היא התחבקה עם דובי פנדה ענקיים בסין, שחתה עם לוויתני בלוגה ברוסיה והשתוממה מהאנושיות של הפינגווין הקיסרי באנטארקטיקה, וכל הזמן לא הפסיקה לצלם. דפנה בן נון הספיקה לחוות בשנים ספורות מה שצלמים מעטים מספיקים בחיים שלמים, ועוד היד נטויה. אחת מתמונותיה זכתה לאחרונה בפרס בתחרות של המגזין National Geographic ואנו ערכנו עימה ראיון קצר ממש לפני שהיא טסה להרפתקה נוספת.

Dafna 15

Dafna 2ראיון עם דפנה בן נון

ש: מתי התחלת לצלם?

ת: אני מצלמת מאז שאני זוכרת את עצמי. תמיד יש לי מצלמה קטנה בתיק. גם בבית הספר הייתי מצלמת כל הזמן. מקצועית אני מצלמת בסביבות 4 שנים.

Dafna 16

ש: מי לימד אותך את הבסיס, מה הייתה המצלמה הראשונה שלך?

ת: את הבסיס למדתי אצל יעקב בורנשטיין, עוד בתקופת הפילם והפיתוח בחדר חושך. את מצלמת הריפלקס הראשונה שלי קניתי בטיול בתאילנד והיא הייתה Canon EOS 500 (פילם כמובן).

Dafna 7

ש: מה מושך אותך דווקא לצילום טבע ובעלי חיים?

ת: מאז ומתמיד אני אוהבת בעלי חיים. אני יותר מתחברת לצילום בעלי חיים מאשר לצילום בני אדם. קשה לי לתאר את ההרגשה של לתפוס בעל חיים בפוזה מיוחדת. אני לא מרגישה בנוח להפנות את העדשה כלפי בני אדם זרים…

Dafna 5

ש: את מצלמת גם נושאים אחרים?

ת: אני מצלמת כל מה שתופס לי את העין. גם בני אדם לפעמים אני תופסת על הדרך. לדוגמה התמונה בסין של שלושת הסינים על הספסל שצילמתי תוך כדי הליכה. אני מתפרנסת מצילום שיווקי של אומנים. לדוגמה אקרובטים של קרקס אווירי (קרקס Y). צילום אקרובטים אינו דומה בעיניי לצילום של בני אדם “רגילים”. לתפוס את האקרובט בזווית הנכונה באוויר ברגע המושלם מרגיש לי כמעט כמו לתפוס תמונה של בעל חיים, ולכן אני נהנית מהעבודה הזאת.

Dafna stunt 1

Dafna stunt 2

Dafna stunt 3

Dafna stunt 4

Dafna stunt 6

Dafna stunt 5

Dafna stunt 7

ש: באילו מקומות מעניינים יצא לך לבקר ולצלם בשנים האחרונות ואילו בעלי חיים פגשת?

ת: מה שקורה בדרך כלל הוא שאני מתבייתת על בעל חיים מסוים, ועושה הכול על מנת לצלם אותו בטבע. בין המקומות (ובעלי החיים) שיצא לי לצלם בשנים האחרונות:

  • בברזיל – דולפין ורוד, תנינים.
  • באנטארקטיקה – פינגווין קיסר.
  • בצפון רוסיה – לוויתני בלוגה.
  • בגלפאגוס – אריות ים, ציפורים.
  • בסין – דובי פנדה.

Dafna 20

Dafna 14

Dafna 9

ש: לאחרונה נסעת לרוסיה לצלם את לווייתני הבלוגה – את יכולה לספר קצת על הנסיעה, ההכנות והצילומים?

ת: על מנת להגיע לים הלבן ברוסיה, צריך לטוס ללפלנד (צפון פינלנד) ומשם לנסוע בוואן 7 שעות, תוך כדי חציית הגבול לרוסיה ואז להחליף רכב למשאית, המותאמת לנסיעה בשלג עמוק, ולנסוע עוד כשעה. כשמגיעים מקבלים ציוד שמותאם לצלילה בקרח ועוברים קורס מיוחד (צלילה בקרח היא אחת מסוגי הצלילות הקשות והמסוכנות שיש). בגלל הקור, כל דבר שקשור לצילום הוא פרוצדורה. לדוגמה על מנת שלא ייווצרו אדים במארז המצלמה כשיוצאים מחום הבקתה לקור של מינוס 10 מעלות, צריך בהדרגה “להרגיל” את המארז עם המצלמה בתוכו לטמפרטורה שבחוץ מה שמצריך הרבה התעסקות. בכלל שלב הצילומים מגיע רק אחרי סיום קורס החליפה היבשה והצלילה בקרח. מבחינתי זאת הייתה פעם ראשונה שצללתי עם חליפה יבשה. בטח, שפעם ראשונה בקרח. מה שגם פעם ראשונה שלי שצילמתי עם המארז המקצועי (לקחתי הרבה על עצמי – די מלחיץ). הכל היה במטרה של צילום הלווייתנים.

Dafna 19

סרטון המתעד תמונות מתוך הנסיעה לרוסיה (צילום: דפנה בן נון)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=HOw1spav7Nk[/youtube]

ש: נסעת לרוסיה לבד?

ת: נסעתי לבד (בדרך כלל אני נוסעת לבד). הקבוצה כללה כ-10 אנשים. היו שם חבר’ה מסין, גרמניה, אנגליה, דרום אפריקה ומפולין.

Dafna 13

יומן מסע מתוך הנסיעה לרוסיה (צילום: דפנה בן נון)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Dhc16sZTgho[/youtube]

ש: הצלילה בשבילך היא תמיד למען הצילום או שהיא משהו שאת עושה גם בלי קשר?

ת: אני צוללת מגיל 16 בכל מיני מקומות בעולם. אמנם צילמתי מתחת למים עם מצלמות חובבים, אבל הפעם הראשונה שצילמתי עם ציוד מקצועי הייתה בנסיעה לרוסיה עם לווייתני הבלוגה.

Dafna 18

ש: יש אירוע מיוחד שאת זוכרת מאחת הנסיעות?

ת: באנטארקטיקה כשצילמתי את הפינגווינים הקיסריים, נדהמתי לראות עד כמה הם אנושיים. בייחוד כשהם ניסו להשוויץ בגוזלים שלהם בפני הצלמים. הם פשוט דחפו אותם לכיווננו.

בצלילה עם הלווייתנים, הפורט של המארז נראה להם כמו כדור והם פשוט דחפו את המצלמה ואותי אחורה עם האף כדי לשחק.

ש: האם זה לא מפחיד לעמוד או לשחות ולצלם כל כך קרוב לבעלי חיים מסוכנים כמו כרישים או תנינים?

ת: אני לא יכולה להגיד שאני גיבורה גדולה, שלא מפחדת. אבל ברגע שאני רואה סיכוי ל-SHOT טוב, כאילו כלום לא קיים מסביב. אני אעשה כל מה שאני יכולה כדי להוציא את התמונה הטובה ביותר. בדרך כלל אני מסתובבת עם אנשים מקצועיים שמכירים את האזור ואת בעלי החיים. ובמידה ויש סכנה, הם ידאגו להזהיר אותי.

Dafna 1

ש: יש חיות שקשה יותר לצלם?

ת: אני חושבת שמתחת למים בכלל קשה לצלם. אם זה בגלל התנועה של בעל החיים או בגלל שיש הרבה חלקיקים שצפים בין המצלמה לאובייקט שמפריעים. אני חושבת שלרוב, הבעיה היא לא הצילום של החיה אלא לתפוס אותה בפוזיציה מיוחדת שגורמת לי להרגיש: “זה ה-SHOT שחיפשתי!”

Dafna 6ש: עם איזה ציוד את מצלמת?

ת: המצלמה שלי היא Canon EOS 5D Mark II . יש לי מגוון עדשות. בניהן: 24-70 מ”מ של , 16-35 מ”מ של קנון, 28-300 מ”מ של קנון. לצילום מתחת למים אני משתמשת ב-15 מ”מ FISHEYE. לצילום תת ימי אני עושה שימוש במארז של IKELITE.

Dafna 4

ש: נסיעות צילום כמו אלו אליהן את יוצאת הן לא זולות, האם את הכל מימנת מכיסך והאם צילום בעלי החיים הוא משהו שיכול להניב גם הכנסה עבורך?

ת: אני חושבת שהחלום של כל צלם טבע הוא להתפרנס מהצילומים שלו. לצערי, אני עדיין לא מרוויחה מספיק מצילומי הטבע, כדי לממן את הנסיעות הללו ולכן, אני מנהלת עסק של צילום ועריכת וידאו לחברות. רוב ההכנסות שלי מושקעות בציוד ובנסיעות.

Dafna 12

ש: הזכייה בתואר “חביבת הקהל” בתחרות של נשיונל ג’אוגרפיק הפתיעה אותך?

ת: הזכייה החמיאה לי מאוד. אני חושבת שזה קורה לכל אומן שהוא מסתכל על העבודה שלו כל כך הרבה זמן שהוא כבר לא רואה מה מיוחד בה. הוגשו לתחרות צילומים מדהימים ולא הייתי בטוחה אם התמונה שלי טובה מספיק. הזכייה בעצם גרמה לי להבין שהמון אנשים אוהבים את האומנות שלי ומתחברים אליה. אני חושבת שזה הדבר הכי חשוב בעיני אומן.

Dafna 3

ש: יש לך טיפים לצלמים שרוצים לצאת לראשונה למסע צילום טבע “אקסטרימי” כמי שכבר חוותה כמה כאלו?

ת: כן. לא לחשוב פעמיים! ככל שחושבים יותר מדי, המטרה מתרחקת. צריך פשוט ללכת על זה, ולהתמודד עם מה שמגיע. רק להאמין במה שאוהבים. מבחינה טכנית, לברר לגבי חברות מקצועיות עם ניסיון ולחבור לאנשים שכבר עשו את זה בעבר.

Dafna 11

ראיון עם דפנה בן נון מראשית דצמבר בערוץ 2 (בטרם הכרזת הזוכים בתחרות של נשיונל ג’אוגרפיק)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=f7uOk28bGtc[/youtube]

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב 

תגובה אחת

  1. Avatar

    גיא

    23/12/2011 ב 7:09 PM

    כבוד – פשוט צילומים מרהיבים !

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *