ראשי ביקורות\סקירות ביקורות ניקון D500 – יתרונות וחסרונות

ניקון D500 – יתרונות וחסרונות

2
1

את ה-D500 של ניקון קיבלנו לידינו קצת לפני תערוכת פוטוקינה ובילינו עימה כחודש של צילום אינטנסיבי גם לאחר התערוכה. את התוצאות ובעיקר את מסקנותינו לגבי יתרונותיה (הרבים) וגם כמה חסרונות שגילינו במהלך השימוש תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

יש לא מעט ביקורות ברשת על ה-D500 של ניקון שהוכרזה מוקדם יותר השנה (שתי ביקורות שאנו ממליצים בחום לראות ופרסמנו גם באתר הבת שלנו הן אלו של צלם הטבע האמריקני סטיב פרי אשר בחן את המצלמה מנקודת ראותו כצלם טבע, בעלי חיים וציפורים, והביקורת של ידידנו הקנדים מ-The Camera Store). מה שאנו רוצים לעשות הפעם הוא קצת אחר והוא מציג נקודות שונות שאנו מוצאים לנכון להדגיש ביחס למצלמה – אם אתם מתכננים לרכוש אותה אנו ממליצים לקרוא/לצפות גם בביקורות שהזכרנו וגם במה שאנו מציינים בכתבה הנוכחית.

תזכורת – למי שלא זוכר הינה קישור למפרט המלא של ה-D500 שהושקה בינואר 2016 בתערוכת CES.

הרשימה הבאה מהווה סיכום של ההתרשמות שלנו מה-D500 (לא לפי סדר כלשהו) – ראו גם את הסרטון שהכנו בהמשך:

  • ל-D500 מספר רב של כפתורים ברי תכנות – יותר מכל מצלמת רפלקס אחרת של ניקון (מליין ה-DX כולל ה-D300S הוותיקה) והיא ניתנת להתאמה אישית משמעותית מאד (לו רק תקדישו לכך את הזמן הנדרש).
  • מצאנו את המיקום של כפתור ה-ISO החדש (בחלק העליון של המצלמה) כנוח מאד לשימוש – הרבה יותר מזה המצוי בסדרת ה-D7XXX.
  • המסך בר ההטיה נוח מאד לשימוש גם הוא (הרבה יותר מזה המצוי ב-A6300 של סוני למשל) וזאת הודות למיקום הצירים המאפשר זווית טובה יותר כלפי מטה (קרוב מאד ל-90 מעלות). עדיין חבל שאנו לא רואים מסך מפרקי מלא שמאפשר גם צילום עצמי נוח יותר (שימושי לוידאו למשל).

מסך בר הטיה – אמנם לא מפרקי אבל עובד טוב

dsc04101

  • מסך המגע נוח מאד לשימוש להעברת תמונות, הגדלה ובדיקת פוקוס אחרי הצילום באמצעות לחיצה כפולה (פונקציה שלא הייתה קיימת בדגם ה-D5500 מסיבה לא ברורה כשבדקנו אותה). שימו לב כי התפריטים לא ניתנים לשינוי באמצעות מסך המגע (לא דבר רע בהכרח).

יש גם אפשרויות מגע – נוח לשימוש

dsc04103

  • הג’ויסטיק החדש מימין לעינית הוא תוספת נחמדה. לנו יש ידיים קטנות אז הוא הרגיש לנו מעט רחוק מידי והמשכנו להשתמש במקשי החיצים הוותיקים לשינוי נקודות הפוקוס במצלמה.
  • אם אנו מדברים על פוקוס – ניקון צריכה לזכות לקרדיט עצום בפיתוח מערכת הפוקוס המתקדמת מאד (לסטילס) במצלמה. זאת אותה המערכת המשתמשת גם ב-D5 והיא פשוט מצויינת – אולי הטובה ביותר בה השתמשנו עד כה במצלמה כלשהי (לא היה לנו מספיק זמן לשחק עם המערכת בקנון 1D X MK II ובסוני A99 MKII בפוטוקינה אבל אלו מצלמות יקרות משמעותית מה-D500 בכל מקרה).
  • למערכת הפוקוס ב-D500 יש המון אפשרויות מתקדמות והיא ניתנת להתאמה וכיוונון הרבה מעבר למה שאפשרי בסדרת ה-D7XXX. אנו השתמשנו הרבה בפונקציית ה-Group AF עם תוצאות לא רעות בכלל.
  • העינית של ה-D500 איכותית מאד וגדולה (בעלת הגדלה של 1X לעומת 0.92X בסדרת ה-D7XXX). אמנם היא איננה גדולה כמו העיניות של מצלמות Full Frame עם עם כיסוי פוקוס הרבה יותר גדול קשה להתלונן. מאד אבנו גם את כיסוי העינית העגול שהוא לדעתנו נוח יותר מזה המרובע של רוב המצלמות של ניקון (ובכלל).

עינית גדולה ואיכותית עם כיסוי עגול

dsc04110

  • עוד תוספת נחמדה שקיימת ב-D500 וגם בכמה דגמים מתקדמים אחרים של ניקון היא תריס העינית שמונע זליגת אור מהעינית בעת צילום בחשיפה ארוכה. חבל שניקון לא משלבת תוספת פשוטה אך יעילה זאת בכל הליין.
  • עבורנו המצלמה הייתה מעט גדולה מידי (ידיים קטנות כבר אמרנו) ואנו מעדיפים את גודלה של סדרת ה-D7XXX שמתאימה לנו כמו כפפה. לבעלי ידיים בינוניות וגדולות לא תהיה שום בעיה עם המצלמה (שימו לב שהיא עדיין קטנה מה-D810).
  • ל-D500 מהירות צילום פנטסטית (10 תמונות בשנייה) עם חוצץ גדול מאד. לכל מי שמצלם ספורט, אקשן, טבע ואפילו עיתונות – יש לכך חשיבות אדירה (ניתן לראות בסרטון בהמשך כמה דוגמאות לרצפי תמונות שצילמנו איתה). אם אתם חושבים שההפרש בין 7 ל-10 תמונות בשנייה עבור צילומי ספורט למשל הוא לא משמעותי – תחשבו שוב – מדובר בהפרש משמעותי מאד שיכול להיות ההבדל בין לתפוס בדיוק את הרגע שאתם רוצים ופשוט לפספס אותו.
  • בדקנו את המצלמה רק עם כרטיס SD (ל-D500 חריץ לכרטיס SD ולכרטיס XQD החדש יותר והמהיר). אנו ממליצים בכל פה על כרטיס מהיר במיוחד (ואם אתם מצלמים הרבה או מצלמים גם וידאו – אז גם בעל נפח גדול). כרטיס לא מהיר יגרום להאטה כללית בפעולת המצלמה (לא רק בזמן הצילום אלא גם בצפיה בתמונות ובכלל). כרטיסי XQD (במיוחד מהדור החדש) יבטיחו לכם פעולה במהירות מקסימאלית (אבל אלו יקרים למדי עדיין). משהו אחד שלא אהבנו – העובדה שמדובר על שני כרטיסי שונים – היינו מעדיפים בחירה בשני כרטיסי SD או שני כרטיסי XQD – שימוש בשני כרטיסים הוא פשוט מציק.
  • פונקציה ממש נחמדה המשולבת ב-D500 ולא ראינו בהרבה מצלמות (בטח לא ברמת המחיר הזאת) היא תאורה למקשים. אם תדליקו את התאורה של מסך הנתונים העליון (הזזה ימינה של כפתור הצילום) בתנאי תאורה נמוכים תגלו פתאום כי כל שורת הכפתורים בצד שמאל נדלקת וכמוהה גם הכפתורים בצד השמאלי העליון של המצלמה (מאד נחמד ושימושי). לצערנו הכפתורים בצד ימין לא נדלקו (לא ברור מדוע ניקון הזניחה אותם – נקווה שיתוקן בדגמים עתידיים).

שני כרטיסים שונים – היינו מעדיפים אחידות

dsc04108

  • איכות התמונה של ה-D500 מצויינת. אמנם, למצלמה כ-4 מגה פיקסל פחות מלמצלמות מסדרת ה-D7XXX של ניקון אבל הרגישות בהחלט מרשימה (אנו היינו עושים שימוש בתמונות בערך עד ל-ISO 3200 ובמקרים מסוימים אפילו עד ISO 6400) – הינה דוגמאות ברגישויות שונות:

100

200

80016003200 640012800 25600 51-200

  • טכנולוגיית העברת התמונה האלחוטית של ניקון – Snapbridge שהוצגה ב-D500 לראשונה (מאז שולבה גם ב-D3400 וב-D5600 שהוכרזה ממש לאחרונה) היא רעיון מעולה. ניקון ניסתה לקרב את חווית השימוש במצלמה סלולארית אבל עם מצלמה אמיתית ואיכותית. ניתן להגדיר באפליקציה כי התמונות שתצלמו יועברו לסלולארי וישמרו שם (ומשם להעלותן לרשתות חברתיות או לשלוח לחברים). כאמור על הנייר מדובר בפתרון הגיוני שכל החברות היו צריכות לאמץ מזמן (עוד נוסיף כי המצלמה מחוברת לאפליקציה באמצעות BT בעל צריכת חשמל נמוכה ואין צורך לחברו שוב לאחר החיבור הראשוני). עד כאן הכל טוב ויפה אך בפועל גילינו שהחיבור הראשוני היה מורכב ולא אינטואיטיבי במיוחד (וגם נכשל מספר פעמים), האפליקציה מאד מוגבלת ולפחות ממה שאנו ראינו לא ניתן להגדיר בצורה פשוטה העברה של תמונות ספציפיות לנייד (לא רצינו כי מאות תמונות יועלו אוטומטית לנייד שלנו ויתפסו נפח אחסון עצום) והאפליקציה עצמה הייתה לא יציבה ונתקעה פעמים רבות. מעבר לכך לאפליקציה כמעט ואין יכולת שליטה במצלמה וזאת בניגוד ללא מעט אפליקציות אחרות שמאפשרות שליטה מלאה במצלמה.
  • לכל אלו כדאי להוסיף צריכה מאד משמעותית של הסוללה כשה-BT דולק (חצי יום של צילום לא אינטנסיבי גמר 2/3 סוללה) והחוויה של השימוש ב-Snapbridge רחוקה ממה שהיינו רוצים לראות. לניקון יש עוד הזדמנות לשפר את הנושא משום שרוב הבעיות הן בעיות תוכנה או קושחה ובכל זאת מן הנסיון הקודם עם ניקון ברור לנו כי מדובר בצד החלש של החברה (אולי זה הזמן לקחת צוות פיתוח חיצוני או לרכוש בית תוכנה ניקון?). אנו בכל מקרה ממליצים בחום כי אם אינכם משתמשים ב-Snapbridge תעבירו את המצלמה ל-Airplane mode – דבר שהוכח כחוסך בטריה באופן משמעותי במצלמה).
  • איכות הוידאו של ה-D500 גם ב-1080p וגם ב-4K מעולה (בייחוד עם עדשת ה-50-100 מ”מ של סיגמא איתה צילמנו שמספקת חדות מדהימה). אלא שאם חשבתם לרכוש את המצלמה לצורך צילום וידאו אנו מציעים כי תשקלו זאת בזהירות. ראשית, למצלמה (כמו לשאר הגופים של ניקון) אין מייצב מובנה ועבודה ידנית איתה  (אפילו עם חלק מהעדשות המיוצבות) איננה אידאלית, אבל הבעיה המשמעותית יותר קשורה לפוקוס האוטומטי בוידאו. ניקון בניגוד לסוני, קנון ואפילו פנסוניק ואולימפוס פשוט לא השכילה ליצור מערכת פוקוס רציף בוידאו שמסוגלת לעבוד בצורה חלקה וטבעית. התוצאה היא וידאו קופצני ובמקרים רבים לא שימושי בעליל (כך לדוגמא פרט לשניות ספורות בסרטון שצילמנו עם מנכ”ל סיגמא – כל שאר 12+ הדקות של הסרטון היו בלתי שמישות לחלוטין – מה שאומר שהיינו צריכים למעשה לצלם את הסרטון כולו עם פוקוס ידני בלבד). אם אתם מרגישים בנוח לעבוד בוידאו עם פוקוס ידני בלבד על חצובה – תקבלו איכות תמונה טובה מאד – אבל אם לא – ישנן בשוק אופציות עדיפות בהרבה לצילום וידאו.
  • עוד נקודה שראוי להוסיף בהקשר זה – אם תבחרו לצלם ב-4K תגלו כי הקרופ של המצלמה גדל לפתע מ-1.5X הרגיל של המצלמה ל-2.2X – התוצאה מאד לא סימפטית – כמעט שום עדשה שתמצאו לא תספק לכם זווית אולטרה רחבה בוידאו 4K ואפילו עדשות רחבות רגילות הופכות לעדשות טלה – אנו נאלצנו לצלם ספורט ממרחק גדול משמעותית ובסופו של דבר אפילו אז קיבלנו לא מעט חיתוכי ראשים לא מתוכננים בגלל אורך המוקד המוגדל.
  •  עוד נקודה הקשורה לוידאו (ולפוקס עם Live view בכלל) הוא מהירות הפוקוס – ניקון אולי שיפרה במעט את המהירות במצב זה אבל הוא עדיין שונות אור ממהירות הפוקוס של מצלמות חסרות מראה וכמובן איטי בהרבה מהפוקוס עם העינית.
  • משהו אחד חיובי בנוגע לוידאו בכל זאת – ב-D500 ניקון אפשרה סוף סוף שינוי של הצמצם בעת צילום וידאו (או בכלל במצב Live view) כפי שאפשרי בחלק ממצלמות ה-Full Frame של החברה. בהחלט צעד מבורך – למה הדבר לא אפשרי בכל המצלמות של החברה? לניקון הפיתרונים.
  • נקודה אחרונה לסיום – כפי שדווח בהרחבה ברשת – לא ניתן להשתמש ב-D500 בסוללות לא מקוריות. זה מרגיז (אם כי אפשר להבין מדוע בחרה ניקון לעשות זאת). באופן רשמי הסוללה פשוט צורכת יותר אנרגיה (מדובר ב-EN-EL15 שניקון מרבה להשתמש בה אבל בגרסה החדשה יותר – הסוללה הישנה שלנו מה-D7100 למשל עבדה אבל סיפקה כוח לזמן קצר משמעותית).

סיכום

בוא ננסה לסכם. אף שלא מדובר בביקורת סטנדרטית אלא יותר באוסף של התרשמויות משתמש אנו בהחלט יכולים לתת שורה תחתונה אחרי לא מעט שבועות של שימוש. ה-D500 היא ללא ספק אחת המצלמות המוצלחות ביותר של ניקון וחבל שנדרש לחברה זמן כה רב להביאה אל השוק. איכות התמונה שלה בסטילס ובוידאו מעולה, היא מהירה, נוחה לשימוש, כוללת מגוון עצום של אפשרויות הגדרה אישיות, מסך המגע שלה נוח לעבודה ומערכת הפוקוס בשילבו עם מהירות הצילום והחוצץ הגדול מאפשרים במיוחד לצלמים של עצמים בתנועה (ספורט, אקסטרים, ציפורים וכו’) לא לפספס אף רגע ולחזור עם שלל אפשרויות ביד. ישנן שתי נקודות בהן המצלמה לא מצליחה במיוחד – ראשית, ולמרות ההבטחה הגדולה, Snapbridge – טכנולוגיית ההעברה האלחוטית של ניקון – עדיין מרגישה כמוצר חצי אפוי (במקרה הטוב), הנקודה השנייה היא הוידאו – לניקון עדיין אין מערכת פוקוס רציפה בוידאו מה שמגביל מאד את אפשרויות השימוש בה למטרה זו. אם אתם יכולים להסתדר בלי שתי הנקודות האחרונות מובטחת לכם חוויות צילום מעולה.

הסרטון שהכנו לאתר הבת שלנו LensVid המציג את היתרונות והחסרונות של ה-D500

גלריה שצולמה עם ה-D500 ועדשת ה-50-100 מ”מ f/1.8 של סיגמא (ביקורת בקרוב)

dsc_0680 dsc_0559 dsc_0738 dsc_0858 dsc_1346 dsc_1354 dsc_1420 dsc_1426

אנו רוצים להודות לחברת הדר יבואנית ניקון לישראל על אספקת המצלמה לבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

2 תגובות

  1. Avatar

    גדי

    16/11/2016 ב 12:20 AM

    איך אפשר להתרשם מתמונות כאלה קטנות?!

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *