור רגליים קצת יותר מסיבי), אבל בסך הכל כאמור ובעיקר כשמסתכלים על מחירה של החצובה מדובר באיכות סבירה טובה פלוס.

נעילות רגליים – ל-028B יש שתי מערכות נעילה (שלוש אם סופרים את הפתיחה הראשונית שדורשת משיכה של הרגליים כלפי חוץ). המערכת הראשונה כוללת כפתורי פרפר קלים לפתיחה אשר ברגע שהם משוחררים השלב השני של הרגל פשוט נפתח מעצמו בקלות ובמהירות רבה (פתיחת השלב השני של החצובה נמשכת פחות מחצי דקה למשתמש מנוסה). השלב השלישי כולל נעילות סיבוב ואיכות הבנייה של הנועלים – לפחות בחצובה שלנו לא הייתה גבוהה מאד והפתיחה והנעילה שלהם היו מעט מציקים. מצד שני לנו לפחות היה צורך מועט ביותר לפתוח את החצובה לגבוהה המלא – במיוחד בשל העובדה שבמרבית הפעמים הרמנו את העמוד המרכזי לגובה הרצוי שהספיק לנו לגמרי. אם אתם מתכננים שימוש רב בחצובה בגובה המקסימאלי – שווה לשקול נקודה זו. אגב, ל-058B – הדגם המתקדם יותר של מנפרוטו – יש מערכת נעילה אחרת לגמרי – לחיצה על כפתור אחד משחררת את כל שלושת הרגליים בשלב השני – מהיר ביותר ומאפשר גם כגמישות מבחינת זוויות ההצבה – למי שמחפש זריזות תפעולית מדובר ביתרון גדול אך גם המחיר גבוה יותר.

נעילות השלב השני של הרגליים – פתיחה מהירה מאד

manfrotto-028b-fast-locks

ספייקים – קצת הופתענו לגלות שהחצובה מגיעה עם ספייקים מובנים ליציבות משופרת על הקרקע (ספייקים נפוצים בחצובות טיולים ובחלק מחצובות ה-All-Around אבל מעט פחות בחצובות סטודיו). לא מדובר בספייקים ארוכים מאד וגם נוחות השליפה שלהם לא בשמיים אבל נחמד שהם שם אם יש לכם צורך בהם.

ייציבות – יציבות של חצובה היא עניין מורכב המושפע מהרבה מאד גורמים (מבנה החצובה, החומרים מהם היא עשויה, המשקל שלה, מבנה הרגליות ועוד). אנו גילינו שה-028B יציבה בהחלט (הרבה בשל משקלה הרב) במיוחד כשהשלב הראשון או השני פתוחים. אם תפתחו את השלב השלישי, במיוחד בסביבה עם רוחות חזקות תקבלו יציבות מופחתת (השלב השלישי של הרגליים דק יחסית – 19 מ”מ בלבד לעומת השלב השני – 25 מ”מ). כאמו העמוד המרכזי הוכיח את עצמו כיציב מאד. בגדול אין לנו ספק שחצובה דומה מסיבי פחמן הייתה פחות רגישה לרעידות (סיבי פחמן מעבירים פחות רעידות באופן משמעותי מאלומניום בעובי דומה) אבל היא הייתה יקרה משמעותית וקלה יותר (דבר שהוא לא בהכרח יתרון לחצובת סטודיו – בה פעמים רבות אנו מחפשים מוצר מסיבי – גם מבחינת המשקל העצמי).

מתאם לעזרים – בשונה מחלק מחצובות מנפרוטו (ולאחרונה גם גיטזו) החדשות יותר, ל-028B אין מתאם לעזרים חיצוניים (באנגלית Accessory port). למה אם כן אנו מזכירים את הנושא בכלל בסקירה הנוכחית? התשובה היא שמצאנו דרך ליצור סוג של מתאם לא מתוכנן. מעט מתחת לפלטה שעל העמוד המרכזי תוכלו למצוא פלס זעיר ולידו הברגה בגודל 3/8 אינצ’ – אותה הברגה שניתן למצוא בחצובות החדשות של מנפרוטו. למיטב ידיעתנו הכוונה של מנפרוטו הייתה לייצר מתאם לרצועה שמגיעה עם החצובה (ראו סעיף הבא) אבל אנו גילינו שאם יש לכם את אחת מהזרועות של מנפרוטו (ספציפית את ה- Manfrotto 244 micro arm עם ההברגה מונעת הסיבוב – זרוע מעולה אגב) תוכלו לחבר אותה לחצובה ולהציב עליה בצורה יציבה למדי תאורה, מקליט, מיקרופון או כל עזק אחר עם חיבור 3/8 אינצ’ או 1/4″ 20 (החיבור הסטנדרטי של מרבית מוצרי הצילום – בהנחה ויש לכם מתאם מתאים). אנו לא בטוחים שהחברה במנפרוטו מודעים לפיתרון ה-DIY שלנו אבל הוא בהחלט שימושי אם אתם מתכננים לרכוש את החצובה ולהשתמש בעזרים כלשהם.

ה-028B – חצובת סטודיו מסיבית

manfrotto-logo-028B

רצועה – ה-028B מגיעה כאמור עם רצועה מסיבית. היא מתחברת לוו (עם הברגת 3/8 אינצ’ כפי שהזכרנו) מצד אחד ולשאקל מן הצד השני – מעט מוזר אבל עובד בסה”כ ואם אתם צריכים לסחוב את החצובה מרחק מסוים (זאת לא חצובת טיולים ואתם תתעייפו מהר מאד איתה) זה בהחלט עדיף על נשיאה ביד.

אז בואו נסכם. ה-028B היא חצובת סטודיו פנטסטית ביחס למחיר (בערך 350 דולר בחו”ל ומחיר דומה למדי + מע”מ בארץ). היא מסיבית, חזקה, בנויה היטב ממתכת ובעלת עמוד מרכזי עם מערכת גיר מדויקת וחזקה שהיא לבדה שווה לדעתנו למעלה ממחצית מחירה של החצובה כולה.

כמו לכל מוצר גם ל-028B יש חסרונות. החצובה גדולה וכבדה (משקל כבר אמרנו הוא לא לגמרי חיסרון אלא אם אתם מתכננים הרבה צילומים בחוץ הדורשים סחיבה ארוכה). היציבות טובה עם שני השלבים הראשונים של הרגליים אבל מעט פחות עם השלב השלישי אשר נוחות הפתיחה שלו גם יכולה להיות מעט משופרת יותר.

בסופו של יום אם אתם צלמי סטודיו ורוצים חצובה מקצועית חזקה וגדולה ובעלת יכולת נשיאה של משקל רב ובעיקר הרמה לגובה מדויק של המצלמה בקלות ובנוחות, ה-028B היא אופציה מומלצת ביותר. עבורנו היא הפכה להיות החצובה הקבועה לצילומי ה-over-head בסטילס ובוידאו לערוץ האוכל הטבעוני שאנו מצלמים בשם Veggies יחד עם זרוע ארוכה (ראו ביקורת באתר הבת שלנו –  Photek TRI-X-2500 Tripod Extender arm).

סרטון הביקורת שהכנו עבור אתר הבת שלנו – LensVid

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *