ביקורות\סקירות ביקורת משתמש עדשות Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM – ביקורת משתמש ע״י עידו גנוט פורסם ב 23/03/2014 8 0 בראשית ינואר השנה קיבלנו לידינו את עדשת הזום טלפוטו הארוכה של סיגמא – ה-150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM – אחת העדשות הנגישות ביותר בקטגוריה. אנו יצאנו לבדוק האם עדשה זולה יכולה לספק תוצאות משביעות רצון וחזרנו עם תובנות מעניינות. בשנת 2008 הכריזה סיגמא על עדשת זום-טלפוטו ארוכה וזולה במיוחד – ה-150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM. בשונה מאחותה הבכירה – ה-APO 50-500mm F4.5-6.3 DG OS HSM (שהוכרזה שנתיים מאוחר יותר והיא חידוש לדגם ישן יותר של חברת סיגמא מ-2005) ה-150-500 מ"מ מתומחרת בפחות מ-1000 דולרים (מחצית מאחותה) וסכום נמוך לכל הדעות לעדשה בעלת אורך מוקד כה ארוך. הסיגמא 150-500 מ"מ עם השנים העדשה הפכה פופולארית למדי בקרב צלמי טבע וציפורים וזכתה למספר ביקורות חלקן אוהדות יותר וחלקן פחות. העניין עבורנו עלה לאחר שבדקנו את עדשת ה-AF-S NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR החדשה של ניקון בסוף השנה שעברה – אף שמדובר בעדשה מעולה, עלותה משאירה אותה מחוץ להישג ידם של לא מעט צלמי טבע חובבים. המפרט המלא של עדשת ה-Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM מצוי במערכת המפרטים של האתר. כמה מילים על המתחרות בקטגוריה קטגוריית עדשת הטלפוטו הארוכות סבלה (ובמידה רבה עודנה סובלת) ממחסור בעדשות מודרניות בעלות מייצב ומנוע פוקוס במחיר נגיש למשתמש הממוצע (זה שאינו מסוגל להוציא אלפים רבים של דולרים על עדשה לשימוש לא מקצועי). אמרנו זאת בעבר אך ראוי לומר זאת שוב – לכל החברות נראה כי יש העדפה ברורה ולא לגמרי מוסברת לעדשות זום בקטגוריה על פני עדשות פריים ארוכות – לדעתנו מדובר בראיה חסרה (שלא לומר מוטעית) שמעדיפה את הגמישות הנדרשת אולי לצלמי ספורט על פני האיכות אותה מעדיפים מרבית צלמי הטבע והציפורים החובבים (סיבה נוספת בה ספק אם יודו מרבית החברות, היא ניסיון ברור למנוע פגיעה במכירות של ליין עדשות הפריים המקצועיות והיקרות שלהן). אנו מרגישים בנוח לחזור כאן על כמה מן הדברים שכתבנו בביקורת על עדשת ה-80-400 מ"מ של ניקון לגבי המתחרות בקטגוריה: בעוד שעבור משתמשי קנון היצע העדשות הארוכות מכובד למדי, ובמיוחד בולטת עדשת ה-400 מ"מ f/5.6 (עדשת פרייים וותיקה, קלה יחסית ולא יקרה במיוחד אך חסרת מייצב), עבור משתמשי ניקון היצע העדשות מעבר ל-400 מ"מ (במחיר שפוי) קטן למדי. לניקון עצמה אין עדשות פריים באורכי המוקד הארוכים שאינה מקצועית לחלוטין (ומתומחרת באלפים רבים של דולרים) ועדשת הזום היחידה המגיעה מעבר ל-300 מ"מ היא כאמור ה-80-400 מ"מ. לסיגמא לעומת זאת מספר עדשות זום המגיעות ל-400 מ"מ ומעבר (אם כי גם לה אין כיום עדשת פריים ארוכה במחיר נגיש) – אולי הקרובה ביותר ל-80-400 מ"מ של ניקון היא ה-120-400mm f/4.5-f/5.6 DG OS HSM אשר הוכרזה ב-2008. אף שהעדשה כבדה יותר מהניקון 80-400 מ"מ החדשה (בלא פחות מ-200 גרם) ובנויה היטב, היא זולה משמעותית (כמעט פי 3). עדשות נוספות בקטגוריה הן כמובן ה-150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM של סיגמא אותה אנו בודקים הפעם (עם משקל הקרוב ל-2 ק"ג) המגיעה עד ל-500 מ"מ בקצה הטלה, ואולי העדשה המפורסמת ביותר בקטגוריה – ה-APO 50-500mm F4.5-6.3 DG OS HSM (המכונה לעיתים בחיוך Bigma על שום גודלה ומשקלה) המכסה את כל אורכי המוקד שבין 50 מ"מ ל-500 מ"מ ועולה קצת יותר ממחצית מעדשת ה-80-400 מ"מ החדשה של ניקון. איכות בנייה איכות הבנייה של ה-150-500 מצוינת. אנו מוצאים את עצמנו מופתעים כל פעם מחדש מהיכולת של חברת סיגמא לספק עדשות במחיר תחרותי במיוחד (אנו מרשים לעצמנו לומר אפילו זול – בטח ביחס למוצרים אחרים בקטגוריה), ובאיכות שלא הייתה מביישת מוצרים יקרים בהרבה של חברות אחרות. ל-150-500 של סיגמא מבנה ארוך למדי כשהיא סגורה (252 מ"מ) ומבנה ארוך מאד כשהיא נפתחת (300 מ"מ) למרות זאת, ובניגוד לעדשות זום-טלפוטו זולות אחרות החלק המתארך איננו מרגיש רופף – להפך, הוא יציב למדי וזאת למרות אורכו המשמעותי מעבר לשאר גוף העדשה. העדשה במצב סגור לעדשה שתי טבעות – פוקוס וזום – שתיהן רחבות ונוחות לאחיזה. טבעת הזום איכותית למדי אם כי איננה נעה באופן חלק לחלוטין (ספק אם הדבר יפריע לכם – אנו לא מצאנו את העניין כבעיה בסוג עדשה כזה). טבעת הפוקוס הפתיעה אותנו באיכותה – עניין נדיר למדי בעדשות זום-טלפוטו ברמת מחיר שכזו. הטבעת חלקה, רגישה ותנועתה רציפה (ניגוד מוחלט לטבעת הפוקוס בעדשת ה-70-300 מ"מ של ניקון למשל). העדשה במצב פתוח העדשה מגיעה עם רגלית מתכת טובה למדי ושימושית (אנו כאמור ממליצים בחום לעבוד איתה על חצובה או לכל הפחות מונופוד יציב). רגלית מתכת יציבה כפתורים/מתגים ל-150-500 שלושה כפתורים שונים: פוקוס ידני/אוטומטי. מייצב – מצב 1/2 ו-off. נעילת עדשה (נועל את העדשה סגורה באורך מוקד של 150 מ"מ למניעת פתיחה מקרית). הדבר היחיד הדורש הסבר הוא מייצב התמונה ושני המצבים שלו. מצב 1 הוא מצב צילום כללי בעוד שמצב 2 נועד למעקב אחר עצמים ו-panning. אנו נעזרנו בעיקר במצב 2 על גבי חצובה וזאת משום שגילינו מהר למדי כי קשה לצלם עם העדשה מהיד לאורך זמן (אחרי הכל מדובר כאמור בקרוב ל-2 ק"ג ארוכים למדי). ראוי לציין שניתן בהחלט לצלם עם העדשה מהיד (ועשינו את זה במשך יום שלם באגמון החולה) אבל לתוצאות מקסימאליות אנו בהחלט ממליצים על חצובה. הכפתורים השוני על העדשה – מקדימה – כפתור נעילת הזום פוקוס, מייצב ויכולות מאקרו פוקוס – אם היה עלינו להגדיר את מערכת הפוקוס של ה-150-500 מ"מ היינו מתארים אותה כסבירה. היא בוודאי איננה מהירה כמו זו המצויה בעדשות טלפוטו מקצועיות (גם לא בעדשות מקצועיות למחצה דוגמת הניקון 80-400 מ"מ החדשה), אך הצלחנו לתפוס באמצעותה ציפורים בתעופה לא פעם (זאת איננה בהכרח משימה פשוטה עם שום עדשה). דיוק הפוקוס היה גם הוא סביר אם כי תחושתנו הסובייקטיבית הייתה שהיו לנו מעט יותר פספוסים מאשר עם עדשת ה-80-400 מ"מ החדשה של ניקון. מייצב תמונה – בכל הנוגע למייצב, התחושה שלנו היא שהוא סייע אבל לא בהכרח מספיק במצב 1 ללא חצובה. צריך לזכור שעל מצלמת קרופ כמו ה-D7100 שלנו נדרשת מהירות תריס של 1/750 שנייה לערך ב-500 מ"מ בכדי למנוע רעידות ללא מייצב – כאשר סוגרים צמצם ל-f/11 כפי שעשינו לא מעט פעמים בכדי לקבל איכות תמונה מקסימאלית, קשה מאד לקבל מספיק אור (אפילו בתאורה טובה בחוץ). שימוש במייצב כאמור סייע, אבל תחושתנו הייתה בסופו של יום כי ללא חצובה קשה מאד להפיק תמונות חדות עם העדשה (ואז מומלץ להעביר למצב 2 או לכבות את המייצב לגמרי). יכולת הגדלה – על הנייר יחס הגדלת המאקרו של ה-150-500 איננו מרשים במיוחד (1:5.2) ומרחק הפוקוס המינימאלי עומד על לא פחות מ-2.2 מטרים. אלא שאנו הצלחנו להוציא כמה תמונות תקריב חדות למדי עם העדשה ולדעתנו היא בהחלט יכולה להיות שימושית לתקריבים על עצמים קטנים יחסית (אפילו חרקים גדולים) ממרחק של מטרים בודדים אם מבינים את מגבלותיה (קחו בחשבון כמובן שהיא בוודאי לא תחליף לעדשת מאקרו ייעודית ארוכה כמו הסיגמא 180 מ"מ מאקרו או מקבילותיה מקנון וניקון). צילום תקריב ממרחק של קצת יותר משני מטרים ביצועים ערכנו לא מעט ניסויים ובדיקות בכדי לברר עד כמה חדה העדשה – חלק מן התוצאות ניתן לראות בגלריה בסוך הכתבה. בגדול כפי שכבר כתבנו בכדי לקבל חדות מקסימאלית מומלץ ביותר לעשות שימוש בחצובה ומהבדיקות שלנו מומלץ גם לסגור צמצם ל-f/10-f/11. בודקים אחרים של העדשה טענו כי התוצאות ב-400 מ"מ טובות משמעותית מהתוצאות ב-500 מ"מ – אנו לא ראינו הבדל דרמטי. ה-150-500 מ"מ של סיגמא ב-300 מ"מ, צמצם f/10, ניקון D7100, רגישות ISO 100 קרופ 100% מן התמונה לשם השוואה – ניקון 70-300 מ"מ ב-300 מ"מ עם אותה המצלמה ואותן ההגדרות בדיוק (הגדלה של 100%) ניתן לראות לדעתנו בבירור כי הסיגמא חדה יותר (וקונטרסטית יותר) מהניקון – זה אינו צריך להפתיע משום שהניקון מצויה בקצה טווח הטלפוטו שלה בעוד שהסיגמא נמצאת בערך במרכזו. התמונה הבאה היא הדגמה של יכולתה של הסיגמא ב-500 מ"מ עם הגדרות דומות וקרופ של 100% מהתמונה שימו לב כי מדובר בניסוי קיצוני – הבניין המצולם מצוי במרחק של מספר קילומטרים – ויש לא מעט הפרעות אטמוספריות בדרך. באופן כללי גילינו כי בטווחים של עשרות מטרים התוצאות שקיבלנו היו בינוניות למדי (אנו לא בטוחים האם מדובר בבעיה כללית שאיננה קשורה לעדשה הנ"ל ונובעת מהקושי לצלם דרך מסה גדולה של אויר – לעיתים אויר חם המשפיע על תוצאות הצילום – או בבעיה ספציפית לעדשה). תוצאות טובות משמעותית קיבלנו כאשר צילמנו עד למרחק של 10 מטרים לערך. האפלת פינות (Vignetting) – ב-500 מ"מ גם בצמצם פתוח (f/6.3) לעדשה אין כמעט שום האפלת פינות (שימו לב שמצלמת הבדיקה שלנו היא ה-D7100 של ניקון – מצלמת קרופ, על גוף בעל חיישן Full Frame אפשר לצפות לתוצאות שונות). סגירה של הצמצם (f/11) לא הראתה כמעט שום שינוי. flare – לעדשה מגן שמש ארוך למדי (עשוי פלסטיק קשיח) – אנו לא נתקלנו באף תמונה שצילמנו ב-flare. סרטון קצר המדגים את אורך המוקד העצום של העדשה – החל מ-150 מ"מ ועד 500 מ"מ [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=AJ-LsK6fJqE[/youtube] סיכום עדשת ה-150-500 מ"מ של סיגמא היא מוצר שהיה עד לא מזמן ייחודי למדי בשוק. היא מציעה אורך מוקד ארוך במיוחד לצילום טבע, ציפורים וספורט בשילוב עם איכות בנייה מצוינת, מייצב תמונה וחשוב לא פחות מחיר אטרקטיבי. בצד המעט פחות חזק של העדשה ניתן למצוא את הצמצם (f/6.3 ב-500 מ"מ) אותו אנו ממליצים אם יש לכם אפשרות, לסגור ל-f/11 או אפילו f/13 לקבלת חדות מקסימאלית. עניין זה מגביל ללא ספק את הסיטואציות שתוכלו לצלם עם העדשה מבלי להעלות רגישות בצורה מוגזמת (למזלנו ישראל התברכה בתאורה טובה במשך מרבית ימות השנה, אך אנו ממליצים שתיקחו זאת בחשבון בכל מקרה). טלפוטו ארוכה במיוחד במחיר נגיש – (כמעט) ללא תחרות נושא נוסף הוא מהירות הפוקוס של העדשה. הפוקוס של ה-150-500 של סיגמא איננו איטי, מצד שאני הוא גם איננו מהיר כמו זה שתמצאו בעדשות יקרות או מקצועיות (הדרך הטובה ביותר לתאר אותו לדעתנו היא פשוט – סביר). מצד שני אם אתם מתכננים לצלם עצמים הנעים במהירות גבוהה מאד יכול להיות שתיתקלו בבעיה (לנו למשל לא הייתה בעיה מיוחדת למקד על ציפורים בתעופה – לפחות לא יותר מזו שיש לנו עם עדשות טלפוטו אחרות). הנושא האחרון הוא כמובן איכות התמונה. בגדול נאמר כי הכל מתחיל ונגמר בציפיות שלכם מן העדשה. אם אתם רגילים לשימוש בעדשות טלפוטו מקצועיות סביר להניח שחדות התמונה תאכזב אתכם (אין מה לעשות בעולם האופטיקה יש מעט מאד ארוחות חינם והדבר נכון שבעתיים לתחום הטלפוטו הארוך). מצד שני אם אתם מגיעים עם ציפיות מעט יותר צנועות, מבינים את מגבלות העדשה (שימוש בצמצם סגור, על חצובה, ממרחקים שאינם גדולים מאד), ניתן בהחלט להפיק ממנה תמונות טובות למדי – כפי שאנו מאמינים שהצלחנו (לפחות בכמה מקרים) להפיק מן העדשה. אז מה אנו חושבים על העדשה בסוף היום ולאחר כחודש של שימוש? בקצרה, אם אתם זקוקים לעדשה ארוכה ככל האפשר עם פוקוס אוטומטי ומייצב ואין לכם אפשרות לרכוש עדשות מקצועיות (או אפילו עדשות חצי מקצועיות איכותיות כמו הניקון 80-400 מ"מ החדשה), הסיגמא הייתה עד לא מזמן פחות או יותר האופציה היחידה שלכם. ממש לאחרונה נוספה לקטגוריה עדשת הטמרון 150-600 מ"מ המציעה אורך מוקד גדול עוד יותר במחיר קרוב למדי (לגבי הביצועים תאלצו להמתין לבדיקה שלנו – בתקווה בהמשך השנה). יחד עם זאת לא היינו פוסלים את הסיגמא על הסף רק בשל סוגיית אורך המוקד. מה שכן לדעתנו סיגמא תעשה בחוכמה אם תשקול הוצאה של עדשת טלפוטו ארוכה (רצוי ללא זום) איכותית חדשה, במחיר שפוי (1000-1500 דולר) מאחת מהסדרות החדשות שלה אשר תתאים לתדמית האיכותית מאד של העדשות שסיגמא משחררת בשנתיים האחרונות. אהבנו איכות בנייה טובה. אורך מוקד (כמעט) ללא תחרות בקטגוריה. רגלית מתכת מגיעה עם העדשה. קצת פחות מגושמת (אם כי באופן יחסי פחות מכמה מן המתחרות בקטגוריה). חדות מקסימאלית מושגת בין צמצם f/11-f/13 (מתאימה לתנאי תאורה אופטימאליים בלבד). מהירות פוקוס "סבירה" אך לא למעלה מכך. למרות המייצב סביר שתצטרכו חצובה בכדי להפיק את המקסימום מן העדשה. גלריה כל התמונות הבאות צולמו עם עדשת ה-150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSMשל סיגמא ומצלמת ה-D7100 ולא עברו עיבוד כלשהו פרט להקטנה – לחצו להגדלה (צילומים: עידו גנוט). אנו רוצים להודות לחברת שפע, יבואנית סיגמא לישראל על אספקת העדשה לבדיקה. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …