ראשי ביקורות\סקירות ביקורות ביקורות תאורה: מנפרוטו Lykos

ביקורות תאורה: מנפרוטו Lykos

0
0

אנו ממשיכים היום בסדרת ביקורות התאורה שלנו ובוחנים מוצר של חברת מנפרוטו שאיננו חדש בשוק (הוא הושק ב-2015 ונמצא ברשותנו מאז אמצע 2016), אבל לטעמנו הוא עדיין מעניין ורלוונטי גם כיום – ה-Manfrotto Lykos.

במחצית הראשונה של העשור פנתה חברת מנפרוטו לחברת Litepanels האמריקנית (שתיהן שייכות לאותה חברת אם אגב) בכדי שזאת תפתח עבורה תאורה ניידת איכותית וכך נולדה לה משפחת תאורות ה-Lykos הכוללות כיום שתי תאורות – גרסת ה-Daylight (עם 5600K) אותה אנו בודקים וגרסה נוספת – Bi-color (עם טמפרטורה משתנה מ-3000-5600K).

מבנה וארגונומיה

ה-Lykos עשוי פלסטיק. אנו עשינו בו שימוש אינטנסיבי למדי בשנתיים האחרונות והוא החזיק מעמד היטב. למרות זאת אנו מאמינים כי בדומה לתאורות אחרות ברמת המחיר שלו גם ה-Lykos צריך היה להיות בנוי ממתכת. היתרון של מבנה הפלסטיק הוא במידה רבה המשקל – ללא סוללה מדובר בפחות מ-500 גרם – משקל קל למדי לתאורה ברמת העוצמה שנראה מייד.

חיצונית יש מעט מאד אל מה להתייחס ב-Lykos – מקדימה ניתן לראות את הלדים (48 לדים רבי עוצמה) ואת ידית האחיזה של התאורה (היא נוחה למדי ומאפשרת להאיר ידנית לפרקי זמן קצרים בכל זווית). בחלק העליון והתחתון תמצאו חיבורי 1/4″ 20 לחיבור התאורה למגוון אביזרים ובצד הנגדי לידית האחיזה ישנו גם חיבור cold-shoeשיכול להיות גם הוא שימושי למתאמים שונים (אנו היינו מעדיפים פשוט עוד חיבור 1/4″ 20).

ה-Lykos בגרסת ה-Daylight מבט מאחור

Lykos back

בחלק האחורי מסך קטן וכפתור הדלקה ולצידו כפתור/חוגה המשנה את מצב התאורה מ-0% ועד ל-100% (בקפיצות של אחוז). מבחינת מקור כוח התאורה פועלת על סוללות NP-F של סוני (או חברות צד שלישי), אך תצטרכו לרכוש אותן בנפרד ומתאם חשמלי (שדווקא כן מסופק עם התאורה). עוד מגיע עם התאורה ראש כדורי קטן ואיכותי למדי (לא נראה בסרטון למטה), ושלושה ג’לים (נראים בסרטון), עוד על אלו מייד.

עוצמה ותכונות

על הנייר ל-Lykos Daylight  אותו אנו בוחנים עוצמת הארה גדולה מעט יותר מלגרסת ה-Lykos Bi-color – או 1600lux ב-1 מטר לעומת 1500lux ב-1. אנו נראה מיד כיצד הנתון הרשמי בא לידי ביטוי בשטח.

לסדרת ה-Lykos יש כמה אביזרים נלווים אופציונאליים – המעניין שבהם לטעמנו הוא מתאם Bluetooth המתחבר בצד התאורה (מחירו כ-100 דולרים). הבעיה היא שהמתאם פועל מסיבה לא ברורה רק עם אפליקציה בסביבת iOS של אפל (ועם ה-Manfrotto Digital director שגם הוא מוכוון אפל) וכמשתמשי PC ואנדרואיד לא יכולנו לבחון אותו.

מבחנים

בדומה לכל שאר התאורות שבדקנו כאן (ובאתר הבת שלנו LensVid) בשנתיים החולפות גם כאן עשינו שימוש בספקטרומטר המקצועי של חברת סקוניק מדגם C700 בכדי לקבל מדידות (ראוי לציין כי בסרטון למטה תוצאות המדידה הנראות על המסך שונות מעט מאלו שאנו מביאים כאן אם כי לא בהפרש גדול ונובעים כנראה מתנאי מדידה שונים מעט).

אנו קיבלנו את התאורה עם 3 ג’לים שונים (אחד מהם הוא יותר דיפיוזר) וביצענו מדידות על התאורה ללא הג’לים ועם כל אחד מהם והתוצאות לפניכם:

  • פילטר – ללא פילטר.
  • עוצמה – 2370lux מ-1 מטר (מרשים והרבה מעל העוצמה הרשמית על פי מנפרוטו).
  • טמפרטורה –6389K (קר בכ-800K מהטמפרטורה המוכרזת).
  • CRI – בממוצע 94.8 כאשר האדומים (R9) מציגים תוצאה נאה של 91.1 אבל הכחולים נמוכים עם 68.6 בלבד.

SUN 02 6389K ColorRendering

SUN 02 6389K SpectralDistribution

  • פילטר – פילטר.שקוף/דיפיוזר.
  • עוצמה – 1300lux מ-1 מטר.
  • טמפרטורה – 6066K (קרוב יותר לטמפרטורת היעד אבל עדיין כ-400K קר יותר).
  • CRI – בממוצע 95 כאשר האדומים (R9) מציגים תוצאה של 90.8 אבל הכחולים עדיין נמוכים עם 69.6 בלבד.

SUN 03 6066K ColorRendering

SUN 03 6066K SpectralDistribution

  • פילטר – פילטר “כתום” (חם) בהיר.
  • עוצמה – 1870lux מ-1 מטר.
  • טמפרטורה – 4922K.
  • CRI – בממוצע 95.6 כאשר האדומים (R9) מציגים תוצאה של 89.2 והכחולים עם 69.6 בלבד.

SUN 04 4922K ColorRendering

SUN 04 4922K SpectralDistribution

  • פילטר – פילטר “כתום” (חם) כהה.
  • עוצמה – 1330lux מ-1 מטר.
  • טמפרטורה – 3227K.
  • CRI – בממוצע 97.9 כאשר האדומים (R9) מציגים תוצאה של 87 בלבד אבל הכחולים עולים משמעותית ל-85.2.

SUN 05 3227K ColorRendering

SUN 05 3227K SpectralDistribution

עבודה בשטח

אנו עבדנו עם ה-Lykos כשנתיים לערך. השתמשנו בתאורה הן בזמן צילום מוצרים לביקורות אבל גם במספר הפקות (אפשר לראות דוגמאות בסרטון בהמשך) כמו גם בראיונות ובצילומים של סרטונים לערוץ שלנו. התאורה פעלה ללא דופי ולמרות שהיא נוטה “לזלול סוללות” (צפו ל-1-2 שעות בין הטענות תלוי באופי השימוש ובדגם הסוללה) לרוב כשהיינו צריכים הפעלה ממושכת חיברנו אותה לחשמל למשך שעות רבות והיא לא התחממה ייתר על המידה.

אף שתאורה בגודל כזה איננה יכולה להתמודד עם השמש (כלומר למלא צלליות בעת צילום בשמש ישירה), אם אתה נמצאים בצל בחוץ היא בהחלט עושה את העבודה גם כתאורה ראשית ועשינו בה שימוש בדרך זאת לא פעם עבור צילום חלקים מתוך הסרטונים שלנו.

סיכום

ה-Lykos של מנפרוטו היא ללא ספק אחת התאורות הניידות המועדפות עלינו. היא קלה, קומפקטית, פשוטה ביותר להפעלה ושימוש, איננה מתחממת יותר מידי והיא מאפשרת שילוב נוח של מקורות אנרגיה.

מעבר לכל התכונות הללו הקיימות גם בלא מעט תאורות ניידות אחרות ה-Lykos מספקת שילוב מאד מרשים של עוצמת הארה (ביחס לגודל הפנס) ואיכות תאורה (CRI על פני כל הספקטרום פרט לכחולים) גבוהה מאד אשר יכולה להתחרות בתאורות מקצועיות יקרות פי כמה.

קלה, קומפקטית ועוצמתית – מנפרוטו Lykos 

Lykos b w

לא הכל מושלם כמובן. מתאם ה-BT הנפרד אינו עובד עם אנדרואיד – בהחלט חבל, אבל אולי הדבר שהכי הטריד אותנו הוא מבנה הפלסטיק שאמנם החזיק יפה בעבודה זהירה במשך כשנתיים אבל תמורת המחיר מנפרוטו היו לדעתנו צריכים פנס בעל מעטפת מתכת מלאה (כמו לא מעט מתחרים בקטגוריה. בכדי להיות הוגנים – הרבה מהמתחרים חדשים בהרבה והשוק הפך תחרותי מאד מאז הושק ה-Lykos).

בכל הנוגע למחיר ה-Lykos הושק כמוצר יקר יחסית אם כי מחירו ירד מעט לאחרונה והוא עומד בארה”ב על כ-$350 לדגם ה-5600K אותו בדקנו ו-$450 לדגם ה-3000K-5600K (בארץ ניתן למצוא את שני הדגמים באתר החדש של חברת ABS – יבואנית מנפרוטו). לדעתנו הגיע הזמן שמנפרוטו תחבור פעם נוספת ל-Litepanels ותשיק גרסה משופרת של ה-Lykos עם BT מובנה (גם לאנדרואיד הפעם), מבנה מתכת ואולי שיפורים נוספים מבחינת איכות התאורה (בעיקר דיוק רב יותר מבחינת הטמפרטורה) ועוצמה משופרת (אנחנו מרשים לעצמנו אפילו לחלום על גרסת RGB עם צבעים משתנים – משהו שכבר קיים בשוק אם כי לרוב בתאורות יקרות משמעותית)

בשורה התחתונה ולמרות הגיל והמעטפת הפלסטיקית ה-Lykos היא עדיין אחת התאורות הקומפקטיות הניידות האיכותיות ביותר איתן עבדנו ואם יש לכם תקציב, סביר שלא תתאכזבו ממנה.

הביקורת המלאה בוידאו מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *