ראשי חדשות השלב הבא בצילום הסלולארי: צילום רב מישורי

השלב הבא בצילום הסלולארי: צילום רב מישורי

6
0

במסגרת תערוכת ה-Mobile World Congress אשר הסתיימה לא מזמן בברצלונה הוצגה טכנולוגיה מעניינת במיוחד אשר עשויה לשנות את פני הצילום הסלולארי ובעתיד אולי גם את פני עולם הצילום בכלל. הטכנולוגיה משלבת מערכת פוקוס זעירה ומהירה ביותר בעלת מנועים מיניאטוריים ויכולת צילום רצף תמונות בעלות מיקוד משתנה במהירות של פי 7 מכל מצלמה סלולארית אחרת וכל זאת ברזולוציה גבוהה.

חברת Tessera מקליפורניה הוקמה על ידי מדען יוצא IBM בראשית שנות ה-90 של המאה הקודמת ועוסקת במחקר ופיתוח בתחום המיזעור האלקטרוני. החברה פיתחה והציגה לאחרונה מצלמה ראשונה מסוגה המבוססת על טכנולוגיה המכונה Micro-electro-mechanical systems או בקיצור MEMS. טכנולוגיה זו אשר התפתחה מאד בשנים האחרונות היא למעשה מזעור של מגוון רחב של טכנולוגיות שונות לרמת המיקרו (או הננו) כולל מנועים, רכיבים אופטיים ומכאניים אחרים וכמובן אלקטרוניקה. למעשה ניתן לחשוב על MEMS כהתפתחות טבעית של טכנולוגיית ייצור השבבים (ליתוגרפיה) לתחומים נוספים.

צילום במספר מישורים – mems-cam

Mems cam 11

רכיבים מסוג MEMS כבר משמשים כיום בתעשיית המחשבים והסלולאר במיקרופונים, ג’ירוסקופים, שעונים, מדי תאוצה ועוד – כולם משולבים כיום כמעט בכל מחשב או מכשיר סלולארי שתמצאו בשוק. היתרונות של MEMS הם עצומים. הם מאפשרים ליצור התקנים זעירים ביותר, קלי משקל ובעלי צריכת חשמל זעומה המבצעים פעולות שבעבר נדרשו להם התקנים גדולים ומסורבלים (ולעיתים היו בלתי אפשריות לחלוטין או יקרות מאד). גם מהירות העבודה ורמת הדיוק של התקני MEMS יכולה להיות גבוהה בהרבה מזו של טכנולוגיות קונבנציונאליות.

ה-mems-cam – למזער את המצלמה

Mems cam 21

מצלמת ה-mems-cam של Tessera המיועדת למכשירים סלולאריים כוללת מערכת פוקוס חדשנית המבוססת על רכיבי MEMS המסוגלים לבצע מיקוד ברמת דיוק ומהירות חסרות תקדים (ביחס למצלמות מסוגן). Tessera מדברת על מהירות מיקוד הגבוהה בכ-700% מזו של כל מצלמה סלולארית מקבילה. לא זו בלבד אלא שבאמצעות האלגוריתמים הנכונים מציגה החברה יכולת למקד בצורה רציפה ומהירה על אובייקט דוגמת פנים בסרטון וידאו – תכונה שללא ספק תעניין רבים.

בסרטון הבא ניתן לראות הדגמה של mems-cam ב-Mobile World Congress

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rkF8HwJkO8k[/youtube]

סרטון נוסף של האתר Engadget מן הביתן של החברה בתערוכה

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=idtmJBa5u3Q[/youtube]

אם כל מה שראיתם עד כה נשמע לכם מוכר באופן עמום כנראה שאתם לא טועים לגמרי. אף שהבסיס הטכנולוגי של ה-mems-cam שונה לחלוטין, הטכנולוגיה אותה פיתחה חברת Lyro, בה עסקנו כאן לא פעם בעבר, מסוגלת לבצע דברים דומים למדי. במיוחד כאשר מדובר על מיקוד על מספר מישורי פוקוס בתמונה אחת. Lytro משיגה זאת באמצעות צילום תמונה אחת בטכנולוגיית ה-light field (ראו ראיון המסביר את הנושא) בעוד שה-mems-cam פשוט מצלמת רצף מהיר מאד של תמונות כאשר כל אחת מהן בעלת מישור פוקוס שונה מעט תוך ניצול מערכת הפוקוס הממוזערת והמהירה במיוחד שלה. היתרון הגדול של ה-mems-cam הוא בכך שהיא שומרת על הרזולוציה הגבוהה של המצלמה – במקרה הנוכחי 8 מגה פיקסל (בעתיד סביר להניח שנראה גם רזולוציות גבוהות יותר). זאת לעומת הטכנולוגיה של חברת Lytro אשר מצלמת ברזולוציה נמוכה מאד (החברה לא אוהבת לדבר על מגה פיקסל ובמקום זה מציינת Megarays – מונח אותו מסבירה החברה כך). בפועל מדובר על תמונות בעלות רזולוציה של 1080 על 1080 פיקסלים או 1.2 מגה פיקסל – לא מרשים במיוחד. חיסרון נוסף הוא הגודל – לייטרו זקוקה לעדשה מסיבית בכדי לבצע את “הקסם” שלה, בעוד ה-mems-cam איננה זקוקה לעדשה הגדולה משמעותית מזו של מצלמה סלולארית רגילה.

מנוע פוקוס מבוסס MEMS – העתיד טמון במזעור

Mems cam hand

ה-mems-cam הוא פיתרון מעניין מאד. הוא יכול לחולל מהפכה של ממש בעולם הצילום הסלולארי (לא רק בשל היכולת לספק תמונות בעלות מספר מישורים ברזולוציה גבוהה, אלא גם בשל יכולת המיקוד המהירה מאד אשר תפתח פתח למגוון רחב של יישומים מתקדמים – כולל מעקב אחר עצמים בסטילס ובוידאו). לנו לא ידוע בשלב זה האם לטכנולוגיית ה-MEMS ישנם יישומים בטווח הנראה לעין גם במצלמות גדולות ומתקדמות יותר (מצלמות חסרות מראה או אפילו מצלמות רפלקס), אבל אין ספק שהעתיד טמון במזעור לא רק בתחום האלקטרוני אלא גם בתחומים המכאניים והאופטיים.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

6 תגובות

  1. Avatar

    אדי

    11/03/2013 ב 4:01 PM

    פיתוח מרתק. קבצי לייטרו הם קבצים ענקיים ודורשים אפליקציה ייעודית כדי לצפות בהם – מעניין אם מצלמת ה MEMS תדע להקל על המשתמש במובן הזה.

    אחרי הכל, גם תמונות אנימציה של GIF הן בעצם מפת-סיביות רב שכבתית, וכל בראוזר יודע לצפות בהן ללא שום אפליקציה ייעודית.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    11/03/2013 ב 4:11 PM

    בהחלט. פה בעצם לא מדובר בטכנולוגית תמונה חדשה אלא פשוט בפיתוח של מערכת פוקוס מהירה וחכמה מאד. צילום רצף מהיר מאפשר לכידה של מישורי פוקוס מרובים וחיבור תוכנתי של התמונות (סוג של הערמת פוקוס) מאפשרת קבלת תמונה אחת שבה אפשר לראות את כל מישורי הפווקס או לבחור כזה או אחר בצורה סלקטיבית.
    מעולם לא הבנתי מדוע אין פרוטוקול ל-GIF ברזולוציה גבוהה.

    השב

  3. Avatar

    אדי

    11/03/2013 ב 7:39 PM

    כי במקור קבצי GIF יועדו להיות באנרים, אווטרים או סמלים.
    .
    בשנים האחרונות התחילה להתפתח קהילה של אנימטורים ב GIF מתוך צוותים של מפתחי אתרים, וכיום אפשר למצוא קבצי GIF די גדולים, וגם תוכניות להערמת קבצי GIF גדולים (יחסית).
    .
    זה עדיין לא מגיע לשני מגה-פיקסל כי הם מייעדים את זה לבאנרים או לפוסטרים בגודל דף אינטרנטי, אבל זה כבר מזמן לא אווטרים או סמלים קטנים.

    השב

  4. Avatar

    עידו גנוט

    11/03/2013 ב 9:22 PM

    מה המקור אני יודע.
    אני חשבתי שיש מגבלה טכנית של הפורמט.

    השב

  5. Avatar

    אדי

    12/03/2013 ב 7:06 AM

    לא ממש, פשוט רוב התוכנות הישנות לעריכת GIF הגבילו מראש אתהרזולוציה כדי לא “לתקוע” דפדפנים ישנים. כיום אפשר למצוא בקלות גם כאלה(לינק) ואפילו הרבה יותר גדולים. אני זוכר שנתקלתי לא-פעם באתרים שלמים שמוקדשים לאמנות GIF

    https://d22zlbw5ff7yk5.cloudfront.net/images/stash-1-50b667d8af200.gif

    השב

  6. Avatar

    אדי

    12/03/2013 ב 7:15 AM

    אחד האתרים האלה:
    https://www.gifbin.com/981472

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *