ראשי חדשות הכרזות מוצרים שובן של מצלמות הפורמט הבינוני?

שובן של מצלמות הפורמט הבינוני?

4
0

בתקופת הפילם השתמשו צלמים רבים (מקצועיים אך גם חובבים) במצלמות פורמט בינוני ופורמט מלא. מצלמות אלו אפשרו רזולוציה ורמת פירוט גבוהים יותר ואפשרות הדפסה בגדלים גדולים במיוחד. מאז המהפכה הדיגיטלית בראשית העשור הקודם הצטמצם מאד שוק מצלמות הפורמט הבינוני אך בחודשים האחרונים נראים לראשונה סימני התאוששות בענף עם שחרור שורה של דגמים חדשים של חברות דוגמת לייקה ופנטקס אשר אינן יצרניות פורמט בינוני “קלאסיות”.

החברה הראשונה לשלב בין התחום הדיגיטלי לעולם הצילום בפורמט בינוני הייתה ליף הישראלית (אשר נרכשה בשנה שעברה על ידי חברת Phase One  מדנמרק). החברה הישראלית פיתחה עוד בשנת 1992 “גב דיגיטלי” אשר החליף את מקומו של הגב הרגיל (בו היה מצוי סרט הצילום) וכך נוצרו מצלמות הפורמט הבינוני הדיגיטליות הראשונות. למעשה המבנה המיוחד של מצלמות הפורמט הבינוני המאפשר החלפת “גב” הקל בשנים הראשונות על פיתוח מהיר יחסית של גרסאות דיגיטליות למצלמות הפורמט הבינוני (לא היה צורך בפיתוח מצלמה חדשה מן היסוד אלא “רק” גב דיגיטלי במקום האנלוגי הקיים).

החל משנות ה-2000 השתנו פני הדברים. הכניסה המואצת של הצילום הדיגיטלי והעלויות הגבוהות הכרוכות בפיתוח דורות חדשים ומתקדמים יותר של חיישנים גדולים עבור מצלמות הפורמט הבינוני גררו הקטנה דרמטית בפלח השוק של מצלמות הפורמט הבינוני. חברות רבות נסגרו או התאחדו עם חברות קיימות והיצע הדגמים הצטמק. אלא שבחודשים האחרונים ניכר שינוי מסוים בתחום והתעוררות המלווה בהכרזה על שורה של דגמים חדשים:

  • חברת הסלבלד (Hasselblad) – החברה השבדית נוסדה במקור באמצע המאה ה-19 ועברה מאז גלגולים רבים והיא כיום אחת הבולטות בשוק הפורמט הבינוני. באמצע העשור שעבר הבינה החברה כי בכדי להמשיך ולפתח את הפורמט ובכדי להישאר רווחית עליה לעבור באופן מלא לתחום הדיגיטלי (ולא להתבסס עוד על גוף וותיק ועליו גב דיגיטלי). בסוף 2009 שיחררה החברה קו מוצרים חדש המכונה H4D (וכולל את ה-H4D 40, ה-H4D 50 וה-H4D 60).

[mega_gallery]

  • חברת Phase One – החברה הדנית אשר נוסדה ב-1993 עוסקת מאז הקמתה בפיתוח וייצור “גבים” דיגיטליים ומצלמות פורמט בינוני. בשנים האחרונות עשתה החברה צעדים משמעותיים במטרה להפוך למובילה בתחום וזאת לאחר שרכשה ב-2009 חלק משמעותי ממניות חברת ממיה (ראה למטה) וכן את חברת ליף הישראלית. באוקטובר 2009 הודיעה החברה על מצלמת פורמט בינוני חדשה ה-645DF בעלת רזולוציה של למעלה מ-60 מגה פיקסל.

[mega_gallery]

  • חברת ממיה (Mamiya) – החברה היפנית ממיה (על שם מייסד החברה – Seiichi Mamiya) נוסדה ב-1940 ועסקה בפיתוח מצלמות וציוד אופטי במשך יותר מחצי מאה. בשנים האחרונות שיתפה פעולה עם חברת Phase One (אשר כאמור רכשה חלק ניכר ממניותה בשנה שעברה). במרץ 2010 שיחררה החברה ליין מצלמות פורמט בינוני חדשות ברזולוציות שונות (הליין כולל את ה-DM33, DM40 וה-DM56).

[mega_gallery]

  • חברת לייקה – החברה הגרמנית הוותיקה שיחררה בשנה שעברה אחרי המתנה ארוכה את ה-S2 – מצלמת פורמט בינוני ברזולוציה של 37.5 מגה פיקסל ומבנה המזכיר יותר מצלמת 35 מ”מ קלאסית.

[mega_gallery]

  • חברת פנטקס – היא החברה האחרונה להצטרף “לחגיגת” הפורמט הבינוני לאחר ששחררה בחודש האחרון את דגם ה-645D. דגם זה אשר היה בפיתוח זמן רב מהווה קפיצה ראשונה של יצרן מרכזי אל תחום הפורמט הבינוני הדיגיטלי.

[mega_gallery]

על אף התכונה הרבה בשוק בחודשים האחרונים נראה שעדיין מוקדם לדבר על תחיה מחודשת של התחום. בראיון (תרגום מצרפתית) שנתן Tetsuro Goto, ראש צוות המחקר של חברת ניקון בינואר השנה אמר הלה מפורשות כי לחברה אין כל כוונה להיכנס בשלב זה לתחום הפורמט הבינוני שהיקפו ורווחיותו מצומצמים ביותר (השאלה בנושא הגיעה לאחר שמועות עיקשות לפיהן החברה מפתחת פורמט בינוני שיכונה MX). בחודשים הקרובים נראה האם שאר היצרניות יבחרו בדכה של פנטקס או יישארו על הגדר.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב הכרזות מוצרים

4 תגובות

  1. Avatar

    י.ק.

    07/03/2013 ב 2:55 PM

    מה זה בעצם פורמט בינוני? האם פול פריים פחות טוב?

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    07/03/2013 ב 4:00 PM

    פורמט בינוני מתייחס לגודל החיישן. פורמט בינוני גדול באופן משמעותי מ-Full Frame (יש לו מספר גדלים כך שזה למעשה לא פורמט אחד). מקורו עוד בתקופת הפילם (אז פשוט היו פילמים גדולים מאד – למשל 6X6).

    הוא מספק איכות תמונה טובה יותר עם יכולת הפרדה גדולה יותר מהרקע (באותו צמצם כמובן). מצד שני הוא יקר בהרבה ורלוונטי לקהל מקצועי ומאד מצומצם.

    השב

  3. Avatar

    תומר

    07/03/2013 ב 8:39 PM

    היתרון של פורמט בינוני הוא צילום ברזולוציות מאוד גבוהות, כיום עד 80MP וגם 160MP לעצמים סטטיים, הרבה מעבר למה שמאפשר כל פורמט אחר.

    השב

  4. Avatar

    עידו גנוט

    07/03/2013 ב 10:01 PM

    צריך להבין שהסיבה שזה כך היא לא שאי אפשר לדחוס 120 מגה פיקסל בפורמט קטן יותר (קנון הציכה חיישן APS-C בן 120 מגה פיקסל כבר לפני 3 שנים כפיתוח מעבדה) אלא שזה ייצור פיקסלים קטנים מידי שלא יספקו איכות תמונה טובה – אם רוצים רזולוציה גבוהה עם איכות גבוהה חייבים חיישן גדול (לפחות כל עוד לא נראה פריצת דרך טכנולוגית משמעותית בפיתוח חיישנים).

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *