ראשי ביקורות\סקירות ביקורת עדשה – DZoptics KERLEE 35mm f/1.2

ביקורת עדשה – DZoptics KERLEE 35mm f/1.2

0
0

מפעם לפעם אנו מקבלים לביקורת מוצר מעט פחות מוכר אבל מסקרן. זהו גם המקרה הפעם בו זכינו להיות בין הראשונים בעולם לבחון עדשה מעניינת של החברה הסינית החדשה DZoptics. העדשה, המכונה KERLEE 35mm f/1.2 הוכרזה לפני מספר חודשים ונטען לגביה שהיא המהירה מסוגה – אנחנו יצאנו לבדוק וחזרנו מופתעים.

לא היו לנו ציפיות רבות כשקופסא קטנה מסין נחתה בפתח משרדנו לפני מספר חודשים. אף שישנן מספר יצרניות צילום המייצרות בסין – עדשות ואופטיקה בכלל הוא תחום עם רקע ומסורת והרבה מאד ידע שנצבר על פני עשורים של פיתוח וייצור בעיקר בקרב חברות מגרמניה ויפן – האםכאן הסינים יצליחו להדביק את הפער ואפילו לייצר מוצר ייחודי משלהם? היינו ספקנים.

העדשה עצמה הגיע בקופסא קטנה ושחורה (עם עיצוב נאה מאד וארוזה היטב אם כי ללא נרתיק נשיאה). אנו השתמשנו בה בעיקר לוידאו במהלך תערוכת פוטוקינה 2016 (על ה-D500) ובהמשך עם שובנו ארצה גם לסטילס (בעיקר על ה-D7100 הוותיקה שלנו). לצערנו ה-D810 שקיווינו שתעמוד לרשותנו במהלך הבדיקה (מדובר אחרי הכל בעדשה בעלת כיסוי FF) לא הייתה זמינה לנו לצערנו כך שהביקורת מעט יותר מוגבלת ממה שהיינו רוצים – ובכל זאת לעדשת 35 מ”מ מהירות יש בהחלט גם שימושים על מצלמות קרופ – בטח כשהדבר נוגע לוידאו.

את המפרט המלא של העדשה (המגיעה במגוון תושבות למספר סוגי מצלמות – אנו כאמור קיבלנו עדשת בתושב ניקון) ניתן למצוא באתר חברת DZoptics.

ערכנו עבורכם את ההתרשמות שלנו כשהיא מחולקת בקצרה לפי נושאים בנקודות:

  • איכות בניה – איכות הבנייה של ה-KERLEE מצויינת וגם העיצוב לטעמנו מוצלח למדי (מזכיר מאד לדעתנו את העיצובים הקלאסיים של עדשות צייס – ולא במקרה). הדבר היחיד שהיינו משפרים הוא את התחושה של הכפתור הקטן שעל העדשה (עוד עליו מייד).

KERLEE – לא איכות בניה סינית טיפוסית

kerlee-35mm-1

  • גודל ומשקל – העדשה קומפקטית באופן יחסי – כ-10 ס”מ אורכה (אחרי הכל מדובר בעדשת f/1.2 בעלת כיסוי FF למצלמות רפלקס) מה שכן בשל כמות הזכוכית ומבנה המתכת שלה היא בהחלט לא קלה – כ-700 גרם לערך ובהחלט נותנת תחושה של מוצר בעל מסה ביד.
  • טבעות – לעדשה זוג טבעות – טבעת צמצם וטבעת פוקוס. שתיהן בנויות היטב ובעלות התנגדות טובה. לטבעת הצמצם שני מצבים אותם ניתן לשנות באמצעות כפתור קטן (כאמור היינו שמחים אם היה מספק תחושה מעט טובה יותר ואולי גם גדול מעט יותר) – במצב הראשון הטבעת נעה בין סטופ לסטופ בקליקים (עבור צילום סטילס) ובמצב השני מדובר על תנועה חלקה (לוידאו). טבעת הפוקוס מספקת תחושה טובה מאד והיא בעלת סיבוב ארוך מאד (כ-180 מעלות) המאפשר דיוק רב בפוקוס.

עדשה ידנית עם סטייל קלאסי

kerlee-35mm-3

  • מגן שמש – העדשה מגיעה עם מגן שמש מתכתי בעל בד שחור בחלק הפנימי (למניעת החזרים – פטנט שמוכר מעדשות צייס). המנגנון המאפשר לחבר את מגן השמש הפוך (לצורך אחסון העדשה בצורה קומפקטית יותר) מעט מציק ודורש לחיצה של מגן השמש (משהו שגילינו אחרי לא מעט מקרים בהם מגן השמש פשוט יצא מהמקום והיינו צריכים לשוחח על כך עם החברה ולקבל מהם הסבר). לדעתנו DZoptics צריכה לעבוד על שיפור המנגנון כך שיהיה מעט פשוט יותר לחיבור.
  • אלמנט קדמי – לעדשה אלמנט קדמי גדול יחסית (לעדשת 35 מ”מ) בקוטר 72 מ”מ (קחו בחשבון כשאתם מתכננים רכישת פילטר לעדשה).

אלמנט קדמי גדול יחסית

kerlee-35mm-2

  • פוקוס ידני – לפני שנפנה לביצועים האופטיים כמה מילים על מיקוד עם העדשה. ה-KERLEE היא עדשה ידנית לגמרי – כלומר שום מידע לא מועבר למצלמה (כולל EXIF או מידע על הצמצם וכו’) – זה מצריך בין השאר גם יותר תשומת לב בשימוש בעדשה ואינו מובן מאליו אם אין לכם נסיון קודם עם עבודה עם עדשות ידניות לגמרי (בין השאר לדעתנו מד האור של ה-D7100 שלנו התקשה קצת עם העדשה ולא הציג נתוני חשיפה מאוזנים נכונים בכל המקרים).
  • חדות – כעת הגענו ללב הביקורת – נזכיר שוב כי את הבדיקות ערכנו על מצלמת קרופ (D7100) ולא על גוף FF כפי שרצינו במקור (אילוצים שלא תלויים בנו), ובכל זאת אפשר ללמוד לא מעט גם מבדיקה שכזאת ואנו מאמינים כי יהיו גם צלמי קרופ (בוודאי כאלו אשר יבחרו להשתמש בה לוידאו) שיתעניינו בתוצאות. את הבדיקות ערכנו לבד ומול עדשת 35 מ”מ אחרת – במקרה זה הניקון 35 מ”מ f/1.8 DX – אולי אחת מעדשות הקרופ הטובות ביותר של ניקון (וללא ספק הזולה ביותר).בצמצם פתוח ה-KERLEE הפגינה ביצועים טובים למדי במרכז הפריים וביצועים מפתיעים משהו בצידי הפריים (שוב נזכיר – מדובר בעדשת FF הנבדקת כאן על גוף קרופ – כך שבעצם אולי אין מה להתפלא יותר מידי)kerlee-f-2-f-1-4-centerבצידי הפריים בצמצמים פתוחים
    kerlee-f-2-f-1-4-edge
    אם נסגור צמצם ל-f/1.8 (צמצם בו ניתן להשוות אותה גם לניקון) נגלה שבמרכז הפריים הניקון חדה מעט יותר אבל לעומת זאת בפינות – הניקון מציגה רכות גדולה מאד בעוד שה-KERLEE מציגה חדות נאה בהחלטnikon-kerlee-f-1-8-f-2-8-centerבפינות- הניקון חלשה מאד – ה-KERLEE עושה עבודה טובה
    nikon-kerlee-f-1-8-f-2-8-edge
    בצמצם סגור יותר במרכז הפריים

    nikon-kerlee-f-4-5-6-center

    ובצדדים – המגמה נשמרת (הניקון משתפרת רק ב-f/5.6)
    nikon-kerlee-f-4-5-6-edge

  • אברציות כרומטיות – אף שבודקים אחרים טענו כי נתקלו באברציות כרומטיות (CA) אנו כמעט ולא ראינו אותם – בוודאי שלא בחלקים הממוקדים בתמונה – בהחלט נתקלנו בהם מפעם לפעם באזורים שאינם בפוקוס בפריים כמו בתמונה הבאה.

ca-test

  • Flare – בדומה למצב עם CA גם במקרה של flare לא נתקלנו בהחזרים מאד בולטים וניסינו להתקיל את העדשה לא מעט – התמונה למטה היא המקסימום שהצלחנו להוציא מהעדשה כאשר כיוונו אותה ישירות אל עמוד תאורה בלילה – בהחלט סביר באופן יחסי.
  • האפלת פינות – זאת אולי הבדיקה הכי לא רלוונטית כאשר היא מבוצעת על גוף קרופ. אנו מביאים אותה בכל זאת דווקא מסיבה אחרת – היא מדגימה את הבעיות שהיו למד האור של המצלמה – ניתן לראות הבדלי בהירות משמעותיים בין התמונות בחשיפות שונות (כולן לכאורה על פי מד האור של המצלמה – חשיפות “נכונות”).

vignette-test

  • עיוות חבית – מן הבדיקה שלנו עולה כי לעדשה אין עיוות חבית משמעותי כלשהו (או עיוות pincushion לצורך העניין).

kerlee-barrel

  • בוקה – כמו במקרה של עדשת ה-50-100 מ”מ של סיגמא שבדקנו כאן ממש לאחרונה, גם כאן מדובר על מצב בו בצמצם פתוח עיגולי האור מקבלים צורה פחוסה בעוד שסגירה של הצמצם (סביב f/2.8) תהפוך אותם חזרה לבעלי צורה עגולה יותר. טשטוש הרקע על כל מקרה מרשים ונראה חלק למדי.

out-of-focus

הבא נסכם. אף שמדובר בביקורת מעט מוגבלת בשל אילוצי המצלמה (היינו בהחלט מעדיפים לבחוון את ה-KERLEE גם על ה-D810 כפי שתכננו) אנו בהחלט יכולנו להתרשם מהעדשה במגוון נושאים – איכות הבנייה שלה טובה מאד, התיכנון שלה (מלבד מגן השמש וכפתור שינוי הצמצם) פשוט, יעיל ואפקטיבי (ואנו גם מעיזים לומר אטרקטיבי).

מבחינת ביצועים ככל שיכולנו לבחון במסגרת המגבלות, ה-KERLEE מציגה איכות אופטית טובה מאד (ואולי אף מפתיעה בצמצם פתוח), אם תשתמשו בה על גוף קרופ תקבלו ביצועים מעולים גם בפינות (לגבי גופי FF – הביקורת הבאה מציינת כי לפחות על ה-A7R התוצאות בפינות אינן מדהימות בצמצמים פתוחים יחסית). לעדשה אין עיוותים (חבית או עיוותי צבע בולטים) ומההתנסות שלנו היא התנהגה טוב גם מול אור ובסך הכל הפגינה איכות אופטית טובה.

שאלת השאלות היא כמו תמיד יחס עלות תועלת – עבור כ-700 דולר (בחו”ל) האם ה-KERLEE מספקת תמורה טובה לכסף? אנחנו חושבים שניתן לומר כך – אם אתם מבינים את המגבלות של העדשה (בעיקר את נושא השימוש בעדשה ידנית לגמרי ואתם מחפשים עדשה מהירה מאד לוידאו (ובמידה מסוימת גם לסטילס) ה-KERLEE צריכה בהחלט להיות אחת העדשות ברשימת אפשרויות הקניה הבאות שלכם.

סרטון הביקורת על העדשה מאתר הבת שלנו LensVid

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *