ראשי ביקורות\סקירות ביקורות ראש מול ראש בביקורת: מנפרוטו 504X מול Nitrotech 608

ראש מול ראש בביקורת: מנפרוטו 504X מול Nitrotech 608

0
0

אנו שמחים לפרסם היום את החלק השני בסקירה שלנו שהחלה לפני מספר שבועות עם חצובות הוידאו של חברת מנפרוטו וכעת אנו מפרסמים את הסקירה אודות שני ראשי הוידאו המתקדמים של החברה – ה-504X וה-Nitrotech 608.

לפני מספר שבועות פרסמנו כאן סקירה אודות שתי חצובות הוידאו של מנפרוטו – ה-635 וה-645. אנו משלימים היום את הפרויקט עם סקירה כפולה של שני ראשי הוידאו שקיבלנו מהחברה ובהם אנו משתמשים מזה מספר חודשים.

סקירת הוידאו של שני ראשי הוידאו של מנפרוטו מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

מנפרוטו 504X ומנפרוטו Nitrotech 608 – קצת רקע

ה-504X הושק ביוני 2020 (ראו ידיעה שלנו בנושא) והוא ראש הוידאו החדש ביותר בסדרת ה-500 של מנפרוטו. הראש מחליף את ה-504HD הוותיק והוא מביא עימו שורה של שיפורים כולל משקל נשיאה מירבי גבוה יותר, משקל עצמי נמוך יותר, counter balance עם ארבע מדרגות ועוד שורה של חידושים קטנים יותר. הבדל חשוב נוסף נוגע לבסיס – בעוד שדגם ה-504HD (והדגמים הגדולים יותר של החברה) היו כולם בעלי בסיס ראש חצי כדור (75 מ”מ), ה-504X הוא בעל ראש שטוח המאפשר מעבר מהיר וקל לשימוש על סליידר או מנוף ללא צורך בעזרים נוספים (המוסיפים משקל, גובה ועלויות).

סדרת ה-Nitrotech של מנפרוטו היא חדשה הרבה יותר והושקה לראשונה ב-2017 עם ראשי ה-N8 וה-N12 אשר שילבו לראשונה ראש בוכנה עם conter balance רציף ותנועה חלקה במיוחד. ב-2019 השיקה מנפרוטו עדכון לראשים המקוריים בסדרה תחת השמות 608 ו-612 עם מספר שיפורים ארגונומיים והתאמות נוספות ואנו כאמור נבחן את דגם ה-608 בביקורת הנוכחית לצד ה-504X.

504X ו- Nitrotech 608 תכונות מרכזיות

שני הראשים מגיעים עם רשימה ארוכה מאד של תכונות ויכולות ולמרות שבמבט ראשון הם עשויים להראות דומים מאד (ויש בניהם אכן תכונות משותפות רבות) ישנם גם מספר הבדלים חשובים ואנו נעמוד עליהן בהמשך הביקורת.

לשני הראשים יש מערכת pan חדשה וחלקה במיוחד עם כפתור נעילה חדש ונוח הרבה יותר מזה שהיה קיים בחלק מהדגמים הישנים של החברה (הוא עדיין קטן יחסית אבל בהחלט נוח יותר מזה שהיה בכמה מהדגמים הישנים). בנוסף ישנה שליטה מאד נוחה במידת החיכוך של ה-pan (ראו בסרטון) באמצעות סיבוב וניתן לקבוע תנועה מאד איטית וחלקה או מהירה מאד ללא חיכוך כלל. ראוי לציון כי בשני הראשי מנפרוטו ציינה את מנגנון החיכוך ל-pan ול-tilt בצבע אדום.

ה-504X מימין מול ה-Nitrotech 608

ה-504X מימין מול ה-Nitrotech 608

לשני הראשים אותו מנגנון tilt (לפחות מבחינת העיצוב החיצוני) כולל כפתור החיכוך והנעילה, אם כי ב-504X הוסיפה מנפרוטו גם כיתוב לכיוון הסיבוב (מבורך). לשניהם יכולת להטות את הראש ממינוס (אחורה) 70 מעלות ועד פלוס (קדימה) 90 מעלות. לשניהם גם ידית איכותית באורך 36 ס”מ עם קצה גומי. החיסרון היחיד שלה ביחס לידיות של כמה חברות אחרות היא שהיא איננה מתקפלת. הידית ניתנת לחיבור באחד משני הצדדים באמצעות חיבור rosette עם חיבורי Arri וכן חיבור ה-Easy link הייחודי למנפרוטו. חשוב לנו לציין שהחלק שמחבר את ה-rosette לשאר הראש צר מאד ולכן אנו ממליצים על זהירות כשאתם מחברים זרועות ל-rosette (אם תפעילו כוח מוגזם על הזרוע או תפילו בטעות את החצובה אתם עשויים לגרום נזק ל-rosette העדין).

למרות שאנו אוהבים את חיבור ה-Easy link שמונע מזרועות להסתובב באמצעות זוג “שיניים” מדובר בפתרון ייחודי למנפרוטו הדורש רכישה של זרועות מנפרוטו ייעודיות (ראו ביקורת שלנו על זרועות ה-244 של החברה מלפני מספר שנים). לזכותה של מנפרוטו נאמר כי היא כי מאפשרת לחבר גם זרועות ואביזרים אחרים עם חיבור Arri שגם לו יש זוג פינים המונעים סיבוב והוא הרבה יותר נפוץ. ל-504X יש יתרון בגזרה זאת משום שהוא כולל חיבור 3/8″ עם חיבור Arri גם מקדימה באחד הצדדים מה שלא קיים ב-608 (שימו לב שחיבור זה לא כולל גם Easy link מסיבה לא ברורה).

ראש ה-608 עם counter balance רציף

A7R08349 504x 6

לשני הראשים יש leveling bubble מואר (עם סוללה וכפתור). העיצוב נוח אולי יותר מזה של דגמים קודמים של החברה אבל עדיין מעט קשה לראות את ה-leveling bubble מהרבה זוויות. אם להיות הוגנים כלפי מנפרוטו מיקום ה-leveling bubble הוא בעיה שהרבה יצרניות נתקלו בה ומעט הצליחו לפתור בצורה טובה.

משקל הנשיאה המקסימאלי של ה-504X עומד על 12 ק”ג (כפול כמעט מהדגם הקודם בסדרה). מדובר על משקל גבוה מאד וספק אם מרבית המשתמשים בראש יגיעו אפילו למשקל ציוד קרוב אליו אבל מצד שני הדבר בהחלט צריך לספק שקט נפשי למי שרוכש את הראש כי גם עם rig כבד מאד הראש יהיה מסוגל לעמוד בעומס (עוד על הנושא בסעיף הבא).

ה-leveling bubble המואר

ה-leveling bubble המואר

ל-608 משקל נשיאה מקסימאלי של 8 ק”ג (לדגם ה-612 משקל נשיאה של עד 12 ק”ג), מצד שני הוא כבד בכ-200 גרם מה-504X – קרי 2.5 ק”ג לערך מול קצת יותר מ-2.2 ק”ג של ה-504X. הבסיס של שני הראשים זהה אגב בקוטר של 8 ס”מ.

מערכת נעילת הפלטה של ה-504X פשוטה ונוחה לשימוש. היא כוללת מנגנון נעילה מסוג ratcheting locking lever וכפתור נעילה הנלחץ פנימה. אחרי שפותחים את ה-ratcheting locking lever לוחצים על כפתור הנעילה ואפשר לשחרר את הפלטה (למעלה והצידה לא קדימה ואחורה). שימו לב שהפלטה לא תצא או תפיל בטעות את המצלמה גם אם הראש יהיה בזווית.

המנגנון ב-608 די דומה בסך הכל אבל לטעמנו מעט פחות אינטואיטיבי. יש צורך לדחוף ולמשוך את שני הכפתורים בו זמנית (ראו בסרטון למעלה) והפעולה דורשת התרגלות מסוימת. נאמר כי המנגנון כן מרגיש יותר מחוזק מב-504X אם כי בשניהם לא חווינו בעיות כלשהן.

לשני הראשים פלטות דומות (504PLONG) אבל ב-608 ישנם סימונים על הפלטה שעוזרים מאד באיזון המצלמה וב-504X אין סימונים כאלו (כמובן שאפשר לרכוש פלטה עם סימונים גם עבור ה-504X אבל הפלטות המקוריות יקרות למדי).

608- ראש בוכנה – שימו לב לידית מנגנון ה-counter balance מימין

608- ראש בוכנה - שימו לב לידית מנגנון ה-counter balance מימין

אנו עבדנו עם שני הראשים יחד עם ה-iFootage Seastars Q1 שמאפשרת החלפה של ראשים בין חצובות, סליידרים, מנופים ואביזרים אחרים. הבעיה העיקרית עם ה-iFootage Seastars Q1 בנקודת הזמן הנוכחית היא שהחברה טרם פתרה את הנעילה של הפלטות על הראש מה שאומר שבעת ביצוע pan לכיוון פתיחת הראש, הראש יכול להשתחרר. אנו בהחלט מקווים כי חברות נוספות ובהן מנפרוטו עצמה תקדם בקרוב פתרונות דומים ללא בעיה זו.

עוד פיסת מידע שחשובה לכל מי שמתכנן לעבוד עם הראשים בסביבה קרה (או חמה) מאד היא של-504X מסוגל לעבוד בטמפרטורות שבין מינוס 30 ועד פלוס 60 מעלות לעומת מינוס 20 ועד פלוס 50 ב-608.

מערכת Counter-balance

בחרנו להקדיש סעיף שלם מן הביקורת לנושא “האיזון” (counter balance) של שני הראשים וזאת משום שמדובר באחד ההבדלים המרכזיים בשימוש בין השניים.

נתחיל עם ה-504X הכולל מערכת “איזון” עם ארבעה שלבים כאשר כל שלב מיועד לאיזון משקל שונה של מצלמה/rig. להלן הפעולות שעליכם לבצע בכדי לאזן את הראש (צפיה בסרטון עשויה להבהיר את הדברים אפילו יותר).

  1. פתחו את נעילת ה-Tilt של הראש.
  2. פתחו את נעילת החיכוך (של ה-Tilt) עד הסוף לכיוון סימון המינוס.
  3. סובבו את כפתור ה-counter balance למצב 0.
  4. חברו את המצלמה לפלטה והכניסו את הפלטה למקומה על הראש.
  5. ייצבו את הפלטה עם המצלמה/rig כך שאלו יעמדו במקום ולא יפלו קדימה או אחורה ונעלו את ה-locking lever.
  6. הטו את הראש קדימה ואחורה ובדקו האם המצלמה לא נופלת. אם כן סובבו את ה-counter balance למספר הבא (1 ואם לא מספיק 2 או 3).
  7. המצב הנכון אליו אתם צריכים לשאוף להגיע הוא שהראש נשאר עומד בכל זווית בו תשאירו אותו ללא נעילה.
  8. לבסוף התאימו את מידת החיכוך הרצויה לכם על ידי סיבוב כפתור החיכוך של ה-Tilt.

כמה הערות חשובות:

  • המשקל המינימאלי לצורך ביצוע counter balance עם ה-504X הוא 2.2 ק”ג. משקל נמוך יותר לא יאפשר זאת (זיכרו שאפשר להגדיל את משקל המצלמה/rig בכל מידי דרכים אבל בשורה התחתונה 2.2 ק”ג במיוחד כשמדובר על מצלמות חסרות מראה הוא משקל גבוה למדי לשילוב מצלמה/עדשה בלבד).
  • על פי מנפרוטו למערכת ה-counter-balance של ה-504X יש ארבעה מצבים התואמים למשקלים הבאים: מצב 0 = ללא counter balance כלל. מצב 1 = החל מ-2.2 ק”ג. מצב 2 = החל מ-4.4 ק”ג. מצב 3 = החל מ-6.6 ק”ג (שימו לב שהראש מסוגל לשאת עד 12 ק”ג אך הוא לא מסוגל להגיע למשקל נשיאה זה עם counter balance וכנראה שאפילו לא קרוב לכך).
  • אם משקל הנשיאה של המצלמה או ה-rig שלכם הוא בין 1/2/3 יש להשתמש בכפתור החיכוך של ה-Tilt בכדי לאזן את הראש בצורה מדויקת יותר (כאן אולי אחד ההבדלים המשמעותיים ביחס למערכת איזון רציפה).

כפתור הנעילה וקביעת החיכוך של ה-Tilt

כפתור הנעילה וקביעת החיכוך של ה-Tilt

עכשיו נעבור לאיזון בראש ה-608. שימו לב שלראש זה אין כפתור counter balance עם מצבים אלא ידית נשלפת אותה יש לסובב בכדי להתאים במדויק את האיזון. חלק מהשלבים דומים אך שימו לב שיש מספר הבדלים:

  1. פתחו את נעילת ה-Tilt של הראש.
  2. פתחו את נעילת החיכוך (של ה-Tilt) עד הסוף.
  3. משכו את ידית ה-counter balance החוצה וסובבו אותה כל הדרך בניגוד לכיוון השעון (על פי מנפרוטו הידית מסתובבת 11 סיבובים מלאים – עשוי לקחת קצת זמן).
  4. חברו את המצלמה לפלטה והכניסו את הפלטה למקומה על הראש.
  5. ייצבו את הפלטה עם המצלמה/rig כך שאלו יעמדו ולא יפלו קדימה או אחורה ונעלו את ה-locking lever על ידי משיכה שלו לאחור.
  6. הטו את הראש קדימה ואחורה ובדקו האם המצלמה לא נופלת. אם כן סובבו את ה-counter balance לכיוון השעון בעדינות עד שהמצלמה מתייצבת במקום.
  7. המצב הנכון אליו אתם צריכים לשאוף להגיע הוא שהראש נשאר עומד בכל זווית בו תשאירו אותו ללא נעילה.
  8. לבסוף החזירו פנימה את ידית ה-counter-balance והתאימו את מידת החיכוך הרצויה לכם על ידי סיבוב כפתור החיכוך של ה-Tilt.

שתי הערות גם כאן:

  • ה-608 יכול לבצע איזון גם למצלמות ו-rigs קלים יותר מה-504X אם כי קרוב לוודאי שאם תעשו זאת תצטרכו להשתמש בכפתור החיכוך ברמה כזו או אחרת.
  • על פי מנפרוטו ה-counter balance של ה-608 מגיע כל הדרך עד למשקל הנשיאה המקסימאלי של 8 ק”ג.

מנגנון הבוכנה של ה-608 מקרוב

מנגנון הבוכנה של ה-608

סיכום: איזה ראש לבחור

שני הראשים אותם בדקנו עובדים בצורה טובה מאד ומשרתים בדיוק את השימוש לשמו פותחו והם כאמור גם דומים למדי. יחד עם זאת ל-504X יש לדעתנו מספר יתרונות. הוא אינטואיטיבי מעט יותר לשימוש, שוקל קצת פחות, בעל כושר נשיאה גדול יותר וכולל חיבור 3/8″ נוסף וכמובן – עולה פחות.

ה-608 לעומת זאת הוא בעל יתרון אחד משמעותי למדי (מלבד אולי הפלטה עם הסימונים אותה הזכרנו) – הוא מכיל מנגנון Counter-balance רציף המסוגל לעבוד גם עם סאטאפים במשקל נמוך (משמעותי למי שרוצה לאזן את הראש ולהשתמש במצלמות ו-rigs קלים יחסית, למשל עם מצלמות חסרות מראה כמו אלו בהם אנו משתמשים). הוא גם מסוגל לעבוד עם  Counter-balance עד 8 ק”ג מה שאנו לא בטוחים שה-504X מסוגל לעשות. למרות כל אלו חשוב לזכור כי Counter-balance הוא אולי שימושי עבור חלק מקהל היעד של הראשים הללו אבל לא כולו ואנו השתמשנו בשני הראשים בצורה מוצלחת מאד גם לפני שרכשנו מיומנות באיזון וגם כיום אנו לא טורחים תמיד לאזן את הראשים עבור סאטאפ בו אנו צריכים תמונה סטטית פשוטה על חצובה או תוך שימוש בסליידר.

בסופו של דבר אם נושא ה-Counter-balance קריטי עבור העבודה שלכם עם הראש (בדגש על שימוש בסטאפים במשקלים מגוונים ומעבר ביניהם) ה-608 הוא כנראה האופציה העדיפה. עבור מרבית המשתמשים האחרים ה-504X הוא האופציה בה אנו היינו בוחרים והוא יעשה את העבודה מצוין.

אז איזה ראש לקנות?

A7R08371 504x 608 7

מחירים

בארץ נמכרים ה-504X וה-608 על ידי חברת ABS (יבואנית מנפרוטו לישראל) תמורת 1630 ש”ח לדגם ה-504X ו-1985 ש”ח לדגם ה-608.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *