ראשי זווית אישית Camp Artek – הצצה לחופשות הקיץ של בני נוער בברה”מ

Camp Artek – הצצה לחופשות הקיץ של בני נוער בברה”מ

0
0

כתבה מתוך האתר של המרכז לצילום טכניון

מחנה ארטק הוא מחנה לנוער חלוצי צעיר בברית המועצות לשעבר, וכיום נמצא בשטחה של אוקראינה. תודות למיקומו הגיאוגרפי המחנה היה פתוח לאורך כל השנה, בניגוד למחנות אחרים בבריה”מ שנסגרו בחורף, והוא אירח כ- 27,000 נערים ונערות בשנה. השתתפות במחנה נחשבה לפרס מכובד, הן בקרב הילדים הסובייטים והן בקרב הילדים הזרים שהתארחו בו. כיום לאחר התפרקות ברה”מ ותנועת הנוער החלוצי ממשיך המחנה לתפקד כמחנה קיץ לבני נוער והוא אף מוכר על-ידי UNESCO כאתר ליישום תוכניות חינוכיות.

1

בשנים 1994-2003 מבקרת לסירוגין במחנה הצלמת Claudine Doury. בהמון רגישות ובחושים מחודדים מתקרבת Doury ומתערה בחיי הנוער במחנה. היא מצלמת אותם בסיטואציות רבות ומגוונות, בפעילויות, במנוחה ובעיקר במפגשים של בני הנוער עם עצמם ועם בני המין השני. תצלומיה של Doury מספקים לצופה הצצה, כמעט נדירה, על חיי מחנה של בני נוער בשיא תהליך התבגרותם ועוטפת אותם בניחוח קל של רוח התקופה הקומוניסטית, אשר עדין משרה אווירה של תום על הנערים והנערות השוהים במחנה.

2

3

Doury  יוצרת במצלמתה תיעוד עדין אך עם זאת חושני ולעיתים אף גורם לתחושת אי-נוחות קלה בשל הצילומים אשר מקבלים גוון מעט אירוטי לנוכח הקרבה שיש בין הצלמת למצולמים ובעיקר בנוחות שהם חשים למולה. אותה נוחות מתרגמת מבעד לעדשה לתצלומים ,אשר יכולים לקחת את הצופה למחוזות ספרותיים כגון “לוליטה” של נבוקוב, בהם אנו עדים לנוכחות בלתי נשכחת של ילדה-אישה, אותה דמות אשר נמצאת בנקודה הקריטית בין היותה ילדה תמימה לבין הפיכתה לאישה בוגרת בעלת נשק הפיתוי.

4

5

צילומיה של Doury שהם עשירים בצבעים ובקומפוזיציות אינטימיות מעלים שאלות רבות בעיני הצופים ככל שהולכת ומתגברת הצפייה בהם. השאלות שצופה יכול לשאול את עצמו הוא על טיב ההשגחה ועל מקומם של המבוגרים במחנה. התמונות המאד אינטימיות גורמות לצופה המשכיל להבין כי בני הנוער אינם מרגישים ואינם כמעט חשים בנוכחותה של הצלמת והמצלמה, והם מתנהגים באופן טבעי לחלוטין למול Doury. הבנות-נשים בצילומים “חושפות” בפני העדשה את רגע בשלותן המינית ואת הרגע בו הן למעשה חשות את הפיכתן לנשים גדולות. אך אליה וקוץ בה- האם הילדות של Doury יודעות שיש גם סכנות ברגע הבשלות? שלא תמיד הן תתקלנה באנשים עם כוונות תמימות אל מול ה”לוליטיות” שלהן? והאם ישנה השגחה של המבוגרים והצוות במחנה השומר על הנערות וחינוך לשמירה על הפרטיות והגוף?

6

7

Doury  היא צלמת ילידת צרפת. היא החלה את דרכה בצילום למגזינים, אך במהרה החלה לפתח שפה צילומית בפרויקטים ארוכי טווח שבהם היא האמינה בהגעה לאינטימיות ובהעמקת הקשר עם המצולם, במטרה ליצור צילומים עמוקים ואמיתיים. באתר שלה ניתן להתרשם מצילומיה הן במחנה Artek, והן בפרוייקט בו היא תיעדה את האנשים אשר חיים בערבות סיביר ועוד.

8

9

10

11

הכותב: ניר דבוראי, עובד במרכז לצילום טכניון – בית הספר לאמנות הצילום. עובד מתוך הפרסום המקורי.

Avatarניר דבוראי
  • Pieter Hugo ואנשי הצבועים

    כתבה מתוך האתר של המרכז לצילום טכניון בניגריה הענייה בה נאבקים האזרחים על פרנסה ומזון, משג…
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב זווית אישית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *