ראשי ביקורות\סקירות אולימפוס PEN E-PL1 – סקירה

אולימפוס PEN E-PL1 – סקירה

2
0

מבנה, ארגונומיה וחיישן

  • חומרים – ה-PEN E-PL1 עשויה מחומר פלסטי קשיח המספק תחושה עמידה למדי. ידית האחיזה של המצלמה מסייעת מאד לנוחות האחיזה והצילום אם כי חלק מן המשתמשים להם אפשרנו לנסות את המצלמה מצאו את הידית בולטת פחות מן הרצוי (הדבר תלוי כנראה במבנה כף היד). מרבית הבודקים הסכימו עם זאת כי אולימפוס הייתה יכולה לשפר את האחיזה אם הייתה עושה שימוש בחומר מחוספס יותר בידית האחיזה אשר היה מונע החלקה כתוצאה מהזעה בעת שימוש ממושך. חומרים דומים בעלי חירור מובנה משולבים בחלק ממצלמות הרפלקס (ובמספר מצומצם של מצלמות קומפקטיות) והם מסייעים בדרך כלל במניעת החלקה של היד.

Olympus E PL1 side
E-PL1 - גוף פלסטי (צילום אופיר אילוז)
  • עיצוב – העיצוב של ה-PEN E-PL1 בדומה ליתר אחיותיה מסדרת ה-PEN הנוכחית מזכיר לנו נשכחות (המצלמה מעוצבת כידוע בהשראת סדרת ה-PEN המקורית של אולימפוס אשר זכתה להצלחה אדירה בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת ומכרה למעלה מ-17 מליון מצלמות בכל רחבי העולם). מראה הרטרו מזכיר פריט אופנתי יותר מאשר מצלמה רפלקסית ולרכישה זמינים בארבעה צבעים – לבן/ כסוף שמפניה/אדום/שחור. אנו קיבלנו את הדגם הלבן (למרות הייחוד שבמצלמה רפלקסית לבנה חשוב לזכור כי הצבע נוטה להדגיש לכלוך ושריטות יותר מצבעים כהים וראוי לקחת זאת בחשבון כאשר בוחרים צבע).
Olympus E PL1 front
E-PL1 עיצוב רטרו מודרני (צילום: אופיר אילוז)
  • גודל – ביחס כמעט לכל מצלמה רפלקסית ה-PEN E-PL1 נחשבת קטנה מאד. רוחבה (יחד עם מחזיקי הרצועה המתכתיים הבולטים מעט לצדדים) כ-120 מ”מ, רחבה מעט יותר משתי מצלמות ה-NEX של סוני אך צרה מכל מצלמה רפלקסית אחרת (ובכלל זה דגמי ה-EVIL האחרים בשוק כגון ה-NX10 של סמסונג וה-GF1 של פנסוניק). אם נבחן את ה-PEN E-PL1 ביחס למצלמה קומפקטית מתקדמת כמו הקנון G10 לדוגמא נגלה כי היא רחבה בכס”מ אחד אך צרה ונמוכה יותר.
E-PL1 - גדולה מקומפקטית קטנה מרפלקס (צילום אופיר אילוז)
E-PL1 - גדולה מקומפקטית, קטנה מרפלקס (צילום: אופיר אילוז)
  • משקל – גם בכל הקשור במשקל ה-PEN E-PL1 בולטת לטובה, עם פחות מ-300 גרם (10 גרם בלבד מעל המובילה בקטגוריה – ה-NEX5 של סוני). לשם השוואה מצלמות כניסה רפלקסיות “קונבנציונאליות” כגון ה-D3000 של ניקון שוקלות חצי קילו לערך ואפילו ה-G10 שוקלת 50 גרם יותר מה-PEN E-PL1 (אם כי כאן ההבדל הוא לרעת האולימפוס משום שמשקלה אינו כולל את העדשה).
Olympus E PL1 machbox
E-PL1 - לא קופסת גפרורים אבל קלה (צילום: אופיר אילוז)
  • ארגונומיה – מצאנו את ה-PEN E-PL1 נוחה בדרך כלל לאחיזה ולשימוש. מיקום הכפתורים התגלה לרוב כיעיל. במיוחד ראוי לציון את כפתור הוידאו הייעודי הממוקם בדיוק בנקודה הנוחה ללחיצה על ידי האגודל הימני. בלטו מעט בהיעדרן גלגלות שליטה (לצמצם/מהירות), צלמים המורגלים לגלגלות אלו ממצלמות רפלקסיות “סטנדרטיות” עשויים להזדקק לזמן בכדי להתרגל לשליטה באמצעות הכפתורים.

חיישן

  • סוג החיישן – בדומה לשאר המצלמות של חברת אולימפוס מן השנים האחרונות (כמו גם אלו של חברת פנסוניק) החיישן של ה-PEN E-PL1 מבוסס על טכנולוגיית Live MOS (שם מסחרי יפה לחיישן NMOS בעלת יכולת Live-view). טכנולוגיה זו אשר הוצגה לראשונה ב-2006 אמורה לספק צריכת חשמל נמוכה יותר ויכולת משופרת לצמצום רעש בתמונה. גודל החיישן הינו 17.3 מ”מ על 13 מ”מ (קצת יותר מ-21 מ”מ אלכסון), קטן מחיישן APS-C טיפוסי המצוי כיום במרבית המצלמות הרפלקסיות אך גדול משמעותית מהחיישנים הנפוצים במצלמות קומפקטיות (ובמצלמות אולטרה זום). באיור הבא ניתן לראות השוואה בין חיישנים נפוצים שונים, היחס בין גדלי החיישנים בתמונות שבאיור תואם ליחס הגדלים האמיתי (הערה: חיישן ה-4/3 המוזכר בטבלה זהה בגודלו לחיישן המיקרו 4/3 המשמש בסדרת ה-PEN, ההבדל בין הפורמטים נעוץ דווקא בגוף המצלמה והיעדר המראה בגרסת המיקרו):

Sensor-sizes - table

  • רזולוציות ופורמטי קבצים – ה-PEN E-PL1 תומכת ברזולוציה בת 4032 על 3024 פיקסלים (או 12.3 מגה פיקסל) ובאמצעות שינוי הגדרות ניתן לצלם ברזולוציות נמוכות יותר (7 דרגות שונות). אולימפוס השכילה לאפשר גם צילום בלתי דחוס (RAW). ניתן להוריד דוגמא לתמונת RAW (פורמט הקבצים הבלתי דחוס של אולימפוס מכונה ORF) מן הקישורים הבאים (בכדי להוריד את הקבצים יש ללחוץ על הכפתור הימני בעכבר ולשמור את הקבצים למחשב): תמונה 1, תמונה 2.
  • רגישות – בדומה לחלק ניכר מדגמי המצלמות בשוק (קומפקטיות אך גם רלפקסיות) ה- ה-PEN E-PL1 מסוגלת לצלם ב-ISO מקסימאלי גבוה משמעותית מזה אשר רובנו נהיה מוכנים לקבל מבחינת איכות הפלט. להלן מספר דוגמאות לאיכות הצילום ברמות רגישות שונות:

ISO 100:

Olympus E PL1 ISO 100ISO 400:

Olympus E PL1 ISO 400ISO 800:

Olympus E PL1 ISO 800ISO 1600:

Olympus E PL1 ISO 1600ISO 3200:

Olympus E PL1 ISO 3200

  • מערכת ייצוב – אולימפוס, בדומה לפנטקס, סמסונג וסוני (מלבד סדרת ה-NEX), בחרה לשלב מייצב תמונה בגוף המצלמה. זאת בניגוד לקו אותו מובילות קנון וניקון לפיו מקומו של מייצב התמונה הוא בעדשה (ככל שהדבר נוגע לייצוב במצלמות רפלקסיות כמובן). ב-PEN E-PL1 בחרה אולימפוס (משיקולי עלות) לשלב מייצב פשוט יותר מזה המצוי בדגמי ה-EP2 וה-EP1 אך לדברי החברה המייצב עדיין מסוגל לפצות על רעד של הצלם עד לשלושה סטופים. למייצב שלושה מצבים: מצב 1 לצילום כללי, מצב 2 לצילום מהיר בעת תנועה אופקית ומצב 3 לצילום מהיר בעת תנועה אנכית. אנו מצאנו את המייצב יעיל בדרך כלל אם כי חשוב להבין שבשום מקרה מייצב איננו מחולל ניסים, הוא לא ימנע מן הסתם מריחה של אובייקט הזז בזמן הצילום וגם יכולתו לצמצם את השפעתן של רעידות ידו של הצלם מוגבלת לתזוזות קלות (בעיקר מימין לשמאל או למעלה ולמטה והרבה פחות במקרה של תנועה קדימה ואחורה).
עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Avatarעידו גנוט , אופיר אילוז
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

2 תגובות

  1. Avatar

    שלמה

    26/07/2010 ב 8:26 PM

    יש לי בעיה עם המשפט “איכות הבנייה הכללית של העדשה סבירה בהחלט לעדשת קיט בסיסית.”
    במצלמות אחרות יש אפשרות בחיה בין עדשות לכן היצרנית יכולה להרשות לעצמה רמות שונות של עדשות.
    כאן אין אפשרות בחירה (באותו טווח כמובן) לכן עדשת הקיט חייבת להיות באיכות גבוהה בהרבה.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    26/07/2010 ב 9:38 PM

    מדוע אין אפשרות בחירה? ראשית ניתן בהחלט לרכוש את המצלמה עם עדשה אחרת – באופן תיאורטי (וגם מעשי אם אתה מוכן לרכוש בחו”ל) ניתן לרכוש אותה עם עדשת הקיט של ה-GF1 אפשר גם להשתמש בעדשות קיט רגילות של אולימפוס – סך הכל יש מבחר יפה של עדשות. בקשר לשאלה מה באמת איכות הבניה – מדובר בעדשה פלסטית זולה – התפקוד שלה פרט לנושא הכפתור היה בסדר גמור והתרשמנו מאד לטובה מאיכות המאקרו. לגבי הריצודים בוידאו – קשה לנו לומר בשלב זה ממה הם נובעים – אחרי שנבדוק יותר מצלמות מהסדרה/עדשות אולי נוכל לומר משהו ביותר וודאות.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *