ראשי ביקורות\סקירות ביקורת עדשה: Sigma 16mm f/1.4 DC DN למצלמות סוני

ביקורת עדשה: Sigma 16mm f/1.4 DC DN למצלמות סוני

0
0

היום אנו שמחים להיות בין האתרים הראשונים בעולם לפרסם ביקורת מקיפה על עדשת ה-16 מ”מ f/1.4 החדשה של חברת סיגמא אשר החלה להימכר בעולם לפני שבועות ספורים בלבד. העדשה החדשה היא חלק מליין ה-DN של סיגמא (ליין העדשות חסרות המראה של החברה) והיא מותאמת למצלמות סוני בתושבת E (כיסוי APS-C) ולמצלמות מיקרו 4/3.

העדשה החדשה היא השלישית במספר מסדרת ה-DN שאנו בוחנים וזאת לאחר שהיינו מאד מרוצים מהביצועים של שתי העדשות הקודמות ובעיקר מיחס העלות תועלת שלהן (אנו ממליצים בחום על עדשת ה-19 מ”מ מהסדרה – ראו ביקורת שלנו – שהיא אולי אחת העדשות בעלות יחס העלות/ביצועים הטובה בשוק – לעדשה כלשהי כיום). זאת גם הסיבה מדוע אנו סקרנים לראות כיצד תצליח ה-Sigma 16mm f/1.4 DC DN “השאפתנית” יותר לעמוד במבחן – וזה בדיוק מה שאנו מתכוונים לבחון בביקורת הנוכחית.

הסיגמא 16 מ”מ f/1.4 החדשה 

DSC_5483

מבנה ואיכות בנייה

איכות הבנייה של ה-Sigma 16mm f/1.4 DC DN (המיוצרת ביפן – כמו כל שאר עדשות סיגמא אגב) מעולה. למעשה הופתענו לטובה במיוחד לגלות שחלק משמעותי מהעדשה עשוי מתכת וזאת למרות שהעדשה היא מסגרת ה-contemporary ולא מסדרת ה-ART של סיגמא (אנו מוצאים שההבדלים האלו די מטושטשים בין עדשות ה-DN וזאת בניגוד לעדשות הרפלקס של החברה שם ההבדלים יותר ניכרים).

לעדשה מבנה מאד פשוט אשר איננו כולל שום כפתורים ומאכלס טבעת אחת בלבד – עבור פוקוס (טבעת רחבה ומחורצת בניגוד לחלק מהטבעות של העדשות האחרות בליין שלהן טבעת פוקוס חלקה – בחירה נכונה לטעמנו).

מבחינת הגודל והמשקל מדובר בעדשה גדולה יותר ממה שהתרגלנו בליין ה-DN – אורכה ללא מגן השמש כ-10 ס”מ ומשקלה כמעט 440 גרם – בהחלט גדול וכבד יותר משאר העדשות אבל מדובר בעדשה מהירה ורחבה יותר ולכן הדבר מתבקש כנראה (בכל מקרה על ה-A6500 של סוני היא מרגישה מאוזנת למדי).

טבעת הפוקוס של העדשה רחבה וקלה מאד לסיבוב וכמו שאר העדשות בליין היא פועלת בטכנולוגיית fly-by-wire (במילים אחרות סיבוב העדשה איננו מזיז מכאנית רכיבים בעדשה, אלא שולח פקודה למצלמה ומשם חזרה לעדשה המשנה את הפוקוס). לטכנולוגיה זו אשר הינה מאד נפוצה כיום במצלמות חסרות מראה יש לרוב יתרון בכך שהיא מאפשרת עדשות זולות יותר לייצור ואולי גם שקטות יותר אבל הן חסרות נקודת עצירה (hard stop) והפוקוס שלהן במצב ידני נע “בקפיצות”. אנו מעדיפים את המנגנון המכאני הישן והמוכר – אבל זאת העדפה אישית ובהחלט ניתן להסתדר עם המנגנון החדש.

העדשה מגיעה עם מגן שמש קטן בו אנו ממליצים להשתמש בכל הזדמנות – אם לא למניעת סינוור מהצדדים אז לפחות להגנה על האלמנט הקדמי של העדשה (לעדשה קוטר פילטר של 67 מ”מ).

מבנה חיצוני פשוט – איכות בנייה גבוהה

DSC_5489

ביצועים

ביצועי הפוקוס האוטומטי של העדשה הרשימו אותנו לטובה (לרוב מדובר בנקודת החולשה העיקרית של עדשות צד שלישי). לתחושתנו מדובר בעדשה בעלת מיקוד מדויק יותר ומהיר יותר מזה שפגשנו בעדשות ה-DN האחרות של סיגמא וזאת בהחלט נקודה לזכות החברה (נקווה לראות עוד עדשות ברמה הזאת). הדבר נכון ביחס למיקוד בצילום סטילס אבל הופתענו לגלות שגם בוידאו העדשה מצליחה יותר מקודמותיה ולמעשה איננה רחוקה מהביצועים של עדשות סוני במיקוד רציף ובמעקב אחר עצמים. אנו אפילו ניסינו לבצע קטע קצר של צילום עצמי (ראו בסרטון הביקורת שלנו בהמשך) והתוצאה הייתה בכלל לא רעה עם שמירה מצויינת על המיקוד (אם כי העדשה מעט רחבה מידי לטעמנו לצילום פנים ממרחק קצר). קחו בחשבון רק שלטובת vlogging מדובר בסט-אפ לא קל במיוחד אם אתם מצלמים עם מצלמה של סוני (המצלמה+העדשה+מסך חיצוני+מיקרופון יכולים לשקול בקלות 1.5 ק”ג – לא מעט להחזיק ביד באויר מול הפנים למשך יותר מכמה שניות באופן יציב – מנסיון).

גם בכל הקשור לחדות נכונו לנו חדשות מצויינות. המרכז הפריים העדשה התגלתה כחדה ביותר גם בצמצם פתוח (יש מעט מאד שיפור כשסוגרים צמצם), בצידי הפריים התמונה לא מאד שונה – יש שיפור קל בחדות בין צמצם f/1.4 לצמצם f/2.8 (ועוד שיפור קל במעבר לצמצם f/4) אבל עיקר ההבדל בסגירת הצמצם נוגע לתוספת הבהירות (התמונה בקצוות נוטה להיות מעט חשוכה – לפחות בבדיקה שלנו בה כיבינו את ה-vignette auto-correction במצלמה בכדי לראות כיצד העדשה מתפקדת בפני עצמה).

חדות במרכז הפריים (משמאל למעלה f/1.4, מימין למעלה f/1.7, משמאל למטה f/2.8 ומימין למטה f/4) – הגדלה – 200%

sharpness-center

חדות בצד הפריים (משמאל למעלה f/1.4, מימין למעלה f/1.7, משמאל למטה f/2.8 ומימין למטה f/4) – הגדלה – 200%

sharpness-side

בצילום סטילס לא ראינו שום עיוותים כרומטיים בעדשה – בהחלט הישג מרשים. המקרה היחידי בו ראינו מעט “purple fringing” היה באופן מפתיע בצילום וידאו דווקא בסצנה מאד בעייתית של דוב בגן החיות כשקצוות הפרווה הלבנה שלו הוארו באור שמש ישיר (וגם אז הדבר ניכר רק בהגדלה משמעותית), בקיצור נראה שסיגמא בהחלט הצליחה לשלוט בנושא היטב.

לעדשה כפי שציינו הכהיית פינות (vignette) מסויימת בצמצם פתוח – תוכלו לראות כיצד הכהיה זאת הולכת ונעלית עד שהיא נמוגה לחלוטין פחות או יותר סביב f/2.8.

העדשה בצמצם f/1.4

F-1-4

העדשה בצמצם f/1.7

F-1-7

העדשה בצמצם f/2.8

F-2-8

מבדיקה שערכנו העדשה בהחלט מייצרת החזרים אל מול אור ישיר (ראו הדגמה בסרטון בהמשך), גם עם מגן השמש, אבל כמות ההחזרים והאופי שלהם בהחלט נסבלים ולא מפתיעים כשמדובר בעדשה רחבה שכזו (מדובר בעדשה בעלת זווית שוות ערך ל-24 מ”מ על מצלמות FF).

בכל הנוגע לעיוות חבית, העדשה בהחלט סובלת ממנו במידת מה (נפות בלא מעט עדשות רחבות אגב) ולכן אם אתם מחפשים עדשה חפה מעיוותים שכאלו לצילום ארכיטקטורה למשל – יכול להיות שכדאי לכם לחפש במקום אחר (מצד שני אלו עיוותים שניתנים במידת מה לפחות לתיקון בעריכה כיום).

עיוות חבית – שימו לב לקו השחור ולחלק העליון בגדר

barrel-with-lines

לסיום שלב הבדיקות בחנו את נושא ההפרדה מהרקע והבוקה. לעדשה יכולת הפרדה נאה למדי של אובייקטים מהרקע למרות הזווית הרחבה – במיוחד בצילום עצמים קרובים עם רקע מרוחק כמו שתוכלו לראות בתמונות (ובנוגע לבוקה – אתם מוזמנים להחליט בעצמכם על איכותו – אנו מוצאים שמדובר בעניין אישי למדי).

סיכום

מן הבדיקה שלנו נראה כי לסיגמא יש עוד עדשת DN מנצחת בידיה.השינוי הפעם הוא בשינוי בפורמולה המנצחת של סיגמא. בעוד עדשות ה-DN הקודמות שבדקנו (ולמעשה הליין הנוכחי כולו עד כה) כלל עדשות קטנות, קומפקטיות וזולות יחסית, ה-16 מ”מ f/1.4 החדשה גדולה מעט יותר וכבדה מעט יותר ובעיקר יקרה יותר מכל ליין ה-DN עד כה (מצד שני עדיין חדובר בגודל ומשקל סבירים מאד – בוודאי כשבוחנים כמה מעדשות ה-ART של סיגמא עבור מצלמות ה-DSLR שם בחרה סיגמא שלא להתפשר על ביצועים על חשבון הגודל והמשקל).

שילוב איכותי – סיגמא 16 מ”מ f/1.4 ומצלמת ה-A6500 של סוני

DSC_5485

אנו גילינו על סמך הניסיון שלנו עם העדשה בחודש האחרון כי ה-16 מ”מ החדשה מתאימה למגוון מצבי צילום ביניהם צילום מזון, נופים וקבוצות ואפילו קצת vlogging וזאת רק רשימה חלקית.

אם נסכם, מדובר בעדשה הרחבה והמהירה ביותר של סיגמא למצלמות סוני ומיקרו 4/3 ובהחלט מוצר שראוי שתשקלו אם היא מתאימה לצרכים שלכם. בארץ תוכלו לרכוש אותה במחיר רשמי סביב 1650 ש”ח (מחיר כמעט זהה למחיר בחו”ל אפילו ללא תוספת המע”מ).

ביקורת הוידאו המלאה שלנו על עדשת ה-16mm f/1.4 DC DN של סיגמא מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid

מספר תמונות שצילמנו עם עדשת ה-16mm f/1.4 DC DN של סיגמא ומצלמת ה-A6500 של סוני (התמונות לא עברו עיבוד כלשהו מלבד crop ו/או הקטנה)

SNY02133

SNY02156 SNY02181

SNY02238 SNY02269

SNY02273 SNY02311

אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט יבואנית סיגמא לישראל על אספקת העדשה לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *