ראשי פוטוקינה 2018 פוטוקינה 2018: ראיון עם חברת קנון (EOS R ועוד)

פוטוקינה 2018: ראיון עם חברת קנון (EOS R ועוד)

0
0

אנו ממשיכים בסדרת הראיונות המקיפים שערכנו בתערוכת פוטוקינה 2018 שהסתיימה זה מכבר והפעם ראיון מעמיק עם חברת קנון אשר השיקה בסמוך לתערוכה את מצלמת ה-EOS-R וליין עדשות חדש לגמרי.

הראיון אותו קיימנו נערך עם Mike Burnhill מקנון אנגליה, זאת היא הפעם השנייה שאנו משוחחים עימו (אתם יכולים לראות כאן את הראיון הקודם בפוטוקינה 2016) והפעם הנושא המרכזי היה ליין ה-EOS-R והתושבת החדשה אשר מהווה קפיצה גדולה של קנון קדימה בתחום המצלמות חסרות המראה וכניסה ישירה לתחרות מול סוני שהובילה את התחום אך כמובן גם מול ניקון (על ליין ה-Z) ופנסוניק שהכריזה על זוג מצלמות מתקדמות משלה שיגיעו לשוק ב-2019.

עם מצלמת ה-EOS-R בפוטוקינה 2018

EOS R sensor clean

הראיון עצמו מקיף למדי – למי שמתעניין אנו בהחלט ממליצים לצפות בו בסרטון למטה, אבל לטובת מי שמעוניין הינה כמה מהנקודות העיקריות לדעתנו מתוך הראיון (יש בו עוד לא מעט תכנים כאמור):

  • בדומה ל-Z6/7 של ניקון גם הקנון EOS-R לא תוכננה כמצלמה מקצועית, אלא כמצלמת חובבים מתקדמת (אם תרצו גרסה חסרת מראה ומעט מעודכנת של ה-6D MKII). לא זו בלבד אלא שעל פי Burnhill נושא הוידאו היה אחוז קטן בלבד מהדרישות בפיתוח המצלמה (אולי 20%) כשמתוך זה רק חלק קטן עוד יותר מהפיתוח הוקדש ליכולות בנושא הוידאו 4K (ולכן אין אולי מה להתאכזב מהמפרט של המצלמה בתחום זה).
  • הפרויקט כולו החל במטרה ליצור את הפיתרון האולטימטיבי בתחום העדשות ועימו גם תושבת עדשות חדשה שתיקח את קנון שנים רבות קדימה (פיתוח תושבת חדשה הוא לא עניין שמשנים בכל שנה, שנתיים או אפילו פעם בעשור). Burnhill מסביר כי במצלמות DSLR המראה גוררת מצב בו עדשות צריכות מבנה אופטי מורכב מאד – הסרת המראה מאפשרת יצירת עדשות פשוטות יותר, קטנות וקלות יותר ובעיקר איכותיות יותר משום שהן לא נדרשות למורכבות אופטית כה גבוהה.
  • על פי Burnhill טכנולוגיית ה-Dual Pixel מאפשרת למעשה מצב בו כל פיקסל במצלמה (במקרה של ה-EOS-R – כ-30 מליון פיקסלים) הוא למעשה נקודת AF בפני עצמה. מכיוון שאי אפשר באמת לעבוד ישירות עם 30 מליון נקודות פוקוס במצלמה החליטו בקנון על הורדת המספר ל5655 נקודות ומספר זה הוא במידה רבה אילוץ הקשור לרזולוציה של המסך האחורי של המצלמה.
  • החיישן ב-EOS-R הוא אמנם מאותו משפחה כמו זה המצוי ב-5D IV אבל לא מדובר בחיישנים זהים וקנון עשתה מספר שינויים והתאמות כולל בנושא ה-microlenses ובנושא הפוקוס כאשר ה-EOS-R מסוגלת למקד עד למינוס 6EV (מצב של כמעט חושך מוחלט – בפוטוקינה הקימה קנון בביתן שלה אזור הדגמה מיוחד בו התנסנו בצילום בחושך מוחלט ובמיקוד בחושך מוחלט – בהחלט מרשים – ניתן לראות קטע קצר בסרטון למטה – כדאי לזכור שהדבר תלוי במידת מה גם בעדשות בהן תשתמשו).
  • אין אפשרות למנוע מהתריס להיסגר ברגע שמכבים את המצלמה לצורך החלפת עדשות (הדבר נועד למנוע כניסת אבק ולכלוך לחיישן אבל היו משתמשים שרצו לברר האם ניתן לבטל אוציה זאת – אנו מניחים אבל שאפשר לקבוע שהתריס יישאר פתוח לצורך ניקוי החיישן).
  • Burnhill הסביר בראיון כי חשובה ההפרדה בין שני מושגים: flange back ו-flange distance – אף שרבים מדברים על flange distance שהוא המרחק בין חיבור העדשה לחיישן, Burnhill מסביר כי הנתון החשוב באמת הוא ה-flange back שמדבר על המרחק בין האלמנט האחורי ביותר של העדשה לחיישן (יש עדשות שנכנסות פנימה לתוך המצלמה ולחילופין יש עדשות בהן החלק האחורי פנימי מאד). לדבריו לקנון יש יתרון בתחום זה שמאפשר לה גמישות רבה יותר בתכנון אופטי (ואולי גם ביצועים אופטיים טובים יותר כמו גם היבטים של חוזק מבני לגוף המצלמה ולחיבור לעדשה).
  • לכל מי שתהה האם ניתן להתאים עדשות EOS-M לתושבת ה-RF ולהפך – התשובה בגדול היא לא* (הכוכבית מתייחסת לכך שאף שאין אפשרות להתאים עדשות RF ל-EOS-M בגללי ההבדל ב-flange distance – או 20 מ”מ ב-RF ו-18 מ”מ בלבד ב-EOS-M, ניתן באופן תיאורטי לחבר עדשות EOS-M למצלמת ה-EOS-R אם יבנה מתאם – אבל אין בכך היגיון רב ובכל מקרה העדשה תהיה מוגבלת למאקרו בלבד – Burnhill לא פירט למה בדיוק).
  • לגבי נושא ה-Full sensor readout שהוא אחת המגבלות המשמעותיות ביותר של קנון גם ב-EOS-R וגם במצלמות אחרות בתחום ה-4K (בין השאר מתקבל קרופ משמעותי של התמונה בצילום 4K דבר המשנה את אורך המוקד של העדשה) אמר Burnhill כי קנון מודעת לצורך של משתמשים בנושא הזה ולמרות שה-EOS-R לא פותחה כמצלמה עם דגש חזק על תחום הוידאו, בדגמים עתידיים, מקצועיים יותר שיגיעו (רמז לבאות…), בעיה זאת תזכה לתשובה הולמת.
  • שאלה שהפננו לכל החברות הגדולות נגעה לעובדה שאין היום מצלמה (“צרכנית”) המסוגלת להקליט ב-10 ביט 4:2:2 אל כרטיס זיכרון (ישנן כבר מספר מצלמות בשוק עם יכולת הקלטה כזאת למקליט חיצוני). כמו נציגי סוני וניקון לפניו, גם Burnhill הסביר כי מדובר בשלב זה במגבלת חומרה הנוגעת לכוח עיבוד, פיזור חום, צריכת סוללה ועוד אבל אפשר להניח שהנושא ייפתר בעתיד.
  • בתשובה לשאלה שלנו לגבי היעדר ייצוב על החיישן ב-EOS-R השיב Burnhill כי במגבלות קהל היעד ומחיר המטרה של המצלמה לא יכלו בקנון לשלב יכולת כזאת במצלמה (תשובה קצת מפתיעה כשחושבים על כך שה-Z6 וה-A7III שתיהן כוללת מייצב והן פונות לקהל דומה במחיר דומה). Burnhill כן מסר כי קנון בהחלט בוחנת שילוב מייצב על החיישן ואפשר להניח שגם תכונה זאת נראה בדגמים מתקדמים יותר.
  • בתשובה לשאלה שהפנה אלינו אחד הגולשים בנוגע לנושא מעקב הפוקוס-עין (EYE-AF) שקנון שילבה במצלמה בדומה לסוני מסר לנו Burnhill כי קנון עובדת על דרכים לאפשר לתכונה זאת לעבוד גם במצב continuous AF – מה שלא אפשרי כרגע.
  • את הנקודה החשובה ביותר לדעתנו בראיון השארנו לסוף: Burnhill הודיע מפורשות כי בשנת 2019 קנון לא תשיק אף עדשת EF ותתמקד אך ורק בעדשות RF. למעשה הוא חשף כי קנון תשיק בשנה הבאה את כל שלושת העדשות הפופולאריות על צלמים מקצועיים (24-70 מ”מ 70-200 מ”מ ו-16-35 מ”מ או גרסאות דומות – בנקודה זאת לא ברור האם הכוונה לעדשת ה-28-70 מ”מ f/2 שכבר הוכרזה או האם קנון תשיק גם עדשה קטנה, קלה וזולה יותר עם צמצם f/2.8 ואולי גם עם זווית רחב היותר). קנון על פי Burnhill מבינה כי היא נמצאת בעמדת נחיתות בנושא העדשות (למצלמות חסרות מראה) ולכן היא תשקיע הרבה ב-2019 בנושא. האם הדבר אומר כי קנון תשיק בשנה הבאה גם מצלמה מקצועית עם תושבת RF? על כך Burnhill לא ענה, אבל אנו מרשים לעצמנו להניח שהתשובה חיובית.

ראיון הוידאו המלא שצילמנו בתערוכת פוטוקינה עם Mike Burnhill מקנון

בימים הקרובים אנו נמשיך לפרסם כאן קרוב ל-20 סרטונים וראיונות מן התערוכה עם מיטב החברות, המוצרים והמציגים ואתם מוזמנים להמשיך לעקוב אחרינו כאן במגה פיקסל, בעמוד הפייסבוק שלנו ודרך ערוץ היוטיוב של אתר הבת LenaVid.com.

תודה מיוחדת לצלם ודים סוחרבסקי שהתלווה אלינו לתערוכת פוטוקינה והיה אחראי על צילום הסרטונים והתמונות בתערוכה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב פוטוקינה 2018

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *