מגזין מציאות ברשת סיפורה של המפלצת: ניקון 1200-1700 מ”מ ע״י עידו גנוט פורסם ב 06/07/2012 5 0 בראשית שנות ה-90 של המאה הקודמת פיתחה חברת ניקון את אחת מעדשות הזום הארוכות ביותר שהוצעו אי פעם למכירה לצלמים באופן מסחרי – ה-Zoom-Nikkor 1200-1700mm f/5.6-8P IF-ED. העדשה שימשה ועודנה משמשת צלמי עיתונות נבחרים ברחבי העולם ואף יוצרה על פי דרישה עבור מי שהפרוטה מצויה בכיסו. במהלך שנות ה-80 פיתחה חברת קנון את עדשת ה-EF 1200mm f/5.6L USM (אשר הגיעה לשוק בראשית שנות ה-90 ואף ניתן למצוא אותה למכירה ברשת מפעם לפעם). בכדי לא להישאר מאחור החליטו המהנדסים בניקון כי עליהם לפתח עדשה ארוכה יותר. הבחירה של מהנדסי ניקון הייתה לפתח עדשת זום ולא עדשת פריים כמו במקרה של קנון (את הסיבה המוזרה למדי תגלו בפסקה הבאה). התכנון של מהנדסי ניקון היה חסר תקדים – עדשה בעלת אלמנטים אופטיים “רגילים” (קרי לא עדשת מראה כדוגמת ה-Nikkor-Mirror 2000mm מסוף שנות ה-60) וגדולה משמעותית מעדשת ה-Nikon Zoom-Nikkor ED 360-1200mm f/11 אשר הייתה עד אז עדשת הזום הארוכה ביותר של ניקון. המפלצת – העיתונאים נתנו לה את הכינוי “טונה” בשל גודלה העצום השימוש הראשון באבטיפוס של העדשה נעשה בראשית שנות ה-90 באצטדיון הבייסבול היפני Koshien ועם הגיעה של העדשה לאצטדיון הרבה גבות של צלמי עיתונות הורמו כאשר שלושה עובדי ניקון הוציאו את המפלצת העצומה מתוך אריזתה (הארגז הענק כונה אגב “ארון מתים”). הסיבה לאזכור האצטדיון מעט מוזרה. על פי המידע הרשמי אותו פרסמה ניקון, העדשה תוכננה בדיוק להתאים לאופי המשחק באצטדיון. באורך המוקד המינימאלי – 1200 מ”מ נכנסים בפריים החובט והתופס ממרחק של 130 מ’. באורך מוקד של 1700 מ”מ ניתן לצלם תמונה אנכית של החובט בלבד – במילים אחרות העדשה תוכננה כך שתתאים לצילום משחקי בייסבול באצטדיון Koshien – תקופת התכנון הספציפי הזאת בניקון עברה מזמן. ליין העדשות של ניקון מ-1998 – קל לזהות את עדשת ה-1200-1700 מ”מ – שימו לב לגודלה ביחס לשאר העדשות (מקור: ניקון) קצת על הצד הטכני של העדשה. התכנון האופטי של ה-Zoom-Nikkor 1200-1700mm היה מורכב ביותר (בוודאי לתקופה בה השימוש במחשבים לצרכי תכנון אופטי לא היה נפוץ כפי שהוא כיום), וכלל 18 אלמנטים אופטיים ב-13 קבוצות מתוכם 3 אלמנטים מסוג ED. העדשה עצמה ידנית (ניקון החלה להכניס מנועים לעדשותיה ב-1992)ומורכבת משני חלקים נפרדים כאשר רק החלק האחורי מסתובב בעת סיבוב הטבעת – הפוקוס עצמו פנימי והעדשה איננה מתארכת אם כי גם כך אורכה עצום – לא פחות מ-888 מ”מ (ועם זאת מדובר במחצית מאורך המוקד האדיר של העדשה). מרחק הפוקוס המינימאלי קצר יחסית לאורך המוקד – 10 מטרים בלבד והמשקל – 16 ק”ג – אינו מאפשר צילום ביד והוא מחייב חצובה מסיבית ביותר. ביחס לאורך המוקד הצמצם בהחלט מרשים – f/5.6 ב-1200 מ”מ ו-f/8 ב-1700 מ”מ, לכך יש להוסיף תכנון צמצם הכולל לא פחות מ-9 עלים ואלמנט קדמי עצום שרוחבו יותר מ-230 מ”מ. המחיר – אם תצליחו למצוא את העדשה למכירה (ייצורה הופסק ב-1999) צפוי להתחיל מ-75 אלף דולר ומעלה. תרשים רשמי של ניקון המתאר את החלוקה הפנימית בתוך העדשה הדגמה של יכולותיה של ה-Zoom-Nikkor 1200-1700mm – סדרה בת 3 תמונות אותה צילמה ניקון – התמונה הראשונה צולמה עם עדשת 50 מ”מ להמחשת המרחק, התמונה השנייה ממרחק של 130 מ’ באורך מוקד של 1200 מ”מ (המרחק בין הבנות 18 מטרים – בדומה למרחק בין המגיש לתופס במשחק בייסבול) ואילו התמונה השלישית באורך מוקד של 1700 מ”מ (כנראה ממרחק דומה). אם חשבתם שה-Zoom-Nikkor 1200-1700mm היא שריד מן העבר אשר אינו משמש עוד לצילום מקצועי, אלא נשמר ונמכר כפריט אספנים – תחשבו שוב. ב-2007 פרסמו בבלוג של סוכנות הידיעות רוייטרס כתבה בה הסבירו כיצד נעשה שימוש בעדשה בכדי לצלם את נשיא צרפת החדש (דאז) סרקוזי ממרחק רב בתוך משמר כבוד. המשימה הייתה מורכבת במיוחד משום שסרקוזי נמוך והשיירה כולה מקיפה אותו מכל הכיוונים, לכך יש להוסיף חלון זמן של כ-15 שניות בהן סרקוזי נמצא בפריים במרחק של יותר מחצי קילומטר. החום המגיע מן הקרקע והסביבה אגב השפיע אף הוא על התמונה והפך אותה לחדה פחות לדברי הצלמים. לבסוף הושג צילום בסיוע מתאם ומצלמת קנון דווקא (Canon EOS-1D Mark IIn). אגב לדברי הצלמים אשר השתמשו בה, הפוקוס הידני דווקא היה נוח לשימוש בעיקר בטווחים האלו בהם המצלמה/עדשה עשויה להתקשות בפעולת הפוקוס האוטומטי בין כל כך הרבה פרטים קטנים הנעים כה קרוב זה לזה באופן יחסי. בסופו של יום התמונה אמנם לא הייתה מרשימה אך העדשה איפשרה לצלמי רוייטרס להשיג פריים קרוב בהרבה מאשר מתחריהם בסוכנויות האחרות עם עדשות ה-600 וה-800 מ”מ. כמו פקק על בקבוק – מצלמת ניקון אנלוגית בקצה “הטונה” עוד מידע על ה-Zoom-Nikkor 1200-1700mm ניתן למצוא בעמוד היסטורי מיוחד באתר חברת ניקון וכן באתר המלזי הנפלא לעדשות וציוד צילום היסטורי mir. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …