ראשי ביקורות\סקירות אולימפוס PEN E-PL1 – סקירה

אולימפוס PEN E-PL1 – סקירה

2
0

מצבי צילום וביצועים

  • מצבי צילום אוטומטיים – ה-PEN E-PL1 עשירה מאד באפשרויות כוונון וצילום ידניים ואוטומטיים. מצב הצילום האוטומטי הסטנדרטי הוא ה-IAuto בו קובעת המצלמה את המהירות, מפתח הצמצם, הרגישות ולמעשה כל מאפיין צילום רלוונטי בהתאם לתנאי הצילום. לרוב תפקד מצב ה-IAuto בצורה משביעת רצון אך מפעם לפעם נתקלנו גם בהתנהגויות חריגות כמו התעקשות על מהירות תריס גבוהה מן הרצוי (בהחלט אפשר ובעיות אלו ייפתרו באחת מגרסאות הקושחה הקרובות או שהן ייחודיות למצלמת הביקורת). מלבד מצב ה-IAuto קיימים מספר מצבים אוטומטיים ואוטומטיים למחצה בניהם מצב P/A/S המוכרים ממרבית המצלמות הדיגיטליות המודרניות וכן מצב וידאו. בנוסף קיים מצב ART הכולל בתוכו 6 מצבי משנה "אומנותיים" אותם ניתן לראות בגלריה הבאה – לחיצה להגדלה תציין את שם המצב (לכל מצב שתי תמונות):
[mega_gallery]

מצב ה-Scene (או SCN) המוכר לנו ממצלמות קומפקטיות אך גם ממצלמות כניסה רלפקסיות מאפשר צילום מתוכנת עבור שורה של סיטואציות מוכרות בניהן:

  • Portrait – מצב צילום אנשים (גוף מלא).
  • e-Portrait – מצב פורטרט לצילומי תקריב פנים.
  • Landscape – מצב צילום נופים.
  • Landscape + Portrait – מצב צילום אנשים על רקע נוף.
  • Sport – מצב צילום עצמים בתנועה.
  • Nigh Scene – מצב צילום בתנאי תאורה נמוכים (רגישות מוגברת, מהירות תריס נמוכה וצמצם פתוח).
  • Night + Portrait – מצב צילום בני אדם בתנאי תאורה קשים.
  • Children – מצב ייעודי לצילום ילדים (ובעלי חיים).
  • High Key – מצב צילום בתאורה חזקה (ליצירת גוונים רכים ובהירים יותר).
  • Low Key – מצב צילום ייעודי עבור פורטרטים ואובייקטים בתנאי תיאורה לקויה (גורם הצללה עדינה יותר של העור).
  • DIS Mode – מצב ייצוב (מפעיל את אפשרות מייצב התמונה הדיגיטלי, מגדיל את הרגישות ואת מפתח הצמצם).
  • Macro – מצב ייעודי לצילומי תקריב.
  • Nature Macro – מצב ייעודי לצילומי תקריב של חרקים על רקע פרחים וכו'.
  • Candle – מצב ייעודי לצילום לאור נרות.
  • Sunset – מצב צילום ייעודי לצילום שקיעה\זריחה.
  • Documents – מצב לצילומי מסמכי (טקסט שחור על רקע לבן).
  • Panorama – מצב צילום תמונות פאנורמה (מספר תמונות הניתנות לחיבור).
  • Fireworks – מצב צילום זיקוקי דינור.
  • Beach & Snow – מצב צילום על רקע בהיר דומיננטי.

בחירת המצבים המתוכנתים השונים מתבצעת על ידי סיבוב החוגה למצב SCENE לאחריה מופיעות האפשרויות השונות על המסך בתוספת כיתוב המורה על שם המצב  ותמונה להמחשה. הניווט בין המצבים השונים מתבצע על ידי שימוש בחצים (למעלה ולמטה).

  • מצבי צילום ידניים – בדומה לכל מצלמה רפלקסית ולמרבית המצלמות הקומפקטיות המתקדמות כוללת גם ה-PEN E-PL1 מצב צילום ידני מלא (M). מכיוון שהמצלמה איננה כוללת גלגלות לצורך כיוון הצמצם ו/או המהירות שינויים אלו נעשים באמצעות כפתורי החיצים (ימינה ושמאלה למהירות ולמעלה ולמטה לצמצם). למרות שצלמים המורגלים בשימוש בגלגלת ימצאו את השיטה נוחה פחות, לאחר מספר שבועות של שימוש ניתן בהחלט להתרגל לכך, אך מומלץ בחום לאחוז את המצלמה כראוי בשתי ידיים בעת לחיצה על כפתורי החיצים. על גבי המסך מופיעים תפריטי כוונון נוספים המאפשרים לשנות בנוסף את עוצמת הבזק הפלאש, קביעת אופי הצילום כגון צילום ברצף , צילום עצמי וכו'. כמו כן בלחיצה על כפתור ה-Start\OK  ניתן לנווט לתפריט נוסף המאפשר שינוי רמת הרגישות של המצלמה (ISO) ובנוסף מציע המלצה לרמת הרגישות הראויה לדעת המצלמה. אפשרויות נוספות הכלולות בתפריט הידני הן: שינוי שיטת פיקוס (אוטומטי או ידני), בחירת גודל הקובץ (3 דרגות) ובחירת מצב איזון הלבן (White Balance). מרבית התפריטים אינטואיטיביים ודורשים כמות לחיצות קטנה בכדי להגיע אליהם.

ביצועים

  • מהירות תפעול/צילום – מן הבדיקות אותן ערכנו המצלמה נדלקה והייתה מוכנה לצילום בתוך 1.7 שניות. הצורך לפתוח את העדשה (באמצעות כפתור הנעילה) פוגע במהירות הצילום הראשוני (אם כי חשוב לזכור כי מגבלה זו קיימת רק בחלק מהעדשות של חברת אולימפוס). בין תמונה לתמונה (ללא פלאש וללא צורך לפקס מחדש) נדרשו למצלמה 1.3 שניות בין צילום לצילום (מהירה משמעותית מדגם ה-FZ18, האולטרה זום הוותיקה של פנסוניק, אך לרוב איטית מעט יותר ממצלמות כניסה רפלקסיות דוגמת ה-D5000). בצילום רצף (גם כאן ללא פלאש או צורך לפקס מחדש) הגיעה ה-PEN E-PL1 לתוצאה יפה וקרובה להצהרות היצרן – סביב 3 תמונות בשנייה (מצלמות קומפקטיות ומצלמות אולטרה זום מבוססות חיישני CCD מגיעות בדרך כלל כיום למהירות צילום אשר נעה סביב תמונה אחת לשנייה. מצלמות רפלקסיות מודרניות מתחילות מכ-2.5 תמונות לשנייה בדגמי הבסיס ועד כ-10 תמונות לשנייה בדגמים המקצועיים והמהירים ביותר). הסרטון הבא מורכב מ-14 תמונות אשר צולמו ברצף בזו אחר זו של רכב עובר – ניתן לראות את הזמן החולף בין תמונה לתמונה (מומלץ לצפות באיכות גבוהה):

  • סוללה – ה-PEN E-PL1 מסופקת עם סוללת ליתיום איון מדגם BLS-1 בעלת קיבולת של 1150 מיליאמפר. סוגיית הסוללה במצלמה חסרת עינית חשובה במיוחד בשל המסך המופעל כל העת וצורך כמות נכבדה של חשמל. על פי הצהרת היצרן הסוללה אמורה להספיק לכ-290 תמונות (נתון מבוסס תקן CIPA), מן הבדיקה שאנו ערכנו המספר נמוך מעט יותר ונע סביב 250 תמונות בין הטענה להטענה.
Pages 1 2 3 4 5 6 7 8 9
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ×‘יקורות\סקירות

2 תגובות

  1. שלמה

    26/07/2010 ב 8:26 PM

    יש לי בעיה עם המשפט "איכות הבנייה הכללית של העדשה סבירה בהחלט לעדשת קיט בסיסית."
    במצלמות אחרות יש אפשרות בחיה בין עדשות לכן היצרנית יכולה להרשות לעצמה רמות שונות של עדשות.
    כאן אין אפשרות בחירה (באותו טווח כמובן) לכן עדשת הקיט חייבת להיות באיכות גבוהה בהרבה.

    השב

  2. עידו גנוט

    26/07/2010 ב 9:38 PM

    מדוע אין אפשרות בחירה? ראשית ניתן בהחלט לרכוש את המצלמה עם עדשה אחרת – באופן תיאורטי (וגם מעשי אם אתה מוכן לרכוש בחו"ל) ניתן לרכוש אותה עם עדשת הקיט של ה-GF1 אפשר גם להשתמש בעדשות קיט רגילות של אולימפוס – סך הכל יש מבחר יפה של עדשות. בקשר לשאלה מה באמת איכות הבניה – מדובר בעדשה פלסטית זולה – התפקוד שלה פרט לנושא הכפתור היה בסדר גמור והתרשמנו מאד לטובה מאיכות המאקרו. לגבי הריצודים בוידאו – קשה לנו לומר בשלב זה ממה הם נובעים – אחרי שנבדוק יותר מצלמות מהסדרה/עדשות אולי נוכל לומר משהו ביותר וודאות.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *