ראשי ביקורות\סקירות עדשת סיגמא 50-100mm F1.8 DC HSM Art – ביקורת

עדשת סיגמא 50-100mm F1.8 DC HSM Art – ביקורת

2
0

לאחרונה פרסמנו כאן את הביקורת שלנו על הניקון D500. את המצלמה בדקנו בעיקר עם עדשת ה-50-100 מ”מ f/1.8 של סיגמא ואנו מביאים לכם את ההתרשמות שלנו ממנה היום.

לפני מספר שנים הדהימה סיגמא את עולם הצילום כשהשיקה את עדשת ה-18-35 מ”מ f/1.8 – עד אז (ולמעשה גם עד היום) לא הייתה עדשת זום מקבילה אחרת עם יחס של אורך מוקד וצמצם עבור מצלמות APS-C רפלקסיות. במידה רבה (פרט למספר עדשות בודדות) לא ממש היו אופציות זום מהירות עבור צלמים עם מצלמות APS-C ולכן רבים המתינו בסבלנות שסיגמא תשיק גרסת זום תאומה ל-18-35 מ”מ אבל בעלת אורך מוקד ארוך יותר. ואכן לפני מספר חודשים השיקה סיגמא את האחות – עדשת ה-50-100 מ”מ – גם היא עם צמצם f/1.8 לכל האורך.

היו שהשוו את שתי העדשות של סיגמא לעדשות הקלאסיות עבור מצלמות Full Frame – ה-24-70 מ”מ וה-70-200 מ”מ. אלא שמלבד כיסוי הפריים (APS-C/FF) יש עוד הבדלים בין העדשות – בעוד שה-24-70 וה-70-200 הן בעלות זום הקרוב ל-3X, לעדשות של סיגמא זום 2X בלבד (ומבחינה זאת הן מעט פחות וורסטיליות). מצד שני יש להן יתרון מבחינת כמות האור הנכנסת – f/1.8 לעומת f/2.8. יחד עם זאת חשוב לזכור כי מבחינת הפרדה מהרקע התוצאות (עם לקחת חשבון את ההבדל בגודל החיישן) דומות למדי.

עד כאן רקע קצר. הביקורת – כמו כל הביקורות שלנו בתקופה האחרונה מחולקת לנקודות קצרות ואנו נעבור עליהן אחת אחת:

  • איכות הבנייה של ה-50-100 מ”מ מעולה (כמו של כל עדשות ה-ART – עם כולן הספקנו להתנסות בקצרה בפוטוקינה מוקדם יותר השנה).

איכות בנייה גבוהה – סיגמא 50-100 מ”מ f/1.8

sigma-50-100mm

  • טבעת הזום קרובה יותר למצלמה ויש לה חיכוך טוב אם כי היא מעט דקה.
  • טבעת הפוקוס נמצאת מקדימה והיא רחבה יותר ומעט קלה יותר להזזה.
  • יש מעט מאד מרחק בין שתי הטבעות בו ניתן להחזיק בקלות מבלי לאחוז באחת משתיהן – אם יש לכם ידיים גדולות זה יכול להיות מעט בעייתי (הדבר נובע לדעתנו בין השאר ממיקום מכלול הרגלית – עוד על כך מייד).
  • לגבי הרגלית – היא מתכתית ומרגישה חזקה מאד והתנועה שלה מצויינת (ניתן לנעול אותה בקלות בזוויות שונות והיא נעצרת בכל 90 מעלות). למרות זאת היא לדעתנו הטעות הגדולה ביותר של מתכנני סיגמא בעדשה הזאת מבחינה מבנית. ראשית לא ניתן להסיר את הרגלית (אנחנו לפחות לא מצאנו דרך), הרגלית עצמה קרובה באופן קיצוני לטבעת הזום ומכיוון שאיננה ניתנת להסרה היא תמיד מפריעה מעט להזזת טבעת הפוקוס (הרגלית עצמה או כפתור הנעילה המצוי מהצד השני שלה). הרגלית עצמה גם קטנה מאד ואנו לרוב מעדיפים אחת גדולה בהרבה. בשורה התחתונה היינו מוותרים לגמרי על הרגלית או לפחות מעדיפים אחת הניתנת להסרה (ומסירים אותה בהזדמנות הראשונה עבור 99% מהשימוש שלנו בעדשה).

רגלית בלתי ניתנת להסרה

50-100-foot

  • עוד כמה דברים עיצוביים קטנים ששווה להזכיר – לעדשה כפתור יחיד – MF/AF, למגן השמש יש פס גומי שרק באמצעותו ניתן להסיר ולחבר אותו לעדשה (לקח לנו קצת זמן להבין את העיקרון). ל-50-100 מ”מ יש אלמנט קדמי גדול מאד – 82 מ”מ – קחו זאת בחשבון אם אתם מתכננים להשתמש בפילטרים.
  • כמו שאפשר לצפות מעדשת זום טלפוטו עם צמצם f/1.8 – מדובר בעדשה גדולה, עבה למדי וכבדה. אורכה מגיע ל-19 ס”מ ומשקלה כמעט 1.6 ק”ג (אפילו מעט יותר ממשקלה של ה-70-200 מ”מ f/2.8 של ניקון למשל).
  • מבחינת תכונות, בולט בהעדרו מייצב מובנה. ברור לגמרי שהוספה שלו הייתה הופכת את העדשה הגדולה והכבדה גם כך לגדולה וכבדה עוד יותר (שלא לדבר על תוספת המחיר) ועדיין – לטעמנו מדובר בעדשה שצריכה מייצב – למרות הצמצם המהיר – במיוחד בצילום בתאורה נמוכה הוא היה יכול להביא תועלת ובוודאי בוידאו (אם כי יותר בקנון – משום שלפחות בשלב זה צילום וידאו ידני עם מצלמות ניקון לרוב אינו מביא לתוצאות טובות במיוחד בגלל מערכת הפוקוס).
  • לפני שנעבור לעסוק בביצועים אופטיים אנו חייבים התייחסות משמעותית לנושא הפוקוס. את העדשה ניסינו עם 2 מצלמות ה-D7100 הישנה שלנו וה-D500. בתחילה יחס התמונות הטובות (בפוקוס מלא) לעומת אלו שלא, עמד על בערך 50-60% בפוקוס לעומת אלו שלא – היינו מופתעים, אלא שאחרי הראיון שלנו עם מנכ”ל סיגמא בו הוא ציין בפנינו כי הוא ממליץ כי נכייל את העדשה יחד עם המצלמה – שלחנו את השתיים לכיול (אצל היבואן) וקיבלנו תוצאות משופרות (קשה להעריך במדויק אבל אפשר לדבר על 20% ואולי אפילו 30% שיפור במקרים מסוימים). חשוב לציין – לא מדובר בבעיה של פוקוס קדמי או אחורי (בעיה מוכרת עם עדשות ומצלמות רבות) אלא בפספוסי פוקוס משני הסוגים.
  • חשוב לציין כי הנתונים של העדשה מאתגרים – 100 מ”מ עם צמצם f/1.8 יוצר עומק שדה קטן מאד ולא קל לדייק במיוחד ללא מייצב ואל מול עצמים בתנועה. עוד נציין כי חשוב מאד לצלם עם העדשה במהירויות תריס נכונות (קרי סביב 1/200 שנייה ואף יותר בכדי למנוע טשטוש).
  • נקודת אור לגבי ה-AF בכל זאת – מהירות הפוקוס לא רעה כלל.
  • כעת הגענו לנושא שרבים וודאי ממתינים לו – חדות. ערכנו את הבדיקות הללו על ה-D500 של ניקון. התוצאות שקיבלנו מעניינות למדי. בצמצם פתוח התוצאה על פני כל הפריים חדה למדי. סגירה של סטופ אחד משפרת במעט את החדות אבל מעלה משמעותית את הניגודיות של התמונה ואנו מקבלים תמונה איכותית מאד כבר סביב f/2.8 שאיננה משתפרת באופן משמעותי מעבר לכך.

50-100mm-center 50-100mm-corner

  • האפלת פינות – אנו מייחסים לרוב האפלת פינות לעדשות FF אבל גם בעדשות APS-C מסוימות ניתן לראות האפלה. ל-50-100 מ”מ בהחלט יש האפלת פינות בולטת מאד בצמצם פתוח (במקרה של התמונות בהמשך ב-50 מ”מ). מצד שני האפלה זאת נעלמת מהר מאד כבר סביב צמצם f/2.8 (אולי אפילו מעט לפני) ומעבר לכך כבר נעלמת כמעט לגמרי כפי שניתן לראות בתמונות למטה.

vin-50-100mm

  • אברציות כרומטיות – לפחות במקרה אחד אל מול אור חזק נתקלנו באברציות כרומטיות כפי שניתן לראות בתמונה (ובהגדלה של 100%) הבאה.

dsc_1994-ca dsc_1994-ca-mag

  • עיוות חבית – כפי שניתן לראות לא ניכר עיוות חבית לא ב-50 ולא ב-100 מ”מ עם העדשה.

barrel-distortion-50mm barrel-distortion-100mm

  • בוקה – אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם את הבוקה של העדשה (לנו העניין תמיד נראה סובייקטיבי מאד) אנו רק נציין כי בצמצם פתוח כדורי האור נראים פחוסים – סגירה של הצמצם בכסטופ מחזירה אותם לצורה עגולה.

bokeh-f-1-8 bokeh-f-2-8

הבא נסכם. ה-50-100 מ”מ של סיגמא היא עדשה ייחודית. היא לא רב גונית כמו עדשות ה-70-200 מ”מ ויש לה חסרונות ברורים (היעדר מייצב, גודל ומשקל משמעותיים ביחס לעדשת APS-C, רגלית שאינה ניתנת להסרה, ולפחות במקרה שלנו גם פוקוס שמפספס יותר משהיינו רוצים) ובכל זאת מדובר בעדשה שמסוגלת לנפק תוצאות איכותיות מאד אופטית (בעיקר עם מעט סגירה של הצמצם – בין f/2-f/2.8), עם טשטוש נאה מאד של הרקע ומהירות פוקוס טובה ואיכות בניה גבוהה.

אנו רוצים להתייחס ולהבהיר שוב את נושא הפוקוס האוטומטי בעדשה בכדי לא ליצור רושם מוטעה בקרב הקוראים. ההתנסות שלנו הייתה מוגבלת לעדשת 50-100 מ”מ ספציפית ולזוג מצלמות של ניקון. ברשת ניתן למצוא לא מעט ביקורות (ראו למשל את זו של  Christopher Frost אותו אנו מעריכים מאד) אשר בדקו את העדשה עם מצלמות שונות כולל עם מצלמות קנון ולא נתקלו בבעיות פוקוס מיוחדות (Frost בדק עם מספר מצלמות קנון).

ההמלצה שלנו היא פשוטה – אם אתם מחפשים עדשת זום בינונית מהירה במיוחד שתכסה אורכי מוקד שמתאימים בין השאר לפורטרטים, ה-50-100 מ”מ של סיגמא יכולה להיות פיתרון מצוין עבורכם כל עוד אתם לוקחים בחשבון את כל המגבלות עליהן דיברנו במהלך הביקורת ואנו ממליצים לכם לבחון היטב (אולי אף לבדוק בטרם הקנייה עם המצלמה שלכם) את נושא הפוקוס ואם יש צורך לבקש לבצע קליברציה עם המצלמה שלכם אצל היבואן – תהליך הדורש להשאיר את המצלמה עם העדשה למשך מספר ימים בודדים אבל לפחות במקרה שלנו הוביל לשיפור מסוים בביצועי הפוקוס.

סרטון הביקורת של ה-50-100 מ”מ של סיגמא שצילמנו עבור אתר הבת שלנו LensVid

ה-50-100mm F1.8 DC HSM Art של סיגמא נמכרת בארץ נכון לזמן כתיבת שורות אלו במחיר רשמי של כ-4500 ש”ח.

מספר תמונות שצילמנו עם העדשה

dsc_1662-fixeddsc_0745 dsc_1325-sharpness dsc_1413

אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט על אספקת העדשה לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

2 תגובות

  1. Avatar

    גדי

    26/11/2016 ב 8:48 PM

    לא מבין איך אפשר לשים באתר שהנושא שלו זה צילום תמונות ברזולוציה כל כך נמוכה.
    פה זה לא YNET

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      28/11/2016 ב 1:08 PM

      יש לנו בעיה עם המערכת שטרם נפתרה – ברגע שזה ייפתר התמונות ייפתחו לגודל מלא (הם הועלו בגודל נכון לאתר).

      השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *