ראשי ביקורות\סקירות ביקורות SmallHD FOCUS: ביקורת מוניטור מצלמה

SmallHD FOCUS: ביקורת מוניטור מצלמה

0
0

בסוף 2017 שלחה לנו חברת smallHD האמריקנית את מוניטור ה-5 אינצ’ החדש שלה – FOCUS, הכולל מסך מגע ושלל תכונות מתקדמות והיום אנו מביאים בפניכם ביקורת והתייחסות ליתרונות ולחסרונות הבולטים של המסך שהפך בתקופה האחרונה לאחד הפופולאריים בשוק.

SmallHD היא אחת החברות המובילות בשוק המוניטורים, אלא שעד כה היו מרבית המסכים שלה יקרים למדי והדגישו תכונות שרלוונטיות פחות לצלמי וידאו המשתמשים במצלמות חסרות מראה ובמצלמות רפלקס (לדוגמא חיבורי SDI מקצועיים) על חשבון יכולות רלוונטיות יותר (דוגמת העברת 4K דרך HDMI). ה-FOCUS הוא המסך הראשון של SmallHD שפותח בכוונה תחילה לשוק המצלמות הקלות והקטנות והדבר בא לידי ביטוי בראש ובראשונה בחבילת ההרחבה אותה ניתן לרכוש איתו בה נדון בהמשך.

חילקנו את הביקורת שלנו לדברים החיוביים יותר והחיוביים פחות ובסוף הביקורת תוכלו למצוא גם סרטון ביקורת שהכנו עבור את הבת שלנו LensVid.

5 אינצ’ קטן ואיכותי – FOCUS

small HD 2

SmallHD FOCUS – תכונות חיוביות

  • ה-FOCUS עשוי ברובו מפלסטיק – היה נחמד אם SmallHD הייתה מצליחה לייצר את המסך ממתכת כמו חלק מהדגמים המתקדמים יותר שלה, אבל הדבר היה מייקר את המסך ללא ספק ובעיקר הופך אותו לכבד יותר – המשקל של המסך עם סוללה וזרוע ומוכן לשימוש עומד על 440 גרם בלבד – אידאלי לגמרי לשימוש על ה-A6500 של סוני בה השתמשנו בכדי לבדוק אותו.
  • כאשר למדנו כי ה-FOCUS משתמש בפאנל ברזולוציה של 720p בלבד (בשוק יש לא מעט מסכי 5 אינצ’ זולים יותר ברזולוציה של 1080p) היינו קצת מוטרדים, אבל אחרי שימוש במסך במשך מספר חודשים אנו יכולים לומר בביטחון כי לרוב השימושים הרזולוציה מספיקה בדרך כלל ואם יש מגבלה היא קשורה יותר לגודלו של המסך ולא לרזולוציה (למשל אם אתם מצלמים את עצמכם ממרחק של 2-3 מטרים אולי תתקשו לראות האם אתם בפוקוס – אבל רזולוציה גבוהה יותר כנראה לא הייתה עוזרת לכם במקרה הזה).
  • ל-FOCUS יש מסך מגע מעולה ובעיקר ממשק מגע מהטובים שנתקלנו בהם באיזשהו מכשיר אלקטרוני. הממשק מבוסס על “דפים” שניתן ליצור ולמחוק בקלות ובכל דף ניתן להוסיף או להסיר כלים (דוגמת lut/peaking, ניטור סאונד ועוד ועוד). ניתן לייצר כמה דפים כאלו שתרצו והדפדוף ביניהם עובד באמצעות מעבר של האצבע ימינה או שמאלה. מאד מאד נוח ופשוט וגם שינוי ההגדרות הכלליות של המסך פשוט למדי ונעשה באמעצות מגע (למסך אין כפתורי שליטה כלשהם פרט לכפתור ההדלקה מה שאמור להוזיל עלויות – אנו היינו שמחים בכל זאת לשניים או שלושה כפתורים ברי תכנות אבל בהיעדרם – הממשק הוא ללא ספק הטוב ביותר שיכולנו לבקש).
  • למסך יש זוויות צפיה טובות והאיכות הכללית שלו טובה משמעותית מזו של המסך (המזעזע) ב-A6500. אנו קיבלנו אותו בראשית החורף כך שלא ממש יצא לנו לעבוד איתו בשמש ישירה של אמצע הקיץ הישראלי. ל-SmallHD יש מסכים בהירים יותר (ל-FOCUS בהירות של 800 ניטים כאשר לחברה יש מסכים עם בהירות גבוהה פי כמה) אבל מרבית המסכים הזולים בשוק מגיעים עם בהירות נמוכה משמעותית כך שברוב המקרים כנראה תוכלו להסתדר איתו לא רע גם בחוץ (שימו לב אבל שהמסך לא מגיע עם hood – גם לא בקיט אבל ניתן לרכוש אחד בנפרד). מה שבכל זאת עדיין יש אלו החזרים – הם אולי מעט פחות בולטים מאשר ב-A6500 אבל בתאורה ישירה – גם בתוך מבנה וגם בחוץ בהחלט תוכלו להיתקל בהם (וכאן אולי מגן השמש יכול לעזור קצת).

ממשק המגע הטוב ביותר בו נתקלנו מזה זמן

small HD 3

  • ה-FOCUS מגיע עם הרבה מאד אפשרויות – בין השאר תמצאו שם: aspect ratio, set safe zones, crosshair, וגם שורה של כלי חשיפה כגון: exposure assist, zebras, color picker  וגם כלים דוגמת  live histogram, waveform ו-vectroscope וזאת רק רשימה חלקית.
  • עבור פוקוס ישנם focus assist ו-peaking אבל אישית אנו מעדיפים את ה”pinch to zoom” הישן והטוב שאפשרי במסכי מגע ועובד יופי. החיסרון היחידי הוא שלחיצה כפולה לא מעביר ומחיזרה מהגדלה של 1:1 (אנו מקווים ש-SmallHD תשכיל לתקן זאת באחד מעדכוני הקושחה הבאים).

מגוון רחב של תכונות ואפשרויות מובנותsmall HD 6

  • אחד הכלים הכי חשובים הוא ה-sound meters שמציג את רמות הקול – ניתן להגדיל ולהקטין אותו להציג אותו בתחתית המסך והוא בהחלט שימושי. ניתן גם לשמוע ולנטר באוזניות יש למסך חיבור אבל יש כמה מגבלות בנושא – ראו בהמשך).
  • הוספת LUTs למסך הוא עניין מאד פשוט – מעלים את ה-LUT שאתם רוצים על כרטיס SD ומכניסים למסך (יש מקום מיוחד בתחתית) ודרך התפריט ניתן לבחור את ה-LUT ולהפעיל אותו. מה שמגניב במיוחד – ניתן ליצור מסך במיוחד עם LUT ואפילו מספר מסכים עם מספר LUTs ולדפדף ביניהם – מאד שימושי.
  • עוד תכונה מעולה של המסך נוגעת לעדכוני קושחה. מאז קיבלנו את המסך היה לפחות עדכון קושחה משמעותי אחד שהוסיף תכונות חשובות (במקרה שלנו מדובר על הוספת יכולת כיול עם מכייל חיצוני – שימו לב שמדובר בדגם מכייל ספציפי; אגב לפחות במסך שלנו כיול מסוים בהחלט נדרש – אבל אם אתם רוכשים את המסך מקומית אפשר והחנות בה רכשתם תציע שירות כיול במעמד הרכישה או בתוספת תשלום).
  • ניתן לרכוש את ה-FOCU לבדו או כחלק מקיט. הקיט מאד עשיר באופן יחסי והוא כולל זרוע מסתובבת מאד שימושית (עוד עליה בהמשך), שני כבלי HDMI (אחד מיקרו למיקרו ואחד מיקרו ל-HDMI רגיל נקבה – מה שאומר שאם יש לכם מצלמה עם חיבור HDMI מלא תצטרכו כבל HDMI זכר לזכר מלא), סוללת NP-F של אנטון באור עבור המסך עצמו וסוללת דמה עבור מספר מצלמות (סוני/פנסוניק לפי בחירה שלכם). כמו כן ישנו כבל USB (עשוי להיות שימושי בעתיד על פי החברה) ו-cold shoe שיאפשר לכם לחבר אביזרים (למשל מיקרופון) למסך.
  • אחת התכונות החביבות ביותר של המסך (או למעשה של הקיט) היא האפשרות להטעין את הסוללה של המצלמה שלכם באמצעות סוללת הדמה. האופן בו העניין עובד פשוט למדי – אתם מחברים את סוללת הדמה למסך (כשהוא עצמו כמובן מחובר לסוללה החזקה שלו) ואת סוללת הדמה מכניסים למצלמה וכך מקבלים חיי סוללה ארוכים יותר (הדבר נכון במיוחד במקרה של מצלמות סוני דוגמת ה-A6500 שלנו – לה סוללה חלשה במיוחד). הרעיון מצוין – אבל במקרה שלנו נתקלנו בבעיה מסוימת (עוד על כך בהמשך).
  • ה-FOCUS הגיע עם פאוצ’ מרופד חביב. הבעיה היחידה היא שהפאוצ’ מתאים למסך בלבד ולא למסך עם הזרוע (וכמובן לא לסוללה). אם אין לכם בעיה להרכיב ולפרק את הזרוע והסוללה בכל שימוש אפשר בהחלט להשתמש בפאוצ’ אבל אנחנו פשוט מצאנו פאוצ’ גדול יותר (וזול מאד – ב-ebay) שמתאים למסך, לזרוע ואפילו לסוללה ולעוד כמה אביזרים – smallHD בהחלט צריכים משהו דומה.
  • אחד הפיצ’רים האהובים עלינו במסך הוא חיישן הזווית המובנה במסך – אם תהפכו אותו (למשל לצורך צילום עצמי) התצוגה במסך תתהפך אוטומטית – מאד שימושי לוולוגרים ובכלל (ולא משהו שתמצאו בהרבה מסכים מקבילים).

SmallHD FOCUS – דורש שיפור

לצד שלל התכונות החיוביות של המסך יש גם רשימה לא קצרה של בעיות, מגבלות או סתם דברים ש-smallHD צריכה לדעתנו לשפר (חלקם ניתנים לתיקון באמצעות עדכוני קושחה – רובם יחייבו שינויי חומרה ואולי ניתן יהיה לשלבם בדור הבא של מסכי ה-FOCUS של החברה).

  • מנקודת המבט שלנו החיסרון הכי גדול של ה-FOCUS הוא היעדר יציאת HDMI. עבור חלק מן המשתמשים יכול להיות שמדובר בעניין די זניח אבל אם אתם רוצים לשרשר את המסך למסך נוסף (למשל מסך גדול יותר) לא תוכלו לעשות זאת. זאת היא תכונה שקיימת בהרבה מסכים מקבילים – כולל במסכים זולים יותר וחבל שב-smallHD בחרו לבטל אותה.
  • המסך לא מגיע עם אפשרות חיבור חשמלית מלבד סוללת ה-NP-F (שכאמור מגיעה בקיט). לאחרונה השיקו בחברה סוללת חיצונית עם חיבור לחשמל (סוללה מסדרה L של סוני שנמכרת באתר החברה תמורת כ-40 דולר – ולדעתנו היא בהחלט שימושית). אין בשלב זה אפשרות לחבר את המסך באמצעות D-TAP למיטב ידיעתנו (אם יש לכם סוללות V-MOUNT למשל).
  • אחת הנקודות המרגיזות במסך לטעמנו הוא מיקום חיבור האוזניות בחלק התחתון של המסך. אם אתם משתמשים בזרוע ובאוזניות בעלות חיבור ישר (ולא חיבור 90 מעלות) החיבור של הכבל יפריע לזרוע. מיקום הרבה יותר הגיוני היה בצד המסך. ניתן להתגבר על הבעיה באמצעות שימוש באוזניות עם חיבור 90 מעלות או באמצעות כבל מאריך עם חיבור כזה.

מיקום חיבור האוזניות – לא אידאלי

small HD 4

  • מה שלא ניתן לפתור בצורה פשוטה כזאת היא בעיה אחרת עם האוזניות – שמנו לב שיש delay של מספר שניות בשמע ביחס לוידאו – הדבר הופך את הניטור בזמן אמת לבעייתי מאד. אנו מקווים שב-smallHD יוכלו לפתור את הבעיה הזאת (אולי אפילו באמצעות עדכון קושחה אם לא מדובר בבעיית חומרה יסודית יותר).
  • הזכרנו קודם כי הייתה לנו בעיה עם סוללת הדמה שהגיעה עם המסך שלנו. הסוללה שאנחנו בחרנו נועדה עבור הסוני A6500 אבל כשניסינו להשתמש גילינו פגם ייצור מוזר – הסוללה מעט ארוכה יותר מהסוללה המקורית מה שמונע כמעט לגמרי את הסגירה של תא הסוללה (צריך ללחוץ מאד מאד חזק וגם אז בקושי). שאלנו את החברה על העניין והם אמרו שהם מודעים לבעיה ושמדובר בפגם בסדרת ייצור מסויימת). באופן עקרוני ניתן לשייף את החלן האחורי של הסוללה (מדובר בפיסת פלסטיק בסך הכל – זאת איננה סוללת ליתיום). אנו מקווים שמדובר בבעיה נקודתית ושהיא נפתרה מאז.

סוללת הדמה שקיבלנו הייתה מעט ארוכה מידי

small HD 5

  • עם הקיט תקבלו שני כבלי HDMI קצרים (כאמור אחד – מיקרו למיקרו ואחד מיקרו ל-HDMI מלא נקבה). הכבלים עצמם טובים ואיכותיים ויש גם קליפסים שניתן לחבר בגב המסך ומחזיקים את הכבל במקום – מאד שימושי, הבעיה היא שהחיבור הוא ייחודי ל-smallHD – כלומר אם יש לכם כבל מיקרו HDMI משלכם – לא תוכלו לחבר אותו למסך ולמצלמה (כן תוכלו לחבר אותו לחיבור ה-HDMI המלא משום שמדובר בחיבור נקבה). הסיבה לחיבור הייחודי (מדובר בכבל מיוחד עם חיבור מוארך), היא שהיא מונעת שליפה בטעות של הכבל – כשלעצמו צעד מבורך, אבל היא לא מאפשרת לכבלים רגילים להתחבר. אם איבדתם את הכבל או שהוא הפסיק לעבוד מסיבה כלשהי אתם יכולים להיות תקועים. גם אם תרצו כבל ארוך יותר תאלצו לרכוש אחד מהחברה ולא להשתמש בשלכם (כאמור אלא אם תשתמשו בחיבור הנקבה). זה לא מצב אידאלי במיוחד והיינו שמחים אם בחברה היו מוצאים דרך אחרת למנוע מהכבל להתנתק ולאפשר חיבור כבלים מכל סוג.
  • למסך כפתור יחיד – on/off הדורש לחיצה ארוכה יחסית לכיבוי (בכדי למנוע לחיצה מקרית). אנו היינו מעדיפים מתג. מעבר לכך היה נחמד אם היו בכל זאת כמה כפתורים ניתנים לתכנות שיקלו על השימוש וגם כפתור למצב שינה שישמור על חיי הסוללה (לרוב הסוללה תפיק לכם ל-3-4 שעות של עבודה ואפשרות ל-sleep הייתה יכולה להאריך את משך השימוש).
  • הזרוע שמגיעה עם המסך היא פנטסטית. רובה עשויה ממתכת והיא עובדת בסך הכל מצוין. יש לה חיסרון אחד – החלק שמחבר את הזרוע למסך עשוי מסיבה כלשהיא מפלסטיק. לדעתנו מדובר ברכיב שעלול להישבר עם הזמן אבל לנו הציק בעיקר שהמסך נוטה למטה בגלל משקלו (כן אנחנו אולי קצת פרפקציוניסטים, אבל לא מדובר במוצר זול ואין סיבה שזה יקרה). אנו מקווים שב-smallHD ישפרו את העיצוב של הזרוע ושכולה תיוצר ממתכת בגרסה הבאה.

לפני שנסיים מילה על ה-A6500. אף שהעניין לא קשור ל-FOCUS באופן ספציפי (הבעיה שנציין מייד נכונה לכל מסך חיצוני שתחברו למצלמה הזאת) מדובר בהחלט בבעיה מציקה ומכיוון של-A6500 מסך גרוע במיוחד ולכן רבים רוכשים עבורה מסך (וה-FOCUS הפך לבחירה פופולארית במיוחד) שווה להיות מודעים לנושא. הבעיה נוגעת לצילום וידאו (ובמידה מסויימת גם לסטילס עם מסך חיצוני). מסתבר שמסיבות כאלו או אחרות (אפשר והדבר קשור לסוללה או לכושר העיבוד של המצלמה), ה-A6500 (והדבר נכון כנראה גם ל-A6300 אם כי לא בדקנו) לא מסוגלת להציג תמונה על מסך חיצוני ועל המסך של המצלמה עצמה בזמן הקלטה (המסך של המצלמה הופך שחור ברגע לחיצה על הקלטת וידאו). גרוע מכך – אפילו פונקציית ה-live view תפסיק לעבוד ברגע שתכנסו למצב צילום בהילוך איטי. הדבר מאד מקשה על השימוש במצלמה עם מסך חיצוני מכיוון שלא ניתן לשנות הגדרות או לשנות פוקוס במסך המגע של המצלמה משום שאינכם רואים תמונה תוך כדי צילום (או אפילו לפני צילום במצב הילוך איטי). אנו מקווים כי בסוני יפתרו את המגבלה המציקה הזאת בדגם הבא (ועל הדרך גם ישפרו את המסך עצמו).

לסיכום

בתוך זמן קצר למדי מאז הוכרז הפך ה-FOCUS לאחד המסכים הפופולאריים ביותר למצלמות רפלקס וחסרות מראה ואחרי שהשתמשנו בו מספר חודשים אנו בהחלט יכולים להבין מדוע.

המסך קומפקטי, קל, נוח מאד לעבודה וכולל כמות עצומה של תכונות שימושיות אותן ניתן להפעיל באמצעות ממשק מגע מהטובים שראינו במוצר אלקטרוני כלשהו בשנים האחרונות ואם תבחרו לרכוש את המסך עם הקיט (מאד מומלץ לטעמנו) תזכו גם לערכה עשירה ושימושית מאד.

ה-FOCUS אינו חף ממגבלות כמו שראינו. לנו הציקה במיוחד היעדרה של יציאת HDMI (אם כי זה יותר עניין אישי ויש כאלו שלא יראו בכך חיסרון גדול), משמעותי יותר הוא מיקום חיבור האוזניות וה-lag בסאונד שלא מאפשר ניטור בזמן אמת, כבלי ה-HDMI הייחודיים ועוד כמה בעיות אחרות שהזכרנו (רכיבי הפלסטיק של הזרוע למשל והבעיה שנתגלתה בסוללת הדמה שקיבלנו).

ה-FOCUS איננו מסך זול (בשוק יש מסכי 5 אינצ’ הנמכרים בכמחצית הסכום שלו) אבל -smallHD היא חברה מוכרת ואיכותית בדרך כלל ולכן היא גם מרשה לעצמה לדרוש יותר – במקרה הזה כ-500 דולר עבור המסך ועוד 100 דולרים תוספת עבור הקיט (ואנו בהחלט ממליצים כי שתקיעו אותם אם אתם מחליטים לרכוש את המסך).

סרטון הביקורת של ה-FOCUS שצילמנו עבור אתר הבת שלנו LenSvid

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *