ראשי ביקורות\סקירות כיצד להציל קבצי וידאו מכרטיס זיכרון: ProGrade Digital’s Recovery Pro

כיצד להציל קבצי וידאו מכרטיס זיכרון: ProGrade Digital’s Recovery Pro

0
0

לפני מספר שבועות הזדמן לנו לצלם סרטון התנסות עם מצלמת ה-S1 החדשה של פנסוניק (יפורסם בקרוב). כאשר הורדנו את קטעי הוידאו למחשב התרחשה תקלה בכרטיס הזיכרון וההעברה נקטעה וכרטיס הזיכרון הפך בלתי קריא. הכתבה הנוכחית היא סיכום קצר של הנסיונות שלנו להתגבר על הבעיה וכיצד (לאחר לא מעט מאמצים) הצלחנו לשחזר את הקבצים האבודים.

לאחר שכרטיס הזיכרון הפך בלתי נגיש ערכנו מספר בירורים ברשת והסתבר לנו שהדרך היחידה להתקדם היא לפרמט את הכרטיס (quick format בלבד) וכמובן שלא לבצע שום כתיבה נוספת לכרטיס. השלב הטבעי הבא היה לנסות למצוא תוכנה שתשחזר את הסרטונים שהיו עליו. התוכנה הראשונה אותה ניסינו הייתה Recuva (לה גרסה חינמית שעזרה לנו בעבר להציל לא מעט קבצים שמחקנו בטעות על מהמחשב. אגב החברה המפתחת את התוכנה היא אותה חברה העומדת מאחורי כלי ניקוי המחשב הפופולארי ccleaner). הפעלנו את התוכנה על כרטיס הזיכרון ולאחר מספר רב של שעות (ביצענו ניתוח עמוק של הכרטיס) כל הקבצים שאבדו נמצאו.

לכאורה נפתרה הבעיה, אלא שכאשר ניסינו לנגן אותם התברר שהקבצים שבורים ושום נגן לא מסוגל להפעיל אותם (ניסינו מספר רב של נגנים כולל VLC ואחרים). כעת החל מסע חיפושים אחר תוכנה או שירות שיצליחו לתקן קבצים שבורים. הורדנו וניסינו לפחות תריסר תוכנות שונות – אף אחת מהן לא עבדה והחוויה כולה הייתה “מפוקפקת” למדי. למעשה אנחנו ממש לא ממליצים לנסות אותה – במקרה הטוב תורידו תוכנה מיותרת שלא באמת פועלת ובמקרה הרע אתם עשויים למצוא את עצמכם מתקינים רוגלות, סוסים טרוינים תוספי פרסומות ושאר מרעין בישין.

למעשה השירות היחיד שנראה כאילו הוא מסוגל לתקן בפועל את הקבצים השבורים היה fix.video שלא כמו התוכנות שהזכרנו, כאן לא תדרשו להוריד שום דבר למחשב אבל כן תתבקשו להעלות את הקבצים השבורים (אחד אחד) לשרת. התוצאה (לאחר סיום העלאה ועיבוד שלוקח עוד זמן) הוא קובץ שנראה על פניו כעובד (האתר ניגן 10 שניות מהסרטון שהעלנו). אלא שישנן 2 בעיות שאנו רואים עם השירות – ראשית הצורך בהעלאה הוא לא משהו שמתאים לכולם – במיוחד במהירות העלאה בארץ וכאשר מדובר בקבצים גדולים (לנו היה בין 30-40 ג’יגה של סרטונים) הדבר עשוי לקחת הרבה מאד זמן (שלא לדבר על נושא הפרטיות – לא כל אחת ישמח להעלות סרטונים לרשת סתם כך). אבל הבעיה הגדולה יותר היא המחיר – החברה גובה תשלום הקשור ישירות לנפח הקובץ או לאורך הסרטון (לא לגמרי הצלחנו להבין את שיטת התמחור של האתר והיא לא שקופה). עשינו ניסיון להעלות קובץ קטן של פחות מ-300 מגה ונדרשנו לשלם כ-9 דולרים. אם נכפיל זאת ביחס לכמות הסרטונים/נפח שהיינו צריכים לתקן מדובר במאות דולרים אם לא יותר.

המחיר הזה לא היה ריאלי עבורנו (וספק אם הוא ריאלי עבור מרבית המשתמשים) ולאחר שניסינו עוד כמה שירותים ותוכנות שלא ממש סיפקו את הסחורה התייאשנו וקבענו יום צילומים נוסף עם ה-S1 (שאכן יצא אל הפועל אגב אבל הסרטונים יצאו פחות טוב מביום המקורי – עוד דוגמא לנזק שיכול להיגרם מכרטיס זיכרון תקול). ימים ספורים אחרי שכבר ויתרנו למעשה על הניסיונות לשחזר את הקבצים פרסמה חברת  ProGrade האמריקנית (המוכרת מתחום כרטיסי הזיכרון) כי היא בדיוק סיימה פיתוח של תוכנה לשיחזור תמונות וסרטונים מכרטיסי זיכרון.

הורדנו את התוכנה בגרסת הניסוי החינמית (התוכנה מכונה ProGrade Digital’s Recovery Pro) והרצנו אותה על כרטיס הזיכרון המפורמט (התוכנה לא יודעת לגשת לקבצים על המחשב כך שלא יכולנו לנסות לשחזר את הקבצים שתוכנת ה-Recuva מצאה על הכרטיס כפי שעשינו עם השירות של fix.video). גם כאן היה מדובר על תהליך ארוך מאד שנמשך מספר שעות אבל בסופו התוכנה מצאה על כל הסרטונים. הבעיה הייתה שמלבד שם הקובץ ורזולוציה לא הייתה תצוגה מקדימה של הסרטונים ולא יכולנו לדעת שהתוכנה באמת מסוגלת לשחזר קבצים תקינים (כזכור ה-Recuva שחזרה את הקבצים אבל אלו לא עבדו).

ה-ProGrade Digital’s Recovery Pro בתהליך סריקה

Prograde evluation

רצה המקרה ובאותו זמן היינו בדיוק בשיחות עם נציגים של חברת ProGrade לגבי ביקורת על קורא כרטיסי זיכרון חדש של החברה (אנו מקווים להביא לכם גם את הביקורת הזאת בקרוב) ושאלנו אותם לגבי התוכנה. בתגובה קיבלנו מספר סיראלי ואחרי עוד כמה בירורים ביצענו הפעלה (אקטיבציה) של התוכנה ואחרי עוד כמה שעות של שיחזור והמתנה… כל הסרטונים נמצאו בריאים, שלמים ובעיקר פועלים בתיקיה שבמחשב שלנו, איזו הקלה.

אז מה המסקנה שלנו מכל ההתנסות הלא בדיוק נעימה הזאת?

  • כרטיסי זיכרון, גם מקוריים של מותגים איכותיים עשויים להתקלקל.
  • זה לרוב יקרה ברגע הגרוע ביותר (כולנו מכירים את חוקי מרפי – במקרה שלנו זה קרה פעם אחת ביותר מ-10 שנים אבל עדיין לא מדובר בהתנסות נעימה).
  • אם הכרטיס שלכם הופך בלתי נגיש בצעו פירמוט מהיר (quick format בלבד) ובעיקר אל תכתבו יותר שום מידע על הכרטיס בטרם תבצעו שחזור מלא.
  • היזהרו כשאתם מורידים תוכנות לאחזור או תיקון של כרטיסי זיכרון ותמונות/קבצי וידאו, הרשת מלאה בכאלו אבל חלק לא מבוטל מהם מכילים נוזקות/רוגלות ושאר דברים שלא תרצו להכניס למחשב.
  • אם יש לכם מספר קטן של קבצים בנפח קטן ולא איכפת לכם להעלות אותם לרשת בכדי לתקן אותם (בהנחה שהצלחתם לשחזר אותם אבל אלו אינם עובדים כפי שקרה לנו) אתם יכולים לנסות את fix.video (רק קחו בחשבון שאם מדובר בנפח גדול או הרבה קבצים כנראה שזה לא ישתלם לכם ובכל מקרה לא ניסינו את השירות בתשלום שהם מספקים למרות שנראה שמדובר במוצר שעובד).
  • ה-ProGrade Digital’s Recovery Pro הייתה התוכנה היחידה שניסינו שעבדה. היא הצליחה לשחזר את כל הסרטונים שצילמנו מכרטיס הזיכרון (לא מהמחשב – שימו לב). הבעיה היחידה של התוכנה (מעבר לעובדה שהפעולה שלה עשויה לקחת זמן רב בהתאם לכמות הקבצים ונפחם ולעובדה שהממשק שלה די בסיסי ומעט מיושן) היא שבגרסה שאיננה בתשלום תוכלו רק לראות האם הקבצים שלכם נמצאו אבל לא האם הם עובדים (וכמובן לא לשמור אותם). בכדי לשחזר את הקבצים במלואם ולשמור אותם על המחשב תצטרכו לרכוש רשיון לתוכנה שעלותו 50 דולרים (לשנה). אנו לא בדיוק חובבים של שיטת התמחור הזאת לתוכנת שיחזור (היינו מעדיפים סכום חד פעמי אפילו אם מעט גבוה יותר משום שלא מדובר בתוכנה שהשימוש בה מצדיק “מנוי” שנתי לדעתנו).
  • למרות המגבלות הללו של ה-ProGrade Digital’s Recovery Pro – אם אתם צלמים מקצועיים ואיבדתם תמונות מחתונה שצילמתם, ראיון או אפילו אם בדיוק חזרתם מטיול של פעם בחיים לקוטב הדרומי – העלות של התוכנה בהחלט מצדיקה לדעתנו את התוצאה (לפחות מהנסיון שלנו), בוודאי אם תיקחו בחשבון שחברות מסחריות לשחזור נתונים עשויות לדרוש סכומים גבוהים פי כמה וכמה.

סרטון הוידאו שצילמנו המתאר את השתלשלות האירועים עד לשיחזור קבצי הוידאו מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *