ראשי ביקורות\סקירות ביקורות ביקורת: ניקון D5500 – מגע צילומי

ביקורת: ניקון D5500 – מגע צילומי

0
0

אחרי לא מעט זמן של העדרות אנו גאים לפרסם היום את הביקורת שלנו על ה-D5500 – מצלמת הכניסה המתקדמת של חברת ניקון אשר הוכרזה מוקדם יותר השנה. 

לפני כשנתיים בדיוק פרסמנו כאן את הביקורת שלנו על הדגם הקודם של ניקון מסדרת ה-D5XXX (ה-D5300 – ראו כאן). סדרה זאת היא סדרת מצלמות הכניסה (Entry Level) של ניקון והיא ממוצבת מעל הסדרה בסיסית (D3XXX) ומתחת לסדרה החצי מקצועית של החברה (D7XXX). ייחודה של הסדרה היה תמיד במסך המפרקי שלה (היא הסדרה היחידה מליין הרפלקס של ניקון הכוללת עד היום מסך כזה) ובדגם הנוכחי נוספה לנו גם יכולת מגע (אנו נעסוק בכך בהרחבה בהמשך).

לפני שניגש לביקורת הינה תזכורת קצרה למה תוכלו למצוא ב-D5500 ובמה היא שונה מקודמתה:

  • חיישן 24 מגה פיקסל ללא פילטר AA (בדומה לדגם הקודם).
  • מעבד EXPEED 4 (בדומה לדגם הקודם).
  • מסך מפרקי 3.2 אינצ’ ברזולוציה גבוהה – 1 מליון נקודות (כנ”ל + מגע שלא היה קיים בדגם הקודם).
  • יכולות וידאו – 1080p עד 60p (בדומה לדגם הקודם).
  • WIFI + NFC (אך ללא GPS מובנה).

תכונות חדשות ב-D5500:

  • מסך מגע (כולל אפשרות פוקוס במגע/צילום במגע ועוד מספר תכונות מתקדמות).
  • רגישות מקסימאלית משופרת – 25,600 ISO לעומת 12,800 ISO בדגם הקודם.
  • חיי סוללה משופרים (820 תמונות לעומת כ-600 בדגם הקודם).
  • לא תכונה חדשה אלא שינוי – ב-D5500 רק WIFI מובנה ו NFC במקום GPS מובנה (כפי שמצוי ב-D5300).
  • מצב תמונה flat – עבור וידאו (בדומה ל-D750).
  • שינויים ארגונומיים קלים (גריפ עמוק יותר, חוגה בעיצוב אחר).
  • משקל נמוך יותר (420 גרם לעומת 480 גרם הודות לחומרים מתקדמים יותר וגודל מעט קטן יותר).

הניקון D5500

DSC_2030

מבנה וארגונומיה

אנו חוזרים על כך כמעט בכל ביקורת על מצלמות הרפלקס של ניקון אבל אנו מתרשמים כל פעם מחדש מאיכות הבנייה של מצלמות ניקון בעיקר בדגמים הזולים – איכות שלדעתנו לא נופלת בהרבה מזו של הדגמים המקצועיים של החברה (אין חלקים רופפים, הכפתורים נלחצים כראוי והתחושה הכללית היא של מוצר איכותי בלי קשר למחירו).

המבנה הכללי של ה-D5500 דומה בסך הכל לזה של ה-D5300 אבל ישנם בכל זאת מספר שינויים. הבולט מביניהם (תרתי משמע) הוא הגריפ – ידית האחיזה של המצלמה – אשר בדגם החדש הינה עמוקה יותר. אנו חושבים שמדובר בשינוי ארגונומי מבורך ואפילו בעלי ידיים קטנות יהנו ממנו.

יש גם היבטים פחות חיוביים למבנה המצלמה (והם נכונים במידה רבה לכל סדרת ה-D3XXX וה-D5XXX) וכוונתנו היא בעיקר לגודלם של הכפתורים ובמיוחד הכפתורים בגב המצלמה. ניקון בחרה לשלב שם כפתורים קטנים במיוחד (לא ברור ממש למה משום שיש מקום לכפתורים גדולים יותר כמו אלו המצויים בסדרת ה-D7XXX). דעתנו היא שאם יש לכם ידיים גדולות המצלמה הזאת היא לא בשבילכם (לפחות נסו אותה לפני הקנייה בחנות).

מסך מגע גדול

DSC_4657

ביצועים

חיי סוללה – אף שלא היה לנו זמן לנסות את הסוללה באופן רציף על פני תקופה ארוכה ההתרשמות שלנו בתקופת הניסוי הייתה שהסוללה בהחלט מחזיקה מעמד יותר מיום צילום שלם ובוודאי למעלה מ-500 תמונות ברצף (המספר הרשמי עומד על לא פחות מ-820 אבל הדבר תלוי במידת השימוש במסך ובווידאו). חשוב לציין כי בעידן בו מצלמות חסרות מראה זוכות ללא מעט פרסום – אחד היתרונות המרכזיים של מצלמות רפלקס היה ונותר חיי הסוללה – נכון להיום אין מצלמה חסרת מראה שמתקרבת בפועל לחיי הסוללה של מצלמות רפלקס מתקדמות.

AF – לא ראינו שינוי מהותי במערכת הפוקוס מאז ה-D5300 (עדיין 39 נקודות פוקוס מתוכן 9 מוצלבות) עם מהירות תגובה טובה ורגישות סבירה בתאורה נמוכה. המערכת בסיסית יותר מזו של ה-D7200 (שעברה לכאורה שיפור ביחס ל-D7100 אם כי אנו לא זיהינו אותו) אך עדיפה על המערכת הבסיסית של סדרת ה-D3XXX. בהשוואה לרוב המצלמות חסרות המראה בשוק – ל-D5300 יתרון בצילום סטילס מבחינת מערכת הפוקוס (בוידאו הסיפור אחר לגמרי ואנו ניגע בכך בהמשך).

רגישות – את הרגישות המעולה של ה-D5300 ראינו כבר בביקורת הקודמת. המצלמה עם מעבד ה-EXPEED 4 והחיישן המשופר הציגה רגישות טובה בהרבה מה-D7100 ההולכת ומתיישנת. ראינו תוצאות דומות גם עם ה-D7200 ועכשיו אנו רואים בדיוק את אותו הדבר שוב עם ה-D5500.

לצורך הבדיקה העמדנו את ה-D5500 וה-D7100 על חצבוה, בצמצם F4 עם עדשת ה-35 מ”מ f/1.8 וצילמנו באמצעות טיימר תמונות זהות בשתי המצלמות להלן התוצאות:

ISO 100 – מימין ה-D7100 ומשמאל ה-D5500

 ISO100

ISO 200 – מימין ה-D7100 ומשמאל ה-D5500

 ISO200

ISO 800 – מימין ה-D7100 ומשמאל ה-D5500

 ISO800

ISO 1600 – מימין ה-D7100 ומשמאל ה-D5500

 ISO1600

ISO 3200 – מימין ה-D7100 ומשמאל ה-D5500

 ISO3200

ISO 6400 – מימין ה-D7100 ומשמאל ה-D5500

 ISO6400

ISO 12800 – מימין ה-D7100 ומשמאל ה-D5500

 ISO12800

כמה נקודות:

  • כבר ברגישות בסיסית ניתן לראות הבדל ברור לטובת ה-D5500 בכמות הפרטים על פני ה-D7100.
  • החל מ-ISO800 ניתן לראות רעש בולט ב-D7100 בעוד שה-D5500 נשארת נקיה למדי.
  • ב-ISO1600 ה-D7100 כבר הופכת לגבולית – ה-D5500 עדיין נראית סבירה.
  • החל מ-ISO3200 ה-D7100 לא שימושית (לטעמנו) ה-D5500 גבולית (כלומר לפחות סטו עד סטופ וחצי הבדל ברגישות).

מסך, עינית, WIFI

עם 95% כיסוי והגדלה של 0.82x העינית האופטית (מסוג מראה) המצויה ב-D5500 קטנה ולא מאד מרשימה, אך היא עושה בסופו של דבר את העבודה.

בניקון החליטו להוריד ב-D5500 את התמיכה ב-GPS שהייתה קיימת ב-D5300 (כנראה בשל צריכת ייתר של הסוללה) והחליפו את המערכת ב-NFC לחיבור WIFI קל יותר. דעתנו הייתה ונותרה שהיישום של מערכת ה-WIFI במצלמות ניקון סביר מבחינת החומרה (התהליך עדיין לא חלק לגמרי) אבל עדיין לוקה מאד בחסר מבחינת התוכנה (אפליקציית השליטה של ניקון לסלולארי לא עושה כמעט דבר פרט לצילום ושיתוף – אנו רוצים לראות אפשרויות שליטה מקיפות במצלמה עצמה כפי שמאפשרות יצרניות אחרות וגם אמרנו זאת לניקון מספר פעמים בעבר).

המסך הוא גולת הכותרת של ה-D5500 – הוא גדול (3.2 אינצ’), מפרקי (כמו בדגם הקודם) ומאפשר שליטה במגע – בפעם הראשונה במצלמות הרפלקס של ניקון. בעיקרון מדובר בתוספת נחמדה ודי מתבקשת – אחרי הכל כל סלולארי זול כולל כיום מסך מגע. המסך מאפשר דפדוף בין תמונות (מאד יעיל), זום פנימה והחוצה לבדיקת פוקוס ופרטים (אם כי לחיצה כפולה על המסך לא מביאה את התמונה ל-100% הגדלה – כמו בכל מכשיר אחר עם מסך מגע – עניין מציק ומוזר), ופוקוס בלחיצה ואפילו צילום בלחיצה. עד כאן – מסך מגע סטנדרטי שאפשר למצוא כיום בלא מעט מצלמות. ניקון בחרה להוסיף פיצ’ר חביב למדי והוא שינוי נקודת הפוקוס באמצעות מסך המגע בעת הסתכלות בעינית.

שליטה בנקודות הפוקוס ממסך המגע

DSC_4679

הפיצ’ר הזה (ניקון היא אנו מאמינים השנייה בשוק לשלב אותו) הוא רעיון מוצלח למדי – הבעיה היא ביישום – לנו לפחות שינוי נקודת הפוקוס באמצעות החלק הימני העליון של המסך לא עבד תמיד באופן מושלם ולעיתים נבחרה נקודה אחרת מזו שרצינו – מדובר במשהו שניקון צריכה עוד לעבוד עליו אבל כאמור הרעיון עצמו בהחלט שימושי.

וידאו

איכות הוידאו של ה-D5500 טובה מאד גם ברגישות בסיסית וגם ברגישויות גבוהות יותר. הבעיות מתחילות כשמגיעים לנושא הפוקוס. כפי שניתן לראות בסרטון הקצר שצילמנו עם עדשת ה-35 מ”מ F1.8 של ניקון (DX) למצלמה (ולעדשה) יש בעיות להישאר בפוקוס (והעדשה עצמה רועשת מאד בזמן מיקוד). פנסוניק, סוני וגם קנון בחלק מן הדגמים עושים זאת טוב בהרבה – אנו יכולים רק לקוות שבדגמים העתידיים של ניקון מגבלה זאת תיפתר כי היא ללא ספק פוגעת במה שהיא סך הכל מצלמה איכותית מאד (גם בוידאו).

הדגמת וידאו עם ה-D5500 – שימו לב לפעולת הפוקוס האוטומטי (עדשת עדשת ה-35 מ”מ f/1.8), הסאונד הוא מן המיקרופון המובנה

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=URrngesxRa8[/youtube]

מלבד נושא הפוקוס בוידאו ישנם 3 נושאים נוספים שלדעתנו טעונים שיפור במצלמה בכל הקשור לוידאו:

  1. היעדר שליטה בצמצם בזמן צילום וידאו ו-Live-view (פיצ’ר שלא קיים באף אחת מליין ה-DX הנוכחי של ניקון).
  2. היעדר מצב וידאו נפרד – ב-D7200 שילבה ניקון מצב וידאו נפרד כמו גם מתג בורר בין LIVE-VIEW לסטילס ולוידאו (שקיים גם ב-D7100 והינו שימושי מאד) – היינו רוצים לראו תכונה זו גם ב-D5500.
  3. 4K – אנו ב-2015 ולניקון עדיין אין מצלמת רפלקס עם וידאו 4K (כן אנו יודעים – גם לקנון אין ממש ואפילו סוני מתעכבת עם מצלמת APS-C עם 4K אבל בהחלט הגיע הזמן).

סיכום

בדומה ל-D5300, גם ה-D5500 היא מצלמת כניסה מתקדמת איכותית ביותר. אם אתם נכנסים עכשיו לעולם הצילום ה-D5500 היא בהחלט אופציה ששווה לבחון (במיוחד אם נושא המשקל והגודל איננו קריטי עבורכם). אם אתם בעלים של D5300 או אפילו D5200 לעומת זאת אנו רואים מעט מאד טעם לשדרג לדגם החדש – ההבדלים פשוט קטנים מידי בכדי להצדיק רכישה חדשה.

ה-D5500 מסמנת V על רבות מן הנקודות שחשובות לדעתנו במצלמה לצלמים מתחילים – היא נוחה לתפעול, בעלת אחיזה טובה (אם כי לא מתאימה לבעלי ידיים גדולות), היא מספקת איכות תמונה מעולה (תתקשו למצוא כיום מצלמה בעלת איכות תמונה טובה יותר בקטגוריית מצלמות ה-APS-C – בטח במחיר שלה), יש לה מערכת פוקוס טובה, מבחר עדשות גדול מאד וחיי סוללה מצויינים.  בנוסף היא כוללת מסך מגע שמוסיף לנוחות העבודה – במיוחד בדפדוף אינטואיטיבי בין תמונות.

מה בכל זאת חסר? יכולות הוידאו שלה – למרות איכות התמונה הטובה בסך הכל, יכולות הוידאו זקוקות לשיפור (הן ברזולוציה ובמיוחד בפוקוס), הכפתורים מאחור קטנים מידי וממש לא מתאימים לבעלי ידיים גדולות (ואפילו בעלי ידיים בינוניות עשויות למצוא את חלקם לא נוחים – מומלץ מאד לנסות לפני הרכישה). ישנן גם ליקויים ומגבלות חסרות פשר כמו היעדר אפשרות הגדרה של כפתור ה-OK להגדלה ל-100% (לצורך בדיקת פוקוס) או לחיצה כפולה על המסך לביצוע פעולה דומה. גם היכולת לשלוט בנקודות הפוקוס ממסך המגע בזמן התבוננות בעינית – רעיון מוצלח בסך הכל, עדיין דורש קצת שיפור (המערכת לא תמיד מדוייקת מן ההתנסות שלנו).

בסך הכל אבל כאמור מדובר בשדרוג מינורי יחסית אבל חיובי למצלמה שהייתה טובה גם בגרסה הקודמת ועודנה רלוונטית גם כיום. המלצתנו – גשו לחנות, נסו וביחרו א הדגם שנוח לכם ומתאים לתקציב – תכונות כגון מסך מגע או WIFI/GPS הן אולי נחמדות, אבל אינן קריטיות ואפשר להסתדר גם בלעדיהן ללא קושי.

אהבנו:

  • איכות תמונה מעולה גם ברגישות גבוהה (זהה או לפחות קרובה מאד ל-D7200 ואחת הטובות אם לא הטובה ביותר בקטגוריה).
  • מערכת פוקוס מהירה ואיכותית בעלת 39 נקודות.
  • איכות בנייה טובה מאד.
  • המסך הפרקי הגדול ביותר במצלמות רפלקס כיום (בעל רזולוציה גבוהה).
  • מסך מגע שימושי – בעיקר לדפדוף בין תמונות.

קצת פחות:

  • כפתורים קטנים בגב המצלמה – איננה מתאימה לבעלי ידיים גדולות.
  • אפליקציית השליטה ב-WIFI עדיין מוגבלת ביותר.
  • היעדר אפשרות הגדרת כפתור ה-OK להגדלה ל-100% (או לחיצה כפולה על המסך).
  • היעדר שליטה בצמצם בוידאו.

לפני סיום הינה סרטון ביקורת שצילמנו עבור אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid אודות ה-D5500

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=y8nKGtZ_BWc[/youtube]

גלריה

כל התמונות הבאות צולמו עם מצלמת ה-D5500 של ניקון (ושלל עדשות ניקון וגם עדשת ה-150-600 מ”מ של טמרון). התמונות עברו הקטנה אך לא עברו עיבוד כלשהו (צילומים: עידו גנוט).

DSC_0546

DSC_0518

DSC_0423

DSC_0171

DSC_0095

DSC_0057

DSC_0042

DSC_0041

DSC_0024

DSC_0011-moon

DSC_0011

אנו רוצים להודות לחברת הדר יבואנית מצלמות ניקון לישראל על אספקת המצלמה לבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *