ראשי מגזין האם פילטר UV הוא בזבוז כסף?

האם פילטר UV הוא בזבוז כסף?

0
0

לאחרונה פרסם הצלם האוסטרלי Matt Granger סרטון בו הוא מציג את הטיעונים שלו מדוע לדעתו פילטר UV (או פילטר clear) הם חסרי תועלת ובזבוז כסף. אנחנו חושבים שהוא טועה – מה דעתכם?

בתקופת הפילם לפילטר ה-UV היה תפקיד ברור למנוע מהקרינה האולטרה סגולה מלהגיע לסרט הצילום, בעולם הדיגיטלי הפכו הפילטרים הללו (יחד עם הפילטרים השקופים לגמרי – clear) לסוג של מגיני עדשות המונעים שריטות, מכות ולכלוך מלהגיע לעדשה. אבל עד כמה הם באמת יעילים והאם יש בהם בכלל צורך? Matt Granger האוסטרלי חושב שהתשובה היא שהם פשוט סוג של בזבוז כסף שהמוכרים בחנויות הצילום מנסים לדחוף לנו בשביל לעשות כסף קל. הינה הטיעונים שלו:

הסרטון של Matt Granger – מדוע אתם לא צריכים פילטר UV/clear

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8I4FBk-JCsM[/youtube]

אז מדוע אנו חושבים ש-Granger טועה? נתחיל אולי דווקא בכל מה שלגביו אנחנו מסכימים איתו. שימוש במגן עדשה (hood) הוא אולי אחת השיטות הטובות ביותר למנוע פגיעה פיזית בעדשה ובהרבה מקרים הוא יהיה יעיל יותר מכל פילטר. עד כאן ההסכמה – העניין הוא שלא תמיד אנו מסתובבים עם מגן שמש, לעיתים בעדשות ישנות פשוט אין לנו מגן ולפעמים המגן לא איתנו מסיבות כאלו ואחרות. פילטר לעומת זאת יכול להיות על העדשה כל העת והוא סוג של חומת הגנה אחרונה בפני פגיעה ישירה בעדשה. Granger טוען שהאלמנט הקדמי של עדשות הוא עמיד מאד. זה אולי נכון לעדשות מסוימות אבל בוודאי לא נכון לכל העדשות – ובכלל – למה להעמיד את העדשה במבחן אם אפשר להימנע מכך באמצעות פילטר? Granger טוען גם שפילטר הרבה פחות חזק ועמיד מהאלמנט הקדמי של העדשה – זה כמובן שגוי ואומר שהוא לא מכיר את כל הפילטרים המצוים כיום בשוק דוגמת הפילטר העמיד מאד הבא: של קנקו (הוא לא היחיד יש דברים דומים גם לחברות אחרות דוגמת הויה):

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=a_Tr82BjYpk[/youtube]

עוד טוען Granger כי קל לנקות אלמנט קדמי של עדשה בדיוק באותה המידה כמו פילטר – מהנסיון שלנו זה שגוי לגמרי – הרבה יותר נוח לנקות פילטר אותו ניתן להוציא בקלות ולנקות באמצעות אחיזה בשני צדדיו (עבורנו הפילטר הוא בראש ובראשונה דרך נוחה לשמור על הניקיון של העדשה בלי קשר לשריטות או מכות).

להרכיב פילטר או לא – זאת השאלה?

maxresdefault

אין ספק שפילטר לא איכותי עשוי לפגוע באיכות התמונה (יש לנו היכרות עם כמה פילטרים שממש שינו את האופן שבו התמונה נראית כולל הרקע). הפיתרון שלנו הוא פשוט – א. ריכשו פילטר איכותי מספיק (זה לא בהכרח אומר פילטר במאות שקלים, אבל גם לא פילטר שעלותו שקלים בודדים – יש בהחלט פיתרונות ביניים – וזה נכון במיוחד אם יש לכם עדשות שהוצאתם עליהן כסף רב). ב. אם אתם יודעים שאתם מצלמים בסביבה מבוקרת בה עשויה להיות תאורה מורכבת (אור קדמי/אחורי, החזרים) אתם יכולים להסיר את הפילטר באופן זמני, לצלם ולהחזירו (מנסיוננו פילטר חשוב במיוחד כשהעדשה בתנועה ויש סיכוי שתקבל מכות מבגדים, תיקים וחפצים אחרים – שוב אם מסיבה כלשהי אתם ללא מגן העדשה).

מה אתם חושבים – האם יש לכם סיפורים בהם העדשה נפגעה ללא פילטר ושרדה (או דווקא לא), או לחילופין מקרים בהם דווקא הפילטר הציל לכם את העדשה – אתם מוזמנים לשתף בתגובות.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *