ראשי ביקורות\סקירות ביקורות סיגמא 30 מ”מ f/1.4 לסוני – ביקורת עדשה

סיגמא 30 מ”מ f/1.4 לסוני – ביקורת עדשה

0
0

בשבוע שעבר פרסמנו כאן את הביקורת על הסיגמא 19 מ”מ f/2.8 (ועוד לפניה את הביקורת שלנו על הסוני A6300 חסרת המראה). היום אנו מפרסמים את הביקורת על השנייה מבין עדשות סדרת ה-DN של סיגמא המותאמות לעבודה עם מצלמות ה-E-mount של סוני – הסיגמא 30 מ”מ f/1.4.

תזכורת קצרה מהפעם הקודמת למי שלא קרא – לסיגמא יש מזה מספר שנים סדרת עדשות קטנות, קומפקטיות קלות וזולות יחסית המיועדות למצלמות ה-APS-C של סוני. סדרה זאת (המכונה DN) היא אופציה מעניינת למי שרוצה פתרון לא יקר אבל איכותי למצלמת הסוני שלו. עד כמה איכותי? זאת בדיוק השאלה שהביקורת הנוכחית (והקודמת) באה לענות עליה.

הסיגמא 30 מ”מ f/1.4 מסדרת ה-Contemporary

sigma-30mm-f-1-4

הינה מה שעלה מהביקורת שלנו על העדשה (תוכלו לצפות בסרטון שהפקנו בהמשך):

  • איכות בניה – איכות הבניה של ה-30 מ”מ טובה למדי. שימו לב שבניגוד ל-19 מ”מ זאת איננה עדשה מסדרת ה-ART אלא מסדרת ה-contemporary, יחד עם זאת מבחינה חיצונית לא הרגשנו בהבדל גדול באיכות הבנייה – ההבדל המרכזי היה בעיצוב טבעת הפוקוס אליו נתייחס מייד. עוד הבדל קטן – בעוד עדשת ה-19 מ”מ משמיעה רעש כשמנערים אותה (כן, מוזר אנחנו יודעים) ל-30 מ”מ אין בעיה דומה (בכל מקרה לא מדובר במשהו שפוגע בביצועים אלא סתם בתכנון מעט משונה של סיגמא).
  • גודל ומשקל – ה-30 מ”מ לא קטנה כמו ה-19 מ”מ אבל היא עדיין עדשה קומפקטית יחסית ובעיקר קלה.  ללא מגן השמש אנחנו מדברים על אורך של סביב 9 ס”מ ומשקל של פחות מ-300 גרם.
  • טבעת פוקוס – כמו ל-19 מ”מ גם ל-30 מ”מ טבעת יחידה לפוקוס. הטבעת הרבה יותר סטנדרטית (בעלת חריצים ועשויה גומי – בניגוד לטבעת המתכתית החלקה של ה-19 מ”מ). מצד שני כמו ב-19 מ”מ גם כאן המנגנון של העדשה הוא מסוג fly by wire – ובפועל אין לעדשה נקודות עצירה משני הצדדים אלא היא מסתובבת באופן חופשי ורציף. אנחנו מעדיפים מנגנוני פוקוס קונבנציונאליים אבל כנראה שפשוט יותר לייצר את המנגנון הנ”ל והוא עובד בסך הכל באופן סביר בהחלט.
  • מגן שמש – לעדשה מגן שמש מפלסטיק שעושה בסך את העבודה וגם עוזר קצת להגן על האלמנט הקדמי (המאד אגב) של העדשה – אם אתם מתעניינים ל-30 מ”מ יש תאימות לפילטרים בגודל 52 מ”מ.
  • פוקוס – הפוקוס עם העדשה די מהיר בסך הכל וממה שראינו גם מדויק יחסית (תלוי גם בגוף בו תשתמשו). אין לעדשה מייצב וזה מעט חבל (אלא אם אתם משתמשים בסוני A6500 בה יש כבר מייצב מובנה בגוף המצלמה). אף שלא הזדמן לנו להשוות את העדשה לעדשות סוני מקבילות – מבדיקות השוואתיות ברשת עולה שעדשות סוני מדייקות יותר בפוקוס – לא מפתיע, יחד עם זאת כאמור גם התוצאות של הסיגמא סבירות למדי.
  • חדות – עכשיו אנחנו מגיעים סוף סוף “לתכלס”. כיצד מתפקדת העדשה מבחינה אופטית. כפי שניתן לראות בתמונות למטה העדשה חדה במרכז בצמצם פתוח (f/1.4), אך לא באותה מידה כמו ה-19 מ”מ (אם כי ההשוואה לא הוגנת במיוחד – קשה הרבה יותר לתכנן עדשה חדה בצמצם f/1.4 לעומת f/2.8 ובכל מקרה סגירה של הצמצם ב-30 מ”מ ל-f/2.0 או f/2.8 תפיק רמת חדות מאד גבוהה במרכז הפריים). בפינות לעומת זאת העדשה הרבה פחות מרשימה ויש לסגור ממש עד ל-f/5.6 בשביל לקבל חדות טובה ו-ל-f/8 אם רוצים חדות מקסימאלית (במובן זה ה-19 מ”מ מרשימה בהרבה ובהחלט זוכה ביושר לתווית ה-ART שקיבלה מסיגמא).

תמונות בדיקת חדות – חדות גבוהה במרכז הפריים (שימו לב לאותיות הקטנות) במיוחד מ-f/2 ומעלה, בפינות חדות גבוה החל מצמצם f/5.6 בלבד וחדות מלאה ב-f/8 בלבד

center-f1-4 center-f8 corner-f1-4 corner-f8

  • CA/Flare – בדיוק כמו ב-19 מ”מ לא נתקלנו באברציות כרומטיות מאד משמעותיות עם העדשה (במצלמות סוני יש גם תיקון מובנה מסוים) וגם לא נתקלנו בהחזרים משמעותיים (flare) אפילו כאשר ניסינו לכוון את העדשה למקורות אור – בהחלט יפה.
  • האפלת פינות – לסוני יש תיקון האפלת פינות אוטומטי ב-A6300 (ובדגמים נוספים) – כאשר כיבינו אותו גילינו כי יש בהחלט האפלה מסויימת – אתם יכולים לראות את ההבדל בין f/1.4 ל-f/2 בפינות – בפועל בין צמצם f/2.8-f/4 האפלה נעלמת לגמרי. בכל מקרה אם תשאירו את תיקון האפלת הפינות במצלמה דולק לא תראו כנראה הרבה מכך – אבל תקבלו העלאה מסויימת של הרגישות בפינות.
  • עיוות חבית – גילינו כי לעדשה יש מעט יותר עיוות בפינות מה-19 מ”מ שהפתיעה אותנו מאד עם כמעט אפס עיוות חבית – ועדיין לא מדובר בתוצאה בעייתית לטעמנו ובהחלט ניתן לתקנה בעריכה (רק שווה לצלם פריים מעט רחב יותר אם הנושא חשוב לכם כמו בצילום ארכיטקטורה למשל).

יש עיוות חבית מסוים (ללא התיקון המובנה של סוני)

barrel-distoration

  • בוקה – כפי שגילינו כבר בעבר עם עדשות אחרות – עד צמצם f/2.8 – עיגולי האור נוטים להיות אליפטיים – רואים זאת גם עם העדשה הכנוחית – כפי שתוכלו לראות בתמונה למטה. תוכלו להתרשם באופן כללי מההפרדה מהרקע שהעדשה מסוגלת אליה בצמצם פתוח בסרטון ובחלק מהתמונות בגלריה ומאופי הבוקה.

כמו עדשות רבות אחרות – נקודות האור הופכות לאליפסות מתחת ל-f/2.8

dsc03483

בוא ננסה לסכם. ממש בדומה ל-19 מ”מ של סיגמא אנו מקבלים כאן עדשה מהירה מאד, קומפקטית, קלה ובאופן יחסי גם די זולה (המחיר בארץ נכון לזמן כתיבת שורות אלו – פחות מ-1450ש”ח). מבחינה אופטית מדובר במוצר מעט פחות מרשים מה-19 מ”מ (שהרשימה אותנו מאד) אבל עדיין איכותי מאד במרכז (במיוחד אם תסגרו צמצם מעט) אך פחות מרשים בפינות.

במובנים מסוימים מדובר לדעתנו בעדשה הרבה יותר שימושית מה-19 מ”מ (איתה בעייתי לצלם פורטרטים בעוד שעם 30 מ”מ על גוך קרופ מדובר בעניין הרבה יותר טבעי), גם הצמצם הבהיר מאד תורם הרבה לשימושיות והעובדה שעדיין מדובר במוצר קל וקומפקטי יחסית (אם כי בכל זאת ארוך יותר מה-19 מ”מ וגם מעדשות סוני דומות) בכל זאת צריך להילקח בחשבון.

חדות גבוהה מאד במרכז הפריים – לחצו להגדלה

dsc03288

בניגוד ל-19 מ”מ עליה קל לנו מאד להמליץ (למי שזקוק לאורך המוקד הנ”ל) משום שבטווח המחיר שלה פשוט אין לה מתחרות (בוודאי גם לא שום דבר בעל ביצועים דומים למצלמות סוני), ל-30 מ”מ דווקא יש מתחרה חזקה למדי ודי קרובה בדמות הסוני 35 מ”מ f1/.8. הסוני מעט יקרה יותר (כ-300 ש”ח) ואיטית יותר, אבל כוללת מייצב מובנה (חשוב אם אתם לא עובדים עם ה-A6500) והפוקוס שלה ככל הנראה מעט מדויק יותר. למרות התחרות, הסיגמא היא עדיין שחקנית חזקה – היא מהירה יותר, בעלת טבעת צמצם רחבה ונוחה יותר לשימוש וחדות טובה מאד במרכז הפריים.

סרטון הביקורת שלנו על העדשה מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid:

גלריית תמונות קצרה שצולמה עם ה-30 מ”מ f/1.4 של סיגמא ומצלמת ה-A6300 של סוני (לחצו להגדלה)

dsc03492 dsc04123 dsc04127 dsc04145 dsc03328 dsc04295 dsc04405

אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט יבואנית סיגמא לישראל על אספקת העדשה לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *