ראשי ביקורות\סקירות ביקורת: LaCie Rugged SSD Pro

ביקורת: LaCie Rugged SSD Pro

0
0

אנו ממשיכים היום בסדרת הסקירות שלנו אודות כונני ה-SSD החדשים של חברת LaCie ושוב אנו גאים להיות האתר הראשון בעולם לפרסם ביקורת וידאו אודות ה-LaCie Rugged Pro SSD NVME הכונן המהיר ביותר בסדרה החדשה של החברה.

באמצע ספטמבר 2019 השיקה חברת LaCie שלושה התקני אחסון ניידים מבוססי SSD. כפי שדיווחנו כאן עם ההשקה, בסוף השנה שעברה פרסמנו כאן את הביקורת על הכונן הראשון בסדרה – ה-LaCie Rugged SSD  והיום אנו נסקור את אחיו “הגדול” (למעשה האולטרה מהיר) ה-LaCie Rugged SSD PRO כשבהמשך אנו מתכננים גם סקירה של ה-Rugged BOSS SSD המאפשר גיבוי קבצים מהמצלמה אל הכונן ללא צורך במחשב.

כמו בסקירה הקודמת נפתח בקצת רקע. ה-LaCie Rugged SSD וה-LaCie Rugged SSD PRO עושים שימוש בטכנולוגיית ה-NVME (או non-volatile memory express – פרוטוקול אחסון לכוננים קשיחים בטכנולוגיית SSD אשר מאפשר מהירויות העברת מידע גבוהות במיוחד). עד כמה מהירים התקני אחסון המבוססים על טכנולוגיית ה-NVME? הינה כמה נתונים – כוננים קשיחים מכאניים מן הדורות החדשים מסוגלים להעביר בערך כ-200MB/s (בהעברה רציפה). כונני SSD “רגילים” יכולים להעביר כ-500MB/s לערך, לעומת זאת כונני SSD המבוססים על טכנולוגיית NVME מסוגלים להגיע למהירויות הקרובות (ולעיתים אף עולות) על 3000MB/s – פי 6 פחות או יותר מכונני ה-SSD המהירים ביותר.

שלושת הכוננים החדשים בסדרה של LaCie

A7R00581

כמובן שיש הבדלים בין דגמים של כונני SSD NVME וחשוב גם לזכור מגבלות הנוגעות לחיבור למחשב (כאשר לא מדובר בכוננים המתחברים ישירות ללוח האם כמובן שהם כיום הנפוצים ביותר בקטגוריה). בשוק ישנן כיום שתי טכנולוגיות להעברת קבצים מהירה למחשב – USB ו-Thunderbolt (שתיהן אגב צפויות במידה רבה “להתאחד” בשנים הקרובות עם ההשקה של USB4 באמצע השנה לערך – אנחנו לפחות כבר לא יכולים לחכות). הגרסה הזמינה האחרונה של תקן ה-USB (מכונה USB 3.2 Gen 2 x 2 מאפשרת קצבי העברה של עד 20Gb/s או 2.5GB/s – הבעיה העיקרית היא שמעט מאד מחשבים, וכבלי USB תומכים בתקן חדש זה), זאת לעומת TB3 המאפשר מהירות העברה כפולה ולכן מאפשר גם לכונני ה-NVME המהירים ביותר קצב העברה מספק.

אחד ההבדלים המרכזיים בין שני כונני ה-SSD המהירים (NVME) החדשים של חברת LaCie טמון באופן העברת הנתונים למחשב – בעוד ה-LaCie Rugged SSD אותו בדקנו בחודש שעבר עושה שימוש בחיבור USB 3.1 Gen 2, ה-Rugged SSD PRO אותו אנו בודקים היום עושה שימוש בחיבור TB3 עם קצב העברה של עד 40Gb/s או 5GB/s מה שעושה – כפי שנראה מייד – הבדל משמעותי ביותר בקצבי העברה – במידה והמחשב שלכם תוכך בכך כמובן.

אחרי ההקדמה הטכנית הזאת אפשר לצלול אל הכונן עצמו. ה-LaCie Rugged Pro SSD מעוצב בצורה דומה מאד לשאר הכוננים בסדרת ה-Rugged של החברה, כולל כיסוי הגומי העמיד. ההבדל המרכזי הוא בגודל. הכונן החדש הוא בגודל 10 ס”מ על 6 ס”מ ובעובי  דק משמעותית מיתר הכוננים בסדרה. למעשה מדובר בכונן קטן אפילו מה-LaCie Portable SSD שבדקנו כאן לפני מספר חודשים וזהה בגודלו ל-LaCie Rugged SSD אותו בדקנו כאן בחודש שעבר (בהבדל אחד – הוא מגיע בצבע שחור בניגוד לכתום של דגם ה-LaCie Rugged SSD).

ה-LaCie Rugged Pro SSD מגיע עם כבל יחיד – TB3. לא תמצאו בקופסא כבל USB-C ל-USB-A כפי שקיים בכל הכוננים האחרים של החברה ויש לכך סיבה טובה. אם אתם קונים את הכונן הזה (ולא כוננים אחרים בסדרה) אתם רוכשים (ומשלמים) על ביצועים מקסימאליים וכאלו תקבלו רק מחיבור ה-TB3. כמובן שתוכלו להשתמש בכבל שתרכשו בנפרד שיחבר את הכונן גם למחשבים עם חיבור USB-A – אבל הביצועים ייפגעו משמעותית אז קחו זאת בחשבון.

כמו בדגם ה-LaCie Rugged SSD גם בכונן הזה החיבור (במקרה זה TB3) נמצא בצד הארוך יותר ולא הקצר (אם תרצו בצד ולא בחלק העליון), בחירה משונה ולא ברורה של LaCie אבל היא בעיקר אסתטית ואין לה השפעה על השימושיות.

עוד כמה דברים שכדאי לדעת על הכונן, אין לו כפתורים או חיבורים אחרים מלבד כניסת ה-USB-C, הוא עמיד לאבק/מים (גשם) בתקן IP67 ונפילות עד 3 מטר וגם לכ-2 טון מעיכה (לא ניסינו). מלבד זאת תקבלו עם הכונן 5 שנות אחריות ותקופה דומה של “Rescue Data Recovery Services plan” – אם תקלה כלשהי תגרום לכונן שלכם להפסיק לעבוד.

שני דגמי ה-LaCie Rugged SSD החדשים

A7R00583

ביצועים

כעת הגענו לחלק המרכזי של הביקורת. כמו בכל הביקורות הקודמות גם כאן הרצנו שני סוגים של מבחנים על הכונן. מבחן סינתטי ומבחן “אמת” (הכולל העברת קבצים מהכונן ואליו). כרגיל עשינו שימוש במחשב הביקורת רב העוצמה שלנו הכולל מעבד Core i9-9900K, זיכרון – 32GB, כרטיס מסך Asus RTX 2070, לוח אם Z390 Gigabyte DESIGNARE הכולל 2 חיבורי TB3 ושני התקני אחסון מהירים מסוג Samsung 970 EVO (בטכנולוגיית NVME בעצמם אליהם ביצענו את העברות הקבצים לצורך הבדיקה) ומערכת הפעלה WIN 10 Pro מעודכנת.

בבדיקה הנוכחית עשינו לראשונה שימוש בגרסה החדשה של תוכנת ה-Crystal Disk Mark  (גרסה 7 שיצאה לשוק ממש לאחרונה) והתוצאות של הכונן מרשימות במיוחד – קצב העברה שראינו עמד על לא פחות מ-3030MB/s לקריאה (כן אתם קוראים נכון – פי יותר מ-3 מה-LaCie Rugged SSD שהגיע בבדיקה שלנו עם הגרסה הקודמת של התוכנה ל- 912MB/s), קצב הכתיבה לכונן היה גבוה אף הוא אך הרבה פחות מרשים – 1215MB/s (פחות מ-300MB/s יותר מה-LaCie Rugged SSD שקיבל 965MB/s – נתון מרשים בפני עצמו).

מבחנים סינתטיים הם דבר אחד אבל הבדיקה המשמעותית בעיננו היא תמיד בדיקה אמיתית של העברת קבצים אל הכונן וממנו. כאן הכנסו לשימוש בפעם הראשונה בדיקה המבוססת על קוד ג’אווה שיצר עבורנו מתכנת אמריקני לאחרונה. הקוד נועד לבצע באופן אוטומטי העברה של קבצים מהמחשב לכונן וחזרה (אין פה משהו מיוחד אלא פשוט ייעול של התהליך עבורנו). התוצאה שקיבלנו עמדה על 2100MB/s קצב העברה מהכונן למחשב ו-750MB/s קצב כתיבה לכונן מהמחשב – שניהם מייצגים את קצבי הקריאה/כתיבה המהירים ביותר של כונן כלשהו בבדיקות שלנו (נציין גם כי רק בכדי לוודא כי התוכנה שלנו פועלת כראוי ערכנו מספר בדיקות העברה ידניות וקיבלנו תוצאות דומות).

אם אנו משווים את תוצאות האמת לאלו שקיבלנו עם ה-LaCie Rugged SSD בביקורת הקודמת אזי קצב הקריאה מכונן ה-Pro מהיר פי 2.5 לערך – בהחלט מרשים, אבל קצב הכתיבה של הכונן גבוה רק ב-20% לעומת הדגם הבסיסי יותר.

קצב קריאה מרשים

A7R00585

סיכום

ה-LaCie Rugged SSD Pro הוא ללא ספק הכונן החיצוני המהיר ביותר אותו בדקנו עד היום. למעשה הוא רק מעט יותר איטי (בקצב הקריאה) ביחס לכונני NVME פנימיים המהירים בשוק וזה אומר לא מעט.

החיסרון העיקרי של הכונן (מלבד המחיר אולי) הוא קצב הכתיבה. הוא אמנם גבוה בערך פי 1.5 מזה של כונני ה-SSD המהירים בשוק (דוגמת ה-LaCie Portable SSD שסקרנו כאמור בשנה שעברה), אבל אם אנו משווים אותו לדגם ה-Rugged SSD הבסיסי הוא מספק רק קצת יותר מ-100MB/s יותר ואם אתם עוסקים הרבה בכתיבה אל הכונן יכול להיות שהפרש המחיר לא ישתלם לכם לעומת הדגם הנ”ל.

המהיר ביותר שבדקנו עד כה – LaCie Rugged SSD Pro

A7R00577

אם כבר הזכרנו מחירים אז דגם ה-LaCie Rugged SSD Pro מגיע בשני נפחים – 1TB (הנפח אותו אנו בדקנו) ו-2TB (אין דגם בן 500GB~ כמו במקרה של ה-LaCie Rugged SSD).  המחירים עומדים על 400 ו-700 דולרים בהתאמה בארה”ב. דגם ה-LaCie Rugged SSD הבסיסי יותר עדיין מספק ביצועים מעולים ואם אין לכם חיבור TB3 ואין לכם תוכניות שדרוג למחשב תומך בקרוב הוא יכול לחסוך לכם כמה דולרים והוא נמכר תמורת 250 דולרים ל-1TB ו-450 דולרים ל-2TB.

סרטון הביקורת שלנו על הכונן מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית – LensVid.com

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *