ראשי ביקורות\סקירות Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD – ביקורת משתמש

Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD – ביקורת משתמש

4
1

בחודש ינואר השנה קיבלנו לידינו את אחת העדשות המדוברות ביותר של השנה האחרונה – ה-Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD. בשלושת החודשים שחלפו מאז צילמנו אלפי תמונות ובדקנו את העדשה במגוון רחב של מצבים – את מסקנותינו וגם לא מעט תמונות, ריכזנו בביקורת הבאה.

לפני שנפתח עם הביקורת – מעט רקע. עד להכרזתה לפני כשנה לערך עדשות 600 מ”מ היו למעשה בלתי נגישות למרבית קהילת הצלמים בשל מחיריהן הגבוהים. הכרזתה של טמרון על עדשת ה-Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD הגיעה בהפתעה מסוימת ובמשך תקופה של מספר חודשים הייתה זו עדשת הזום-טלפוטו הנגישה הארוכה ביותר בשוק. ככזאת היא משכה את תשומת ליבם המיידית של צלמי ציפורים חובבים רבים, אשר לא יכלו להרשות לעצמם עדשות טלפוטו ארוכות מקצועיות, אך רצו לנצל את אורך המוקד הארוך של הטמרון החדשה אשר אפשר להם חופש פעולה שלא היה אפשרי עבורם עד אז.

חברת סיגמא לא יכלה להשאיר כמובן את הזירה לטמרון ולפני מספר חודשים השיקה זוג עדשות בעלות אורך מוקד וצמצם מקבילים לעדשה של טמרון (אחת גדולה, כבדה מאד ויקרה מסדרת ה-Sports והשנייה זהה בתכונותיה כמעט לגמרי לעדשה של טמרון מסדרת ה-Contemporary). לנו טרם הזדמן לנסות אף אחת מן העדשות הללו ואנו מקווים לבחון אותן בהמשך לכשהדבר יתאפשר.

Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD – מפרט כללי:

  • מבנה אופטי – 20 אלמנטים ב-13 קבוצות עם 3 אלמנטים מסוג ED.
  • מייצב – עד 3 סטופים.
  • ציפוי – eBAND.
  • מרחק פוקוס מינימאלי – 2.7 מטר.
  • מאקרו – 1:5.
  • אורך – 257 מ”מ (סביב 350 מ”מ פתוחה).
  • משקל – 1950 גרם.
  • קוטר פילטר – 95 מ”מ.
  • תושבת – קנון/ניקון וסוני A.
  • מחיר השקה – 1100 דולר.

צילום באגמון החולה

עבור אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com הקלטנו סרטון ביקורת מקיף (וכתבה) באגמון החולה שם גם ערכנו חלק מן הצילומים המופיעים בכתבה זו.

אגמון החולה – ציפורים נודדות – גן עדן לצלמים

hahula

מעט מיותר להציג לישראלים את אגמון החולה – אחד המקומות המדהימים לצילום בארץ לחובבי ציפורים, טבע ובעלי חיים ואזור אידאלי לבחינת עדשה דוגמת הטמרון 150-600 מ”מ. ראוי להזכיר אולי כי גם את שתי הביקורות הקודמות שלנו על עדשות טלפוטו-זום ארוכות ה-Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM וה-80-400 מ”מ (העדכנית) של ניקון ערכנו בין היתר באגמון והדבר סיפק לנו ללא ספק עוגן מצויין להשוואה.

הסרטון אותו הקלטנו עבור האתר LensVid המציג את העדשה

איכות בנייה

איכות הבנייה של ה-Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD טובה למדי בוודאי לעדשה הנמכרת בעלות יחסית כה נמוכה (סביב 4500 ש”ח לערך בזמן כתיבת שורות אלו בארץ). אף שאיכות הבנייה אולי לא ברת השוואה לעדשת הניקון 80-400 מ”מ, עלותה של האחרונה גבוהה כמעט פי 3 וההבדל בין השתיים אינו כה גדול.

טבעת הפוקוס חלקה למדי ולעדשה מנגנון Manual focus over ride אשר יכול להיות שימושי במצבים מסוימים. טבעת הזום מעט קשה לסיבוב. יש לכך יתרונות וחסרונות. היתרון הברור הוא שלאורך השנים המנגנון נשחק והופך לחלק יותר. מנגנון רופף איננו רצוי ולפיכך עדיף לטעמנו להתחיל ממנגנון קשיח מעט שייתרכך עם הזמן.

הטמרון 150-600 מ”מ משמאל (עם מגן השמש שלה) ולצידה מימין עדשת הניקון 80-400 מ”מ העדכנית – שתיהן פתוחות -שימו לב להבדלים בעובי ובאורך

150-600-80-400

רגלית המתכת המגיעה עם העדשה פעלה היטב – ראוי לציין כי אנו ממליצים בחום לעבוד עם חצובה (מסיבית) ואם ניתן אז גם עם ראש גימבל אשר הופך את הצילום עם עדשה גדולה וכבדה יחסית שכזו לנוח ואפקטיבי יותר. לטובת מטרה זו פיתחה טמרון רגלית מתכת אופציונאלית ארוכה יותר אותה ניתן לרכוש בנפרד (לא הזדמן לנו לנסות).

לעדשה שלושה כפתורי שליטה – פוקוס (ידני/אוטומטי), מגביל פוקוס (כל טווח הפוקוס/מ-15 מטרים ומעלה) ומייצב (פעיל וכבוי). בנוסף ישנו כפתור נעילה (במצב של עדשה סגורה – 150 מ”מ) עבור נסיעות.

העדשה איננה מוגנת ממים ואבק באופן מלא (לנו הדבר לא הפריע גם כשירד טפטוף קל – לא היינו לוקחים אותה לאנטארטיקה). מעבר לכך שווה להזכיר כי כמו מרבית העדשות בשוק היא בעלת תושבת מתכת.

תושבת מתכת אך ללא אטימה מלאה נגד מים/אבק

150-600-mount

פוקוס, מייצב ויכולות מאקרו

מהירות הפוקוס של העדשה איננו מהגבוהות. כמובן שחשוב מאד לבחון את הנושא בהתייחס למצלמה נתונה (את מרבית הבדיקות שלנו ערכנו על ה-D7100 של ניקון). כאשר נעשה שימוש במגביל הפוקוס מהירות הפוקוס משתפרת באופן מורגש (חבל שלמגביל הפוקוס אין יותר משני מצבים). למרות זאת בהחלט ניתן לצלם ציפורים במעופן ובסך הכל הצלחנו לעבוד בצורה סבירה למדי עם העדשה גם אם פה ושם היו פספוסים.

מייצב התמונה בעדשה אמור לספק ייצוב של כ-3 סטופים. לקח לנו מעט זמן ללמוד כי בסוג הצילום שבו אנו עוסקים (בעיקר צילום אוביקטים נעים דוגמת ציפורים), המייצב הוא אולי כלי עזר אבל את עיקר העבודה למניעת טשטוש עושה מהירות הצילום (זיכרו – מייצב נועד לייצב אתכם ולא את האובייקט אותו אתם מצלמים) ומכיוון שכאשר אנו מצלמים עצמים נעים מהירות הצילום צריכה להיות גבוהה (בחלק גדול מהמקרים אנו שואפים למהירות של 1/1000 שנייה ויותר, אם כי לעיתים קרובות מדובר במהירות לא ריאלית בתנאי התאורה הקיימים בחורף בארץ).

המייצב “מקפיץ” את התמונה בעינית

150-600-collar

מנסיוננו המייצב אולי עוזר במצבים מסויימים (כאמור אנו השתדלנו לצלם במהירויות גבוהות בכל מקרה בהן למייצב משמעות קטנה יותר) אבל הוא אינו ברמה של המייצב המצוי בניקון 80-400 מ”מ החדשה ובוודאי שלא ברמה של המייצב המעולה המצוי בניקון 70-200 מ”מ f/4.

עוד נקודה חשובה אחת הקשורה למייצב התגלתה לנו מהר מאד מתחילת השימוש. בדומה למה שחווינו עם ה-Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD אותה בדקנו כאן בשנה שעברה, מייצב התמונה בטמרון 150-600 מ”מ גורם לתופעה מעט מוזרה בה אנו חווים מעין “קפיצה” בעינית בכל פעם שהמייצב נכנס לפעולה. מדובר בתופעה מעצבנת – אנו חווינו אותה על הניקון D7100 שלנו (אנו לא יודעים לומר בוודאות האם היא מתרחשת על כל מצלמה ובוודאי לא על מצלמות של קנון או סוני) אבל שווה לזכור את העניין כשאתם באים לרכוש את העדשה. שווה גם לציין שלא נתקלנו בבעיה דומה עם אף עדשה של אף יצרנית אחרת עד כה.

ה-Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD איננה בעלת יכולות מאקרו מרשימות על הנייר (מרחק הפוקוס המינימאלי שלה עומד 2.7 מטר ויחס ההגדלה עומד על 1:5), יחד עם זאת גילינו כי אף שלא מדובר בעדשה שיכולה להוות תחליף לעדשת מאקרו ארוכה אמיתית (לטמרון עצמה יש עדשת מאקרו ארוכה ייעודית – Tamron 180mm f/3.5), היא בהחלט יכולה להפיק תוצאות לא רעות בכלל – ראו למשל את התמונה הבאה של פרפר שלכדנו באחד מסיורנו עם העדשה (התמונה צולמה באורך מוקד של 600 מ”מ בצמצם f/8 ועברה הקטנה, אך גודלו היחסי של הפרפר בתמונה זהה למקור).

יכולת צילום מאקרו מפתיעה

DSC_1066

ביצועים

כעת אנו מגיעים לסוגיה החשובה אולי ביותר בכל הנוגע לעדשה – הביצועים. אין זה סוד שלא התרשמנו במיוחד מן הביצועים של הדור הקודם של עדשות הזום-טלפוטו הארוכות כפי שהוא בא לידי ביטוי בסיגמא 150-500 מ”מ אותה בדקנו כאן לפני קצת יותר משנה. עדשה זו הפגינה רכות אפילו בצמצם סגור ואנו התקשנו מאד להמליץ עליה. עם הטמרון 150-600 מ”מ כפי שתראו מיד אנו רואים קפיצת מדרגה של ממש באיכות התמונה.

האפלת פינות – ערכנו בדיקה זאת עם ה-D810 (אין טעם לבחון האפלת פינות על מצלמת קרופ) התוצאות ב-600 מ”מ – סבירות בהחלט כפי שניתן לראות וההבדל בין צמצם פתוח (f/6.3) לצמצם מעט סגור יותר (f/8) אינו גדול כלל.

צמצם פתוח – f/6.3

vignette-f-6-3

צמצם סגור – f/8vignette-f8

Veiling flare – בצילום אל מול השמש השיגה העדשה תוצאות טובות בהחלט כפי שניתן לראות בתמונה הבאה.

veiling-flare

עיוות חבית – כפי שניתן לצפות מעדשת טלפוטו כה ארוכה לא ראינו עיוות חבית (אך גם כמעט לא עיוות חבית הופכי – pincushion).

ב-600 מ”מ

barrel-600mm

ב-150 מ”מbarrel-150mm

עיוות צבע – לא נתקלנו ב-CA באף אחת מן התמונות שצילמנו (אין זה אומר כמובן שהתופעה איננה קיימת בשום מצב).

חדות – בחרנו להציג תוצאות של בדיקת חדות שערכנו באופן מסודר כמו גם בצילום בשטח. את הבדיקות ערכנו באורכי מוקד שונים אך לטעמנו מעניין במיוחד להציג את התוצאות באורך המוקד המקסימאלי (בו גם צילמנו את הרוב המוחלט של התמונות עם העדשה). כל הבדיקות צולמו על חצובה, עם טיימר ממרחק של כ-15-10 מטרים.

תמונת המטרה המלאה

sharpness-f-6-3--full

צמצם f/6.3 – ימין

sharpness-f-6-3--right

צמצם f/6.3 – מרכז

sharpness-f-6-3--center

צמצם f/6.3 – שמאל

sharpness-f-6-3--left

כפי שניתן לראות בצמצם פתוח יש רכות מסויימת  (יש גם מעט הבדל בין הצדדים – אפשר שמדובר בזווית המטרה שלנו או, פחות סביר, בבעיית מרכוז של העדשה הספציפית שלנו).

צמצם f/8 – ימין

sharpness-f-8--right

צמצם f/8 – מרכז

sharpness-f-8--center

צמצם f/8 – שמאל

sharpness-f-8--left

בצמצם f/8 התוצאות נראות כבר טובות באופן בולט. אנו השתדלנו בכל מצב שהתאפשר לצלם בצמצם זה – אף שהדבר כמובן מגביל עוד יותר את מצבי התאורה המאפשרים צילום עם העדשה ואת מהירות הצילום ללא העלאה של הרגישות.

צמצם f/11 – ימין

sharpness-f11--right

צמצם f/11 – מרכז

sharpness-f11--center

צמצם f/11 – שמאל

sharpness-f11--left

לא חשנו שיפור כלשהו במעבר לצמצם סגור עוד יותר.

התמונה הבאה היא הדגמה “מהעולם האמיתי” של החדות שאתם יכולים לצפות לקבל מן העדשה – אנו מביאים את התמונה המלאה ואת ההגדלה (100%) – התמונה עצמה צולמה בצמצם f/6.3 במהירות של 1/400 שנייה ממרחק של כ-6 מטרים לערך וללא חצובה.

sharpness-full

ו-100% הגדלה – שימו לב לפרטי הפרווה ולפרטים בעיניים

sharpness-100-percent

סיכום

כפי שבוודאי ניתן להבין מקריאת הביקורת, התרשמותנו מן העדשה חיובית בהחלט. איכות הבניה שלה טובה וחשוב יותר האיכות האופטית שלה מרשימה למדי גם ב-600 מ”מ במיוחד אם אתם מוכנים (או למעשה מסוגלים מבחינת תנאי התאורה) לסגור צמצם ל-f/8. נקודה זו היא למעשה גם עקב אכילס של העדשה – צילום עימה בתנאי תאורה שאינם אידאליים (בוודאי בשעות אחר הצהריים – שלא לדבר על לפנות ערב) או אפילו ביום מעונן באזור מוצל, יגרמו לכם להעלות את הרגישות במצלמה מהר מאד. אך אם אתם מבינים את המגבלות של העדשה – התוצאות שהיא מסוגלת לספק – כפי שניתן לראות בין השאר בגלריה בסוף הכתבה – בהחלט משביעות רצון לטעמנו ועולות משמעותית על העדשות המקבילות מן הדור הקודם (סיגמא 150-500 מ”מ לדוגמא). כפי שכתבנו בפתיחה, טרם הזדמן לנו להשוות את העדשה לעדשת הסיגמא 150-600 מ”מ המקבילה.

לא הכל מושלם כמובן – הטמרון 150-600 מ”מ היא עדשה גדולה ובעיקר כבדה. עם משקל הקרוב ל-2 ק”ג, צילום מהיד אולי אינו בלתי אפשרי (עשינו זאת במשך יום שלם), אבל בהחלט לא מאד רצוי ואנו נמליץ בחום על חצובה וראש גימבל אם הדבר מתאפשר לכם.

אלמנט קידמי עצום

150-600-front-element

אם זאת היא עדשת הטלפוטו הארוכה הראשונה שלכם (בטח אם טרם צילמתם עם עדשה באורך מוקד של מעל 300 מ”מ) אנו חושבים כי ראוי שתפתחו ציפיות ריאליסטיות. מצד אחד 600 מ”מ הוא בהחלט אורך מוקד מרשים המאפשר קירוב של עצמים רחוקים יחסית ובעיקר מאפשר הגדלה בפריים של אובייקטים שעם כמעט כל עדשה אחרת היו נראים קטנים מאד במרחקי עבודה סטנדרטיים (10-30 מטרים). מצד שני אם אתם חושבים שמעתה תוכלו לצלם באיכות גבוהה עצמים רחוקים מאד (עשרות מטרים רבות או מאות) אתם צפויים להתפקח מן האשליה מהר מאד ברגע שתתחילו לצלם (לא מדובר כאן בבעיה הקשורה לאיכות העדשה, אלא בעובדה שאתם מנסים לצלם מבעד לכמות עצומה של אויר והדבר צפוי לפגוע קשות באיכות התמונה – ראו למשל את הסרטון הבא בנושא). עוד דבר שמומלץ לזכור הוא שבעדשה באורך מוקד כזה המייצב עשוי לסייע (כמוהו גם מהירות צילום גבוהה שתעזור עם הקפאת האובייקט המצולם וגם עם צמצום הרעידות שלכם), אבל אל תצפו לניסים – אתם תצטרכו להיות מאד מאד יציבים בכדי לקבל תמונות חדות באמת.

עוד נקודה אחת – גם ב-Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD נתקלנו בנושא “הקפיצה בעינית” בעת השימוש במייצב – מדובר בתופעה מרגיזה מעט (ראינו אותה כאמור גם עם עדשות טמרון אחרות בעבר) אבל בשורה התחתונה אנו לפחות יכולים לחיות איתה – אנו ממליצים לכם לבדוק את הנושא לפני הרכישה ולראות אם הדבר מפריע לכם לפני שאתם לוקחים אותה הביתה.

יתרונות

  • איכות תמונה גבוהה גם ב-600 מ”מ (במיוחד בצמצם f/8).
  • איכות בניה טובה.
  • טבעת פוקוס בעלת תנועה חלקה (עם Manual focus over ride).
  • מגיעה עם רגלית מתכת (לטמרון רגלית מתכת אופציונאלית ארוכה יותר לייצוב משופר).

חסרונות

  • גדולה וכבדה (היינו מעדיפים עדשת פריים 600 מ”מ בעלת צמצם f/5.6 או f/6.3 – כזאת לצערנו לא קיימת כרגע בשוק).
  • מתאימה בעיקר לצילום יום בתאורה טובה (הצמצם ואורך המוקד כמו גם ייעודה לטעמנו מגבילים אותה לעבודה בתנאי תאורה טובים).
  • העינית “קופצת” כשהמייצב נכנס לפעולה (נתקלנו בבעיה דומה גם בעדשת ה-Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD).
  • מהירות פוקוס בינונית (יש שיפור מורגש כשמשתמשים במגביל הפוקוס מעבר ל-15 מ’).

גלריה

כל התמונות הבאות צולמו עם עדשת ה-Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD של טמרון ומצלמת ה-D7100 ולא עברו עיבוד כלשהו פרט להקטנה – לחצו להגדלה (צילומים: עידו גנוט).

DSC_0382

DSC_0394

DSC_0487

DSC_0522

DSC_0538

DSC_0572

DSC_0612

DSC_0671

DSC_0674

DSC_0683

DSC_0888

DSC_0919

DSC_1025

DSC_1039

DSC_1096

DSC_1170

DSC_8619

DSC_8743

DSC_8758

DSC_8772

DSC_8781

DSC_8892

DSC_8959

DSC_9066

DSC_9158

DSC_9219

DSC_9562

DSC_9638

DSC_9819

DSC_9920

DSC_9931

אנו רוצים להודות לחברת Twenco יבואנית טמרון לישראל על השאלת העדשה לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

4 תגובות

  1. Avatar

    lavi

    10/06/2015 ב 9:11 AM

    מצלם אתה כבר לא מעט זמן ועם מצלמת ניקון 810 .
    הפוקוס לא מהיר מספיק לצילום ציפורים בתנועה / תעופה וכו’
    צריך ללמוד לעבוד אתה כי היא לא מהליגה הראשונה אך נותנת תמורה מלאה לסכום שהושקע בה.
    אני מצליח להוציא ממנה את המיטב אך בהחלט יש פספוסים שנגרמים בשל פוקוס איטי (מעבר לפספוסים שנגרמים מסיבות אחרות) באופן כללי אני מרוצה ביחס לסכום שהושקע בה.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    11/06/2015 ב 11:16 PM

    זה נכון, הפוקוס לא מלהיב אבל אפשר להסתדר איתו – בטח ובטח ביחס למחיר.
    מה שחבל הוא שאין בקטגוריית המחיר הזאת עדשת פריים ראויה לניקון (לקנון יש את ה-400 מ”מ F5.6 המצויינת. בניקון האופציה היחידה היא 300 מ”מ החדשה עם מכפיל – שזה גם די יקר – אנחנו מקווים לנסות את השילוב הזה בעתיד.

    השב

  3. Avatar

    שירן

    10/10/2022 ב 8:25 PM

    היי
    בתור צלמת ציפורים ישנו תיסכול גדול מאוד מהפוקוס.
    על כל תמונה אחת טובה, יש עשרות מטושטשות ואני לא מצליחה להבין איך לעבוד איתה טוב יותר.
    אשמח להמלצה על כיוון מיטבי למצלמה – תריס, איזו, כדי בכל זאת להצליח לצלם בצורה טובה יותר. יש לי ניקון D5600
    תודה.

    השב

    • עידו גנוט

      עידו גנוט

      13/10/2022 ב 4:11 PM

      הי שירן,
      אני לא רוצה לאכזב אותך אבל צילום ציפורים הוא אחד התחומים בעולם הצילום שדורשים ציוד לא זול אם רוצים להגיע לתוצאות טובות.
      ה-D5600 היא מצלמה ישנה (6 שנים) עם מערכת פוקוס שהייתה בינונית במקרה הטוב אפילו כשהושקה. גם העדשה הזאת כבר ישנה מאד.
      האם אי אפשר להגיע עם מה שיש לך לתוצאות סבירות? שאלה טובה – אני חושב שאת צפויה לקבל הרבה מאד תמונות שאינן בפוקוס בכל מקרה לא משנה באילו הגדרות. פה ושם אולי תצליחי לתפוס משהו (ציפורים בתעופה לפחות 1/2000 תריס, רגישות תשימי על אוטומטי אבל שוב מערכת הפוקוס של המצלמה ובמידת מה גם העדשה פשוט לא מספיק איכותית בשביל לעקוב אחר ציפורים בתעופה. ציפורים על עץ וכו’ זה מן הסתם יותר פשוט ואפשר לתפוס).

      אם יש לך תקציב לשדרג וזה משהו שאת מוכנה להשקיע בו את מוזמנת להתייעץ בקבוצת הפייסבוק של מגה פיקסל:
      https://www.facebook.com/groups/184974615273281/?notif_t=group_added_to_group&notif_id=1474905526414069

      השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *