הרשמה לניוזלטר

מילון מונחי צילום

לראש העמוד »C

CMYK
ארבעת צבעי היסוד של החומר: ציאן, מג'נטה, צהוב ושחור, המרכיבים את מערך הצבעים של הדיו להדפסה במדפסת הביתית או בבית הדפוס המקצועי.

לראש העמוד »D

Dots Per Inch - DPI
נקודות לאינץ'. משמש כאמת מידה לדפוס.

לראש העמוד »L

Lines Per Inch - LPI
קווים לאינץ' (משמש כאמת מידה בעדשות צילום).
LiveView
פונקציה במצלמות רפלקס המאפשרת צילום תוך צפייה בזמן אמת במסך ה-LCD (במקום צילום באמצעות עינית המצלמה בלבד). בחלק ממצלמות הרפלקס, פונקציה זאת מוגבלת לצילום באמצעות פוקוס ידני בלבד. פונקציה זו איננה רלוונטית במצלמות קומפקטיות (ומצלמות אולטרה זום) אך משום שמצלמות אלו מאפשרות צילום באמצעות המסך כברירת מחדל היא תסומן בפרטי המצלמות באתר כקיימת.

לראש העמוד »P

Points Per Inch - PPI
נקודות לאינץ' (משמש כאמת מידה במחשבים ובמצלמות דיגיטליות).

לראש העמוד »R

RGB
שלושת צבעי היסוד של האור: אדום, ירוק וכחול, הבונים את קובץ התמונה במצלמה ומשמשים לצפייה מעל גבי מסך המצלמה, הטלוויזיה והמחשב.

לראש העמוד »W

White Balance - איזון לבן
תכונת התאמת המצלמה לצבעי התאורה באזור הצילום, תאורה חמה, פלואורסנטית, מעוננת וכו'.

לראש העמוד »א

אורך העדשה
אורכה הפיזי של העדשה (בעדשות הניתנות לפתיחה הנתון מתייחס לעדשה במצב סגור).
אורך מוקד מינימאלי
אורך המוקד המינימאלי של עדשה מציין את הערך המספרי (במילימטרים) של אורך המוקד ההתחלתי (והרחב יותר) אותו מאפשרת העדשה. לדוגמא: בעדשה בעלת טווח אורכי מוקד של 18-200 מ"מ - אורך המוקד המינימאלי הוא 18 מ"מ.
אורך מוקד מקסימאלי
אורך המוקד המקסימאלי של עדשה מציין את הערך המספרי (במילימטרים) של אורך המוקד הסופי (במלוא הזום) אותו מאפשרת העדשה. לדוגמא: בעדשה בעלת טווח של 18-200 מ"מ, אורך המוקד המקסימלי הינו 200 מ"מ.
אפשרויות כוונון ידניות
במצלמה בעלת אפשרויות ידניות, יכול המשתמש להתאים הגדרות צילום שונות כגון מפתח הצמצם, מהירות הסגר ורמת החשיפה לאור (ISO). מרבית המצלמות הרפלקסיות כוללות אפשרויות כיוונון ידניות נרחבות בעוד מצלמות קומפקטיות רבות כוללות  מצבי צילום אוטומטיים בלבד (שליטה ידנית ברמה כזו או אחרת קיימת במרבית מצלמות האולטרה זום). שליטה ידנית חשובה לצלמים מתקדמים אשר מעוניינים בגמישות רבה יותר מזו הקיימת באופן מובנה בהגדרות האוטומטיות אותן קבע היצרן מראש.

לראש העמוד »ב

ביט
מרכיב הנתונים הבסיסי ביותר המכיל נתון אחד בלבד:  0 או 1 , או בפיקסל של חיישן המצלמה מכיל נתון של שחור אחד ולבן אחד בלבד.

לראש העמוד »ג

גודל מסך
גודל מסך המצלמה (אורך האלכסון מקצה לקצה) כפי שהוא נמדד באינצ'ים. מסך גדול יותר נוח יותר לצפייה אך תופס מקום רב יותר בגב המצלמה (ועשוי לבוא על חשבון כפתורי הפעלה ייעודיים) ולרוב מעלה את מחיר המצלמה. חיסרון נוסף של מסך גדול הוא צריכת חשמל גבוהה יותר אשר עשויה להוביל לקיצור חיי הסוללה.

לראש העמוד »ד

דגם המצלמה
דגם המצלמה כפי שהוא מופיע באתר היצרן. במצלמות בעלות יותר משם אחד (ישנם דגמים המופצים על ידי החברות באזורים שונים בעולם תחת שמות שונים) השם הראשי אשר יופיע באתר יהיה בדרך כלל השם האירופאי. כלל השמות של המצלמה מופיעים בעמוד המפרט של המצלמה. כמו כן ניתן לאתר מצלמה באמצעות שמה הנוסף דרך החיפוש הראשי באתר.
דגם הסוללה (מצלמה)
מצלמות בעלות סוללות ליתיום איון מותאמות לשימוש בדגמי סוללה מסויימים בלבד. במקרה של תקלה בסוללה או כשיש צורך בסוללה נוספת חשוב לדעת את דגם הסוללה המדויק. במקרים רבים קיימים בנוסף לדגמים המקוריים מטעם יצרן המצלמה גם דגמי סוללה חלופיים תואמים מטעם יצרני צד שלישי (דגמים אלו עשויים להיות בעלי נתוני עוצמה שונים מהדגמים המקוריים).
דגם העדשה
דגם העדשה כפי שהוא מופיע באתר היצרן.

לראש העמוד »ה

הטיית ראש ימינה שמאלה - פלאש (Swivel Head)
מבזקים (פלאשים) מתקדמים כוללים לעיתים קרובות יכולת הטיה (סיבוב) של ראש או גוף המבזק ימינה ושמאלה (לרוב בזוית של עד 180 מעלות ובמקרים מסוימים אף סיבוב מלא) וזאת בכדי לאפשר לצלם גמישות רבה יותר באופן ההארה של האוביקט המצולם.

לראש העמוד »ז

זווית מינימאלית (עדשה)
זווית הראיה (במעלות) המתקבלת כאשר העדשה נמצאת בקצה טווח אורך המוקד שלה.
זווית מקסימאלית
זווית הראיה (במעלות) המתקבלת כאשר העדשה נמצאת בראשית טווח אורך המוקד שלה.
זום אופטי
יתווסף בקרוב.
זום דיגיטלי
יתווסף בקרוב.
זיכרון מובנה
מצלמות מסוימות מגיעות כאשר מותקן בהם זיכרון (מסוג פלאש) מובנה. מרבית המצלמות כוללות כמות קטנה בלבד של זיכרון מובנה ויכולות לפיכך לשמור באמצעותו רק מספר קטן של תמונות. זיכרון מובנה עשוי להיות איטי יותר (עובדה העשויה להאט את השימוש במצלמה בעת שימוש בזיכרון המובנה, בעיקר בזמן צילום וידאו). בעיה נוספת הקשורה בזיכרון המובנה היא שבמקרה של תקלה לא ניתן להחליפו באופן עצמאי (כמו כרטיס זיכרון) אלא נדרשת התערבות מעבדת תיקונים. היתרון המרכזי של זיכרון מובנה הוא במצב בו נגמר המקום בכרטיס הזיכרון, כרטיס הזיכרון התקלקל או אבד ועדיין יש צורך לצלם.
זמן טעינה (Recycling Time)
זמן טעינה של מבזק (פלאש) הינו הזמן העובר בין הבזק אחד (בדרך כלל בעוצמה מרבית) למשנהו. זמן הטעינה של פלאש נמדד בשניות. זמן טעינה נמוך יותר מורה על כך שהפלאש מסוגל לאפשר צילום רציף מהיר יותר.

לראש העמוד »ח

חיבור HDMI
חיבור המאפשר להעביר מידע בין המצלמה לטלביזיה או מכשיר דיגיטלי אחר התומכים בממשק זה ומסוגלים להציג וידאו ותמונות ברזולוציה גבוהה(HD). יש לשים לב כי בחלק מן המקרים לא מסופק כבל HDMI עם המצלמה ויש לרוכשו בנפרד.
חיישן
החיישן מהווה את ליבה של המצלמה הדיגיטלית המודרנית. תפקידו לתרגם את האור העובר דרך העדשה לאותות חשמליים היוצרים את התמונה הדיגיטלית הנשמרת בזיכרון המצלמה. כל חיישן כולל רשת צפופה של קולטנים הרגישים לאור )באופן המזכיר את פעולתה של העין האנושית). גודלו של החיישן הוא אחד הנתונים החשובים במצלמה דיגיטלית. חיישן גדול יותר יקלוט יותר אור, יאפשר צילום בתנאי תאורה נמוכה ויספק תמונה בעלת פרטים רבים יותר. בעולם קיימות מספר טכנולוגיות חיישנים המשמשות במצלמות דיגיטליות כאשר שתי הבולטות הן CMOS (או Complementary Metal Oxide Semiconductor) –  הנפוצה בעיקר במצלמות רפלקסיות ו-CCD (או Charge Coupled Device) המשמשת בעיקר במצלמות קומפקטיות ובמצלמות אולטרה זום.

לראש העמוד »ט

טווח דינאמי
טווח התגובה וכושר ההבחנה בפרטים של החיישן גם באזורים הבהירים ביותר וגם הכהים ביותר של התמונה בו זמנית.
טווח הארה (Guide Number)
טווח ההארה הוא המרחק (במטרים) אות מסוגל פלאש (מבזק) נתון להאיר בצורה אפקטיבית לצורך צילום. מבזק חזק יותר יאפשר מרחק הארה גדול יותר. מרחק ההארה מצוין לרוב ברמת תאורה בסיסית של 100 ISO, יצרנים מסוימים מספקים את הנתון גם ברמת תאורה בסיסית של 200 ISO.
טווח זום
יתווסף בקרוב.
טווח מאקרו
טווח צילום המאקרו של מצלמה הינו המרחק המינימאלי (בסנטימטרים) המאפשר פעולת פיקוס יעילה בין המצלמה לאובייקט המצולם.
טווח מפתח צמצם (Aperture)
נתון זה (המסומל על ידי האות f ואחריה ערך מספרי) מציין את טווח פתיחת הצמצם במצלמה (בעלת עדשה קבועה) או בעדשה (של מצלמה רפלקסית). הנתון מורכב משני מספרים: הראשון מציין את ערכו של הצמצם במצב הרחב ביותר (Wide) ואילו הנתון השני מציין את ערכו של הצמצם בקצה הטווח הפוקאלי של העדשה (Tele). לדוגמא: בעדשות 18-55 מ"מ טווח מפתח הצמצם המקובל הוא f/3.5 – f/5.6 כאשר הנתון הראשון (f/3.5) מציין את מפתח הצמצם ב-18 מ"מ ואילו הנתון השני (f/5.6) מציין את מפתח הצמצם ב-55 מ"מ.
טווח צמצם מינימאלי
יתווסף בקרוב.
טווח צמצם מקסימאלי
יתווסף בקרוב.

לראש העמוד »י

יחס הגדלת מאקרו
יחס ההגדלה של עדשה הינו היחס בין גודלו של אובייקט המצולם במציאות לגודלו כפי שהוא מופיע על חיישן המצלמה. יחס הגדלת המאקרו מסומן באמצעות שבר(X:Y) . שבר גדול יותר (קרוב יותר ל-1) מסמן יחס הגדלה גדול יותר. לדוגמא: יחס הגדלת מאקרו 1:1 קובע שכל סנטימטר של האובייקט המצולם יתפוס סנטימטר על חיישן המצלמה. יחס הגדלת מאקרו 1:2 קובע שכל שני סנטימטר מהאובייקט המצולם ייתפסו סנטימטר אחד על החיישן וכן הלאה. יצרניות שונות מתייחסות בצורה שונה לעדשות המאקרו מתוצרתן. יצרניות מסוימות מכנות גם עדשות בעלות יחס הגדלות מאקרו נמוך יחסית (1:3 ולעיתים אף יותר) "עדשות מאקרו". יצרניות אחרות מוסיפות את הכינוי "מאקרו" (או מיקרו) לעדשה רק במידה ויכולת המאקרו שלה שווה (או טובה יותר) מ-1:1 (גם MegaPixel אימצה גישה זו).
יכולת אלחוטית למבזק
מבזקים (פלאשים) מודרניים הם רכיבים אלקטרוניים מורכבים. מבזקים מתקדמים מכילים לעיתים קרובות שורה של יכולות אלחוט, בניהן שליטה בהארה של מבזקים אחרים (מכונה גם MASTER) ואפשרות להיות נשלט על ידי מבזקים אחרים (SLAVE). העברת ההוראות במקרים אלו בין המבזקים השונים מתבצעת באמצעות אור. ישנם מבזקים אחרים המסוגלים גם לקבל הוראות באמצעות משדר גלי רדיו (RF) לו בדרך כלל טווח גדול יותר ואפשרות לשדר מבעד למכשולים. משדר זה מגיע עם המצלמה או נרכש באופן נפרד ומחובר אליה.
יכולת צילום וידאו
חלק ניכר מן המצלמות הדיגיטליות המודרניות כוללות גם אופציה לצילום וידאו. בשנים האחרונות הוסיפו חלק מן היצרניות אופציה לצילום וידאו ברזולוציה גבוהה (HD) אשר בעבר הייתה שמורה למצלמות וידאו יקרות בלבד. צילום וידאו עשוי להיות תוספת שימושית למצלמה דיגיטלית עבור חלק מן המשתמשים אולם יש לזכור כי מצלמות דיגיטליות נועדו בראש ובראשונה לצילום תמונות סטילס ולפיכך בחלק גדול מן המקרים איכות הצילום והנוחות בעת צילום וידאו יהיו נמוכות מאלו שיתקבלו בצילום באמצעות מצלמות וידאו ייעודיות.
יצרן מצלמה
חלק גדול מיצרניות המצלמות הדיגיטליות פועלים בתחום הצילום והאופטיקה מזה עשורים רבים. חברות דוגמת קנון, ניקון, אולימפוס, קודאק, פוג'יפילם, פנטקס, הסלבלד ולייקה הן בעלות וותק וניסיון רב בפיתוח וייצור מצלמות ועדשות. בשנים האחרונות הצטרפו לשוק הצילום הדיגיטלי מספר חברות אלקטרוניקה גדולות בניהן סוני, פנסוניק וסמסונג. ליצרנית חשיבות רבה בבחירת המצלמה הן מבחינת הטכנולוגיה המשולבת במצלמה, ביצועיה, הנדסת האנוש שלה, אמינותה ומגוון העדשות והמוצרים הנלווים המתאימים לה.MegaPixel כולל פירוט נרחב של מצלמות ועדשות של מרבית היצרניות הגדולות בעולם. האתר אינו כולל פירוט לגבי מצלמות שהן בגדר "מוצרי מדבקה" (non-brands).
יצרן עדשה
בשוק הצילום העולמי פועלות שורה של יצרניות, רובן בעלות וותק של שנים רבות בתחום האופטיקה. ניתן לחלק את היצרניות השונות לשלוש קבוצות:
  1. חברות המייצרות עדשות התואמות למצלמות אותן הן מייצרות (קנון, ניקון, סוני).
  2. חברות המייצרות עדשות התואמות למצלמות מחברות שונות בנוסף למצלמות אותן הן מייצרות בעצמן (לייקה, סיגמא).
  3. חברות המתמחות בייצור עדשות ואינן מייצרות מצלמות (טמרון).
לכל קבוצה יתרונות וחסרונות המשפיעים על מגוון התכונות, הביצועים, איכות הבניה והעלות של כל עדשה. הבדלים משמעותיים ניתן למצוא במקרים רבים גם בין עדשות של אותן היצרניות ולפיכך בחירת יצרנית העדשה היא רק השלב הראשון בבחירת העדשה.

לראש העמוד »כ

כיול צבע (Color Calibration)
פעולה של התאמת הצבעים של מסך המחשב והמדפסת.
כיסוי אורך מוקד למבזק (Lens Coverage)
מבזק (פלאש) מסוגל להפיק אלומת אור בעלת זווית מסוימת (קבועה או משתנה בהתאם ליכולותיו של המבזק). זווית הכיסוי ניתנת לתרגום לשפה המוכרת יותר של אורך המוקד של העדשה. באופן כזה יכול צלם לדעת כי שימוש במבזק נתון יאפשר לו כיסוי של מלוא רוחב העדשה ו/או הארה יעילה של קצה טווח הטלפוטו.
כמות התמונות לסוללה
נתון זה המסופק על ידי היצרן ומאפשר הערכה של כמות התמונות אשר המצלמה מסוגלת לצלם לפני שיהיה צורך להטעין את הסוללה או להחליפה. מרבית היצרניות עושות כיום שימוש בתקן לבדיקת מספר התמונות אותן המצלמה מסוגלת לצלם אשר נקבע על ידי גוף התקינה המכונה Camera & Imaging Products  Association (או CIPA). תקן זה מחמיר יחסית ולפיכך אפשר שמספר התמונות שיתקבלו בפועל יהיה רב מזה המצוין על ידי היצרן. במקרה של מצלמות העושות שימוש בסוללות AA הנתון אותו בחרנו לציין הוא זה הנוגע לשימוש בסוללות חד פעמיות ולפיכך יש להניח כי שימוש בסוללות נטענות חדשות יניב תוצאות טובות יותר.

לראש העמוד »מ

מאקרו
פונקצייה או תכונה במצלמה ו/או בעדשה המאפשרת התמקדות מוגברת בעצמים הנמצאים במרחק קטן מאוד מהעדשה. צילום מאקרו מאפשר לצלם על כל או רוב שטח התמונה אובייקט שגודלו הפיזי קטן מאוד (לדוגמא: תכשיטים, חרקים, פרחים וכדומה) .
מגה פיקסל
מיליון פיקסלים.
מדיית איחסון
מדיית האחסון של המצלמה היא התקן הזיכרון באמצעותו נשמרות התמונות המצולמות על ידי המצלמה. ישנם מספר פורמטי אחסון מוכרים בהם עושות שימוש חברות שונות המגיעים במגוון בנפחים.
  • בין סוגי המדיה הפופולאריים ניתן למצוא את ה-SD/SDHC (או ה-Secure Digital/Secure Digital High (Capacity  סוג כרטיסי הזיכרון הפופולאריים ביותר בשוק עבור מצלמות וזאת בשל מחירו הזול ומידותיו הקטנות יחסית. כרטיסי הזיכרון מגיעים במהירויות שונות הנמדדות במספר דרכים. כרטיסי ה- SDHC החדשים יותר נמדדים לרוב על פי ה- Classאליו הם שייכים. כרטיס Class 6 מתוכנן להעביר מידע מהר יותר מכרטיסClass 4  ומשמעותו של ה-Class היא כי הכרטיס עומד בתקן לפיו עליו להעביר מינימום מידע התואם למספר ה-Class (כרטיסי Class 6 יעבירו למשל מינימום של MB/s6). החל מראשית 2010 החלו להיכנס לשוק הצילום כרטיסי צילום מדור חדש המכונה SDXC. כרטיסים אלו זהים בגודלם לכרטיסי ה-SD/SDHC אך הם מגיעים בנפחים גדולים יותר ותומכים במהירויות העברת נתונים גבוהות יותר.
  • micro-SDHC (או Micro Secure Digital High Capacity) הינו פורמט מקביל לפורמט ה-SDHC פרט לגודלו הזעיר (פחות ממחצית גודלו של ה-SDHC) הוא משמש כיום בעיקר בתחום הסלולארי ונתמך על ידי מספר מצומצם של יצרני צילום (כגון אולימפוס וסמסונג בחלק מן הדגמים).
  • xD (או בשמו המלא xD pictureCard) כרטיס זיכרון שפותח במשותף על ידי חברות פוג'יפילם וחברת אולימפוס. פורמט הxD  הפך פחות ופחות נפוץ בשנים האחרונות ונראה כי גם החברות המפתחות נוטשות אותו לטובת פורמטים נפוצים יותר. Memory Stick Dou/Memory Stick כרטיס זיכרון אשר פותח על ידי חברת סוני ומשמש במצלמותיה (ובמכשירים אחרים מתוצרתה) בלבד. מכיוון שהכרטיס נתמך רק במוצרים של חברת סוני מחירו יקר יותר בדרך כלל והוא נפוץ פחות מפורמטי אחסון אחרים. החל משנת 2010 החלה חברת סוני לראשונה לשווק מצלמות התומכות גם בכרטיסי SDHC, דבר העשוי לאותת על סופו הקרב של פורמט ה-Memory Stick.
  • CF (או Compact Flash) הוא אחד מפורמטי האחסון הוותיקים ביותר אשר פותח באמצע שנות ה-90 על ידי חברת Sandisk. כרטיסי CF הם בעלי הגודל הפיזי הגדול ביותר מבין כל מדיות האחסון המקובלות למצלמות דיגיטליות והם עדיין נפוצים בחלק מן המצלמות הרפלקסיות המקצועיות בעיקר בשל עמידותם.
מהירות סגר/תריס מינמאלית (Minimum Shutter Speed)
מהירות סגר היא הזמן שתריס המצלמה נשאר פתוח וחושף את החיישן לאור המגיע דרך העדשה. מהירות סגר מינימאלית היא מהירות התריס הנמוכה ביותר אשר קיימת במצלמה. מהירות סגר נמוכה מאפשרת לצלם בתנאים של תאורה נמוכה וכן בכדי להעביר תחושה של תנועה.
מהירות סגר/תריס מקסימאלית (Maximum Shutter Speed)
מהירות סגר מקסימאלית היא מהירות התריס הגבוהה ביותר אותה מאפשרת המצלמה. ככל שמהירות הסגר גבוהה יותר ניתן "להקפיא" אובייקט מצולם הנע במהירות רבה יותר. חשוב לזכור כי גם אם למצלמה יכולת להגיע למהירות תריס גבוהה אין זה אומר בהכרח כי היא מסוגלת לעשות זאת בכל מצב ונדרשים תנאי תאורה מיטביים לשם כך.
מיועדת לפורמט מלא (Full Frame)
עדשה התואמת למצלמות פורמט מלא (מצלמות המכונות גם מצלמות Full Frame) הן מצלמות בעלות חיישן שגודלו 24 על 36 מ"מ (מקביל בגודלו לסרט הצילום הקלאסי – 35 מ"מ של עידן הפילם). מרבית העדשות הקיימות בשוק מכסות חיישנים מלאים ורק מיעוטן מותאמות באופן בלעדי לחיישנים קטנים יותר. אין כל בעיה לעשות שימוש בעדשות פורמט מלא על מצלמות רפלקסיות מתאימות בעלות חיישן קטן יותר, אך שימוש בעדשות המותאמות במיוחד למצלמות בעלות חיישנים קטנים במצלמות פורמט מלא איננה מומלצת ובדרך כלל תניב תמונה בה קיימת החשכה בפינות (מידת ההחשכה תלויה בעדשה הספציפית בה נעשה שימוש).
מייצב תמונה
מייצב הינו אלמנט אופטי או דיגיטאלי הנמצא בעדשת המצלמה או בגוף המצלמה ואחראי למנוע רעידות קלות שמקורן במצלמה או בצלם בזמן הצילום. קיימות מספר שיטות ייצוב בניהן:
  • ייצוב אופטי – טכנולוגיית ייצוב בה אלמנטים אופטיים בגוף העדשה מוסטים במטרה לבטל רעידות.
  • ייצוב מבוסס חיישן (Sensor shift) – טכנולוגיה המתאימה את תנועת חיישן המצלמה בכדי לפצות על רעד המצלמה.
  • ייצוב דיגיטלי – מתבצע ללא הזזה פיזית של רכיב כלשהו במצלמה או בעדשה אלא באמצעות אלגוריתמים ממוחשבים כחלק מתהליך עיבוד התמונה על ידי המצלמה.
חלק ניכר מן היצרניות אינן מפרטות את סוג ייצוב התמונה בו הן בוחרות ובשל כך אין באפשרותנו לכלול פירוט זה בכל מפרט ומפרט באתר. חשוב לדעת כי לכל טכנולוגיית ייצוב יתרונות וחסרונות משלה. ייצוב דיגיטלי הוא זול יחסית להוספה, מתאים למגוון רחב של מצלמות, אינו תופס מקום ואינו גורם לבלאי. מצד שני איכותו נופלת לרוב באופן משמעותי מזו של מערכות ייצוב מבוססות חיישן או מערכות אופטיות. מערכות ייצוב מבוסס וחברות ות חיישן הן לרוב יעילות בהרבה ממערכות דיגיטליות ויתרונן הגדול הוא שהן אינן תלויות בעדשה זו או אחרת. מלבד העלות הכספית הגבוהה יחסית מערכת מבוססת חיישן תופסת מקום בגוף המצלמה. מערכות ייצוב אופטיות המשולבות בעדשה מסוגלות לספק תוצאות טובות מאד אך הן יקרות עשויות להשפיע על המבנה האופטי של העדשה (הן תופסות מקום בגוף העדשה) וחברות העושות שימוש בייצוב אופטי במצלמותיהן הרפלקסיות לרוב אינן מתקינות מערכות ייצוב מבוססות חיישן כך שבעדשות בהן לא קיימת מערכת ייצוב נותר המשתמש ללא מערכת ייצוב כלל.
מימדים
המימדים הפיזיים של המצלמה/מבזק בסנטימטרים.
ממיר אנלוגי/דיגיטלי (A\D CONVERTER)
התקן ההופך את המטענים החשמליים למידע ספרתי בינארי (דיגיטלי).
ממשק אלחוטי
דגמי מצלמות מסוימים מגיעים עם ממשק אלחוטי מובנה המאפשר העברת נתונים או קבצים מהמצלמה למחשב או מכשיר אחר התומך בכך ללא צורך בכבל. תקן העברת הנתונים הינו WIFI. קיימות מצלמות בעלות יכולת העברת נתונים בתקן אחר (דוגמת Bluetooth) אלו יצוינו באופן נפרד בהערות למפרט המצלמה שבאתר. מצלמות מסוימות אינן כוללות ממשק העברה מובנה אך תומכות בממשק אופציונאלי כזה  אותו מציע היצרן. חשוב לזכור כי ממשק אלחוטי צורך חשמל רב ולכן השימוש בו מומלץ לפרקי זמן קצרים בלבד.
מנוע אולטרסוני
מנוע פיקוס אולטרסוני קיים בעדשות מודרניות רבות והוא מאפשר פעולת פיקוס מהירה ומדויקת יותר. מספר מצומצם של מצלמות רפלקסיות אשר אינן כוללות מנוע פיקוס מובנה מחייבות שימוש בעדשות בעלות מנוע אולטרסוני בכדי לאפשר פעולת פיקוס אוטומטית.
מסך OLED
מצלמות מסוימות עושות שימוש בטכנולוגיית מסך המכונה OLED (או Organic Light Emmitting Diode). טכנולוגיה זו מאפשרת ניגודיות משופרת, צבעים "חיים יותר", צריכת חשמל נמוכה באופן משמעותי, זוויות צפייה רחבות וראות משופרת בעת שימוש באור יום ישיר. למסכי OLED גם מספר חסרונות – כל עוד היקף הייצור נמוך מחירם עשוי להיות גבוה ממסכי LCD מקבילים, בדורות הראשונים של מסכי ה-OLED היה החומר האורגני עליו מתבסס המסך נוטה להתקלקל עם הזמן (במיוחד החומר המרכיב את הצבע כחול). בעיות אלו הולכות ונעלמות ככל שהטכנולוגיה מתבגרת.
מסך מגע
מסך מגע קיים מגוון דגמי מצלמות ומאפשר שליטה בחלק או בכל תכונות המצלמה באמצעות נגיעה במסך במקום על ידי כפתור פיזי המצוי על גוף המצלמה. מסך מגע עשוי לאפשר שליטה נוחה יותר בתפריטים אך גם לסייע בפעולת הצילום באמצעות פעולת פיקוס מבוססת מגע (לחיצה על נקודה במסך תגרום למצלמה לפקס על האובייקט המצוי בה). מסך מגע מייקר לרוב את המצלמה והוא רגיש ונוטה להתקלקל יותר ממסכים רגילים. מסכי מגע עשויים גם לצאת מאיפוס לאחר שימוש ממושך ויש לכיילם מחדש.
מסך מצלמה מפרקי (Articulating LCD)
מסך מצלמה מפרקי מאפשר צילום עצמי (על ידי שינוי כיוון המסך כך שיפנה לצלם) וכן צילום בזוויות קשות (במצלמות רפלקסיות באמצעות פונקציית ה-Live View). מסכים מפרקיים עשויים לייקר את המצלמה והם רגישים יותר ועשויים להיפגע ואף להישבר בקלות רבה יותר ממסכים רגילים.
מסך תצוגה למבזק
מבזקים (פלאשים) מתקדמים רבים כוללים מגוון אפשרויות המוצגות על מסך תצוגה ובניהן מצב הסוללה, טמפרטורת המבזק ונתונים שונים מן המצלמה דוגמת ISO, צמצם ועוד.
מסך תצוגה עילי
במצלמות רפלקסיות מתקדמות קיים לעיתים מסך תצוגה בחלק העליון של המצלמה. מסך מציג נתוני צילום שונים כגון: מצב הצמצם, מהירות הסגר, רגישות לאור (ISO), מספר התמונות הנותר על הכרטיס ועוד. המסך העליון וסך הדלקה של המסך הראשי ומאריך את זמן הסוללה.
מספר אלמנטים
כל עדשה מכילה ספר אלמנטים אופטיים (לעיתים מסוגים שונים). עדשות מודרניות מתקדמות יכולות להכיל 20 ויותר אלמנטים אופטיים שתפקידם למקד את האור בצורה אופטימאלית על חיישן המצלמה. האלמנטים מסודרים בדרך כלל בקבוצות ואיכותם היא שתקבע (בין השאר) את איכות התמונה שתתקבל.
מעבד תמונה
מעבד המצלמה (image processor) הינו הרכיב האחראי לקבלת המידע מן החיישן, עיבודו ודחיסתו לתמונה דיגיטלית. המעבד אחראי בנוסף לשורה ארוכה של פעולות כגון תיקון צבע ורעש וכן מהירות התגובה של המצלמה. מרבית היצרניות הגדולות עושות שימוש במעבד מתוצרתן אך לא כולן טורחות לציין את שמו, מאיזה דור המעבד ומהן יכולותיו המדויקות.
מצלמה דיגיטלית
מצלמה העושה שימוש בחיישן אלקטרוני ללכידת קרני האור במקום בסרט צילום כימי ושומרת את הקבצים המצולמים על כרטיס זיכרון.
מקלט GPS
מקלט GPS במצלמה דיגיטאלית נועד לאפשר לאתר את מקום צילום התמונות ושמירת הנתון כמידע בקובץ הנלווה לתמונה (המכונה EXIF). במקרה שהמצלמה איננה כוללת התקן GPS מובנה בגוף המצלמה אבל מאפשרת חיבור מתאם חיצוני (הנרכש לרוב בנפרד) יצוין הדבר כ"אופציונאלי". מקלט    GPS  עשוי לייקר את המצלמה ולהגדיל את צריכת הסוללה. מקלט GPS אופציונאלי עשוי במצלמות מסוימות לתפוס את מקומו של הפלאש החיצוני ולמנוע בכך את השימוש בו.
מרחק פיקוס מינימאלי
למצלמות קומפקטיות ולמצלמות אולטרה זום וכן לעדשות של מצלמות רפלקסיות קיים מרחק מינימאלי המאפשר פעולת פיקוס תקינה. עדשות המיועדות לצילומי מאקרו יאפשרו לרוב מרחק פיקוס מינימאלי נמוך יותר בכדי לצלם אובייקטים קטנים.
משקל
משקלה (בגרמים) של המצלמה/העדשה או המבזק (פלאש). המשקל המצוין במפרט הינו זה שסופק על ידי היצרנית ובמקרה של מצלמה אינו כולל את הסוללה וכרטיס האחסון (אלא אם היצרנית לא כללה נתון משקל "ריק").
מתאם לחיבור פלאש חיצוני
חיבור מיוחד המצוי בראש המצלמה ומאפשר התאמה של פלאש (מבזק) חיצוני. חיבור זה, המכונה גם Hot-Shoe אחראי להעברת נתונים מהמצלמה למבזק ולהיפך ובעזרתו נוצר סנכרון מלא המאפשר למבזק לקבל את נתוני המצלמה לרבות מהירות סגר, צמצם ורגישות לאור ולהתאים את פעולתו של המבזק החיצוני. כמעט כל המצלמות הרפלקסיות כוללות אפשרות להרכבת פלאש חיצוני אך רק מצלמות קומפקטיות ומצלמות אולטרה זום בודדות כוללות אופציה זו.

לראש העמוד »נ

נקודות פוקוס
נקודות פוקוס הן נקודות מיקוד בתמונה המצויות באזורים קבועים של הפריים ומאפשרות מיקוד מהיר יותר באותו אזור. בעת שימוש בפוקוס אוטומטי, המצלמה בוחרת אזורים בולטים בפריים ומסמנת אותם כנקודות המיקוד העיקריות של התמונה. מצלמה בעלת אזורי מיקוד רבים יותר, תאפשר מיקוד מהיר וחד יותר על פני כל שטח הצילום.

לראש העמוד »ס

סוג העדשה
נתון זה מגדיר את סוג העדשה על פי אורך המוקד שלה. החלוקה לסוגי עדשות באתר נקבעו על פי סטנדרטים מקובלים ולאחר בדיקות מעמיקות, מחקר ועבודה מול יצרניות וגורמים מקצועיים נוספים. <br/> עדשות פריים (בעלות אורך מוקד קבוע):
  • 0-23  מ"מ – עדשות אולטרה רחבות.
  • 24-45  מ"מ – עדשות רחבות.
  • 46-60  מ"מ – עדשות נורמאליות.
  • 61-135  מ"מ – טלפוטו קצר/בינוני.
  • 135-200 מ"מ – טלפוטו.
  • ∞-201 מ"מ – סופר טלפוטו
עדשות זום (בעלות טווח אורכי מוקד):
  • X-44 מ"מ – זום רחב.
  • 45-135  מ"מ – זום סטנדרטי.
  • ∞-136 מ"מ – זום טלפוטו.
מלבד אורכי המוקד, מאגר העדשות כולל חלוקה של עדשות על פי התכונות הבאות:
  • עין דג.
  • מאקרו (עדשות בעלות טווח הגדלת מאקרו 1:1 ומעלה):
  • TIlt Shift.
סוג מצלמה
ניתן לחלק את תחום המצלמות הדיגיטליות לשלוש קטגוריות ראשיות:
  • מצלמות קומפקטיות: הקטגוריה הפופולארית ביותר בעולם הצילום הדיגיטלי. מרבית המצלמות הקומפקטיות קטנות וקלות (לרוב פחות מ-200 גרם) וצורתן מלבנית וצרה. מצלמות קומפקטיות מיועדות למשתמש הממוצע ותפעולן לרוב אינו מחייב ידע מקצועי (מכונות לעיתים גם מצלמות point and shoot  בשל קלות הפעלתן). מלבד גודלן ומשקלן מצלמות קומפקטיות הן לרוב זולות יותר משאר סוגי המצלמות הדיגטליות.
  • מצלמות אולטרה זום (מכונות גם סופר זום או דמוי SLR/רפלקס): קטגוריית מצלמות המהווה רמת ביניים בין מצלמות קומפקטיות למצלמות מקצועיות. מצלמות אולטרה זום הן לרוב גדולות וכבדות יותר ממצלמות קומפקטיות ממוצעות (אם כי ישנן יוצאות מן הכלל) וצורתן קרובה יותר לזו של מצלמות רלפקסיות (ראה להלן). המאפיין הבולט ביותר של מצלמות אלו הוא יכולת הזום הגבוהה שלהן (אנו בחרנו להגדיר אולטרה זום כמצלמה בעלת יכולת זום של10X  ומעלה). בנוסף לזום מצלמות אלו כוללות בדרך כלל גם יכולות ידניות מתקדמות יותר ממרבית המצלמות הקומפקטיות. מלבד הגודל והמשקל העולים לרוב על אלו של מצלמות קומפקטיות, מצלמות אולטרה זום יהיו לרוב יקרות מעט יותר וזאת למרות שגודל החיישן בו הן עושות שימוש דומה לזה של מצלמות קומפקטיות וקטן משמעותית מזה של מצלמות רפלקסיות.
  • מצלמות רפלקסיות (או DSLR/Digital Single-Lens Reflex) קטגוריה זו כוללת טווח רחב של מצלמות המיועדות לחובבי צילום ולצלמים מקצועיים ברמות ובתחומים שונים (צלמי טבע, אופנה, עיתונות וכו'). מצלמות הרפלקס הדיגיטליות הן לרוב גדולות וכבדות משמעותית מן המצלמות הקומפקטיות וממצלמות האולטרה זום (לרוב החל מ-500 גרם ומעלה ללא העדשה). המאפיין החיצוני הבולט של מצלמות אלו המבדיל אותן ממצלמות קומפקטיות וממצלמות אוטלרה זום הוא יכולתן להחליף עדשות. יכולת זו מקנה לצלמים העושים בהן שימוש חופש פעולה רב ומאפשרים צילום אופטימאלי במצבי צילום משתנים. המאפיין הפנימי הבולט ביותר של מצלמות הרפלקס הדיגיטליות המבדל אותן ממרבית המצלמות הקומפקטיות ומצלמות האולטרה זום הוא גודל וסוג החיישן. מצלמות הרפלקס עושות לרוב שימוש בחיישנים איכותיים מסוג CMOS אשר שטחם גדול פי כמה מאלו של מצלמות הקומפקט הנפוצות. החיישן המשופר כמו גם האלקטרוניקה והאופטיקה האיכותיים מאפשרים צילום משופר גם בתנאים קשים (כמו תאורה נמוכה) וביצועים משופרים (חדות משופרת, רעש מופחת ומהירות צילום גבוהה יותר). מצלמות רפלקסיות כוללות לרוב אפשרויות ידניות מגוונות אשר נועדו לצלמים בעלי ידע רב יותר כמו גם אפשרות חיבור מגוון אביזרים חיצוניים דוגמת מבזקים (פלאש). מצלמות רפלקסיות יקרות לרוב משמעותית ממצלמות קומפקט ומצלמות אולטרה זום ומחירן גבוה אף יותר הודות לצורך לרכוש עבורן עדשות נפרדות (דגמים מסוימים ניתנים לרכישה עם עדשה אחת או יותר כקיט ומחירן עשוי להיות זול יותר.
בנוסף לשלושת הקטגוריות הראשיות בחרנו להוסיף גם את הקטגוריה הבאה:
  • מצלמות פורמט מיוחד (דיגיטליות)– בקטגוריה זו נכללות מספר מצומצם של מצלמות מקצועיות בעלות חיישן גדול במיוחד (כזה שגודלו מעל 2436X מ"מ, הגודל ההיסטורי של פילם צילום סטנדרטי). בקטגוריה זו נכללות מצלמות פורמט בינוני ומצלמות פורמט גדול המיוצרות על ידי קבוצה קטנה של יצרניות מתמחות דוגמת (Hasselblad, Sinar AG, Phase One  ואחרות). מצלמות אלו גדולות וכבדות יותר ממצלמות רפלקסיות רגילות, מחירן מגיע לעשרות אלפי דולרים והן משמשות בדרך כלל קבוצה קטנה של צלמים מקצועיים.
סוג סוללה
הסוללה היא ההתקן המספק כוח חשמלי למצלמה (ו/או לפלאש) ובעזרתו מתאפשר השימוש במצלמה. מצלמות דיגיטליות מודרניות עושות שימוש באחת משתי סוגי סוללות (בהתאם לדגם המצלמה):
  • סוללות AA – מצלמות הפועלות באמצעות 2 או 4 סוללות AA ("אצבע"). המשתמש יכול לעשות שימוש בסוללות חד פעמיות או בסוללות רב פעמיות (סוללות ניקל מטל או במידה והמצלמה מאפשרת זאת - סוללות אצבע מבוססות ליתיום). היתרון העיקרי של סוללות AA הוא זמינותן ומחירן הנמוך. סוללות חד פעמיות יחזיקו מעמד זמן קצר יחסית ועלות השימוש בהן באופן קבוע גבוהה. סוללות רב פעמיות מסוג ניקל מטל יקרות יותר ודורשות הטענה (ומטען). כמו כן סוללות אלו נטו עד לאחרונה לאבד מכוחן גם ללא שימוש לאחר מספר ימים ללא הטענה. בעיה זו נפתרה בחלק מסוללות הניקל מטל מהדורות החדשים. סוללות AA מבוססות ליתיום הן חזקות מאד אך נדירות ויקרות יחסית ועשויות שלא להתאים לכל מצלמה. מרבית הפלאשים (מבזקים) עושים שימוש בזוג או ברבעיית סוללות AA אך ישנם מספר סוגי פלאשים קטנים הפועלים באמצעות סוללות AAA קטנות יותר).
  • סוללת ליתיום איון (Lithium-ion או בקצרה Li-ion) – סוללה ייעודית המתאימה לדגם ספציפי או מספר דגמים של מצלמות דיגיטאליות. עוצמתן של סוללות ליתיום איון ייעודיות היא רבה והן קלות יחסית אך מחירן גבוה והן מייקרות את המצלמה ולפיכך נפוצות פחות בחלק מדגמי מצלמות הקומפקט הזולים. חיסרון נוסף הוא זמינותן. בשל ריבוי דגמי הסוללות השונים לא ניתן בכל מקום למצוא סוללה חלופית במידה והסוללה המקורית התקלקלה ובטיולים באזורים בהם אין חשמל זמין עשוי להיות קושי להטעין את הסוללה.

לראש העמוד »ע

עינית
יתווסף בקרוב.
עמידות לזעזועים ומים
מצלמה דיגיטלית היא מכשיר אלקטרוני ואופטי רגיש אשר אינו מיועד בדרך כלל לפעול בתנאים של רטיבות, מתחת למים, להיחשף לזעזועים או מכות. עם זאת ישנם בשוק דגמים בודדים המתוכננים מראש לפעולה בתנאים אלו. מצלמות העמידות לנפילה מיועדות לשרוד נפילה מקרית מגובה של כמה עשרות סנטימטרים בעוד מצלמות העמידות למים אמורות לאפשר צילום תת מימי עד עומק מוגדר (לרוב לא יותר מ-10 מטרים). מצלמות קומפקטיות העמידות לזעזועים ולמים יהיו לרוב יקרות יותר (בשל ההשקעה הנדרשת מהיצרן לאטום ולמגן אותן כנגד פגיעות) ויכולות הזום האופטי שלהן יהיו לרוב נחותות ממצלמות מקבילות באותה רמת מחיר (שוב בשל הצורך לאטום את המצלמה ולגונן עליה). יחד עם זאת עבור מי שמעוניין להשתעשע עם המצלמה בבריכה או בצלילה בעומק לא רב מצלמות אלו יכולות לשמש פיתרון טוב.

לראש העמוד »פ

פוקוס
יתווסף בקרוב.
פוקוס ידני
יתווסף בקרוב.
פורמט צילום וידאו
ישנם סוגים רבים של פורמטי וידאו והם שונים זה מזה ברמת הדחיסה, באיכות ובסוגי הנגנים התומכים בהם. הרשימה הבאה כוללת כמה מן הפורמטים המקובלים במצלמות דיגיטליות:
  • Motion Jpeg: או בקיצור "M-JPEG", הינו קובץ וידאו המורכב מקבצי תמונה דחוסים מסוג JPEG הנשמרים בנפרד ומאוחדים לקובץ יחיד. איכות הוידאו המתקבלת באמצעות פורמט זה היא נמוכה יחסית.
  • AVCHD: פורמט וידאו שפותח במקור על ידי פנסוניק וסוני ויועד להקלטת סרטי וידאו באיכות גבוהה (HD) במצלמות וידאו. חיסרון מרכזי של פורמט ה- AVCHD הוא עוצמת המחשוב הגבוהה הדרושה לצורך עריכת סרטים המצולמים בו.
  • AVCHD Lite: פורמט משנה של פורמט ה-AVCHD אשר מקליט וידאו באיכות 720p (רזולוציה 1280 על 720) ולא ברזולוציית HD מלאה – (1920 על 1080). פורמט זה דורש חומרה חזקה פחות לצרכי עריכה אך חלק מן התוכנות לעריכת וידאו עשויות שלא לתמוך בו.
  • MOV: פורמט הוידאו QuickTime (העושה שימוש בקבצי MOV) פותח על ידי חברת Apple ויועד במקור לעבודה עם מחשבי מקינטוש. פורמט זה דורש כוח עיבוד נמוך יחסית אך מחייב שימוש בתוכנת ה- QuickTime Player של אפל (או תוכנה מקבילה).
  • AVI (או Audio Video Interleave): אחד מפורמטי הוידאו הפופולאריים בעולם. הפורמט פותח במקור על ידי חברת מיקרוסופט והפך עם השנים מפורמט וידאו ייחודי, לסיומת קובץ וידאו דחוס בטכנולוגיות שונות ובמקודדים שונים.
פורמט תמונה בלתי דחוס - RAW
RAW הינו שם כולל לקבוצת פורמטי קבצים אשר לא זכו לעיבוד ושינוי על ידי המצלמה. בניגוד לפורמט ה-JPEG הזוכה לעיבוד וכיווץ על ידי המצלמה, קבצי RAW נשמרים באופן קרוב יותר למקור כפי שנקלט על ידי חיישן המצלמה. מסיבה זו קבצי RAW תופסים לרוב נפח רב בהרבה מקבצי JPEG מקבילים (פי 10 ויותר). מגבלה נוספת של קבצי RAW נובעת מהשוני בין הפורמטים בהם עושות שימוש יצרניות שונות. כך למשל עושה חברת ניקון שימוש בקבצי RAW בפורמט nef. בעוד חברת פוג'י עושה שימוש בפורמט raf. וחברת אולימפוס בפורמט orf. צלמים עושים שימוש בפורמטי RAW בין היתר כאשר הם מעוניינים לבצע עיבוד תמונה מקיף בעצמם באמצעות תוכנות ייעודיות (למשל אדובי פוטושופ).
פיקסל (PIXEL)
מרכיב תמונה, החלק הקטן ביותר הרגיש לאור בחיישן אשר מיליונים כמוהו מרכיבים את התמונה.
פיקסלים אפקטיביים
חיישן המצלמה כולל מספר גדול של פיקסלים. במקרים רבים רק חלק ממספר הפיקסלים הכולל משמש בפועל לצורך קבלת התמונה והיתר משמשים את המצלמה למדידות עקיפות שונות. בכל מקרה מספר הפיקסלים האפקטיביים יהיה תמיד זהה או נמוך ממספר הפיקסלים הכולל המרכיבים את החיישן והוא המספר הרלוונטי להבנת הרזולוציה של החיישן.
פלאש - הטיית ראש למעלה למטה (Bounce Head)
מבזקים (פלאשים) שונים כוללים לעיתים יכולת הטיה של ראש או גוף המבזק למעלה (לרוב בזוית של עד 90 מעלות) וזאת בכדי לאפשר לצלם "הקפצה" של הפלאש מן התקרה (דבר המאפשר לעיתים תאורה טובה יותר מתאורת פלאש ישירה).
פלאש מובנה
מבזק המובנה בגוף המצלמה ופועל עימה בסנכרון מלא. מבזק מובנה קיים כיום כמעט בכל המצלמות הדיגיטליות.
פרופיל צבע ICC
סטנדרט בינלאומי המשמש לזיהוי צבעים אחיד.
פרטי החיישן
מפרטי המצלמות כוללים בין היתר פירוט מעמיק אודות חיישן המצלמה הכולל את הנתונים הבאים:
  • אורך ורוחב החיישן (במ"מ).
  • אורך אלכסון החיישן (במ"מ).
  • שטח החיישן (בסנטימטרים רבועים).
  • פורמט (נתון זה מפרט את "הסיווג" הטכני של החיישן - למשל חיישן פורמט מלא, 4/3 או 1:2.33 - סיווגים אלו הם השמות המקובלים לגודל החיישן והם מצויינים כך במקרים רבים באתרים היצרניות).

לראש העמוד »צ

צפיפות פיקסלים
צפיפות הפיקסלים של חיישן מצלמה נתונה הוא נתון חישובי (כזה המחושב על ידי מערכת האתר באופן אוטומטי בהתבסס על נתוני היצרניות המופיעים באתר). הנתון הוא חישוב של מספר הפיקסלים האפקטיביים של החיישן לחלק לשטח החיישן (אורך כפול רוחב). לדוגמא: חיישן ברוחב 6.16 מ"מ ואורך 4.62 מ"מ הוא בעל שטח (מעוגל) של 0.28 סמ"ר. במצלמה בעלת חיישן בגודל זה לה 12 מגה פיקסל אפקטיביים - צפיפות הפיקסלים תהיה – 12/0.28 = 42 מגה פיקסל לסמ"ר. צפיפות הפיקסלים הוא נתון בעל חשיבות להבנת יכולותיו של החיישן. מרבית מצלמות הרפלקס כוללות צפיפות פיקסלים נמוכה (מתחת ל-10 מגה פיקסל לסמ"ר). מצלמות קומפקטיות לעומת זאת כוללות במקרים רבים צפיפות פיקסלים גבוהה בהרבה (עשרות מגה פיקסל לסמ"ר). הגם שאין לבחון את נושא צפיפות הפיקסלים כמדד יחיד ליכולותיו של החיישן (שלא לומר המצלמה בכללותה), כלל אצבע אומר כי במרבית המקרים חיישן בעל צפיפות פיקסלים נמוכה יותר יהיה רגיש יותר לאור מחיישן בעל צפיפות פיקסלים גבוהה יותר. הנתון הוא חישוב של מספר הפיקסלים האפקטיביים של החיישן לחלק לשטח החיישן (אורך כפול רוחב) – אפשר לעגל למספר שלם. לדוגמא: חיישן ברוחב 6.16 מ"מ ואורך 4.62 מ"מ הוא בעל שטח (מעוגל) של 0.28 סמ"ר [שים לב שהנתונים של גודל החיישן באתר הם תמיד במ"מ בעוד שבחישוב כאן השטח הוא תמיד בסנטימטר רבוע ולכן בכל מצלמות הקומפקט השטח הוא קטן מ-1]. בקיצור במצלמה כזו עם 12 מגפיקסל אפקטיבי צפיפות הפיקסלים תהיה – 12/0.28 = 42 מגה פיקסל לסמ"ר (אפשר לרשום בקצרה גם 42MP לסמ"ר).

לראש העמוד »ק

קוטר העדשה
קוטרה במילמטרים של העדשה כפי שפורסם באופן רשמי על ידי היצרן.
קוטר הפילטר
נתון זה מצביע על קוטרו במילימטרים של בית ההברגה הקיים בקצה העדשה שבו ניתן להבריג פילטר (מסנן).
קורא כרטיסים
מתקן המשמש להעברת קבצים מהמצלמה למחשב האישי ומתחבר אליו בדרך כלל באמצעות כבל USB.
קושחה (Firmware)
התוכנה הפנימית של המצלמה המעבדת ומכווצת את הקבצים.
קיבולת הסוללה
נתון זה נוגע לסוללות ליתיום איון (Lithium-ion) המגיעות עם המצלמה בלבד. הנתון נמדד ביחידות המכונות מיליאמפר/שעה (milliampere-hour או mAh בקצרה). נתון גבוה יותר יאפשר הפעלת המצלמה לפרק זמן ארוך יותר ומספר צילומים גבוה יותר. יחד עם זאת חשוב לזכור כי מצלמות שונות צורכות כמות שונה של חשמל בעת פעולתן ולפיכך ישנם מקרים בהם מצלמה עם סוללה חלשה תאפשר פעולה ממושכת יותר וצילום תמונות רבות יותר ממצלמה אחרת עם סוללה חזקה יותר.
קצב צילום
קצב הצילום הוא נתון חשוב במקרים רבים בהם יש צורך לצלם אירועים או מצבים משתנים (צילומי ספורט, טבע וכו'). מצלמות העושות שימוש בחיישני CMOS/Live MOS (מרבית המצלמות הרפלקסיות) מסוגלות בדרך כלל להפיק קצבי צילום גבוהים יותר מאלו של מצלמות מבוססות חיישני CCD (כמו אלו המצויות במרבית מצלמות הקומפקט והאולטרה זום). יצרניות שונות מציינות את קצב הצילום במצב burst – בו מבצעת המצלמה רצף צילום מהיר וקצר בין מספר תמונות (לדוגמא 10 תמונות בפרק זמן של מספר שניות). נתון זה עשוי להטעות משום שהוא אינו משקף את יכולת הצילום הרציפה של המצלמה לאורך זמן. מסיבה זו עשינו מאמץ להביא (במרבית המקרים בהם מדובר במצלמות קומפקט ואולטרה זום) את הנתון הנמוך המציין את קצב הצילום הרציף של המצלמה ולא את קצב ה-burst אותו נוטות לעיתים החברות לפרסם באופן בולט יותר.

לראש העמוד »ר

רגישות - ISO
ה-ISO הינה מדד המסמל את רגישות חיישן המצלמה לאור. ככל שהערך המספרי של ה-ISO גבוה יותר עולה גם רגישותו של חיישן המצלמה והוא מסוגל לנפק תמונה בתנאי תאורה גרועים יותר. יצרניות רבות מציינות (ומאפשרות לכוון את הגדרות המצלמה) ל-ISO גבוה (1600-800 ומעלה) אלא שבמצלמות רבות (בעיקר מצלמות בעלות חיישנים קטנים) אינן מסוגלות לצלם תמונות ב-ISO גבוה מבלי להוסיף רעש לתמונה (המופיע בין השאר בצורת נקודות צבעוניות קטנות בתמונה). מסיבה זו נתוני ה-ISO המסופקים על ידי היצרן אינם מלמדים בהכרח על יכולותיה של מצלמה נתונה לצלם בתנאי תאורה נמוכים (לשם כך יש לקרוא ביקורות בלתי תלויות).
רווית צבע (Saturation)
נתון בר שינוי (במצלמה או בתוכנה במחשב) הקובע את רמת הצבע בתמונה, עשיר ורווי או דל.
רזולוציה (הבחנה)
איכות הצילום הסופית המורכבת מכמות הפיקסלים המשתתפים בצילום, רמת דיוק הצבע וחלקות מעבר הגוונים, החדות והניגודיות.
רזולוציה מקסימאלית
הרזולוציה המקסימאלית היא גודל התמונה המירבי אותה מסוגלת המצלמה להפיק. רזולוציית תמונה נקבעת על פי כמות הפיקסלים בתמונה ונמדדת בערך מספרי המבוסס על מספר הפיקסלים לרוחב התמונה כפול מספר הפיקסלים לאורכה. לדוגמא מצלמה המסוגלת להפיק תמונות בעלות רוחב של 4000 פיקסלים ואורך של 3000 פיקסלים היא מצלמה בעלת רזולוציה של 12,000,000 פיקסלים או בקיצור 12 מגה פיקסל. יצרניות רבות מבליטות מאד את רזולוציית הצילום של המצלמות הדיגיטליות שלהן, אלא שנתון זה הוא לרוב משני בחשיבותו עבור מרבית הצלמים ומשמעותי בעיקר עבור צלמים המעוניינים לפתח תמונות גדולות במיוחד.
רזולוציות נוספות
גדלי התמונה נוספים הניתנים לבחירת המשתמש במצלמה. ישנן מצלמות המסוגלות לצלם במספר רזולוציות שונות ואף במספר יחסי תמונה שונים כגון: 4:3 – היחס המקובל במרבית שידורי הטלוויזיה, 16:9 היחס המקובל לטלוויזיה ושידורים באיכות גבוהה, 3:2 היחס המקובל במרבית מצלמות הרפלקס וכו'.
רזולוציית וידאו
מרבית המצלמות הדיגיטליות כוללות כיום גם יכולת הקלטת וידאו ברזולוציות שונות. רזולוציות וידאו גבוהות (1280 על 720 פיקסלים ומעלה) מתאימות לצפיה בסכים בעלי תמיכה ביכולות HD (או High Definition). בנוסף לרזולוציה מפרטים היצרנים לרוב את מספר הפריימים לשנייה בה מסוגלת המצלמה להקליט וידאו.
רזולוציית מסך
בדומה למסכי מחשבי גם מסכים של מצלמות מגיעים במגוון רזולוציות. מסכי מצלמות בעלות רזולוציה גבוהה מאפשרים צפייה בפרטים רבים יותר בכל תמונה מצולמת. החיסרון המרכזי של מסכי מצלמות ברזולוציה גבוהה הוא המחיר.

לראש העמוד »ש

שנת יציאה
שנת היציאה של עדשה/פלאש.

לראש העמוד »ת

תאריך יציאה
שנה וחודש ההכרזה על המצלמה. לעיתים עובר זמן מה מן ההכרזה על מצלמה ועד שזו הופכת זמינה לרכישה. דגמי מצלמות חדשים יותר כוללים בדרך כלל שיפורים שונים אך עלותם עשויה להיות גבוהה יותר.
תואם למצלמות
עדשה/פלאש מותאמים למצלמות של יצרניות מסוימות. משום שלא ניתן לחבר עדשה או פלאש של חלק ניכר של היצרניות למצלמה של יצרנית אחרת (ללא מתאם) חשוב לדעת בדיוק עבור איזו מצלמה נבחרת העדשה/פלאש.
תושבת עדשה (Lens Mount)
תושבת העדשה היא הרכיב הפיזי במצלמה אליו מתחברת העדשה. עדשות של יצרניות שונות מותאמות לתושבות שונות ולעיתים יצרניות משנות ומשדרגות תושבות ישנות בדגמים חדשים.

Clicky