ראשי ביקורות\סקירות ביקורות פוג’יפילם X-T10 – ביקורת משתמש

פוג’יפילם X-T10 – ביקורת משתמש

0
0

לפני מספר שבועות קיבלנו לידינו את מצלמת ה-X-T10 של חברת פוג’יפילם.  מדובר במצלמה קטנה, קלה וזולה יותר מה-X-T1 אותה בדקנו כאן לפני כשנה אך על הנייר היא בעלת ביצועים שאמורים להיות דומים – יצאנו לבדוק.

ה-X-T1 זכתה לשבחים לא מעטים ברשת וכך גם בביקורת שלנו (אם כי אנו חייבים לציין כי היא מצלמה שמתאימה לקהל יעד מסוים מאד של צלמים שיודעים מה הם מחפשים ומוכנים להשקיע זמן וסבלנות בלימוד המצלמה ובצילום עצמו). כעת מגיעה אחות קטנה חדשה הנראית חיצונית דומה מאד אך כוללת מספר שינויים, שלנו היה חשוב לעמוד על טיבם ובעיקר על חווית השימוש במצלמה שעלותה הרשמית בחו”ל היא כמעט כ-400 דולר פחות מהדגם הבכיר.

הביקורת הנוכחית מתפרסמת זמן קצר לאחר הביקורת שפרסמנו באתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid הכוללת גם סרטון וידאו מקיף בו אנו בוחנים את המצלמה (בו תוכלו לצפות בהמשך הביקורת הנוכחית).

ה-X-T10 עם זוג העדשות אותן בדקנו אותה

DSC_3106

מבנה וארגונומיה

כפי שהזכרנו בפתיח – ה-X-T10 נועדה להיות האחות הקטנה של ה-X-T1. על הנייר מדובר ברעיון טוב – מצלמה קטנה וקלה יותר (וגם זולה) עם אותם ביצועים של האחות הגדולה. הבעיה היא שלעיתים מצלמה קטנה מידי היא לא דבר טוב והמקרה הנוכחי בהחלט ממחיש עובדה זו. אנו קיבלנו את ה-X-T10 עם שתי עדשות איכותיות מאד של פוג’י (בכלל, רוכשים רבים קונים מצלמות פוג’י לא רק בזכות החיישנים המתקדמים כפי שנראה בהמשך אלא דווקא בזכות האופטיקה המשובחת), העדשה הראשונה היא ה-XF16-55mm F2.8 R LM WR והשנייה היא  ה-XF56mm F1.2 R APD. שתי עדשות אלו הן מסדרת ה-XF המתקדמת של פוג’י (אפשר לחשוב עליה כמקבילה לסדרת ה-L של קנון אם תרצו) ואנו נערוך בהמשך ביקורות על שתיהן באתר LensVid ונצרף את הסרטונים לביקורת זו.

הבעיה עם עדשות ה-XF הללו על המצלמה היא שהן פשוט גדולות מידי. נראה כאילו המצלמה תוכננה לעבוד עם עדשות ליין ה-XC הפשוטות יותר שהן לרוב בעלות עובי קטן יותר (עניין של צמצם בדרך כלל). לדעתנו פוג’י טעתה בכך שלא תיכננה את המצלמה מראש לעבודה עם כל ליין העדשות של החברה. את הבעיה ניתן לראות בסרטון שלנו בהמשך ואנו נתייחס בהמשך הביקורת גם לפיתרון אפשרי.

X-T10 – המצלמה קטנה מידי ביחס לעדשות ה-XF

LensVid-X-T10-review-1

ה-X-T10 מאד דומה ל-X-T1 ההבדל המרכזי מלבד נושא הגודל הוא צמצום קל בכמות כפתורי השליטה המתוכנתים על ידי המשתמש (ה-X-T1 היא מצלמה אותה ניתן לתכנת באופן אישי בצורה נרחבת מאד) ומצד שני הוספה של מתג בחלק העליון של המצלמה המעביר אותה למצב אוטומטי – לצלמים שאינם רוצים “להתעסק” עם הגדרות מורכבות (אנו חייבים להודות שלא טרחנו לנסות את המצב הזה מעבר למספר דקות ולדעתנו ה-X-T10 כמו אחותה הגדולה מתאימה יותר לצלמם הרוצים ומוכנים להשקיע בלימוד המצלמה והטכניקה הצילומית – שאם לא כך ישנן בשוק אופציות אטרקטיביות יותר למצלמות “point and shoot” מתקדמות).

האחיזה במצלמה נוחה יחסית אם כי אנו כרגיל מעדיפים גריפ עמוק יותר. החלק העליון תמצאו 3 חוגות – האחת לפיצוי חשיפה – נוחה ושימושית ולרוב לא זזה בטעות (אם כי אין לה נעילה), השנייה היא חוגת מהירות תריס – חוגה זו באה לרוב על חשבון חוגת מצבי צילום (שאכן לא קיימת ב-X-T10 לצערנו) והחוגה השלישית היא חוגת שליטה כללית הכוללת את מהירות הצילום ואפשרויות הצילום (דוגמת צילום פנוראמה ועוד). מעבר לחוגות החלק העליון של המצלמה תוכלו למצוא חוגה קדמית ואחורית (לרוב אלו משמשות לשינוי צמצם/מהירות תריס אם כי בפוג’י מקובל לשנות את הצמצם מהעדשה בניגוד להרבה חברות אחרות שנטשו שיטה זו עם המעבר לדיגיטלי). מה שמעט הפריע לנו עם שתי החוגות הוא איכות הבנייה שלהן – בניגוד לשאר המצלמה שבנויה נפלא (כמעט כמו כל דבר שבדקנו מבית פוג’י עד היום) הן מרגישות מעט פלסטיקיות, תורמת לכך העובדה שהן חוגות לחיצות (כלומר ניתן להפעיל פונקציות בלחיצה – הרעיון עצמו חביב – הביצוע כאמור מרגיש פחות איכותי משהיינו רוצים – בוודאי ממצלמה שבנויה ברמה כה גבוהה מעבר לכך).

ביצועים

נפתח בנושא הסוללה שהרשימה אותנו למדי. אף שהנתון הרשמי נמוך משמעותית (בערך 350 תמונות בין הטענות), אנו הצלחנו בתפעול זהיר להגיע ליותר מ-500 תמונות – נתון מאד מרשים למצלמה חסרת מראה (אגב אם חיי סוללה הם נתון קריטי עבורכם – מצלמות רפלקס הן עדיין התשובה – מצד שני תמיד ניתן לקנות סוללה רזרבית). כמו תמיד שימו לב האם אתם משתמשים ב-WIFI (צורך סוללה), צופים הרבה בתמונות שצילמתם על המסך (צורך סוללה) או בעינית (צורכת באופן מפתיע יותר סוללה מהמסך הראשי).

התפעול הכללי של המצלמה מהיר למדי ולא נתקלנו בבעיות מיוחדות. הנושא הבא שעניין אותנו היה מהירות צילום הרצף והחוצץ. בדומה ל-X-T1 גם ל-X-T10 קצב צילום רצף של 8 תמונות לשנייה – מרשים בסך הכל. אלא שבשונה מהאחות הבכירה, בפוג’י קיצצו באופן משמעותי בגודל החוצץ – כלומר אם ב-X-T1 יכולתם לצלם למעלה מ-20 תמונות RAW+JPEG ברצף לפני שהחוצץ יתמלא – כאן תוכלו לקבל פחות מחצי לפי הבדיקות שלנו (שימו לב שבדקנו באמצעות כרטיס הזיכרון המהיר בשוק – הסנדיסק 64GB UHS-II – אותו סקרנו כאן בשנה שעברה).

כעת אנו מגיעים לתחום הרגישות. אם לומר את האמת לא ציפינו לשום הפתעות. ל-X-T10 אותו החיישן וככל הידוע לנו אותו המעבד כמו זה המצוי ב-X-T1, כך שההבדלים היחידים יכולים להיות אולי בגרסאות הקושחה השונות. וכפי שנראה מייד התוצאות מעולות – בדיוק כמו שלמדנו להעריך בביקורת שלנו על ה-X-T1.

הבדיקה נערכה כמו תמיד אל מול מצלמת הביקורת שלנו – ה-D7100 של ניקון (ראוי לציין שהניקון D7100 מתחילה להראות סימני זיקנה ביחס למצלמות אחרות בשוק – כולל של ניקון עצמה אגב והיא כבר איננה מייצגת את “הטופ של הטופ” בכל הקשור לביצועי רגישות בתחום מצלמות ה-APS-C, אך יחד עם זאת היא עדיין מדד טוב ומיהמן ובעיקר מוכר – לצרכי השוואה). כל הבדיקות בוצעו באורך מוקד של כ-50 מ”מ, צמצם f/8, על חצובה עם טיימר בתנאי תאורה דומים (כל התמונות ב-100% קרופ עם הקטנה לגודל 16MP – רזולוציית החיישן של הפוג’י). נעיר רק כי בניגוד לביקורת שלנו על ה-X-T1 בה גילינו פערים גדולים מאד בחשיפה בין הניקון לפוג’י (לטובת הניקון), ב-X-T10 נראה שהחשיפות דומות מאד בין שתי המצלמות עם הבדלים קטנים מאד (אין לנו הסבר לפער המקורי ואנו גם לא יודעים לומר מדוע הוא נעלם בדגם הנוכחי – בכל מקרה לטעמנו הוא לא אמור להשפיע על המשתמשים).

ISO 200 – רגישות הבסיס של הפוג’י – שימו לב שבניקון רגישות הבסיס טובה/נמוכה יותר 

ISO-200

ISO 800 – ברגישות זאת שתי המצלמות נראות מצויין ה-D7100 מראה מעט יותר פרטים בשחורים

ISO-800

ISO 1600 – ברגישות זאת אנו מתחילים לראות גרעינות בניקון – ה-X-T10 לעומת זאת נראית טוב מאד

ISO1600

ISO 3200 – ברגישות זאת הניקון נראית לא טוב – רעש, פגיעה מסויימת בצבעים ואיכות תמונה מתחת לסף שאנו מוכנים לקבל – הפוגי מקבלת מעט רעש אבל עדיין נראית טוב

ISO-3200

ISO 6400 – הניקון כבר איננה שימושית לגמרי ברגישות זו – הפוג’י עדיין כן למרות מעט רעש – זה בעצם כל הסיפור

ISO6400

ב-X-T10 נתקלנו בבעיה מעט מציקה שנוגעת לחשיפה/מד האור.  בעיקרון כפי שניתן לראות בתמונה למטה (למעשה זוג התמונות שצולם בתל אביב באותו נקודה מאותה זווית באותה שעה בזו אחר זו), מד האור מתקשה בתנאי תאורה מסוימים לקבוע חשיפה נכונה והתמונה המתקבלת היא בעלת חשיפת ייתר או חסר. לא מדובר באירוע תדיר מאד אך הדבר חזר על עצמו מפעם לפעם – בהחלט מציק. למרות שאין לנו אישור רשמי על הנושא או התייחסות לכך מפוג’י אנו מאמינים כי מדובר בסוג בעיה שניתן לטפל בה בעדכון קושחה ואנו מקווים שבפוג’י ייקחו זאת לתשומת ליבם באחד העדכונים הקרובים למצלמה.

 בעיית חשיפה – אפשר לתקן בעדכון קושחה?

DSCF2610

עינית, מסך ומערכת הפוקוס

בדומה ל-X-T1 גם ל-X-T10 מסך 3 אינצ’ בר הטיה ברזולוציה גבוהה (סביב מליון נקודות). אנו מצאנו אותו נוח ואיכותי למדי גם בתנאי תאורה קשים (אם כי במצב זה בהחלט מומלץ להשתמש בעינית). אנו חושבים שפוג’י בהחלט צריכה להתקדם למסך מגע – במצלמות חסרות מראה מסכי מגע הם בעיננו אופציה מועדפת והם אינטואיטיביים ונוחים לשימוש (במצלמות רפלקס הסוגיה מעט מורכבת יותר – ונראה זאת בקרוב בביקורת שלנו על הניקון D5500).

אם אנו מדברים על העינית – ב-X-T1 מצאנו את אחת העיניות הדיגיטליות המתקדמות ובעיקר הגדולות ביותר בהן נתקלנו אי פעם. למעשה מבחינת הגודל ל-X-T1 יש עינית גדולה מזו של מצלמות רפלקס מקצועיות (כמובן ששם מדובר על עיניות אופטיות כך שההשוואה לא הוגנת במיוחד). לעינית של ה-X-T1 יש יכולות ייחודיות כמו מסך מפוצל המציג את הקומפוזיציה ואת הפוקוס במקביל ועוד תכונות מעניינות. העינית ב-X-T10 קטנה מעט יותר (אם כי הרזולוציה דומה – 2.3 מליון נקודות לערך) אך עדיין נוחה לשימוש למרות שהיא איננה כוללת את אותן יכולות מתקדמות (בפוג’י הרגישו כנראה שיש צורך לבדל בין הדגם העליון לדגם הזול יותר). למרות המגבלות כאמור מדובר בעינית שימושיות וטובה והמיקום במרכז הגוף ולא בצד (כמו במצלמות אחרות של פוג’י, סוני או סמסונג) נוח לטעמנו הרבה יותר.

מסך בר הטיה ועינית איכותית במרכז הגוף  -X-T10

DSC_3349

מערכת הפוקוס הייתה תמיד עקב אכילס של פוג’י. החברה התחילה לפני מספר שנים עם ה-X-PRO1 ממקום מאד מאד נמוך. גרסת הקושחה הראשונה של המצלמה הייתה פשוט בלתי שימושית מבחינת הפוקוס ולקח לחברה מספר דורות של עדכוני קושחה (יש לציין שפוג’י מאד פעילה בתחום וממשיכה לשדרג בעדכונים גם מצלמות ישנות על בסיס קבוע), בכדי להגיע לרמה סבירה – אך עדיין איטית ביחס למתחרות. מאז התפתחו כמה דברים בשוק המצלמות חסרות המראה והתחרות רק גברה וכיום יש בשוק מצלמות חסרות מראה בעלות מערכות פוקוס מהירות מאד (ה-A6000 של סוני היא דוגמא מעולה אך לא יחידה). ה-X-T1 הייתה למעשה המצלמה הראשונה של פוג’ שהקושחה הבסיסית שלה הייתה מהירה מספיק (מבחינת מהירות הפוקוס) בכדי שנוכל להמליץ עליה. כאמור גם היא לא הגיע לרמה של המתחרות אך היא בהחלט שימושית. מאז גם היא זכתה לכמה עדכוני קושחה וה-X-T10 אותה קיבלנו נמצאת כיום כנראה פחות או יותר באותה נקודה מבחינת פוקוס בה מצויה גם ה-X-T1 המעודכנת ביותר. התוצאה היא פוקוס סביר למדי לצילום עצמים סטטיים או בתנועה איטית אך מערכת שרחוקה מלהיות אופטימאלית לצילומי ספורט או עצמים מהירים אחרים (למרות שהדבר אפשרי ותוכלו לראות כמה דוגמאות לצילומי אתלטיקה שצילמנו בתחרות רשמית שהתקיימה בירושלים לפני מספר שבועות).

נזכיר בהערת אגב שהזדמן לנו לצלם חתונה של חבר עם המצלמה ועדשת ה-56 מ”מ f/1.2 APD החדשה. אף שהעדשה עצמה מספקת תוצאות מרשימות מאד מבחינה אופטית (אנו כאמור נוסיף ביקורת בהמשך), לעדשה בעיה משמעותית במיקוד בתאורה נמוכה (הערנו על כך גם בסרטון) הנובעת מפילטר ה-APD והדבר גרם לנו לפספס לא מעט תמונות בחתונה – כמו זו למשל:

DSCF2270

בלי קשר לקשיי המיקוד של העדשה הספציפית הנ”ל בתאורה נמוכה, אנו ממשיכים לחשוב שפוג’י צריכה כיום להשקיע את מירב מאמצי הפיתוח שלה בקפיצת מדרגה משמעותית בתחום הפוקוס כך שזה יגיע לרמה של השחקניות המובילות בשוק – בדומה לאופן שבו החיישנים של החברה הם כיום המובילים בשוק (לפחות בתחום מצלמות ה-APS-C) כפי שראינו בסעיף הקודם.

וידאו

על הנייר ה-X-T10 כמו ה-X-T1 מספקות את אותה הסחורה שהרבה מצלמות סטילס כיום נותנות – קרי צילום ברזולוציה של 1080p בעד 60 פריימים לשנייה. בפועל איכות התמונה לדעתנו לא כזאת מרשימה (הסרטון למטה צולם עם עדשת ה56 מ”מ הנפלאה אשר מהווה את הקרם דה לה קרם של פוג’י מבחינה אופטית, ועדיין אנו מתקשים להתלהב – אבל אתם תחליטו).

סרטון לדוגמא שצילמנו עם ה-X-T10 והמיקרופון הפנימי (שימו לב לרעשי רוח)

מעבר לאיכות התמונה עצמה, היעדר צילום 4K אשר הולך והופך סטנדרט בעוד ועוד מצלמות כולל מצלמות ברמת המחיר של ה-X-T10 (ראו פנסונק G7 למשל), לנו מציק שאין למצלמה חיבור מיקרופון נורמאלי (פוג’י מתעקשת על חיבור לא סטנדרטי – 2.5 מ”מ במקום 3.5 מ”מ) וכמובן היעדר חיבור אוזניות לניטור סאונד בזמן צילום, ובאופן כללי התחושה המתקבלת היא שוידאו לא ממש מעניין את פוג’י במצלמות שלה (זה נכון גם לפוקוס בוידאו ולתפריטים). בקיצור אם אתם קונים את המצלמה – תעשו זאת בעיקר לטובת צילום סטילס וממש לא בשל יכולות הוידאו של המצלמה שהן לכל היותר משהו שאפשר להיעזר בו כשאין ברירה אחרת.

סרטון הביקורת המקיף שצילמנו עם ה-X-T10 לאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid

לצופים בסרטון – מדובר בסרטון ארוך – הינה תוכן עניינים למי שרוצה לצפות בקטע מסוים:

  • 0-0:30 – פתיח.
  • 0:31 – 04:26 – התייחסות לנושא/בעיית הגודל של המצלמה.
  • 04:27 -13:37 – עיצוב ואיכות בנייה.
  • 13:38-19:54 – ביצועים.
  • 19:55-26:14  – סיכום.

סיכום

פוג’י הצליחה לטעמנו לקחת את ה-X-T1 ולמזער ולהוזיל אותה בהצלחה רבה למדי תוך שמירה על איכות הבנייה ואיכות התמונה של המצלמה המקורית. אם אתם רוצים לקבל את איכות התמונה המצויינת של החיישנים של פוג’י ולא רוצים להוציא סכום גבוה על ה-X-T1 או שרוצים גוף מעט קטן יותר ונוח יותר לתפעול ה-X-T10 בהחלט מספקת את התמורה.

מספקת תמורה – X-T10

DSC_3196

למרות היתרונות הרבים שלה – כולל איכות התמונה, הבנייה ואולי גם המראה לחובבי סגנון הרטרו (שלא להזכיר כמובן את העדשות המצויינות של פוג’י), למצלמה יש גם כמה חסרונות. לנו הפריעה במיוחד כפי שציינו בביקורת ובסרטון העובדה שהמצלמה עם עדשות הסדרה הגבוהה של פוג’י (סדרת עדשות ה-XF – או לפחות חלקן) איננה יושבת ישר על משטח (שולחן/רצפה/פלטה ארוכה על חצובה) ולמעשה במצב כזה טבעת הזום/פוקוס לא מסתובבת בגלל מגע עם המשטח. אחד הגולשים באתר הבת שלנו ציין בפנינו אחרי פרסום הביקורת באנגלית כי פוג’י דווקא חשבה על הנושא והשיקה גריפ המכונה MHG-XT10. אנחנו לא בדקנו אותו ולכן אנו לא יודעים עד כמה הוא נוח/מועיל אבל אם אתם שוקלים לרכוש את המצלמה ומתכננים לרכוש עדשות XF מתקדמות – אנו ממליצים בחום שתבחנו את האופציה הנ”ל לפני הרכישה.

מעבר לנושא הגודל מצאנו עוד מספר נקודות ראויות לשיפור – ראשית נתקלנו מפעם לפעם בבעיות עם מד האור והחשיפה האוטומטית (ראו דוגמא למעלה). אנו מאמינים כי מדובר בבעיה שיכולה להיפתר בעדכון קושחה עתידי. נושא מהירות הפוקוס עדיין צריך להשתפר לטעמנו וכפי שציינו זה הנושא העיקרי עליו צריכה לדעתנו פוג’י לעבוד בשנים הקרובות בכדי לשפר את מצלמותיה. אנו שמחים עם זאת לומר שבסך הכל לצילומים שאינם של אובייקטים מהירים מאד – המצלמה מתפקדת בסדר – ובכל מקרה טוב בהרבה מן הדגמים המוקדמים של פוג’י (עם הקושחות הישנות). עוד נקודת חולשה ידועה היא נושא הוידאו – פוג’י אולי יודעת לייצר עדשות וידאו פנטסטיות (תשאלו כל צלם קולנוע), אבל לפחות עד היום מצלמות סדרת ה-X לא הצטיינו בתחום הוידאו וזה נכון גם לצערנו ל-X-T10. מלבד איכות תמונה בינונית למדי בוידאו עם לא יותר מידי אפשרויות – למצלמה יש כניסת מיקרופון לא סטנדרטית (2.5 מ”מ במקום 3.5 מ”מ – מסיבה לא ברורה) ואין חיבור לאוזניות – חבל.

בשורה התחתונה – אם אתם רוצים את איכות התמונה המעולה שפוג’י מסוגלת לספק לכם – אתם בעלי רקע מסוים בצילום ומוכנים להשקיע זמן בלימוד המצלמה (אם כי פחות מאשר ב-X-T1 המורכבת והמתקדמת מאד), ה-X-T10 היא אופציה טובה מאד ויקרה פחות מה-X-T1. חשוב עם זאת שתקחו בחשבון את נושא גודלה של המצלמה אם אתם מתכננים רכישה של עדשות איכותיות מסדרת ה-XF של פוג’י וכאמור תבדקו את נושא הוספת הגריפ בטרם הרכישה.

אהבנו

  • איכות תמונה מעולה גם ברגישות גבוהה (מהטובות בקטגוריה).
  • איכות בנייה מצויינת וחומרים איכותיים.
  • אפשרויות ידניות מגוונות.
  • עינית גדולה ואיכותית (אם כי לא ברמה של ה-X-T1).
  • מחיר תחרותי ויחס עלות/תועלת עדיף על פני ה-X-T1.

קצת פחות

  • גוף קטן מידי עבור עדשות ה-XF האיכותיות של פוג’י (אפשר וניתן לעקוף זאת באמצעות הגריפ הייעודי של פוג’י הנמכר בנפרד).
  • הפוקוס עדיין לא ברמה של המתחרות.
  • בעיות חשיפה מפעם לפעם (עשוי להיות בר תיקון בשדרוג קושחה עתידי).
  • יכולות וידאו בינוניות ומוגבלות למדי.

גלריית  תמונות לדוגמא שצילמנו עם ה-X-T10 ושתי העדשות – XF16-55mm F2.8 R LM WR וה-XF56mm F1.2 R APD (התמונות לא עברו עיבוד כלשהו פרט להקטנה וחיתוך), לחצו להגדלה:

DSCF5033

DSCF5005

DSCF3772

DSCF3714

DSCF3688

DSCF2910

DSCF2864

DSCF2789

DSCF2681

DSCF2603

DSCF2050

DSCF1946

תודה לקבוצת שמעוני יבואנית פוג’יפילם על השאלת המצלמה/עדשות לצורך הביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *